Στα κρισιμότερα μαθήματα για την εισαγωγή στις πανεπιστημιακές σχολές πρώτης προτίμησής τους εξετάζονται σήμερα οι υποψήφιοι γενικών λυκείων στο πλαίσιο των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ωστόσο, η –συνήθης– εγρήγορση των μελών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚEΕ) έχει χτυπήσει κόκκινο, ύστερα από τα λάθη που έγιναν τις πρώτες ημέρες των εξετάσεων και την υπουργική επίπληξη, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», που δέχθηκε η ΚEΕ.
Οι υποψήφιοι που διεκδικούν θέση στις σχολές κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών εξετάζονται στα Αρχαία, εκεί που στοχεύουν σε πολυτεχνεία, σχολές θετικών επιστημών αλλά και σε σχολές οικονομία και πληροφορικής εξετάζονται στα Μαθηματικά και, τέλος, οι υποψήφιοι για τις σχολές επιστημών υγείας στη Βιολογία.
Ομως στα μαθήματα των έως τώρα εξετασθέντων μαθημάτων έγιναν λάθη, που οδήγησαν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να εφιστήσει προληπτικά την προσοχή στα μέλη της ΚΕΕ. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση 4 του θέματος Β1 της Νεοελληνικής Γλώσσας, μάθημα γενικής παιδείας στο οποίο εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι ανεξαρτήτως επιστημονικού πεδίου, ρωτήθηκαν εάν στο κείμενο που δόθηκε στους εξεταζόμενους υποστηρίζεται ότι «τα ταξίδια αμβλύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες».
Φιλόλογοι υποστήριξαν στην «Καθημερινή» ότι η χρήση του ρήματος «αμβλύνω» είναι προβληματική στο πλαίσιο της πρότασης και μπέρδεψε τους υποψηφίους. Την Κυριακή, η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι «στο θέμα Β1 και στην ερώτηση 4 (επιλογή γ) είναι γλωσσικά λανθασμένη η χρήση του ρήματος «αμβλύνω» στη φράση «τα ταξίδια αμβλύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες. Ως εκ τούτου, τονίζει η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, επειδή λειτουργεί παραπλανητικά για τους υποψηφίους, πιστεύουμε μετ’ επιτάσεως ότι οι απαντήσεις στη συγκεκριμένη ερώτηση δεν πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη βαθμολόγηση των γραπτών».
Ομως δεν ήταν η μόνη αστοχία στα θέματα των εξετάσεων. Το Σάββατο, οι υποψήφιοι των επαγγελματικών λυκείων εξετάστηκαν στα Μαθηματικά. Κατ’ αρχάς, επισημάνθηκε ότι ένα θέμα ήταν σχεδόν όμοιο με ένα που μπήκε στις εξετάσεις του 2006. Κάτι που δεν απαγορεύεται, αλλά η οδηγία είναι να αποφεύγεται. Παράλληλα, βέβαια, αντιδράσεις προκλήθηκαν για το θέμα Γ. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) ανέφερε ότι «διαπιστώνουμε αστοχία στη διατύπωση. Υπάρχει πρόβλημα συμβατότητας μεταξύ των τιμών των δεδομένων και των ζητουμένων.
Επισημαίνουμε ότι οι δυνατές τιμές του άγνωστου κ μπορούν να προκύψουν ανεξάρτητα, τόσο από την τυπική απόκλιση όσο και από τη μέση τιμή που υπολογίζεται με τη βοήθεια του συντελεστή μεταβολής, και δεν συμφωνούν μεταξύ τους». Και η ΕΜΕ πρότεινε «να ληφθεί ως σωστή οποιαδήποτε από τις δύο προσεγγίσεις, για να μην αδικηθούν οι υποψήφιοι». Μπροστά στον θόρυβο που προκλήθηκε, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επισήμανε στην ΚΕΕ τον προβληματισμό της στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα για μη επανάληψη λαθών.