Την επιτακτική ανάγκη για αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αναδεικνύουν, για ακόμη μία φορά, τα αποτελέσματα των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ. Και αυτό διότι υπάρχουν τμήματα στα οποία εισήχθησαν υποψήφιοι λιγότεροι και από τον αριθμό μιας σχολικής τάξης. Η διαδικασία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων ολοκληρώθηκε χθες με την ανακοίνωση των βάσεων και τις «ετήσιες» αυξομειώσεις τους. Οι περιζήτητες σχολές «ψήλωσαν» ακόμη περισσότερο, ενώ σε μεσαίες και χαμηλόβαθμες παρατηρούνται οι συνήθεις αυξομειώσεις των βάσεων.
Συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δήλωσαν 97.205 υποψήφιοι από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, καθώς και υποψήφιοι του 2021 και του 2022 που διεκδίκησαν μια θέση χωρίς εξετάσεις. Από τους 97.205, οι 70.714 πέρασαν την ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) και απέκτησαν δικαίωμα να καταθέσουν μηχανογραφικό. Εξ αυτών, οι 59.466 ήταν υποψήφιοι ΓΕΛ και οι 11.248 ΕΠΑΛ. Εισήχθησαν 61.950 υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. Δηλαδή, από όσους δήλωσαν συμμετοχή έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι 35.255, ενώ από όσους απέκτησαν δικαίωμα να διεκδικήσουν μια θέση δεν τα κατάφεραν λόγω ΕΒΕ οι 8.764. Το κατώφλι εισαγωγής στα ΑΕΙ διαμορφώθηκε στα 7.180 μόρια, ενώ παράλληλα κενές έμειναν 10.754 θέσεις από υποψηφίους γενικών λυκείων και 130 θέσεις από υποψηφίους ΕΠΑΛ, σύνολο 10.884 θέσεις.
Από την εικόνα των βάσεων εισαγωγής προκύπτουν τα ακόλουθα (να σημειωθεί ότι στις προβλέψεις που δημοσιεύθηκαν στην «Κ» με τη συνδρομή του μαθηματικού-ερευνητή κ. Στράτου Στρατηγάκη, η πρόβλεψη για 205 από τα 452 τμήματα ΑΕΙ ήταν μέσα στα όρια των 200 μορίων):
• Ανοδος βάσης κατεγράφη σε 323 τμήματα, πτώση σε 164, ενώ σε 6 η βάση έμεινε σταθερή.
• Οι βάσεις εισαγωγής στις περιζήτητες σχολές αυξήθηκαν. Ενδεικτικά, η Ιατρική Αθηνών έφθασε στα 19.000 μόρια (+200), η Ιατρική Θεσσαλονίκης στα 18.800 (+250), η Νομική Αθηνών στα 18.125 (+175), η Νομική ΑΠΘ στα 17.640 (+490), το Η/Υ ΕΜΠ στα 18.820 (+350), ενώ το αντίστοιχο του ΑΠΘ στα 18.260 (+350), το Ψυχολογίας Παντείου στα 17.520 (+350), το Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ΟΠΑ στα 18.350 (+425), το Πληροφορικής ΟΠΑ στα 17.670 μόρια (+520). Βέβαια, το εύρος της αύξησης εξαρτάται και από τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων ανά επιστημονικό πεδίο.
Στον αντίποδα υπήρξαν αυξομειώσεις στις μεσαίες βάσεις, ενώ πτωτικό ήταν κυρίως το πρόσημο στις χαμηλόβαθμες σχολές.
• Στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών) το κατώφλι εισαγωγής ήταν στα 8.440 μόρια στο τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας στην Κομοτηνή, στο 2ο πεδίο (θετικών και τεχνολογικών σπουδών) στα 9.050 μόρια στο Μηχανικών Περιβάλλοντος Ξάνθης, στο 3ο πεδίο (επιστημών υγείας) στα 9.875 μόρια στο Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας στην Καρδίτσα, στο 4ο πεδίο (οικονομίας και πληροφορικής) στα 7.180 μόρια στο Περιφερειακής Ανάπτυξης Αμφισσας, ενώ στις σχολές που περιλαμβάνονται σε περισσότερα του ενός πεδία το κατώφλι εισαγωγής διαμορφώθηκε στα 7.540 μόρια στο Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Κοζάνης.
• Υπήρξαν τμήματα που ο αριθμός των εισακτέων τους είναι ίσος με αυτόν μιας σχολικής τάξης. Ενδεικτικά, το τμήμα Νοσηλευτικής στο Διδυμότειχο με έναν εισακτέο από ΓΕΛ και 13 από ΕΠΑΛ, και το Αειφορικής Γεωργίας που δεν είχε ούτε έναν εισακτέο από γενικό λύκειο, ενώ είχε 12 από ΕΠΑΛ. Πρόκειται για δύο τμήματα που θα λειτουργήσουν για πρώτη φορά το επόμενο ακαδημαϊκό έτος. Συνολικά 154 τμήματα έχουν κενές θέσεις, και μεταξύ αυτών και παραδοσιακά τμήματα, όπως τα Μαθηματικών Αθηνών (85 κενές θέσεις), ΑΠΘ (64) και Ιωαννίνων (210), και τα Φιλολογίας Αθηνών (18), ΑΠΘ (92) και Ιωαννίνων (127). Ρεκόρ κενών θέσεων κατεγράφη στα πέντε τμήματα Νοσηλευτικής, συνολικά 458.
• Εντύπωση προκαλεί η πτώση των βάσεων στα τμήματα Φιλολογίας. Μάλιστα, στο σχετικό τμήμα στην Καλαμάτα η βάση εισαγωγής έπεσε κάτω από 10.000 μόρια, στις 9.510.
• Παράλληλο μηχανογραφικό για μια θέση στα δημόσια ΙΕΚ κατέθεσαν 21.903 υποψήφιοι και εισήχθησαν συνολικά 16.231.
Τέλος, χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη. Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στα μεταρρυθμιστικά βήματα στην Παιδεία που έχουν ήδη γίνει ή θα δρομολογηθούν. Μάλιστα εστίασε στην τεχνική και την επαγγελματική εκπαίδευση. Οπως δήλωσε, «έχουμε πολλά βήματα μπροστά μας να κάνουμε. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να πειστούν τα νέα παιδιά και οι οικογένειές τους ότι υπάρχουν πολλοί δρόμοι για την επιτυχία στη ζωή και ότι αυτή δεν περνάει αναγκαστικά μέσα από ένα πτυχίο ΑΕΙ. Η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα αποτελεί ένα προσωπικό μου στοίχημα».
Με πληροφορίες από την σελίδα kathimerini.gr