Ελλάδα το μεγαλείο σου
Ο τέταρτος υψηλότερος μέσος ετήσιος πληθωρισμός της τελευταίας τριακονταετίας καταγράφηκε το 2022, καθώς διαμορφώθηκε σε 9,6%, θυμίζοντας την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας στις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Και μπορεί ο τελευταίος μήνας της χρονιάς που μόλις έφυγε, ο Δεκέμβριος, να έκλεισε με περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, με τον δείκτη τιμών καταναλωτή να διαμορφώνεται σε 7,2% από 8,5% τον Νοέμβριο, 9,1% τον Οκτώβριο και 12% τον Σεπτέμβριο, όμως τα επιμέρους στοιχεία, όπως το ρεκόρ που καταγράφηκε στον πληθωρισμό των τροφίμων, 15,5%, κάθε άλλο παρά επιτρέπουν πανηγυρισμούς.
Αύξηση
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 κατά 7,2% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, εξέλιξη που οφείλεται στον χαμηλότερο ρυθμό αύξησης φυσικού αερίου και υγρών καυσίμων και στη μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, συμπεριλαμβανομένων πάντα των κρατικών επιδοτήσεων.
Ειδικότερα, η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου σε ετήσια βάση ήταν 50%, μακριά δηλαδή από τα τριψήφια ποσοστά αύξησης που είδαμε τους προηγούμενους μήνες, των καυσίμων – λιπαντικών 8,6%, του πετρελαίου θέρμανσης 1,4%. Η τιμή του ηλεκτρισμού υποχώρησε κατά 8,8%. Από την άλλη, στα τρόφιμα και σε κάποια βασικά είδη νοικοκυριού, αλλά και υπηρεσίες καταγράφονται διψήφια ποσοστά αύξησης τιμών.
Ενδεικτικά στα γαλακτοκομικά και στα αυγά οι τιμές σε ετήσια βάση έχουν αυξηθεί κατά 25,6%, στα έλαια και λίπη κατά 21,7%, στο ψωμί-δημητριακά κατά 18,10%, στα κρέατα κατά 17,8%, στον καφέ κατά 13,2%, στα λαχανικά κατά 13,1%, στα αναψυκτικά – χυμούς κατά 10,4%, στη ζάχαρη κατά 8,7%. Οι αυξήσεις τιμών στα τρόφιμα ή μάλλον η συνέχιση των ανατιμήσεων, καθώς μέσα στον Ιανουάριο έχουν σταλεί νέοι τιμοκατάλογοι από τους προμηθευτές στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πλήττει υπέρμετρα κυρίως τα φτωχά νοικοκυριά.
Κι αυτό διότι, ενώ οι δαπάνες για τα τρόφιμα αποτελούν κατά μέσο όρο το 22% των δαπανών των νοικοκυριών, στα πλέον φτωχά νοικοκυριά το ποσοστό αυτό ανεβαίνει, σύμφωνα με την έρευνα οικογενειακών προϋπολογισμών του 2021, στο 34,8%.
Ακτοπλοϊκά – αεροπορικά
Υψηλά ποσοστά αυξήσεων τιμών παρατηρούνται και σε σειρά άλλων αγαθών όπως στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (σ.σ. πρόκειται κυρίως για καθαριστικά, χαρτικά και εν γένει βασικά είδη παντοπωλείου που δεν είναι τρόφιμα) με ανατιμήσεις 18,1%, στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας με ανατιμήσεις 10,9%, στη γραφική ύλη (9,3%), στα έπιπλα (6,9%), στις οικιακές συσκευές (6,6%), στα φαρμακευτικά προϊόντα (6%), στα είδη ένδυσης – υπόδησης (5,4%).
Μετά τις ανατιμήσεις που έγιναν τους προηγούμενους μήνες έχουν εκτοξευθεί στα ύψη οι τιμές των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων (26,7% και 36,7% αντιστοίχως η αύξηση τιμών), ενώ μεγάλες είναι οι αυξήσεις στις τιμές καινούργιων (11,1%) και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (8,4%).
Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr