Δευτέρα, 12 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΓαλάζιες Σημαίες: Χρήματα στο παραπέντε, τι θα γίνει με τους ναυαγοσώστες

Γαλάζιες Σημαίες: Χρήματα στο παραπέντε, τι θα γίνει με τους ναυαγοσώστες

|

Στο παρά πέντε της έναρξης της τουριστικής περιόδου ψάχνει για ακόμα μία χρονιά η Ελλάδα ναυαγοσώστες για τις πολυάριθμες παραλίες της κι ας είναι μία από τις χώρες με τα περισσότερα χιλιόμετρα ακτογραμμής, αλλά και εκατοντάδες πνιγμούς κάθε χρόνο, ο αριθμός των οποίων αντί να μειώνεται, αυξάνεται.

Και μπορεί φέτος το κονδύλι που δικαιολόγησε το υπουργείο Εσωτερικών να είναι μεγαλύτερο από πέρυσι και να προσεγγίζει περισσότερο τα πραγματικά κόστη που προκύπτουν από τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, αλλά η κατανομή του έγινε μόλις πριν από μία εβδομάδα και ενώ μεσολαβούν οι αργίες του Πάσχα.

Αποτέλεσμα είναι η σεζόν να κινδυνεύει να αρχίσει χωρίς ναυαγοσωστική κάλυψη σε πολλούς δήμους, ενώ ορατή είναι και η απειλή να χαθούν αρκετές Γαλάζιες Σημαίες από τις ελληνικές ακτές, καθώς οι οργανωμένες και ασφαλείς παραλίες εντάσσονται στις προϋποθέσεις του θεσμού.

Το κονδύλι, το οποίο θα διατεθεί για φέτος ανέρχεται σε 15 εκατομμύρια ευρώ έναντι των 10 εκατ. πέρυσι. Παρά την αύξησή του, δεν καλύπτει το πλήρες κόστος της υπηρεσίας στο σύνολο των 143 δήμων με ακτές, το οποίο εκτιμάται σε 28,5 εκ. ευρώ. Πολλοί από τους διαγωνισμούς βρίσκονται σε εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες και ενδέχεται οριακά να προλάβουν το χρονικό ορόσημο της 1ης Ιουνίου.

Ωστόσο, για τους παραθαλάσσιους δήμους, οι οποίοι πρέπει να κάνουν διεθνείς διαγωνισμούς με προϋπολογισμούς άνω των 230.000 ευρώ, δηλαδή περίπου 30 δήμους από το σύνολο, τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά καθώς σε ένα μήνα από τώρα οι σταθμοί των ναυαγοσωστών θα πρέπει να είναι επανδρωμένοι, κάτι το οποίο θεωρείται μάλλον αδύνατο.

Το θέμα συζητήθηκε και στην τελευταία συνεδρίαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) όπου αποφασίστηκε να σταλεί επιστολή στο υπουργείο. Τελικώς λίγα 24ωρα μετά, το ζήτημα των κονδυλίων λύθηκε και μένει να φανεί πόσοι από τους δήμους θα καταφέρουν να διεκπεραιώσουν τους απαραίτητους διαγωνισμούς εμπρόθεσμα.

«Τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά», επισημαίνει στο «Έθνος» ο δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και Α΄ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, προσθέτοντας ότι οι δήμαρχοι χωρίς να φέρουν ευθύνη, μπορεί να βρεθούν υπόλογοι έναντι της δικαιοσύνης. «Με τον νόμο που ψηφίστηκε για τους αιγιαλούς η υποχρέωσή μας ήρθε εγγύτερα. Αυτό σημαίνει ότι από την επόμενη περίοδο το λιμενικό θα μπορεί να κάνει ελέγχους και να κόβει διοικητικά και λοιπά πρόστιμα. Ταυτόχρονα είναι πολύ πιθανό να χαθούν γαλάζιες σημαίες, κάτι που θα υποβαθμίσει το τουριστικό προϊόν της χώρας».

Κι αυτό γιατί -όπως εξηγεί- οι έλεγχοι για τις Γαλάζιες Σημαίες γίνονται εντός του Μαΐου, σε χρόνο που οι περισσότεροι διαγωνισμοί δε θα έχουν τελεσφορήσει. Να σημειωθεί ότι αυτή δε θα είναι η πρώτη φορά που δήμοι χάνουν γαλάζια σημαία. Ο δήμος Παγγαίου, όπως επεσήμανε ο δήμαρχος Φίλιππος Αναστασιάδης, στη συνεδρίαση της ΚΕΔΕ, έχασε πέρυσι τέσσερεις Γαλάζιες Σημαίες γι’ αυτόν το λόγο, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις δήμων από τους οποίους αφαιρέθηκαν Γαλάζιες Σημαίες, οι οποίες είχαν αρχικά δοθεί.

Οι υποχρεώσεις της νομοθεσίας

Σύμφωνα με τους δημάρχους, το Προεδρικό Διάταγμα 71/2020, το οποίο διέπει το ζήτημα της ναυαγοσωστικής κάλυψης, είναι εξαιρετικά αυστηρό με προβλέψεις που πολλαπλασιάζουν τα κόστη χωρίς απαραιτήτως να αυξάνουν τις δικλείδες ασφαλείας για τους λουόμενους.

Όπως αναφέρει ο κ. Κωνσταντέλλος, για το λόγο αυτό είχε συγκροτηθεί πριν από περίπου 1,5 χρόνο μία επιτροπή, η οποία θα επανεξέταζε το Π.Δ. χωρίς όμως έως σήμερα να έχει συγκληθεί ποτέ.

Αποτέλεσμα είναι, σύμφωνα με τους αιρετούς, να εξακολουθούν να ισχύουν οι προβλέψεις του και οι απαιτήσεις για εξοπλισμό με λέμβους και jet ski: «Η ναυαγοσωστική κάλυψη είναι πολύ ακριβή, την ώρα που το 95% των πνιγμών, βάσει των στοιχείων, συμβαίνουν από 0 – 40 μέτρα από την ακτή», επισημαίνει ο δήμαρχος 3Β.

Ένα δεύτερο πρόβλημα που εντοπίζουν οι δήμαρχοι είναι το γεγονός ότι για τη στελέχωση των ναυαγοσωστικών σταθμών πρέπει να απευθυνθούν σε εταιρίες και σχολές: «Δεν μπορείς να επανδρώσεις μεμονωμένα έναν πυργίσκο, διότι θεωρείται κατάτμηση. Επιπλέον, η νομοθεσία ορίζει ότι εάν απευθυνθείς σε σχολές ναυαγοσωστικής, την ευθύνη την έχουν αυτές, αλλά εάν όχι, η ευθύνη μένει στον δήμο. Οπότε η ίδια η νομοθεσία σε κατευθύνει σε αυτή τη λύση».

Σήμερα περίπου στο 1/3 των παραθαλάσσιων δήμων υπάρχει και δεύτερη βάρδια ναυαγοσώστη στις πολυσύχναστες παραλίες, η λίστα των οποίων καταρτίζεται από τριμελή επιτροπή, στην οποία μετέχουν εκπρόσωπος του λιμενικού, του δήμου και της υγειονομικής περιφέρειας. Ο αριθμός των παραλιών που θεωρούνται πολυσύχναστες φτάνει τις 675.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει του Π.Δ. 71 του 2020:

# μειώθηκε στα 200 από 300 μέτρα η απόσταση μεταξύ δύο ναυαγοσωστικών σταθμών.

# Διαφοροποιήθηκε ο απαραίτητος εξοπλισμός, ο οποίος πλέον πρέπει να περιλαμβάνει λέμβους ακόμα και jet ski.

# Άλλαξε η σύνθεση της επιτροπής, η οποία επιλέγει τις πολυσύχναστες παραλίες που χρήζουν ναυαγοσωστικής κάλυψης και ο εκπρόσωπος της οικείας Περιφέρειας αντικαταστάθηκε από τοπικό ιατρό με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τους δημάρχους, αυτό να έχει οδηγήσει σε πολλαπλασιασμό των πολυσύχναστων παραλιών, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται χρόνο με το χρόνο.

# Αυστηρή η νομοθεσία, αλλά αυξάνονται οι πνιγμοί

Την ίδια στιγμή, η αυστηροποίηση της νομοθεσίας δεν έχει καταφέρει να μειώσει τους πνιγμούς στις ελληνικές θάλασσες. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του Παρατηρητηρίου Ατυχημάτων του Safe Water Sports, παρά το γεγονός ότι η χώρα μας έχει πάνω από 13.500 χλμ. ακτογραμμής, εκατοντάδες άτομα πνίγονται κάθε χρόνο.

Μόνο το 2023 καταγράφηκαν 34 τραυματισμοί και 400 θανάσιμα ατυχήματα στις ελληνικές θάλασσες. Από τους 400 θανάτους, το 71% των θυμάτων ήταν άνδρες και το 29% γυναίκες. Το 83% αφορούσε άτομα άνω των 60 ετών, γι αυτό και ο Οργανισμός σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας, το Λιμενικό Σώμα, το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΔΥ πραγματοποιεί ενημερώσεις με συμβουλές ασφαλείας στο νερό για τα άτομα 3ης ηλικίας μέσα από μια ενημερωτική καμπάνια που τρέχει κάθε χρόνο με τηλεοπτικά σποτ και ενημερώσεις στα ΚΑΠΗ.

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι από τους 400 θανάτους, οι 5 αφορούσαν ανήλικα παιδιά. Τα περισσότερα περιστατικά καταγράφηκαν τον μήνα  Ιούλιο και οι ώρες με τους περισσότερους θανάτους ήταν 12 – 1 μ.μ.

Οι περισσότεροι θάνατοι καταγράφηκαν στην Περιφέρεια της Αττικής με σύνολο 69 και ακολουθεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 56 θανάτους.

Ο μέσος όρος των θανάτων της τελευταίας πενταετίας είναι 338, ενώ το 2022 ήταν μία ακόμα αρνητική χρονιά καθώς καταγράφηκαν 386 θανάσιμα ατυχήματα, τα περισσότερα εκ των οποίων στη θάλασσα και 7 στα εσωτερικά ύδατα της χώρας (λίμνες, ποτάμια, κολυμβητικές δεξαμενές κλπ.).

Πηγή ethnos.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νίκος Λεβογιάννης: “Η ιστορία της Νάξου είναι ένα ερωτικό ταξίδι με το παρελθόν”

Ο Νίκος Λεβογιάννης και η αγάπη του για τη νεότερη ιστορία του νησιού μας και την κατάγραφή της.

Οικονομία: «Λευκό Μητρώο» και μπόνους συνέπειας – Νέα κίνητρα για συνεπείς φορολογούμενους

Το σχέδιο της κυβέρνησης για ψηφιακές επιβραβεύσεις, μειώσεις φόρων και προτεραιότητα στις επιστροφές για όσους πληρώνουν στην ώρα τους

Νάξος για όλους: Ένα βήμα πιο κοντά στην καθολική προσβασιμότητα των παραλιών

Επένδυση ζωής για τους συνανθρώπους μας με αναπηρία μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης – Ράμπες, αμαξίδια και εξοπλισμοί για τρεις παραλίες της Νάξου έως το τέλος του 2025.

Επίσκεψη Εργασίας στη Σαντορίνη από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

Η παρουσία του συνοδεύτηκε από αυτοψίες σε κρίσιμες περιοχές και σύσκεψη με φορείς και επιστημονικές αρχές

Ο καιρός… από τα 680 μέτρα: Online ο μετεωρολογικός σταθμός Κωμιακής Νάξου!

Ο ιδιωτικός μετεωρολογικός σταθμός της Κωμιακής μπαίνει στην ψηφιακή εποχή, παρέχοντας ζωντανά δεδομένα μέσα από την πλατφόρμα Ecowitt και το NaxosWeather.gr.

Ξεκίνησε η αντιπυρική περίοδος – Οδηγίες και μέτρα πρόληψης και προστασίας

Βρίσκεται σε ισχύ η νέα Πυροσβεστική διάταξη 9/2024 (ΦΕΚ 2387/Β/2024) η οποία αντικαθιστά τις προγενέστερες Πυροσβεστικές Διατάξεις και ισχύει από 1/5/2024.

Διαδημοτική συνεργασία Σύρου – Τήνου: Πράσινο φως από τη ΔΕΥΑΣ για κοινή επιχείρηση ύδρευσης

Η ΔΕΥΑ Σύρου ανοίγει τον δρόμο για τη δημιουργία διαδημοτικής επιχείρησης με τον Δήμο Τήνου, με στόχο τη βιωσιμότητα, τη μείωση των οφειλών και την αναβάθμιση των υπηρεσιών ύδρευσης στα νησιά.

Φίλιππος Φόρτωμας: «Πάντα δίπλα στις τοπικές κοινωνίες της Σαντορίνης και της Θηρασιάς»

Με επίκεντρο την ασφάλεια της Καλντέρας και την ενίσχυση των υποδομών, ο Βουλευτής Κυκλάδων συμμετείχε σε επίσκεψη υψηλού επιπέδου ενόψει της τουριστικής περιόδου

Πρόταση Ημέρας: Γίγαντες σαλάτα με κάππαρη, ελιές και σταφίδες

Η πρόταση ημέρας από τον "Γαστρονόμο" με βάση τους υπέροχους γίγαντες.. Σαλάτα σούπερ σταρ

Λείπουν εργαζόμενοι και λύσεις για τον τουρισμό

«Χρειαζόμαστε εργαζόμενους, αλλά κανείς δεν θέλει να δουλέψει»: η κραυγή της μεσογειακής φιλοξενίας και του τουρισμού

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης