Παρασκευή, 1 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΕπιτροπή Ανταγωνισμού: Συζητήσεις για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Συζητήσεις για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

|

Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ενόψει και της τουριστικής περιόδου μπαίνουν στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού όπως και των επικείμενων ανελαστικών αυξήσεων έως και 15% λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών της ΕΕ.

Κλιμάκια της Επιτροπής έκαναν αιφνίδιο επιτόπιο έλεγχο σε τρεις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις και στις Ενώσεις τους. Όπως επεσήμαναν στελέχη του κλάδου στο newmoney.gr οι έλεγχοι έγιναν αυτεπάγγελτα και όχι μετά από καταγγελία. Εξετάζουν όλο το πλαίσιο που επηρεάζει τη διαμόρφωση των τιμών των ναύλων και λόγω της περιβαλλοντικής πολιτικής της ΕΕ, ενώ αφορά και τις γραμμές της Αδριατικής  και όχι μόνο το εσωτερικό.

Όπως μας τόνισαν τα στελέχη η πρόσφατη καταγγελία της Fast Ferries συμφερόντων Θεολόγου Παναγιωτάκη προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις πρακτικές της Seajets στα δρομολόγια των Κυκλάδων δεν σχετίζεται με τις έρευνες.

Από την 1η Μαΐου του 2025 όλη η Μεσόγειος γίνεται SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου), που σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από το θείο. Άρα θα πρέπει να χρησιμοποιεί καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%, που είναι πιο ακριβό. Και δεν είναι μόνο αυτό.

Στο πλαίσιο της δέσμης των μέτρων με τον τίτλο «Fit for 55» για το κλίμα, που εγκρίθηκε το 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναθεωρήθηκαν μια σειρά από κοινοτικά νομοθετήματα που αφορούν και τη ναυτιλία. Η σταδιακή επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026 και οι αναμενόμενες δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative) εκτιμάται ότι θα αυξήσουν το λειτουργικό κόστος του κλάδου της ακτοπλοΐας. Το νέο καύσιμο θα είναι ακριβότερο από το συμβατικό που καίνε τώρα τα πλοία της ακτοπλοΐας.

Επίσης αναμένεται να μετακυλήσει στο εισιτήριο περίπου 2% από τις αυξήσεις στα μισθολόγια των ναυτικών μετά την υπογραφή της νέας ΣΣΕ που προβλέπει αύξηση 5%.

Η επιστολή Στυλιανίδη

Η κίνηση της Επιτροπής είναι σε συνέχεια της επιστολής στην πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού Αϊρίν Έβελυν Μικέλα Μαίρη Σαρπ που απέστειλε στις 26 Iουνίου 2024 ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης με θέμα «Ανάπτυξη αμοιβαίας συνεργασίας επί θεμάτων ναύλων εισιτηρίων».

Ο υπουργός είχε ζητήσει συνεργασία με στόχο όπως αναγράφεται στην επιστολή «να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχών, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων».

Ο υπουργός σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις έχει ξακαθαρίσει ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών/ επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, τη μείωση των τιμών των ναύλων και την βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, με επακόλουθο τη διεύρυνση των επιλογών για τους καταναλωτές/ επιβάτες και την αύξηση της αγοραστικής τους δύναμης.

Σύμφωνα με έρευνες η Ελλάδα είναι στην 11η θέση των ακριβότερων χωρών για ακτοπλοϊκά ταξίδια στην Ευρώπη.

Τα μέτρα

Στη λήψη μέτρων για τη στήριξη της ακτοπλοΐας έχουν προχωρήσει άλλα ευρωπαϊκά κράτη προκειμένου να βοηθήσουν τον κλάδο στην προσπάθεια της πράσινης μετάβασης.

Η γειτονική Ιταλία, επιδοτεί με 500 εκατ. ευρώ την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της με νεότευκτα πλοία.

Επιπλέον:

1) οι ναυτικοί που είναι ναυτολογημένοι σε πλοία υπό ιταλική σημαία απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος

2) επιδοτούνται οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές, μειώνοντας το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

3) Χρηματοδοτείται η εκπαίδευση των νέων ναυτικών μέσω επιδοτούμενων προγραμμάτων.

Η Γερμανία δίνει περίπου 30 εκατ. ετησίως έως και το 2025 για την υποστήριξη εταιρεία που θέλουν να ναυπηγήσουν πλοία μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Επιπλέον η γερμανική κυβέρνηση επιδοτεί:

1) τους μισθούς των ναυτικών που εργάζονται στα πλοία υπό γερμανική σημαία.

2) επιδοτεί με 60 εκατ. ευρώ ετησίως την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών όπου εντάσσονται η ναυπηγική βιομηχανία και η ναυτιλία.

3) Στο πλαίσιο αυτό υπάρχουν επιδοτούμενα προγράμματα για κατάρτιση και εκπαίδευση σε τεχνολογίες που σχετίζονται με τη βιώσιμη ναυτιλία.

Η ισπανική κυβέρνηση έδωσε επιδότηση ύψους 11,8 εκατ. ευρώ στην ακτοπλοϊκή εταιρεία Balearia για τη μετατροπή πέντε πλοίων με δυνατότητα καύσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Στη Νορβηγία, προβλέπεται λειτουργεί η επιστροφή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών για τους ναυτικούς που εργάζονται σε πλοία υπό νορβηγική σημαία, που μειώνει σημαντικά τα ο μισθολογικό κόστος των εταιρειών.

Τα άμεσα μέτρα που προτείνουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες

1) Επιδότηση της διαφοράς τιμής 30% του νέου καυσίμου (MGO) που πρέπει να χρησιμοποιούν από 1η Μαΐου 2025 τα συμβατικά πλοία και είναι 30% ακριβότερο από το υφιστάμενο VLSFO απευθείας στις εταιρείες εμπορίας καυσίμων ώστε οι ακτοπλοϊκές να προμηθεύονται το νέο καύσιμο στην τιμή του παλιού.

2) Επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών για τους ναυτικούς όπως ισχύει στην Ιταλία, να επιδοτούνται οι εργοδοτικές εισφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών».

3) Κάλυψη του κόστους των υποχρεωτικών εκπτώσεων για πολύτεκνους, ΑμεΑ, φοιτητές κ.λπ., όπως γίνεται και για τα ΚΤΕΛ. Τα εκπτωτικά εισιτήρια υπολογίζονται στο 37% του συνόλου

4) Ενίσχυση του μεταφορικού ισοδύναμου: «Να επιστρέφεται ένα μέρος του ναύλου στους νησιώτες».

5) Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση δεν μπαίνει καν στη συζήτηση για μείωση του ΦΠΑ.

Fast Ferries σε Επιτροπή Ανταγωνισμού: “Το μοναδικό “εμπόδιο” στην δημιουργία απολύτου μονοπωλίου είναι η εταιρεία μας”

Καταγγελία Fast Ferries

Η Fast Ferries συμφερόντων Θεολόγου Παναγιωτάκη προχώρησε, σύμφωνα με πληροφορίες, σε καταγγελίες προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις πρακτικές της Seajets στα δρομολόγια των Κυκλάδων. Υποστηρίζει ότι «η πρακτική της διαφορετικής τιμολόγησης ακόμη και μέσα στην ίδια ημέρα, για την ίδια διαδρομή και για παρόμοια ταχύπλοα πλοία, έχει ένα μόνον στόχο: την αφαίμαξη κάθε μεταφορικού έργου από το συμβατικό πλοίο, ώστε σύντομα να μην υπάρχει πια ούτε καν αυτό στα προσφερόμενα δρομολόγια».

Όπως σημειώνει η Fast Ferries στην επιστολή της το πλοίο της ΘΑΝΤΕΡ ήταν έως και τον Σεπτέμβριο του 2024 δρομολογημένο στη γραμμή Πειραιά – Σύρου – Τήνου – Μυκόνου -Πάρου – Ίου – Θήρας- Ηρακλείου Κρήτης.

Πιο συγκεκριμένα: «Και στις 42 αυτές διαφορετικές συνδέσεις μεταξύ των λιμένων, ασκήθηκε ασφυκτική ανταγωνιστική πολιτική από την Seajets, καθώς μόνον τις ημέρες και ώρες που εκτελούσε κάποια σύνδεση το πλοίο μας, ένα πλοίο της Seajets που εκτελούσε το ίδιο δρομολόγιο σε παραπλήσιο ωράριο με το δικό μας, είχε ναυλολόγιο έως και 50% φτηνότερο από των υπολοίπων δρομολογίων της ίδιας εταιρείας, την ίδια ημέρα ή άλλες ημέρες».

Μάλιστα υποστηρίζει ότι η ίδια πρακτική ακολουθείται και το 2025 από τη Seajets. «Με πολύ μεγάλη μας λύπη παρατηρούμε ότι και φέτος, το 2025 η εταιρεία Sea Jets εφαρμόζει ανάλογη πολιτική έναντι της εταιρείας μας και μάλιστα, αυτή τη φορά εις βάρος των συμβατικών μας πλοίων» και προσθέτει:

«Επιπλέον, σε μία τέτοια περίπτωση είναι δεδομένο ότι πέραν της σταθερής υψηλής τιμής ο αριθμός των προσφερόμενων δρομολογίων θα μειωθεί, έτσι ώστε να εξυπηρετούν ακριβώς τις ανάγκες της Seajets και να επιτευχθούν μεγαλύτερες πληρότητες. Άλλωστε, κάποια ωράρια δρομολογίων της Seajets έχουν επιλεχθεί από την ίδια με τρόπο τέτοιο, όχι για να ικανοποιήσουν κάποια επιπλέον ανάγκη της αγοράς, αλλά απλώς για να μην αφήσουν κανένα περιθώριο στον ανταγωνισμό για δρομολόγηση συμβατικού πλοίου».

Σύνταξη: Μηνάς Τσαμόπουλος

Πηγή: newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη: Οδική ασφάλεια με νέες διαδρομές πεζών στο Καμάρι

Βάσει κυκλοφοριακής μελέτης, δημιουργήθηκαν διαδρομές πεζών με διαγράμμιση και κολονάκια για την ασφαλή μετακίνηση όλων.

Νάξος – Λιμεναρχείο: Περιορισμοί στη διέλευση οχημάτων στη Χώρα Νάξου, τι αλλάζει 2 και 3 Αυγούστου

Ανακοίνωση του Λιμεναρχείου Νάξου για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω αυξημένης επιβατικής κίνησης – Ποιοι εξαιρούνται

Καθυστέρηση στο σημερινό δρομολόγιο του Blue Star 1, αναχώρηση από Πειραιά στις 19:00

Τροποποίηση του δρομολογίου για Πάρο, Νάξο, Ίο και Σαντορίνη – Δεν απαιτείται αλλαγή εισιτηρίων

Πάρος στην κορυφή: Το καλύτερο νησί της Ευρώπης για το 2025 σύμφωνα με το Travel + Leisure!

Η Πάρος εκθρονίζει κορυφαίους προορισμούς και κερδίζει την 1η θέση στη λίστα «World’s Best Awards» – Πέντε ελληνικά νησιά στις 15 κορυφαίες θέσεις της Ευρώπης.

Νάξος – Πορτάρα: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων προχώρησε σε μήνυση κατ’ αγνώστου και εξετάζει επιπλέον μέτρα προστασίας

Με αφορμή φωτογραφία που δείχνει επισκέπτη να σηκώνει αρχαίο λίθο, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων υποβάλλει μήνυση κατά αγνώστων και συζητά με το ΥΠΠΟ αλλαγή καθεστώτος πρόσβασης στον αρχαιολογικό χώρο

Πρεμιέρα στην Αμοργό για την εκπομπή «Χωρίς Πυξίδα» της ΕΡΤ1 με την Πηνελόπη Πλάκα και τον Γιάννη Φραγκίσκο

Η Αμοργός των πανηγυριών, των μονοπατιών, της ψημένης ρακής και της αγνής ομορφιάς υποδέχεται την ταξιδιωτική σειρά της ΕΡΤ1 που εξερευνά το Αιγαίο χωρίς χαρτί και πυξίδα.

Ο Τάσος Δούσης «μετακομίζει» στον ΣΚΑΪ – Τέλος εποχής για τις «Εικόνες» στο Open

Ο γνωστός ταξιδιωτικός δημοσιογράφος βρίσκεται πολύ κοντά σε συμφωνία με τον ΣΚΑΪ – Στο τραπέζι και νέο τηλεοπτικό project

Η Νάξος στέκεται αλληλέγγυα στον Παλαιστινιακό λαό

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές και πολιτιστικές δράσεις για τη γενοκτονία στη Γάζα – Δυναμική η παρουσία του κόσμου στις ομιλίες, την πορεία και τις συναυλίες

Δημήτρης Καρούσης: «Ο αθλητισμός της Νάξου δεν μπορεί να ζει στη ζητιανιά» (video)

Με αφορμή τη συμμετοχή του Πανναξιακού στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Στίβου, ο Δημήτρης Καρούσης μιλά για την αξία του αθλητισμού στο νησί και την ανάγκη ουσιαστικής στήριξης των σωματείων από Δήμο, φορείς και κοινωνία.

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Νάξος – Τραγαία: Όταν η προσπάθεια γράφει ιστορία, Επιτυχίες για τους μαθητές του Γενικού Λυκείου (πίνακας)

Με δάκρυα συγκίνησης, χαμόγελα και βαθιά υπερηφάνεια, οι μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας πέτυχαν σπουδαίες εισαγωγές στις Πανελλαδικές 2025 — αποδεικνύοντας πως τα μεγάλα όνειρα ανθίζουν και στα μικρά σχολεία

Αμοργός: Ένταση και επεισόδια στο πανηγύρι της ψημένης ρακής μετά από πολιτικό σύνθημα

Απρόσμενη τροπή πήρε το παραδοσιακό γλέντι στα Κατάπολα, όταν συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης προκάλεσαν αντιδράσεις, λογομαχίες και τελικά, διακοπή της γιορτής.

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Πανελλαδικές 2025: «Πνοή» επιτυχίας για τους μαθητές της Νάξου

Μαθητές και μαθήτριες του φροντιστηρίου «ΠΝΟΗ» στη Νάξο διακρίνονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις – Πού πέρασαν και τι βαθμούς συγκέντρωσαν

Έλενα Ξενάκη: Από το Σαγκρί Νάξου στην κορυφή του κόσμου με την Εθνική Πόλο (video)

Η MVP του παγκόσμιου τελικού μιλά με συγκίνηση για το χρυσό μετάλλιο, τις θυσίες, την ομάδα της καρδιάς της και το αίτημα για ένα κολυμβητήριο αποκλειστικά για την Εθνική – Μια Νάξια ψυχή που εμπνέει. (video)

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού