«Ξινή» γεύση αναμένεται να αφήσουν τα πορτοκάλια στους καταναλωτές τη φετινή χρονιά, καθώς η τιμή τους στο ράφι δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμα και τα 2,5 ευρώ το κιλό.
Η μείωση της παραγωγής τόσο στην Ευρώπη λόγω της έντονης ξηρασίας και των υψηλών θερμοκρασιών όσο και στη Νότια Αμερική λόγω των ασθενειών που έχουν προσβάλει τα δέντρα εντείνουν τους φόβους για έλλειψη του προϊόντος και κατ’ επέκταση αύξηση της τιμής.
Όπως αναφέρει στον eleftherostypos ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Αργολίδας, Σπύρος Αντωνόπουλος, η εγχώρια παραγωγή στην Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει προβλήματα και διαμορφώνεται περίπου στο 1 εκατ. τόνους. Ωστόσο, οι ασθένειες που έχουν εξαπλωθεί στη Νότια Αμερική, καθώς και η έλλειψη βροχοπτώσεων στις μεσογειακές χώρες, όπως η Ισπανία, έχουν καταστρέψει μεγάλο μέρος των καλλιεργειών.
Καμπανάκι
Την εκτίμηση ότι τα πορτοκάλια θα είναι το πρώτο προϊόν που θα αρχίσει να εμφανίζει ελλείψεις μέσα στην επόμενη χρονιά εξέφρασε και ο επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μιλώντας χθες στο Συνέδριο του Κύκλου Ιδεών. «Ο μεγαλύτερος πορτοκαλεώνας της Γης, που είναι η Νότια Αμερική, έχει καεί με αποτέλεσμα η τιμή να έχει υπερδιπλασιαστεί. Και το πρόβλημα δεν είναι αν έχει αυξηθεί η τιμή από τα 2,5 ευρώ στα 6,5 ευρώ, το πρόβλημα είναι ότι οι προμηθευτές απαντούν ότι δεν έχουν να δώσουν εμπόρευμα σε οποιαδήποτε τιμή», τόνισε.
Οι ελλείψεις έχουν αρχίσει ήδη να αποτυπώνονται και στις τιμές των προϊόντων τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική. Σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών, η χονδρική τιμή της ποικιλίας Βαλέντσια στις 2 Νοεμβρίου άγγιζε τα 1,70 ευρώ το κιλό από 0,70 ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, καταγράφοντας αύξηση κατά 142,8% σε ετήσια βάση.
Αντίστοιχα, η τιμή τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ κυμαίνεται από 2,07 έως 2,25 ευρώ, όταν πέρυσι δεν ξεπερνούσαν το 1,2 ευρώ το κιλό. Την ίδια ώρα, τα εισαγόμενα ξεκινούν από 1,79 και φτάνουν μέχρι και 2,58 ευρώ το κιλό.
Οι παραγωγοί
«Για τους παραγωγούς θα είναι μια καλή χρονιά όσον αφορά στις τιμές, λόγω του ελλείμματος που αναμένεται να υπάρξει στην αγορά. Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε μια τιμή που θα μας επιτρέψει να καλύπτουμε τα αυξημένα έξοδά μας και να έχουμε και ένα μικρό κέρδος, ωστόσο θέλουμε να μπορεί να τα αγοράσει και ο καταναλωτής», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Αντωνόπουλος.