Δευτέρα, 2 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΕΚΑΒ - Αεροδιακομιδές: Ερχονται άμεσα έξι νέες βάσεις

ΕΚΑΒ – Αεροδιακομιδές: Ερχονται άμεσα έξι νέες βάσεις

|

Πριν από δύο εβδομάδες, στις 25 Απριλίου, στην Κέρκυρα, μια 28χρονη έγκυος γυναίκα μεταφέρεται στο νοσοκομείο με έντονους πόνους. Κατά τη διάρκεια της αναμονής αρχίζει να αιμορραγεί και ο μαιευτήρας γυναικολόγος ξεκινά τη διαδικασία διακομιδής της με πλωτό του Λιμενικού Σώματος και ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στα Ιωάννινα. Ωστόσο, η αιμορραγία γίνεται πιο έντονη και επί δυόμισι ώρες οι γιατροί αναζητούν πτητικό μέσο για τη μεταφορά της. Ωστόσο, δεν υπάρχει διαθέσιμο. Η νεαρή μητέρα γεννά πρόωρα το μωρό της, το οποίο δυστυχώς καταλήγει.

Δύο ημέρες νωρίτερα, ένας τετράχρονος από το Καστελλόριζο τραυματίστηκε στο χέρι και οι δύο αγροτικοί γιατροί του ακριτικού νησιού, αφού του πρόσφεραν τις πρώτες βοήθειες, έκριναν ότι έπρεπε να γίνει αεροδιακομιδή του αγοριού στη Ρόδο. Σύμφωνα με τα όσα είχε περιγράψει ο πατέρας του στα «ΝΕΑ», παρά τις επαναλαμβανόμενες προσπάθειές του δεν κατέστη δυνατή η επικοινωνία με το κέντρο του ΕΚΑΒ και έτσι ο ίδιος αποφάσισε να μεταφερθεί το παιδί του στα τουρκικά παράλια με τουριστικό σκάφος. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πατέρας του μικρού τραυματία, στο λιμάνι του Κας τους περίμενε ασθενοφόρο, το οποίο και τους μετέφερε τάχιστα σε νοσοκομείο.

Τον περασμένο Ιανουάριο, ένας 13χρονος από την Κέρκυρα έφτασε με πλωτό μέσο στην Ηγουμενίτσα. Από εκεί πήγε με ασθενοφόρο στα Ιωάννινα και στη συνέχεια μετέβη αεροπορικώς στην πρωτεύουσα και το Νοσοκομείο Παίδων.

Τον ίδιο μήνα, ο εξάχρονος Θωμάς από τα Γρεβενά υπέστη ανακοπή, διασωληνώθηκε στο νοσοκομείο της πόλης του αλλά κρίθηκε απαραίτητο να μεταφερθεί σε ΜΕΘ. Κρεβάτι στη Θεσσαλονίκη δεν βρέθηκε και έτσι διακομίστηκε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ρίου, όπου και τελικά έχασε τη μάχη για τη ζωή του.

Τον Δεκέμβριο του 2022, ένας 82χρονος από την Αγία Ρουμέλη Χανίων υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο και χρειάστηκε να περιμένει 25 ώρες το ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας που θα τον μετέφερε σε νοσοκομείο.

Ολα τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα δεκάδες παραδείγματα ενός ατελείωτου καταλόγου περιστατικών ασθενών ή τραυματιών που χρήζουν άμεσης αεροδικομιδής για νοσηλεία, όμως λόγω κενών ή και ιδιαίτερα δυσμενών καιρικών συνθηκών δεν κατέστη δυνατή η μεταφορά τους, συχνά με τραγικά αποτελέσματα. Μέσα από αυτά αναδεικνύονται καθημερινά τόσο οι σοβαρές ελλείψεις νοσοκομειακής περίθαλψης που αντιμετωπίζουν τα νησιά της άγονης γραμμής και οι απομακρυσμένες ηπειρωτικές περιοχές όσο και η ανάγκη για έγκαιρη μεταφορά ασθενών σε τριτοβάθμια νοσοκομεία.

Ο αγώνας ενός πατέρα…

Ο Γιάννης Θεοχαρόπουλος είναι οδηγός βουνού και τον Ιανουάριο του 2022 είδε τον γιο του να «φεύγει» στα χέρια του ψυχορραγώντας, έπειτα από ατύχημα που είχε στα Τζουμέρκα, περιμένοντας για πέντε ώρες το ελικόπτερο, αφού ήταν αδύνατον να προσεγγίσουν το σημείο το ΕΚΑΒ και η Πυροσβεστική. Ο πόνος για τον άδικο χαμό του Θεοφάνη-Ερμή μετατράπηκε σε δύναμη και έκτοτε αναδεικνύει τις «μαύρες τρύπες» στην επείγουσα εναέρια προστασία της ζωής στη χώρα μας.

…και η δημιουργία Εθνικού Μηχανισμού

Τον Νοέμβριο του 2022 ψηφίστηκε ο Ν. 4989 για τη δημιουργία του Εθνικού Μηχανισμού Εναέριας Ερευνας και Διάσωσης «Θεοφάνης-Ερμής Θεοχαρόπουλος» – προς τιμήν του άτυχου παιδιού – για την «υποστήριξη και ενίσχυση του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος, με υλικοτεχνικό εξοπλισμό, υποδομές και προσωπικό, σε συμβάντα και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης που υπάγονται στην αρμοδιότητά του, εντός του χερσαίου χώρου της ελληνικής επικράτειας».

 

Βασικό πυλώνα του μηχανισμού αυτού, μάλιστα, αποτελεί η δημιουργία έξι περιφερειακών βάσεων ετοιμότητας και επιφυλακής στις οποίες διατίθενται εναέρια μέσα (ελικόπτερα) και το αναγκαίο προσωπικό. «Οι έξι βάσεις ετοιμότητας/επιφυλακής (ΒΕΕ) θα έχουν έδρες την Ελευσίνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Νέα Αγχίαλο, το Ηράκλειο Κρήτης, τα Ιωάννινα και την Ανδραβίδα. Αν και δεν επαρκούν γιατί η χώρα έχει πολλά νησιά και οι ενδιάμεσες αποστάσεις δεν καλύπτονται εύκολα, είναι μια καλή αρχή» σχολιάζει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Θεοχαρόπουλος. «Οποιος έχει επείγουσα ανάγκη δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει» επιμένει.

Παράλληλα, ξεκαθαρίζει ότι πρωτογενής αεροδιάσωση στη χώρα μας δεν υπάρχει, ενώ πρέπει να ενισχυθεί άμεσα και ο υπάρχων μηχανισμός δευτερογενών διακομιδών, το έργο των οποίων, με υπουργική απόφαση που εκδόθηκε το 2005, έχει ανατεθεί επ’ ωφελεία του ΕΚΑΒ στην Πολεμική Αεροπορία. Εξαιτίας της έλλειψης των κατάλληλων μέσων και του εξειδικευμένου προσωπικού, ασθενείς ή πολυτραυματίες είναι αδύνατον να διακομιστούν εκτάκτως από τον τόπο του ατυχήματος ή το σημείο όπου βρίσκονται σε νοσοκομείο μεγάλης πόλης, παρά μόνο από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο, χάνοντας έτσι πολύτιμο χρόνο.

«Τα πτητικά μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν τον δικό τους χαρακτήρα και είναι επικίνδυνο να χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ασθενών, όπως συμβαίνει» υπογραμμίζει ο Γιάννης Θεοχαρόπουλος.

Μόνο τον περασμένο Απρίλιο πραγματοποιήθηκαν, με C-130, Super Puma, B-350/ΑW-109S, ΑΒ-205/B-212 και C-27J, 91 αποστολές, μεταφέρθηκαν 127 ασθενείς και συμπληρώθηκαν 237,5 ώρες πτήσης. Συνολικά, δε, από τις αρχές του τρέχοντος έτους έχουν διακομιστεί από την Περιφέρεια σε νοσοκομεία μεγάλων αστικών κέντρων με μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας 499 ασθενείς σε 388 αποστολές.

Ολο το βάρος πέφτει στην Ελευσίνα

«Το κύριο βάρος των αεροδιακομιδών βαραίνει το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, στο οποίο υπάρχουν δύο άμεσα πληρώματα και ένα πλήρωμα ετοιμότητας» επισημαίνει ιπτάμενος διασώστης του ΕΚΑΒ και υπογραμμίζει ότι καταλυτικό ρόλο για την επιλογή του πτητικού μέσου παίζει ο τόπος από τον οποίο προγραμματίζεται η διακομιδή. Οπως ο ίδιος εξηγεί, «αν διαθέτει αεροδρόμιο πηγαίνει αεροσκάφος, διαφορετικά ελικόπτερο. Σε κάποια νησιά όμως, μεταξύ αυτών η Νάξος και η Σύρος, που το αεροδρόμιο είναι μικρό, προσγειώνεται ελικόπτερο».

«Ο όγκος των αεροδιακομιδών μετά τον κορωνοϊό έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Συνεπώς και η χρήση των πτητικών μέσων, τα οποία καθηλώνονται. Ετσι, αναγκαζόμαστε να διαμορφώνουμε τα C-130, τα C-27J και τα Super Puma σε ασθενοφόρα, με φορητό εξοπλισμό» συμπληρώνει ο διασώστης του ΕΚΑΒ.

«Υπάρχει διαχρονικό θέμα με τις εναέριες μεταφορές ασθενών. Δεν είναι δυνατόν να γίνονται οι αεροδιακομιδές από τη νησιωτική Ελλάδα, ναι μεν με πλήρωμα του ΕΚΑΒ αλλά με αεροσκάφη των Ενόπλων Δυνάμεων» αναφέρει με τη σειρά του ο Πάνος Παπανικολάου, νευροχειρουργός, διευθυντής στο Γενικό Νοσοκομείο Νίκαιας και γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ).

Αν και ο στόλος των πτητικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων ισχυροποιήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με δύο αεροσκάφη Beechcraft King Air 350 και δύο ελικόπτερα Α109 Trekker, τα προβλήματα παραμένουν και το ιπτάμενο προσωπικό του ΕΚΑΒ «παίζει» με τον χρόνο.

Πηγή tanea.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Β. Φλεριανός: “Η διατήρηση των Κούρων στο Φλεριό δεν αφορά μόνο την ιστορία, αφορά και το παρόν και το μέλλον του τόπου μας”

Ο Βασίλης Φλεριανός μιλά δημόσια για την αξία της αυθεντικότητας και της ιστορικής συνέχειας, προτείνοντας in situ ανάδειξη αντί της απομάκρυνσης των μνημείων από τον τόπο τους.

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Θαλάσσια Πάρκα: Η Ελλάδα ετοιμάζεται να χαρτογραφήσει την προστασία της θάλασσας

Λίγες ημέρες πριν από τη Διάσκεψη του ΟΗΕ για τους Ωκεανούς στη Νίκαια, η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει δύο μεγάλες ζώνες προστασίας στο Αιγαίο και το Ιόνιο, με στόχο την ουσιαστική διαχείριση και τον έλεγχο των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Κτικάδος Τήνου: Συγκίνηση στην ανάληψη καθηκόντων του νέου Εφημέριου π. Γεωργίου Παλαμάρη

Με βαθιά ανθρώπινη συγκίνηση, η ενορία του Τιμίου Σταυρού αποχαιρέτησε τον π. Γεώργιο Ανδριώτη και υποδέχτηκε τον νέο της εφημέριο, π. Γεώργιο Παλαμάρη, με τιμή, δάκρυα και ελπίδα.

Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με μαθήματα προσανατολισμού

Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία εξετάζονται αύριο στα ΓΕΛ – Με αισιοδοξία ξεκίνησε η φετινή εξεταστική περίοδος, σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη

Σαντορίνη: Έκτακτη διαφημιστική καμπάνια στο Sky TV για την αποκατάσταση της εικόνας του νησιού

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει 30.000 ευρώ σε καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, εν μέσω προκλήσεων λόγω των σεισμικών φαινομένων

Σύρος: Μπαράζ δικών για τα αιολικά με επίκεντρο κατοίκους και αιρετούς της Τήνου

Περί τους 130 πολίτες, ανάμεσά τους ο δήμαρχος κι η έπαρχος, θα καθίσουν στο εδώλιο, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα, επειδή αντιστάθηκαν με ειρηνικές διαμαρτυρίες στην ετσιθελική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί και αντιμετωπίστηκαν με ξυλοδαρμούς από τα ΜΑΤ και μαζική αγωγή SLAPP

Φολέγανδρος: Αναβαθμισμένο και 24ωρης λειτουργίας το ελικοδρόμιο του νησιού

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης – Ένα από τα καλύτερα ελικοδρόμια στη νησιωτική Ελλάδα, σύμφωνα με τους πιλότους

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Άγιος Προκόπιος: Ο δρόμος των θαυμάτων (και των κορναρισμάτων)

Όταν η ελληνική φιλοξενία συναντά τον αστικό σουρεαλισμό – το οδικό χάος γίνεται εμπειρία ζωής στην πιο πολυσύχναστη τουριστική γωνιά της Νάξου.

Νάξος – Λυώνας: Ανοιχτή επιστολή-καταγγελία για το συρματόπλεγμα

Τρεις επιστήμονες με βαθιά προσωπική σχέση με τον Λυώνα αντιδρούν στη νέα εικόνα του οικισμού και καταγγέλλουν τη Δημοτική Αρχή για «επένδυση στον διχασμό» και «αισθητική βαρβαρότητα»