Σάββατο, 26 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΑιγαίο: "Μποτιλιάρισμα" από super yachts γιατί έχουμε φτηνά τέλη (!!!)

Αιγαίο: “Μποτιλιάρισμα” από super yachts γιατί έχουμε φτηνά τέλη (!!!)

|

Οι ελληνικές θάλασσες παραμένουν για μία ακόμα χρονιά ο Νο 1 προορισμός για ναυλωμένα super yachts παγκοσμίως. Πρόκειται για εξέλιξη που αποδίδεται αφενός στην ενίσχυση του brand name της χώρας και της απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς της και αφετέρου στο γεγονός πως η κάθε λογής χρεώσεις με τις οποίες επιβαρύνονται τα ναυλωμένα σκάφη στην Ελλάδα είναι αμελητέες, ενώ παράλληλα οι δυνατότητες ανεξέλεγκτης πρυμνοδέτησης και αγκυροβόλησης είναι απεριόριστες.

Στοιχεία που φαίνονται ότι αντισταθμίζουν την έλλειψη σοβαρών υποδομών ελλιμενισμού, οι οποίες ακόμα και όταν υπάρχουν είναι διαθέσιμες έναντι πάρα πολύ χαμηλών τελών, με ελάχιστες εξαιρέσεις τις λιγοστές ιδιωτικών συμφερόντων μαρίνες που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία έτη.

Αποτέλεσμα, το μερίδιο της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά του yacht chartering να είναι εντυπωσιακό και μάλιστα πολλαπλάσιο από αυτό του ελληνικού τουρισμού.

Βάσει επιβεβαιωμένων κρατήσεων για το 2023 (στοιχεία μέχρι 30/4), για το σύνολο της χρονιάς η Ελλάδα παραμένει ο Νο 1 προορισμός σε ναυλώσεις σκαφών σε παγκόσμιο επίπεδο, με μερίδιο αγοράς 27% επί του συνόλου των εβδομάδων κρατήσεων θαλαμηγών μήκους άνω των 20 μέτρων, σύμφωνα με στοιχεία της International Yacht Company (IYC), η οποία διαθέτει ένα διευρυμένο δίκτυο 14 γραφείων σε 9 χώρες και είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυλομεσιτικές εταιρείες θαλαμηγών διεθνώς. Πρόκειται για μερίδιο αυξημένο κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες από το 24% του 2022. Και διπλάσιο σχεδόν της δεύτερης Γαλλίας που βρίσκεται στο 15%.

Ευνόητα ο πολύ μεγάλος αριθμός των σκαφών επιβαρύνει δυσανάλογα το περιβάλλον και δεδομένων των περιορισμένων δυνατοτήτων του ελληνικού ελεγκτικού μηχανισμού, εγείρει ερωτήματα για την ορθή διαχείριση των στερεών και υγρών αποβλήτων που παράγουν.

Μαζί με τη ραγδαία ανάπτυξη του yacht chartering στην Ελλάδα, που έχει προσελκύσει πλήθος ξένων ιδιωτικών θαλαμηγών και ιδιοκτητριών εταιρειών, πληθαίνει και ο αριθμός των Ελλήνων επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται ήδη στην αγορά αυτή ή εισέρχονται τώρα με αξιώσεις στον κλάδο με στόλους super yachts. Μεταξύ αυτών o εφοπλιστής Πάρης Δράγνης, o οποίος μέσω της εταιρείας του Golden Yachts διαχειρίζεται 15 θαλαμηγούς, πολλές εκ των οποίων έχει ναυπηγήσει ο ίδιος στην Ελλάδα. Τον στόλο των super yachts που ελέγχει, μεγεθύνει και ο εφοπλιστής και πρώην δήμαρχος Οινουσσών, Ευάγγελος Αγγελάκος, που παρήγγειλε προ λίγων εβδομάδων ταυτόχρονα τρεις υπερπολυτελείς θαλαμηγούς, 70 μέτρων εκάστη, στα ναυπηγεία «The Italian Sea Group».

Ο εν λόγω επιχειρηματίας έχει ήδη άλλες δύο θαλαμηγούς που ναυλώνει υπό τον έλεγχό του. Αλλά και άλλοι Ελληνες εφοπλιστές, όπως για παράδειγμα ο Σπύρος Βαμβακάς, που έχουν μπει στην αγορά αυτή τα τελευταία χρόνια, ναυπηγούν τώρα και επιπλέον super yachts.

Μποτιλιάρισμα από σούπερ γιοτ στις ελληνικές θάλασσες-1

Η άνθηση της δραστηριότητας αυτής στην Ελλάδα είναι ακόμα πιο δυναμική αν εξεταστούν χωριστά οι μήνες αιχμής του καλοκαιριού: Αν κοιτάξουμε την καλοκαιρινή σεζόν μεμονωμένα, δηλαδή την περίοδο μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου, η Ελλάδα όχι μόνον είναι ο Νο 1 προορισμός σε ναυλώσεις σκαφών παγκοσμίως, αλλά αποτελεί τον προορισμό του ενός σε κάθε τρία super yachts που ναυλώνονται παγκοσμίως, με μερίδιο αγοράς 33% επί του συνόλου των εβδομάδων κρατήσεων. Το μερίδιο αυτό το 2022 ήταν 29%. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται πολύ χαμηλότερα, με μερίδιο 21%, η Γαλλία και τρίτη η Ιταλία με 19%. Χώρες που έχουν αυστηρούς περιορισμούς στο πού μπορούν να δέσουν και έναντι ποιου ανταλλάγματος τέτοια μεγάλα σκάφη αναψυχής. Για παράδειγμα, στις χώρες αυτές δεν επιτρέπεται παρά μόνο σε πολύ συγκεκριμένα μέρη η πρυμνοδέτηση σε κόλπους, η γνωστή πρυμάτσα, και αυτό έναντι διόλου ευκαταφρόνητου ανταλλάγματος.

Ελέγχεται αυστηρά η εφαρμογή των περιορισμών από τις λιμενικές τους αρχές. Επιπλέον, τα τέλη ελλιμενισμού στα κατά τόπους αντίστοιχα λιμενικά ταμεία των χωρών αυτών υπερβαίνουν κατά πολύ τα ποσά που εισπράττονται στην Ελλάδα, όταν εισπράττονται. Ωστόσο με τις πολιτικές αυτές οι εν λόγω χώρες καταφέρνουν και έχουν σημαντικά μεγαλύτερα έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό τους από το yachting απ’ ό,τι η Ελλάδα.

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με στοιχεία της IYC φέτος παρατηρείται αύξηση της δυναμικής των ναυλώσεων στα πολύ μεγάλα σκάφη, θαλαμηγούς από 40 έως 50 μέτρα. Στα σκάφη 40-50 μέτρων οι επιβεβαιωμένες κρατήσεις είναι ήδη στο 75% συγκριτικά με το 2022 και καθώς πλησιάζει η κυρίως καλοκαιρινή σεζόν ενδέχεται να ξεπεράσουν τα περυσινά μεγέθη. Στις κατηγορίες 20-40 μέτρα και 50-60 μέτρα οι επιβεβαιωμένες κρατήσεις είναι κοντά στο 65% συγκριτικά με το 2022.

Αύξηση κρατήσεων καταγράφεται όμως και σε σκάφη 60 μέτρων και άνω. Ο ελληνικός στόλος σκαφών που είναι διαθέσιμα προς ναύλωση αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο. Σύμφωνα με την IYC, «το 2023 είδαμε πολλά νέα σκάφη να μπαίνουν στην αγορά και αυτή τη στιγμή, για το καλοκαίρι 2023, υπάρχουν επιβεβαιωμένες κρατήσεις στο 70% του στόλου». Οι Αμερικανοί εξακολουθούν να αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό πελατών όσον αφορά τις ναυλώσεις σκαφών στη Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

Τι αφήνουν όμως όλοι αυτοί οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα; Τα όποια έσοδα δεν εμφανίζονται καν στον προϋπολογισμό και αποτελούν μόνο εγγραφές στις πωλήσεις κάποιων λιμενικών ταμείων, οι οποίες ωστόσο προσμετρώνται αθροιστικά σε μονοψήφιο αριθμό εκατομμυρίων ετησίως, όπως και τα τέλη και ο ΦΠΑ από τους πλόες και τις ναυλώσεις αντίστοιχα. Από την πλευρά τους οι εταιρείες ναυλώσεων αντιτάσσουν πως η δραστηριότητα αυτή προσελκύει μια κατηγορία τουριστών με υψηλή αγοραστική δύναμη. Η εκτίμηση είναι ότι το 2022 τα «έξοδα ταξιδιού» ανήλθαν σε 144 εκατ. Χρήματα δηλαδή τα οποία δαπάνησαν στη χώρα οι ταξιδιώτες που ναύλωσαν θαλαμηγούς.

Οι δαπάνες αυτές, εξηγούν πηγές της αγοράς, έχουν θετικό αντίκτυπο στην οικονομία μικρότερων νησιών, ενώ το yachting δημιουργεί ευκαιρίες επαγγελματικής απασχόλησης. Σήμερα εκτιμάται ότι απασχολούνται στο yachting έμμεσα και άμεσα πάνω από 45.000 επαγγελματίες.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Καμίνι η Ελλάδα! Στους 45.8°C η μέγιστη θερμοκρασία (Σκάλα Μεσσηνίας), στους 39°C η Ηρακλειά, 36°C η Σχοινούσα (πίνακας)

Πρωτοφανές θερμικό κύμα έπληξε τη χώρα – Αναλυτικά οι θερμοκρασίες στις Κυκλάδες και η εικόνα της Νάξου

Η Γιορτή του Βοσκού “επιστρέφει” στην Κωμιακή με τυροκόμηση, μουσική και το «ταξίδι του μαλλιού»

Μια αυθεντική εμπειρία παράδοσης και γεύσης στην αυλή της Θεοσκέπαστης, με πρωταγωνιστές τους βοσκούς της Νάξου

Οι ψίθυροι της πέτρας: Η γλυπτική …ποίηση του Γιάννη Φραντζέσκου στον Καλόξυλο

Ο πολυδιάστατος Ναξιώτης δημιουργός σε μια μοναδική έκθεση γλυπτικής, ακολουθώντας το κάλεσμα των λίθων και της μνήμης – 26 και 27 Ιουλίου στην αίθουσα «Δρακούλη»

Κατασκευή Ιστοσελίδων Τουρισμού στη Νάξο με την υπογραφή Prime Digital & iArk Boutique Digital Agency

Η Νάξος, με τον τουρισμό της σε διαρκή ανάπτυξη, εμπιστεύεται την Prime Digital και την iArk Boutique Digital Agency για την επαγγελματική και στρατηγικά σχεδιασμένη κατασκευή ιστοσελίδων

Πολεοδομική επανεκκίνηση σε Αντίπαρο και Μικρές Κυκλάδες: Νέα Ειδικά Σχέδια για Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια και Δονούσα

Με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ξεκινά ένα ολιστικό πολεοδομικό σχέδιο που αλλάζει το αναπτυξιακό τοπίο σε πέντε νησιά των Κυκλάδων

Τα υδροπλάνα επιστρέφουν δυναμικά – Οι Μικρές Κυκλάδες στον χάρτη της αεροθαλάσσιας Ελλάδας

Μετά από χρόνια προσμονής, η Hellenic Seaplanes φέρνει το μέλλον της νησιωτικής συγκοινωνίας στις Μικρές Κυκλάδες – Από το Βόλο έως τη Δονούσα, το ταξίδι γίνεται εμπειρία.

Μήνυμα στήριξης και ενθάρρυνσης από τον Έπαρχο Νάξου Ιωάννη Μαργαρίτη στους επιτυχόντες των Πανελλαδικών

«Η πορεία δεν ορίζεται από μια χρονιά — το μέλλον είναι μπροστά για όλους», το μήνυμα του κ. Μαργαρίτη προς τους μαθητές των Κυκλάδων

Εξιτήριο για τον Δήμαρχο Σύρου-Ερμούπολης μετά από καρδιολογική παρακολούθηση στο Γ.Ν. Σύρου

Ο Δήμαρχος Αλέξης Αθανασίου αισθάνθηκε δυσφορία και νοσηλεύτηκε στην καρδιολογική κλινική – Συστάσεις για περαιτέρω έλεγχο σε τριτοβάθμιο Νοσοκομείο

Υπέρ της Αυτοτέλειας: Ψήφισμα για τη Διατήρηση της ΥΔΟΜ στον Δήμο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων

Το Δημοτικό Συμβούλιο υπερασπίζεται την παραμονή της Υπηρεσίας Δόμησης στο νησιωτικό Δήμο, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες μιας πιθανής συγχώνευσης.

Σιωπηλά Αποκλεισμένοι: Η κραυγή των (απομακρυσμένων κυρίως) χωριών της Νάξου για δημόσια συγκοινωνία

Το “Δίκτυο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της Νάξου” απευθύνει δραματική έκκληση για ίση μεταφορική μεταχείριση, καταθέτοντας τεκμηριωμένες προτάσεις για ένα νέο μοντέλο προσβασιμότητας στα χωριά του νησιού.

“Μαχαιριά” στο λιμάνι της Νάξου: Σοβαρό επεισόδιο βίας μεταξύ νεαρών εργαζομένων

Ένα μεσημέρι του Ιουλίου μετατράπηκε σε σκηνικό τρόμου για περαστικούς και ντόπιους, όταν διαπληκτισμός ανάμεσα σε δύο υπαλλήλους γραφείου ενοικίασης εξελίχθηκε σε αιματηρό περιστατικό.

Νάξος – «Τέλος στα πρόστιμα, Δήμαρχε – Πεζοδρόμηση τώρα»: Η κραυγή μίας πόλης που πνίγεται

Αδικημένοι επαγγελματίες κρεμούν πανό αγανάκτησης στην καρδιά της Νάξου και ζητούν κάτι απλό: Ίδιους όρους για όλους.

Δικαστική δικαίωση για τους κατοίκους του Καλοξύλου, ακυρώθηκε η άδεια λειτουργίας του νέου τυροκομείου της ΕΑΣ Νάξου

Μετά από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα, το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Πειραιά ακύρωσε την άδεια λειτουργίας του υπό ανέγερση τυροκομείου, δικαιώνοντας πλήρως τους περιοίκους

Όταν το GPS σε οδηγεί… σε αδιέξοδο: Τουρίστας σφήνωσε όχημα σε σοκάκι της Νάξου

Αμερικανός οδηγός ακολούθησε πιστά τις οδηγίες πλοήγησης και κατέληξε… στα στενά της Φουντάνας – Η φωτογραφία που έγινε viral και η ανάγκη για καλύτερη καθοδήγηση στους τουρίστες

Έκτακτα μέτρα στη Σέριφο λόγω υπερκατανάλωσης νερού – Απαγορεύσεις και πρόστιμα

Ο Δήμος Σερίφου καλεί τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση νερού λόγω αυξημένης κατανάλωσης και περιορισμένων αποθεμάτων – Πρόστιμα έως και 1.000€ για παραβάτες.

Δονούσα: Ο τραυματισμός κοπέλας από ομπρέλα (!!!) αποκαλύπτει μια τρύπα στο σύστημα

Μια γυναίκα τραυματίστηκε σοβαρά σε απομονωμένη παραλία της Δονούσας και σώθηκε χάρη στην αλληλεγγύη ντόπιων και τουριστών — αλλά η πολιτεία έλειπε. Και την επόμενη φορά;

Αλυκό Νάξου: Κατεδαφίζεται το φάντασμα του ξενοδοχείου – Σώζεται το κεδροδάσος

Υπεγράφη η σύμβαση κατεδάφισης των ερειπίων στο Αλυκό – Ένα διαχρονικό «τραύμα» για τη Νάξο οδεύει προς θεραπεία μετά από δεκαετίες αδράνειας

Κυκλάδες – Ανατροπή στο τουριστικό χάρτη: Νάξος και Πάρος ανεβαίνουν, Μύκονος και Σαντορίνη «κατεβαίνουν»

Το καλοκαίρι του 2025 φέρνει ανακατατάξεις στους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς – Η Νάξος και η Πάρος «λάμπουν» με αύξηση ζήτησης, ενώ Σαντορίνη και Μύκονος μετρούν απώλειες και ανησυχίες

Θλίψη στη Σχοινούσα: Το ύστατο χαίρε στη Ρίτα Μούρτζη από τον Σύλλογο Σχοινουσιωτών

Μια αγαπημένη παρουσία του νησιού έφυγε πρόωρα – Συγκινητικό μήνυμα αποχαιρετισμού και κάλεσμα για στήριξη στη μνήμη της

“Πλατιά” στη Γαλήνη Νάξου: Εκεί που η γεύση συναντά την παράδοση

Το εστιατόριο που ξανασυστήνει την κυκλαδίτικη κουζίνα με προϊόντα από τη γη της Νάξου – κι ένα αγρόκτημα που αφηγείται ιστορίες στο τραπέζι