Σάββατο, 2 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΑεροδρόμια: Τα μικρότερα Περιφερειακά αεροδρόμια κρέμονται από μία ...κλωστή

Αεροδρόμια: Τα μικρότερα Περιφερειακά αεροδρόμια κρέμονται από μία …κλωστή

|

Τουλάχιστον σε τρία μικρά περιφερειακά αεροδρόμια τη χρονιά που πέρασε υπήρξε ένα περιστατικό δυσλειτουργίας. Τον Ιούνιο, επειδή αρρώστησε ο μοναδικός ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας, το αεροδρόμιο της Κάσου έκλεισε για μία ολόκληρη μέρα, ενώ τον Ιούλιο ταξιδιώτες στη Σύρο έχασαν τις πτήσεις τους λόγω φυσικής εξάντλησης του μοναδικού υπαλλήλου του αεροδρομίου στο κυκλαδίτικο νησί.

Πρόσφατα, τα Χριστούγεννα, 63χρονος ασθενής έχασε τη ζωή του διότι δεν κατέστη εφικτό να μεταφερθεί άμεσα από το αεροδρόμιο της Καρπάθου στη Ρόδο. Και τα τελευταία χρόνια στα αεροδρόμια της Ικαρίας, της Μήλου, της Κοζάνης, της Νάξου, της Καστοριάς υπήρξαν ακυρώσεις πτήσεων λόγω ασθενείας του μοναδικού υπαλλήλου.

Μελέτη υπολογίζει ότι η Ελλάδα ανήκει στις ευρωπαϊκές χώρες με τον μεγαλύτερο αριθμό αεροδρομίων, με ελαφρώς περισσότερα από 3.380 τετραγωνικά χιλιόμετρα να αντιστοιχούν ανά αερολιμένα.

Αεροδρόμιο Σύρος
Αεροδρόμιο Σύρος

Εξαιρουμένων των 14 μεγαλυτέρων περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, υπάρχουν διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα ακόμη 23 μικρότερα, από τα οποία ελάχιστα εμφανίζουν ετήσια επιβατική κίνηση άνω των 100.000 ατόμων, ενώ ο συνολικός αριθμός επιβατών τους δεν υπερβαίνει τα 3,5 εκατ.

Εξαίρεση αποτελεί το αεροδρόμιο της Πάρου, όπου μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισής του, ο αριθμός επιβατών αυξάνεται διαρκώς αγγίζοντας τις 200.000. Οπως και το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, που διακίνησε το περασμένο καλοκαίρι περίπου 300.000 ταξιδιώτες και φέτος εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί η παραχώρησή του σε ιδιώτες. Για περίπου όμως 15 αεροδρόμια από τα 23 για τα οποία το Υπερταμείο δρομολογεί την ιδιωτικοποίησή τους, η εύρυθμη λειτουργία τους εάν δεν είναι εγγυημένη είναι, ενίοτε, αβέβαιη.

Στα 15 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια δεν υπάρχει έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, αλλά μόνο η παροχή πληροφοριών πτήσης που αφορά την κίνηση αεροσκαφών, τη σύνταξη και διαβίβαση σχεδίων πτήσης κ.λπ. Ως εκ τούτου, η προσγείωση και απογείωση γίνεται με ευθύνη του κυβερνήτη. Τον χειμώνα τα μικρά αεροδρόμια της περιφέρειας λειτουργούν μερικές μόνον ώρες. Για παράδειγμα, οι αερολιμένες σε Μήλο και Νάξο λειτουργούν έως 6-7 ώρες, από το πρωί μέχρι το μεσημέρι, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των αεροδρομίων διαθέτει έναν μόνο υπάλληλο.

«Νομοτελειακά η ύπαρξη ενός μόνον υπαλλήλου σημαίνει ότι σε περίπτωση ασθένειάς του το αεροδρόμιο θα κλείσει», αναφέρει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών (AFISO) ΥΠΑ Γιώργος Κωνσταντινάκης. Κατ’ επέκταση, ο μοναδικός υπάλληλος ενός μικρού αεροδρομίου θα πρέπει να είναι διαθέσιμος ολόκληρο το 24ωρο, ώστε να είναι σε θέση να ανοίξει το αεροδρόμιο σε περίπτωση που απαιτηθεί αεροδιακομιδή. Η κατάσταση θα μπορούσε να τεθεί εκτός ελέγχου, εάν κριθεί απαραίτητη η συνδρομή εξειδικευμένου τεχνικού σε αεροδρόμιο με έναν μόνο υπάλληλο και σε ημέρα αργίας, όπως φέρεται να συνέβη στην Κάρπαθο ανήμερα τα Χριστούγεννα.

αεροδρόμιο Νάξου
αεροδρόμιο Νάξου

Κατά μία εκδοχή, ούτε ο υποσταθμός ρεύματος ούτε η γεννήτρια λειτούργησαν, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει φως στον διάδρομο προσαπογείωσης και το ραδιοβοήθημα –εξοπλισμός που απαιτεί σταθερή παροχή ρεύματος– να μη λειτουργεί. Ετσι, χάθηκε πολύτιμος χρόνος, σύμφωνα με την ίδια εκδοχή, επειδή χρειάστηκε να μεταβεί στο αεροδρόμιο τεχνικός από απομακρυσμένο χωριό της Καρπάθου. Παράγοντες των αερομεταφορών υποστηρίζουν πως η χρήση αεροβοηθήματος, που αποτελεί σύστημα πλοήγησης, θα μπορούσε να καταστεί περιττή εάν είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία που απαιτείται για να είναι σε θέση τα αεροσκάφη να χρησιμοποιούν το δικό τους σύστημα πλοήγησης.

Με στόχο την ενίσχυση του προσωπικού στα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, όπου τα κενά καλύπτονται με έκτακτες μετακινήσεις ή αποσπάσεις από κεντρικές μονάδες, στα 15 περιφερειακά αεροδρόμια εκτιμάται ότι θα έχουν προστεθεί έξι νέοι υπάλληλοι μέχρι την άνοιξη, ενώ δρομολογούνται ακόμη εννέα προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ. Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν παράγοντες των αερομεταφορών, τα περίπου 110 στελέχη που παρέχουν υπηρεσίες πληροφοριών πτήσεων σε συνολικά 40 αεροδρόμια, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν παραγωγικότερα, αν γινόταν χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών.

Στις αερομεταφορές έχουν στραμμένο το βλέμμα τους στο έργο ύψους 77 εκατ. ευρώ της ψηφιοποίησης των υφιστάμενων πύργων ελέγχου, αρχικά, στην πλειονότητα των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Αναπόσπαστο τμήμα του είναι η ύπαρξη απομακρυσμένου κέντρου ελέγχου (ROC) που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τους υφιστάμενους πύργους ελέγχου, επιτρέποντας τη συνέχιση της λειτουργίας τους σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, υβριδικών απειλών ή κυβερνοεπιθέσεων. Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας γίνεται μέσω οθονών, που τροφοδοτούνται με υλικό από τις κάμερες υψηλής ευκρίνειας και τους αισθητήρες υψηλής ευαισθησίας που έχουν τοποθετηθεί σε ένα αεροδρόμιο.

Μήλος - αεροδρόμιο
Μήλος – Αεροδρόμιο

Η συγκεκριμένη τεχνολογία, που προσαρμόζεται στο μέγεθος και τη χωρητικότητα ενός αερολιμένα, περιλαμβάνει εργαλεία και εφαρμογές ανίχνευσης αεροσκαφών και αντικειμένων, παρακολούθησης και επαυξημένης πραγματικότητας. Ετσι, ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας αποκτάει επιπλέον… μάτια, καθώς η πανοραμική εικόνα των καμερών καλύπτει τα «τυφλά σημεία» των αεροδρομίων, ενώ μέσω των ειδικών αισθητήρων παρέχονται πληροφορίες για την κατάσταση των αεροπλάνων, την ασφάλεια ενός αεροδρομίου και της περιμέτρου αυτού.

Ο σχεδιασμός αυτός του υπουργείου Υποδομών, που εκτιμάται ότι θα επεκταθεί σε δεύτερη φάση στα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια, έχει προκαλέσει την αντίδραση της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) και ευρωπαϊκών φορέων (στους οποίους η ΕΕΕΚΕ ανήκει) που αναφέρουν ότι απουσιάζουν οι απόψεις των αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, των υπουργείων Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας, ενώ επιχειρείται η αποδυνάμωση της φυσικής παρουσίας σε στρατηγικής σημασίας αεροδρόμια. Ωστόσο, κατά τον αντίλογο, η τοποθέτηση απομακρυσμένων πύργων ελέγχου θα οδηγήσει στην ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων των πτήσεων και αποτελεί αποκλειστική ευθύνη και απόφαση της κυβέρνησης, που έχει και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας της χώρας. Την ίδια στιγμή, δρομολογούνται προσλήψεις στην ΥΠΑ υπαλλήλων, γεγονός που σηματοδοτεί πως οι ψηφιακοί πύργοι ελέγχου «δεν θα οδηγήσουν σε κατάργηση θέσεων εργασίας».

Επίσης, το έργο των 77 εκατ. ευρώ συμβάλλει στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων του Δημοσίου το οποίο, βάσει όσων ορίζουν οι συμβάσεις παραχώρησης, υποχρεούται να παρέχει την απαιτούμενη χωρητικότητα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας για να εξυπηρετήσει το σύνολο των πτήσεων για τις οποίες γίνονται αιτήσεις στην Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων. H Σουηδία υπήρξε η πρώτη στον κόσμο χώρα που εφάρμοσε, την άνοιξη του 2015, το λεγόμενο «σύστημα απομακρυσμένου πύργου», το οποίο δοκιμάστηκε και λειτούργησε στα αεροδρόμια Örnsköldsvik και Sundsvall. Τέτοιου είδους έργα έχουν υλοποιηθεί στο London City Airport, που βρίσκεται 9,5 χιλιόμετρα ανατολικά του κεντρικού Λονδίνου, όπως και στα αεροδρόμια της Βουδαπέστης και της Δρέσδης.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παγκόσμια ημέρα φάρων 2025: Περιήγηση στη ναυτική κληρονομιά της Ελλάδας

Στις 17 Αυγούστου, πολίτες και επισκέπτες καλούνται να γνωρίσουν από κοντά τη σημασία των φάρων και τη συμβολή των φαροφυλάκων.

Αεροδιακομιδή Φολεγάνδρου: Επίσημες διευκρινίσεις από το ΕΚΑΒ για το χρονικό και τις καθυστερήσεις

Το ΕΚΑΒ απαντά στις καταγγελίες για πολύωρη καθυστέρηση στη μεταφορά ασθενούς – Τι αναφέρει για τα επιχειρησιακά πρωτόκολλα, τον ρόλο της Πολεμικής Αεροπορίας και τις καιρικές συνθήκες

16ο Συνέδριο Συλλόγων Γυναικών Κυκλάδων: Στη Μύκονο ο διάλογος για τη βιωσιμότητα

Πάνω από 100 γυναίκες από όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα συζήτησαν για την αειφορία, την τοπική ταυτότητα και τη συμβολή τους στην τουριστική ανάπτυξη.

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: Συνεδριάζει (05/08), στην ατζέντα, καθαρισμοί ακτών, ναοί και αφαλάτωση στη Σχοινούσα

Τα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων θα εξετάσουν σειρά σημαντικών θεμάτων που αφορούν το περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και τις υποδομές στα νησιά του Δήμου.

6 νέα πυροσβεστικά οχήματα για τις Κυκλάδες – Παρέμβαση Μονογυιού

Τέσσερα ISUZU 4x4 και δύο υδροφόρα οχήματα ενισχύουν την επιχειρησιακή ικανότητα των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών στις Κυκλάδες.

37 χρόνια “Απεραθίτικα”: Μια έκδοση–σύμβολο για την πολιτιστική ψυχή της Νάξου

Μιχάλης Φραγκίσκος: Αναδρομή στην πρώτη έκδοση του περιοδικού “Απεραθίτικα” (1η Αυγούστου 1988) και φόρος τιμής στους Μανώλη Γλέζο και Κώστα Κατσουρό

Αναφορά Φόρτωμα για τις ελλείψεις προσωπικού στους Δήμους των Κυκλάδων

Ο Βουλευτής Κυκλάδων ζητά από τον Υπ. Εσωτερικών ουσιαστικά μέτρα για την ενίσχυση των δημοτικών υπηρεσιών στα νησιά.

Στη Σύρο ο Πρέσβης της Κίνας – Συνάντηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων

Ο Πρέσβης της Κίνας Fang Qiu συναντήθηκε με τον Αντιπεριφερειάρχη Γ. Λεονταρίτη και συζήτησαν για τουρισμό, επενδύσεις και πολιτισμό.

Οι Αμερικανοί ανακαλύπτουν τη Νάξο – η «αυθεντική» Ευρώπη γίνεται τάση

Η Νάξος και η Λευκάδα στη νέα λίστα προορισμών που επιλέγουν οι Αμερικανοί τουρίστες – στροφή από τα τουριστικά «κλισέ» στην αυθεντική εμπειρία

Φολέγανδρος: Καταγγελία για πολύωρη καθυστέρηση σε αεροδιακομιδή επείγοντος περιστατικού

Ο Δήμαρχος Φολεγάνδρου με επιστολή προς τους βουλευτές καταγγέλλει ολιγωρία που έθεσε σε κίνδυνο ανθρώπινη ζωή και ζητά άμεση ενίσχυση του συστήματος αεροδιακομιδών στις Κυκλάδες

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Νάξος – Τραγαία: Όταν η προσπάθεια γράφει ιστορία, Επιτυχίες για τους μαθητές του Γενικού Λυκείου (πίνακας)

Με δάκρυα συγκίνησης, χαμόγελα και βαθιά υπερηφάνεια, οι μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας πέτυχαν σπουδαίες εισαγωγές στις Πανελλαδικές 2025 — αποδεικνύοντας πως τα μεγάλα όνειρα ανθίζουν και στα μικρά σχολεία

Αμοργός: Ένταση και επεισόδια στο πανηγύρι της ψημένης ρακής μετά από πολιτικό σύνθημα

Απρόσμενη τροπή πήρε το παραδοσιακό γλέντι στα Κατάπολα, όταν συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης προκάλεσαν αντιδράσεις, λογομαχίες και τελικά, διακοπή της γιορτής.

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Πανελλαδικές 2025: «Πνοή» επιτυχίας για τους μαθητές της Νάξου

Μαθητές και μαθήτριες του φροντιστηρίου «ΠΝΟΗ» στη Νάξο διακρίνονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις – Πού πέρασαν και τι βαθμούς συγκέντρωσαν

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Έλενα Ξενάκη: Από το Σαγκρί Νάξου στην κορυφή του κόσμου με την Εθνική Πόλο (video)

Η MVP του παγκόσμιου τελικού μιλά με συγκίνηση για το χρυσό μετάλλιο, τις θυσίες, την ομάδα της καρδιάς της και το αίτημα για ένα κολυμβητήριο αποκλειστικά για την Εθνική – Μια Νάξια ψυχή που εμπνέει. (video)