Σάββατο, 16 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΑΔΜΗΕ: Πότε θα «μπουν στην πρίζα» οι νότιες Κυκλάδες;

ΑΔΜΗΕ: Πότε θα «μπουν στην πρίζα» οι νότιες Κυκλάδες;

|

Το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, για τη διασύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας που παραμένει ακόμη ενεργειακά απομονωμένη, παραθέτει ο ΑΔΜΗΕ στο Προκαταρκτικό Σχέδιο του 10ετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2025-2034. Σύμφωνα με τα χρονικά ορόσημα που περιλαμβάνει ο Διαχειριστής στο χρονοδιάγραμμα, μέχρι το τέλος του 2030 θα έχει συνδεθεί στο ηπειρωτικό δίκτυο τα σύνολο των νησιών του Αιγαίου που έως αυτή τη στιγμή καλύπτουν τις ανάγκες τους σε ρεύμα με τοπικές (και κοστοβόρες) πετρελαϊκές μονάδες παραγωγής.

Έτσι, όσον αφορά τη Δ΄ φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων (νότιες Κυκλάδες), με την οποία θα ολοκληρωθεί η διασύνδεση όλου του νησιωτικού συμπλέγματος, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης διατηρεί ως χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσής της το επόμενο έτος. Όπως επισημαίνεται, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα διασύνδεσης Θήρας – Νάξου, ενώ εντός του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή των καλωδιακών διασυνδέσεων των νήσων Φολέγανδου, Μήλου και Σερίφου.

Παράλληλα, εντός του β’ εξαμήνου του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις με τις ανάδοχες εταιρείες για την κατασκευή των υποσταθμών Φολέγανδρου, Μήλου και Σερίφου. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν της Σαντορίνης, της Σερίφου, της Μήλου και της Φολεγάνδρου, που θα διασυνδεθούν άμεσα, κατά τη Δ΄ Φάση θα διασυνδεθούν έμμεσα έξι ακόμη νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Ανάφη, Κίμωλος, Σίκινος, Σίφνος, Κύθνος και Θηρασιά), ανεβάζοντας έτσι σε 10 τα νησιά που πρόκειται να «μπουν στην πρίζα».

Με το τέταρτο «κύμα» διασυνδέσεων, θα «πέσει η αυλαία» στο σύνολο των έργων για την αξιόπιστη, οικονομική και επαρκή ηλεκτροδότηση όλων των Κυκλάδων για τα επόμενα 30-40 χρόνια, μέσω του διασυνδεδεμένου συστήματος. Από το 2025 έως το 2029, χάρις στη διασύνδεση των Κυκλάδων, οι καταναλωτές θα εξοικονομήσουν από 1,498 έως 3,092 δισ. ευρώ από τους λογαριασμούς ρεύματος, χάρις στη μείωση των χρεώσεων των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.

Ηλέκτριση του Κρήτη-Αττική το 2025

Σύμφωνα με το Προκαταρκτικό Σχέδιο για την περίοδο 2025-2034, μέσα στο 1ο εξάμηνο του επόμενου έτους πρόκειται να ηλεκτρισθεί και η διασύνδεση Κρήτη – Αττική. Με το συγκεκριμένο έργο, θα ενταχθεί πλήρως το νησί στο διασυνδεδεμένο δίκτυο, καθώς με το καλώδιο Κρήτη-Πελοπόννησος, το οποίο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, καλύπτεται το 30% περίπου των αναγκών του σε ρεύμα.

Όπως επισημαίνει ο ΑΔΜΗΕ, η υλοποίηση του έργου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Σε ό,τι αφορά το υποθαλάσσιο τμήμα της διασύνδεσης, έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων καθώς και το σύνολο των καλωδίων οπτικών ινών. Στην πλευρά της Αττικής οι εργασίες εγκατάστασης των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ έχουν ξεκινήσει οι θεμελιώσεις των βασικών κτηρίων των Σταθμών Μετατροπής που θα κατασκευαστούν στα δύο άκρα της διασύνδεσης, δηλαδή τη Δαμάστα Ηρακλείου και τον Ασπρόπυργο Αττικής. Ειδικότερα, στην πλευρά της Δαμάστας οι κύριες κτιριακές εγκαταστάσεις του σταθμού, πλησιάζουν στην ολοκλήρωση.

Στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει η μεταφορά και εγκατάσταση των μετασχηματιστών του Σταθμού Μετατροπής και των βαλβίδων μετατροπής του συνεχούς ρεύματος σε εναλλασσόμενο, καθώς και οι εργασίες των εναερίων Γραμμών Μεταφοράς για τη σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Την ίδια στιγμή, με εντατικούς ρυθμούς προχωρά και η κατασκευή του νέου GIS 150 kV, καθώς και τα βοηθητικά κτίρια και οι λοιπές εργασίες διαμόρφωσης των εξωτερικών χώρων.

Στα 2,048 δισ. ο προϋπολογισμός των Δωδεκανήσων

Όσον αφορά τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, σύμφωνα με το draft του Προγράμματος Ανάπτυξης, τα έργα πρόκειται να ολοκληρωθούν το 2029. Ο συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας μεταθέτει κατά ένα έτος την αποπεράτωση του πρότζεκτ, καθώς στο προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης η ολοκλήρωση του πρότζεκτ τοποθετείτο στο 2028.

Όπως έχει γράψει το Insider.gr, ο Διαχειριστής «ωριμάζει» ήδη τις προκαταρκτικές διαδικασίες, που θα του επιτρέψουν εντός του 2024 να προκηρύξει τους διαγωνισμούς για τη βασική «ηλεκτρική λεωφόρο» του πρότζεκτ, δηλαδή για τη διασύνδεση συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) Κόρινθος – Κως. Την ίδια στιγμή, στο νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης έχει αυξηθεί στα 1.000 MW (από 900 MW που ήταν προηγουμένως) η προτεινόμενη ονομαστική ισχύς της «λεωφόρου».

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η αύξηση έγινε λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες τάσεις της αγοράς εμπορικών συστημάτων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης, τις δυνατότητες επαύξησης της ισχύος των σταθμών ΑΠΕ (όλων των τεχνολογιών) που πρόκειται να αξιοποιήσουν τη διασύνδεση, καθώς και το γεγονός ότι δεν υπεισέρχονται θεμελιώδεις διαφοροποιήσεις τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην κοστολόγηση του έργου.

Με τα έργα που προγραμματίζονται, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Έτσι, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Ο προϋπολογισμός των έργων έχει αναθεωρηθεί στα 2,048 δισ. ευρώ, από 2,026 δισ. στο προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Σύμφωνα με τις μελέτες κόστους – οφέλους που έχουν διεξαχθεί, για την 24ετία 2029 – 2053 η εκτίμηση για την εξοικονόμηση των ΥΚΩ ξεκινά από τα 2,8 και φτάνει μέχρι τα 3,64 δισ. ευρώ.

Το 2030 το τέλος της «απομόνωσης» του ΒΑ Αιγαίου
Έναν χρόνο αργότερα, και πιο συγκεκριμένα το 2030, προβλέπεται να ολοκληρωθεί η διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Ο προϋπολογισμός των έργων «τοποθετείται» στα 1,208 δισ. ευρώ, όσο και στο προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ.

Με το σύστημα υποβρύχιων και χερσαίων καλωδίων που θα εγκατασταθούν, θα ενταχθούν στο διασυνδεδεμένο σύστημα 8 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα – της Λήμνου, του Άγιου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, της Χίου (Ψαρών), της Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), της Ικαρίας και του Αγαθονησίου. Τα έργα θα πραγματοποιηθούν σε συγχρονισμό με τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων.

Μάλιστα, με τη διασύνδεση Κω – Σάμου που προβλέπεται να υλοποιηθεί από τον Διαχειριστή, τα δύο νησιωτικά συμπλέγματα θα «επικοινωνούν» ηλεκτρικά μεταξύ τους, ενώ τα Δωδεκάνησα θα έχουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα και μέσω ενός νέου υποσταθμού που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Καβάλας. Με την άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» των 8 αυτόνομων συστημάτων, την περίοδο 2030-2054, η εξοικονόμηση των καταναλωτών μέσω της μείωσης των ΥΚΩ θα ανέλθει από 1,62 έως 1,923 δισ. ευρώ.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Φάρος του Αλυκού: Ρεκόρ επισκεψιμότητας και τζίρου τον Δεκαπενταύγουστο

Tο ιστορικό εστιατόριο στον Αλυκό της Νάξου «έσπασε το φράγμα» φέτος και επιβεβαίωσε τη θέση του στην κορυφή της γαστρονομίας του νησιού.

Κ. Τσίγκας: 242 πυρκαγιές σε 4 ημέρες – «Ο μηχανισμός έφτασε στα όριά του»

Ο πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος περιγράφει το δύσκολο πενθήμερο με εκατοντάδες μέτωπα φωτιάς και δεκάδες συλλήψεις για εμπρησμούς.

Νάξος: H “βασίλισσα των Κυκλάδων” αύριο (17/08) θα μας μαγέψει …χωρίς πυξίδα (video)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Αποχωρεί το Ελ Νίνιο, έρχεται η Λα Νίνια: Προειδοποίηση μετεωρολόγων

Το ψυχρό καιρικό φαινόμενο φέρνει ανατροπές στα παγκόσμια μοτίβα – Στην Ευρώπη συνδέεται με ψυχρότερους χειμώνες

Παροναξία – Υδρολογικό Ετος 2025: Σταθερά κάτω από τον μέσο όρο τα ύψη υετού (πίνακες)

Σύμφωνα με το NaxosWeather, η υδρολογική χρονιά 2024-25 ολοκληρώνεται με χαμηλά επίπεδα βροχοπτώσεων σε Νάξο και Πάρο, εντείνοντας την ανησυχία για το μέλλον.

Νάξος: Εγγαρίτικο πανηγύρι με κέφι και παράδοση (video)

Χορός, μουσική και τραγούδια μέχρι το πρωί στο πανηγύρι του Συλλόγου Εγγαριτών «Άγιος Τρύφων», με τον Νίκο Οικονομίδη και κορυφαίους καλλιτέχνες.

Δονούσα: Πεζοπορία στον Φάρο της Καλοταρίτισσας για την Παγκόσμια Ημέρα Φάρων

Μια ξεχωριστή πρόσκληση από την Κοινότητα Δονούσας για να γνωρίσουμε το βορειότερο άκρο του νησιού μέσα από μια μοναδική διαδρομή.

Με ένα πρόβατο στην αγκαλιά: Η εικόνα που συγκίνησε όλη την Ελλάδα (video)

Ο 33χρονος Ολσιέν Μουτσομπέγκα έσωσε ζώα μέσα από τις φλόγες και έγινε σύμβολο ανθρωπιάς και ελπίδας

Ρόδος – Κρεμαστή: Τέσσερις άνθρωποι εκσφενδονίστηκαν από το «ταψί» (video)

Από τη γιορτή στον πανικό – Συλλήψεις για το σοβαρό ατύχημα σε λούνα παρκ

Ο κρυμμένος θησαυρός του Χαϊδαρίου: Ο Βοτανικός Κήπος Διομήδους (video)

Ένας παράδεισος 1.860 στρεμμάτων, με περισσότερα από 550 είδη φυτών, λίγα μόλις λεπτά από το κέντρο της Αθήνας

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Χρήστος Σπανός: «Προσπαθώ να χτίσω μια γέφυρα επικοινωνίας με τη Νάξο» (video)

Ο γνωστός ηθοποιός βρέθηκε στο νησί για τη συναυλία της κόρης του Μαρίνας Σπανού, μιλά για τη δουλειά του, τις συνεργασίες του και την καταγωγή του από τον Κυνίδαρο (video)

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Ρεκόρ αφίξεων τον Ιούλιο στη Νάξο: +7,2% οι επιβάτες – Στο «κόκκινο» το λιμάνι και οι υποδομές

Τα στοιχεία του Λιμεναρχείου δείχνουν νέα άνοδο στην επιβατική και οδική κίνηση, αλλά και αυξανόμενη πίεση σε λιμάνι και οδικό δίκτυο, επηρεάζοντας την καθημερινότητα κατοίκων και επισκεπτών.

Νάξος – Ταυτόχρονη άφιξη Blue Star Naxos και Blue Star Delos έφερε χιλιάδες επιβάτες και οχήματα (video)

Εντυπωσιακοί ελιγμοί, ασφυκτική κίνηση και δοκιμασία για τις υποδομές – Σε πλήρη εγρήγορση το Λιμεναρχείο Νάξου και η Δημοτική Αστυνομία. (video)

Συναγερμός στο «Ιονίς», Μπλακ άουτ με 183 επιβάτες, πλέει με μία μηχανή προς το Λαύριο

Βλάβη προκάλεσε προσωρινή ακινητοποίηση του πλοίου μεταξύ Κέας και Μακρονήσου – Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις του Λιμενικού.

Θυρανοίξια στο ανακαινισμένο μοναστηριακό συγκρότημα των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων στο Γλινάδο Νάξου

Παρουσία του Βουλευτή Κυκλάδων Μάρκου Καφούρου και πλήθους πιστών – Συγχαρητήρια σε Μητρόπολη, Τοπική Αυτοδιοίκηση και εθελοντές

Καθυστερήσεις, χαμένα δρομολόγια και δύο μέρες «αναγκαστική παραμονή» – Η περιπέτεια επιβάτη με το Blue Star Delos

Αναγνώστης του naxospress καταγγέλλει την πολύωρη καθυστέρηση του πλοίου που τον οδήγησε να χάσει τη μετεπιβίβαση για την Ηρακλειά, με σοβαρές οικονομικές και ψυχολογικές συνέπειες.