Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΑΔΜΗΕ: Πότε θα «μπουν στην πρίζα» οι νότιες Κυκλάδες;

ΑΔΜΗΕ: Πότε θα «μπουν στην πρίζα» οι νότιες Κυκλάδες;

|

Το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, για τη διασύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας που παραμένει ακόμη ενεργειακά απομονωμένη, παραθέτει ο ΑΔΜΗΕ στο Προκαταρκτικό Σχέδιο του 10ετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2025-2034. Σύμφωνα με τα χρονικά ορόσημα που περιλαμβάνει ο Διαχειριστής στο χρονοδιάγραμμα, μέχρι το τέλος του 2030 θα έχει συνδεθεί στο ηπειρωτικό δίκτυο τα σύνολο των νησιών του Αιγαίου που έως αυτή τη στιγμή καλύπτουν τις ανάγκες τους σε ρεύμα με τοπικές (και κοστοβόρες) πετρελαϊκές μονάδες παραγωγής.

Έτσι, όσον αφορά τη Δ΄ φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων (νότιες Κυκλάδες), με την οποία θα ολοκληρωθεί η διασύνδεση όλου του νησιωτικού συμπλέγματος, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης διατηρεί ως χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσής της το επόμενο έτος. Όπως επισημαίνεται, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα διασύνδεσης Θήρας – Νάξου, ενώ εντός του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή των καλωδιακών διασυνδέσεων των νήσων Φολέγανδου, Μήλου και Σερίφου.

Παράλληλα, εντός του β’ εξαμήνου του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις με τις ανάδοχες εταιρείες για την κατασκευή των υποσταθμών Φολέγανδρου, Μήλου και Σερίφου. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν της Σαντορίνης, της Σερίφου, της Μήλου και της Φολεγάνδρου, που θα διασυνδεθούν άμεσα, κατά τη Δ΄ Φάση θα διασυνδεθούν έμμεσα έξι ακόμη νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Ανάφη, Κίμωλος, Σίκινος, Σίφνος, Κύθνος και Θηρασιά), ανεβάζοντας έτσι σε 10 τα νησιά που πρόκειται να «μπουν στην πρίζα».

Με το τέταρτο «κύμα» διασυνδέσεων, θα «πέσει η αυλαία» στο σύνολο των έργων για την αξιόπιστη, οικονομική και επαρκή ηλεκτροδότηση όλων των Κυκλάδων για τα επόμενα 30-40 χρόνια, μέσω του διασυνδεδεμένου συστήματος. Από το 2025 έως το 2029, χάρις στη διασύνδεση των Κυκλάδων, οι καταναλωτές θα εξοικονομήσουν από 1,498 έως 3,092 δισ. ευρώ από τους λογαριασμούς ρεύματος, χάρις στη μείωση των χρεώσεων των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.

Ηλέκτριση του Κρήτη-Αττική το 2025

Σύμφωνα με το Προκαταρκτικό Σχέδιο για την περίοδο 2025-2034, μέσα στο 1ο εξάμηνο του επόμενου έτους πρόκειται να ηλεκτρισθεί και η διασύνδεση Κρήτη – Αττική. Με το συγκεκριμένο έργο, θα ενταχθεί πλήρως το νησί στο διασυνδεδεμένο δίκτυο, καθώς με το καλώδιο Κρήτη-Πελοπόννησος, το οποίο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, καλύπτεται το 30% περίπου των αναγκών του σε ρεύμα.

Όπως επισημαίνει ο ΑΔΜΗΕ, η υλοποίηση του έργου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Σε ό,τι αφορά το υποθαλάσσιο τμήμα της διασύνδεσης, έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων καθώς και το σύνολο των καλωδίων οπτικών ινών. Στην πλευρά της Αττικής οι εργασίες εγκατάστασης των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ έχουν ξεκινήσει οι θεμελιώσεις των βασικών κτηρίων των Σταθμών Μετατροπής που θα κατασκευαστούν στα δύο άκρα της διασύνδεσης, δηλαδή τη Δαμάστα Ηρακλείου και τον Ασπρόπυργο Αττικής. Ειδικότερα, στην πλευρά της Δαμάστας οι κύριες κτιριακές εγκαταστάσεις του σταθμού, πλησιάζουν στην ολοκλήρωση.

Στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει η μεταφορά και εγκατάσταση των μετασχηματιστών του Σταθμού Μετατροπής και των βαλβίδων μετατροπής του συνεχούς ρεύματος σε εναλλασσόμενο, καθώς και οι εργασίες των εναερίων Γραμμών Μεταφοράς για τη σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Την ίδια στιγμή, με εντατικούς ρυθμούς προχωρά και η κατασκευή του νέου GIS 150 kV, καθώς και τα βοηθητικά κτίρια και οι λοιπές εργασίες διαμόρφωσης των εξωτερικών χώρων.

Στα 2,048 δισ. ο προϋπολογισμός των Δωδεκανήσων

Όσον αφορά τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, σύμφωνα με το draft του Προγράμματος Ανάπτυξης, τα έργα πρόκειται να ολοκληρωθούν το 2029. Ο συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας μεταθέτει κατά ένα έτος την αποπεράτωση του πρότζεκτ, καθώς στο προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης η ολοκλήρωση του πρότζεκτ τοποθετείτο στο 2028.

Όπως έχει γράψει το Insider.gr, ο Διαχειριστής «ωριμάζει» ήδη τις προκαταρκτικές διαδικασίες, που θα του επιτρέψουν εντός του 2024 να προκηρύξει τους διαγωνισμούς για τη βασική «ηλεκτρική λεωφόρο» του πρότζεκτ, δηλαδή για τη διασύνδεση συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) Κόρινθος – Κως. Την ίδια στιγμή, στο νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης έχει αυξηθεί στα 1.000 MW (από 900 MW που ήταν προηγουμένως) η προτεινόμενη ονομαστική ισχύς της «λεωφόρου».

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η αύξηση έγινε λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες τάσεις της αγοράς εμπορικών συστημάτων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης, τις δυνατότητες επαύξησης της ισχύος των σταθμών ΑΠΕ (όλων των τεχνολογιών) που πρόκειται να αξιοποιήσουν τη διασύνδεση, καθώς και το γεγονός ότι δεν υπεισέρχονται θεμελιώδεις διαφοροποιήσεις τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην κοστολόγηση του έργου.

Με τα έργα που προγραμματίζονται, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Έτσι, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Ο προϋπολογισμός των έργων έχει αναθεωρηθεί στα 2,048 δισ. ευρώ, από 2,026 δισ. στο προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Σύμφωνα με τις μελέτες κόστους – οφέλους που έχουν διεξαχθεί, για την 24ετία 2029 – 2053 η εκτίμηση για την εξοικονόμηση των ΥΚΩ ξεκινά από τα 2,8 και φτάνει μέχρι τα 3,64 δισ. ευρώ.

Το 2030 το τέλος της «απομόνωσης» του ΒΑ Αιγαίου
Έναν χρόνο αργότερα, και πιο συγκεκριμένα το 2030, προβλέπεται να ολοκληρωθεί η διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Ο προϋπολογισμός των έργων «τοποθετείται» στα 1,208 δισ. ευρώ, όσο και στο προηγούμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ.

Με το σύστημα υποβρύχιων και χερσαίων καλωδίων που θα εγκατασταθούν, θα ενταχθούν στο διασυνδεδεμένο σύστημα 8 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα – της Λήμνου, του Άγιου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, της Χίου (Ψαρών), της Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), της Ικαρίας και του Αγαθονησίου. Τα έργα θα πραγματοποιηθούν σε συγχρονισμό με τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων.

Μάλιστα, με τη διασύνδεση Κω – Σάμου που προβλέπεται να υλοποιηθεί από τον Διαχειριστή, τα δύο νησιωτικά συμπλέγματα θα «επικοινωνούν» ηλεκτρικά μεταξύ τους, ενώ τα Δωδεκάνησα θα έχουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα και μέσω ενός νέου υποσταθμού που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Καβάλας. Με την άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» των 8 αυτόνομων συστημάτων, την περίοδο 2030-2054, η εξοικονόμηση των καταναλωτών μέσω της μείωσης των ΥΚΩ θα ανέλθει από 1,62 έως 1,923 δισ. ευρώ.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κτικάδος Τήνου: Συγκίνηση στην ανάληψη καθηκόντων του νέου Εφημέριου π. Γεωργίου Παλαμάρη

Με βαθιά ανθρώπινη συγκίνηση, η ενορία του Τιμίου Σταυρού αποχαιρέτησε τον π. Γεώργιο Ανδριώτη και υποδέχτηκε τον νέο της εφημέριο, π. Γεώργιο Παλαμάρη, με τιμή, δάκρυα και ελπίδα.

Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με μαθήματα προσανατολισμού

Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία εξετάζονται αύριο στα ΓΕΛ – Με αισιοδοξία ξεκίνησε η φετινή εξεταστική περίοδος, σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη

Σαντορίνη: Έκτακτη διαφημιστική καμπάνια στο Sky TV για την αποκατάσταση της εικόνας του νησιού

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει 30.000 ευρώ σε καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, εν μέσω προκλήσεων λόγω των σεισμικών φαινομένων

Σύρος: Μπαράζ δικών για τα αιολικά με επίκεντρο κατοίκους και αιρετούς της Τήνου

Περί τους 130 πολίτες, ανάμεσά τους ο δήμαρχος κι η έπαρχος, θα καθίσουν στο εδώλιο, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα, επειδή αντιστάθηκαν με ειρηνικές διαμαρτυρίες στην ετσιθελική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί και αντιμετωπίστηκαν με ξυλοδαρμούς από τα ΜΑΤ και μαζική αγωγή SLAPP

Φολέγανδρος: Αναβαθμισμένο και 24ωρης λειτουργίας το ελικοδρόμιο του νησιού

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης – Ένα από τα καλύτερα ελικοδρόμια στη νησιωτική Ελλάδα, σύμφωνα με τους πιλότους

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Κέικ με Συκάμινα και Μύρτιλα: Γεύση καλοκαιριού σε κάθε μπουκιά!

Μια γλυκιά πρόταση από τη Μαριέττα Γαλάνη και το NaxosPress που ενώνει παράδοση, εποχικά φρούτα και απλότητα σε μια μοναδική συνταγή.

“Μην αφήσετε ούτε μια σταγόνα να πάει χαμένη”: Η Παγκόσμια Ημέρα Γάλακτος μέσα από τα μάτια του Νικόλα Πιτταρά

Με σεβασμό στα ζώα και τους ανθρώπους της παραγωγής, η τοπική κτηνοτροφική οικογένεια Πιτταρά τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Γάλακτος με λόγια που συγκινούν και διδάσκουν

Κουφονήσια – “Γιορτή Ψαρά”: Μια νύχτα αφιερωμένη στους ανθρώπους της θάλασσας (video)

Παράδοση, διάλογος και κοινότητα ενώθηκαν στη Γιορτή του Ψαρά στα Κουφονήσια, με την παρουσία τοπικών αρχών και ανθρώπων που κρατούν ζωντανό το νησιωτικό μας πνεύμα.

Μικρής έκτασης πρόσκρουση του “Αικατερίνη Π.” στο λιμάνι της Τήνου

Ασφαλής η αποβίβαση των 40 επιβατών – Σε εξέλιξη η έρευνα του Λιμενικού για τα αίτια του περιστατικού

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Greek Islands Trail: Η Νάξος στην καρδιά του πρώτου πεζοπορικού δικτύου των Κυκλάδων

Ένα φιλόδοξο project που φέρνει πιο κοντά τον άνθρωπο, τη φύση και τον πολιτισμό – Η Νάξος ανάμεσα στους πρωταγωνιστές ενός βιώσιμου, τετράμηνου τουριστικού μοντέλου