Ολοκληρώνεται εντός 2023 η «ένταξη» στο ηπειρωτικό δίκτυο της Σαντορίνης, ενώ έως το 2025 θα συνδεθούν η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος. Μετά την ολοκλήρωση της πόντισης των υποβρύχιων τμημάτων του έργου Κρήτη-Αττική, προχωρούν οι εργασίες προστασίας των καλωδίων, ενώ έχει ήδη παραδοθεί ο εξοπλισμός για τους δύο σταθμούς μετατροπής.
Επικαιροποίηση της εξέλιξης των εργασιών σε όλες τις εγχώριες ηλεκτρικές διασυνδέσεις που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, πραγματοποιεί ο ΑΔΜΗΕ στην ανακοίνωση για τα αποτελέσματα του 1ου τριμήνου της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, αλλά και του Ομίλου. Υπενθυμίζεται ότι στη δεδομένη συγκυρία κατασκευάζονται σημαντικά έργα τα οποία θα εντάξουν πλήρως στο ηπειρωτικό δίκτυο την Κρήτη, θα άρουν την «ηλεκτρική απομόνωση» των νοτιοδυτικών Κυκλάδων, αλλά και θα «θωρακίσουν» το ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου.
Στην περίπτωση της διασύνδεσης Αττική-Κρήτη, υπενθυμίζεται ότι η θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection, τον Μάρτιο του 2023, ολοκλήρωσε με επιτυχία το υποβρύχιο τμήμα του έργου, ποντίζοντας συνολικά περίπου 1.350 χιλιόμετρα ηλεκτρικών καλωδίων και καλωδίων οπτικών ινών μεταξύ της Κορακιάς Ηρακλείου και της Πάχης Μεγάρων, σε βάθη έως και 1.200 μέτρων.
Πλέον, τη σκυτάλη παίρνουν οι εργασίες προστασίας των υποβρύχιων καλωδίων, που αναμένονται μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023, ώστε περίπου τα 640 χιλιόμετρα να τοποθετηθούν κάτω από την επιφάνεια του βυθού για μέγιστη ασφάλεια. Στην περίπτωση του χερσαίου τμήματος της διασύνδεσης, όσον αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής, το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού έχει πλέον παραχθεί και δοκιμαστεί στα εργοστάσια των αναδόχων, ενώ οι εργασίες θεμελίωσης των κτιρίων βρίσκονται στην τελική ευθεία και προχωρά η ανέγερσή τους.
Αναφορικά με την πρόοδο του χερσαίου καλωδιακού τμήματος του έργου, έχει παραχθεί το σύνολο των υπόγειων καλωδίων και προχωρά η κατασκευή της υπόγειας όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αττική, όπου έχει ολοκληρωθεί περίπου το 85% της υποδομής καθώς και το 50% της τοποθέτησης καλωδίων. Στην Κρήτη, οι εργασίες οδοποιίας βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες υποδομής για την εγκατάσταση των καλωδίων έχουν ξεκινήσει.
Εντός 2023 η διασύνδεση της Σαντορίνης
Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου και συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023.
Το καλοκαίρι του 2022 ποντίστηκε το ηλεκτρικό καλώδιο μεταξύ των δύο νησιών, ενώ προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη. Παράλληλα, τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκαν οι διαγωνισμοί και τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2025.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.
Τα έργα στην Πελοπόννησο
Καθώς πλέον έχει τεθεί σε λειτουργία ο «Δυτικός Διάδρομος» της Πελοποννήσου (γραμμή μεταφοράς 400 KV Μεγαλόπολης – Πάτρας – Δυτικής Στερεάς), το βάρος πέφτει πλέον στον «Ανατολικό Διάδρομο» (γραμμή Μεγαλόπολη – Κόρινθος – Αττική). Το σκέλος που θα συνδέσει το ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Μάιο του 2023.
Στην παρούσα φάση ολοκληρώνεται η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών, με στόχο την ανάδειξη αναδόχου και υπογραφή σύμβασης εντός του 2023 για το σκέλος της Γραμμής Μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η ολοκλήρωση του υπόψη σκέλους αναμένεται εντός του 1ου εξαμήνου του 2026.
Ο ίδιος χρονικός ορίζοντας προβλέπεται για την ολοκλήρωση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, που επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη. Εκτός από ρόλο στον «Δυτικό Διάδρομο», το ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα.
Με πληροφορίες από τη σελίδα sofokleous10.gr