Πειράματα σε ανθρώπους, που είχαν αναγκαστεί να εισπνεύσουν διοξείδιο του αζώτου –ένα τοξικό αέριο που περιέχεται στις εκπομπές των εξατμίσεων αυτοκινήτων– είχε παραγγείλει ένας ερευνητικός οργανισμός ο οποίος χρηματοδοτείτο από γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αποκαλύπτουν τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης.
Πειράματα όχι μόνο σε πιθήκους αλλά και σε ανθρώπους προκειμένου να διαπιστωθεί η επίδραση βλαβερών καυσαερίων πραγματοποίησε το ερευνητικό ινστιτούτου EUGT, σύμφωνα με έκθεση του ίδιου του ινστιτούτου που δημοσιοποίησαν οι εφημερίδες Stuttgarter Zeitung και Süddeutsche Zeitung. Σύμφωνα με τα σχετικά δημοσίευμα, το ινστιτούτου που είχαν ιδρύσει οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες VW, Daimler και BMW, χρηματοδότησε μία «σύντομη έρευνα εισπνοής με διοξείδιο του αζώτου (NO2) σε υγιείς ανθρώπους».
Σύμφωνα με την επίμαχη έκθεση του EUGT, σε ένα ινστιτούτο της Πανεπιστημιακής Κλινικής του Άαχεν 25 υγιή άτομα υποβλήθηκαν σε εξέταση αφού είχαν προηγουμένως εισπνεύσει για πολλές ώρες διαφορετικές ποσότητες της βλαβερής ουσίας, η οποία εμπεριέχεται στα καυσαέρια των αυτοκινήτων. Κατά την εκτίμηση του EUGT, από την έρευνα δεν διαπιστώθηκε κάποια αρμητική επίδραση στα άτομα που συμμετείχαν στο πείραμα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαχωρίζουν τη θέση τους
Ο διευθυντής του ινστιτούτου Τόμας Κράους δήλωσε ότι τα πειράματα δεν είχαν καμία σχέση με το σκάνδαλο ντίζελ που έπληξε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία VW, αλλά έγινε πολύ πριν από αυτό και αφορούσε στα επιτρεπόμενα όρια NO2 στο χώρο εργασίας. Επειδή το εν λόγω όριο είχε μειωθεί και δεν υπήρχαν έρευνες σε ανθρώπους, αποφασίστηκε να υποβληθούν σε πειράματα 25 υγιείς άνθρωποι εισπνέοντας ποσότητες κάτω από το επιτρεπόμενο όριο για χώρους εργασίας. Σύμφωνα με τον Τ. Κράους μάλιστα η Επιτροπή Βιοηθικής είχε θεωρήσει αποδεκτή την επίμαχη έρευνα.
Σύμφωνα με την VW, το EUGT είχε ιδρυθεί το 2007 ως ανεξάρτητο ερευνητικό ινστιτούτο και έκλεισε το καλοκαίρι του 2017. Εκτός από την VW, στη χρηματοδότησή του εμπλέκονται η Daimler, η BMW και η Bosch. Οι γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έσπευσαν να διαχωρίσουν τη θέση τους από τα επίμαχα πειράματα σε ανθρώπους, με τις Daimler και VW να προαναγγέλλουν διερεύνηση της υπόθεσης. Μάλιστα εκ μέρους της εταιρείας Daimler υπήρξε ανακοίνωση που αναφέρει: “Μας προκαλούν φρίκη η έκταση και η εφαρμογή αυτών των ερευνών. Καταδικάζουμε τα πειράματα με τον πιο έντονο τρόπο. Παρότι η Daimler δεν είχε καμιά επιρροή στον σχεδιασμό της έρευνας, αρχίσαμε μια ευρεία έρευνα για το ζήτημα».
Η γερμανίδα καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ καταδίκασε απόλυτα τα επίμαχα πειράματα ζητώντας διαλεύκανση της υπόθεσης. «Αυτά τα τεστ σε πιθήκους ή ακόμη και σε ανθρώπους είναι αδικαιολόγητα από ηθική άποψη», τόνισε ο γερμανός κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέφεν Ζάιμπερτ. «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες οφείλουν να περιορίζουν διαρκώς τις βλαβερές εκπομπές. Οφείλουν να τηρούν τα επιτρεπόμενα όρια και δεν επιτρέπεται να αποδεικνύουν με τη βοήθεια πιθήκων ή μάλιστα ανθρώπων ότι οι ρύποι είναι δήθεν μη επιβλαβείς», διεμήνυσε ο Στ. Ζάιμπερτ.
Άμεση και καταδικαστική ήταν και η αντίδραση των γερμανικών υπουργείων Μεταφορών και Περιβάλλοντος. Η γερμανίδα υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντριξ τόνισε ότι εκτός από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τον ρόλο και τις ευθύνες της καλείται να διευκρινίσει και η επιστήμη. Όπως δήλωσε, το διοξείδιο του αζώτου βλάπτει την ανθρώπινη υγεία, αυτό έχει αποδειχθεί επαρκώς.
Τι γνωρίζουμε για αυτά τα πειράματα
Την περασμένη Πέμπτη, η εφημερίδα The New York Times ανέφερε, σε ρεπορτάζ της, ότι η έρευνα του EUGT έγινε για να υπερασπιστεί τη χρήση του πετρελαίου ντίζελ στους κινητήρες αυτοκινήτων, μετά την καταγγελία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ότι οι εκπομπές των αερίων από τις εξατμίσεις αυτών των κινητήρων είναι καρκινογόνες. Το ρεπορτάζ αναφέρει ότι το 2014, ο οργανισμός εξέθεσε 10 μαϊμούδες σε τοξικά αέρια που εκλύονταν από την εξάτμιση αρκετών αυτοκινήτων, ανάμεσά τους κι ένα VW Beetle, σε έναν αεροστεγή θάλαμο. Τα πειράματα έλαβαν χώρα σε ένα εργαστήριο στην Αλμπουκέρκη, στο Νέο Μεξικό.
Επιπλεόν, σύμφωνα με δημοσίευμα της Stuttgarter Zeitung, 19 άνδρες και έξι γυναίκες εισέπνευσαν διοξείδιο του αζώτου, σε δοσολογίες που ποίκιλαν, για πολύωρες περιόδους. Το πείραμα είχε διεξαχθεί σε ένα ινστιτούτο που ανήκει στο Πανεπιστήμιο του Άαχεν, στη Γερμανία. Το BBC, παρόλο που δεν έχει δει τη μελέτη, αναφέρει ότι τα γερμανικά μέσα ισχυρίζονται ότι δημοσιεύτηκε το 2016. Η BMW, η Daimler και η VW καταδίκασαν τα πειράματα για τις επιπτώσεις των εκπομπών αερίων των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων σε πιθήκους. Η VW ανέφερε σε tweet της ότι «αποστασιοποιείται ρητά από όλες τις μορφές κακοποίησης των ζώων».
Μην ξεχνάμε ότι η VW εμπλέκεται σε ένα σκάνδαλο για λογισμικό που έδινε ψευδή δεδομένα εκπομπών τοξικών αερίων. Το 2015, η VW παραδέχτηκε ότι είχε εφοδιάσει τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητά της με ειδικό –παράνομο– λογισμικό για να εμφανίζονται πολύ χαμηλότερες οι εκπομπές τοξικών αερίων των εξατμίσεων ντιζελοκινητήρων όταν υποβάλλονταν σε ελέγχους από εποπτικούς φορείς. Από την πλευρά του, το πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς τονίζει ότι δεν ήταν σε θέση να επιβεβαιώσει άμεσα τα στοιχεία αυτής της έρευνας. Δεν ήταν διαθέσιμος κάποιος εκπρόσωπος του EUGT –που έκλεισε πέρυσι– για να σχολιάσει το δημοσίευμα.
Συγγνώμη για πειράματα σε πιθήκους στις ΗΠΑ ζήτησε η VW
Εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Υγείας τόνισε μάλιστα ότι υπάρχουν «αυστηρά κριτήρια» σε ό,τι αφορά τα πειράματα σε ζώα και ανθρώπους και αυτά βέβαια ισχύουν μόνο στους τομείς των ιατρικών σκευασμάτων και ιατρικών προϊόντων. Η VW πάντως έχει ήδη ζητήσει συγγνώμη για ένα πείραμα στις ΗΠΑ, κατά το οποίο πίθηκοι είχαν αναγκαστεί να εισπνέουν επί ώρες καυσαέρια με στόχο να αποδειχθεί ότι χάρη στο σύστημα καθαρισμού των ρύπων ο βαθμός επιβάρυνσης από τις επιβλαβείς εκπομπές των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έχει μειωθεί σημαντικά και ως εκ τούτου τα οχήματα αυτά δεν πλήττουν την υγεία.
Πηγή: DW