Μετά το «shrinkflation», το φαινόμενο δηλαδή της μείωσης των συσκευασιών των προϊόντων χωρίς ταυτόχρονη μείωση τιμής, ζούμε πλέον την εποχή του «eggflation», ελληνιστί «αυγοπληθωρισμός».
Πρόκειται για τις πολύ μεγάλες αυξήσεις τιμών στα σοκολατένια αυγά που καταγράφηκαν ήδη στην Ευρώπη λόγω του Πάσχα των καθολικών, αλλά αναμένεται να χτυπήσουν και τη δική μας πόρτα. Σύμφωνα, άλλωστε, με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε την Πέμπτη το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σχετικά με την εξέλιξη των τιμών τον Φεβρουάριο του 2024, όπως αυτές προκύπτουν από τις τιμές στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στην κατηγορία των μπισκότων, σοκολατών και ζαχαρωδών παρατηρούνται αυξήσεις τιμών της τάξης του 6,78%.
Αποτελεί μάλιστα μία από τις κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις στη διάρκεια του τελευταίου δωδεκαμήνου. Αν και οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής σοκολατοειδών και εν γένει γλυκών σνακ που χρησιμοποιούν μεγάλες ποσότητες σοκολάτας δεν έχουν προχωρήσει σε ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών, το ενδεχόμενο αυτό κάθε άλλο παρά μπορεί να αποκλειστεί, δεδομένου του ράλι στη διεθνή τιμή του κακάο.
Οι κινήσεις, βεβαίως, πρέπει να είναι προσεκτικές, διότι μια μεγάλη αύξηση τιμών μπορεί να προκαλέσει μείωση των πωλήσεων, ειδικά μάλιστα καθώς τα σοκολατοειδή θεωρούνται σε μεγάλο βαθμό «αυθόρμητες αγορές».
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, ένας στους δέκα καταναλωτές σταμάτησε να αγοράζει σοκολάτες λόγω των ανατιμήσεων, ενώ το 54% στράφηκε σε σοκολάτες ιδιωτικής ετικέτας.
Στην Ελλάδα, πάντως, οι νονοί και οι νονές –και όχι μόνο– μάλλον θα πρέπει να περιμένουν την έναρξη εφαρμογής του «Καλαθιού του Πάσχα», κατά πάσα πιθανότητα στις 24 Απριλίου, το οποίο θα περιλαμβάνει και τα σοκολατένια αυγά, έτσι ώστε να μπορούν να προμηθευτούν το δημοφιλές γλύκισμα σε πιο προσιτές τιμές.