Δευτέρα, 2 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΔιεθνήΝότιο Αιγαίο: Η Κίναρος (με την Κανδελιούσσα) στο στόχαστρο της Τουρκίας

Νότιο Αιγαίο: Η Κίναρος (με την Κανδελιούσσα) στο στόχαστρο της Τουρκίας

|

Συνολικά 52 οι υπερπτήσεις που έχουν πραγματοποιήσει τουρκικά UAV από τις αρχές του χρόνου – Μόνο επτά το τελευταίο διήμερο πάνω από την Κίναρο και την Κανδελιούσσα στο κέντρο του Αιγαίου 

Μηνύματα για τη δυνατότητα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων (ΤΕΔ) ότι έχουν άμεση επιχειρησιακή εικόνα και πρόσβαση ακόμα και σε σημεία στα οποία θεωρητικά στοιχεία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.) μπορεί να παρέμβουν αποτελεσματικά και άμεσα αποτελούν τα μπαράζ υπερπτήσεων πάνω από ακατοίκητα ή και κατοικημένα μικρονήσια, όπως αυτά έχουν καταγραφεί τις τελευταίες εβδομάδες.

Μόνο χθες και προχθές η Κίναρος και η Κανδελιούσσα Νισύρου έγιναν στόχος υπερπτήσεων τουρκικών UAV συνολικά επτά φορές (πέντε και δύο αντιστοίχως). Από τις αρχές του χρόνου, τουρκικά UAV και κάποιες φορές και μαχητικά F-16 πέταξαν 29 φορές πάνω από την Κίναρο και την παρακείμενη νησίδα Γλάρος και 23 πάνω από την Κανδελιούσσα. Φυσικά η Κίναρος και η Κανδελιούσσα δεν είναι τα μόνα μικρονήσια που βρίσκονται στο στόχαστρο της Αγκυρας. Κατά καιρούς στοχοποιούνται το Φαρμακονήσι, το Αγαθονήσι και οι Οινούσσες με την Παναγιά στα ανατολικά της Χίου.

Οι βασικοί λόγοι για τη στοχοποίηση αυτών των δύο μικρών νησιών τις τελευταίες ημέρες είναι οι εξής:

– Πρώτον, για να υποστηρίξουν στην πράξη τη γενικότερη τουρκική θέση περί «γκρίζων ζωνών», δηλαδή περί νησιών ακαθόριστης κυριαρχίας στο Αιγαίο, κατηγορία στην οποία, κατά την Αγκυρα, εμπίπτουν τόσο η Κίναρος όσο και η Κανδελιούσσα. Την τουρκική πλευρά ενοχλεί το γεγονός ότι και τα δύο μικρονήσια διαθέτουν υποδομές. Η Κίναρος είναι κατοικημένο νησί, καθώς ζει μόνιμα εκεί η Ειρήνη Κατσοτούρχη, το σπίτι της οποίας ανακατασκευάστηκε, μάλιστα, τον περασμένο Φεβρουάριο από τη Μονάδα Μελετών και Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) του ΓΕΕΘΑ. Η Κανδελιούσσα διαθέτει επίσης κάποιες κτιριακές υποδομές και συγκεκριμένα ένα φάρο.

– Δεύτερον, προκειμένου να δείξουν ότι η εμβέλεια των Bayraktar είναι τέτοια που μπορεί να επιχειρήσουν με άνεση και άμεσο έλεγχο από τους σταθμούς διοίκησής τους στα μικρασιατικά παράλια ακόμα και σε σημεία που βρίσκονται πέρα από το στενά νοούμενο Ανατολικό Αιγαίο. Αποτελεί, επίσης, έναν φθηνό τρόπο επιτήρησης του Αιγαίου, καθώς τα Bayraktar έχουν ιδιαίτερα χαμηλό κόστος πτήσης ανά ώρα.

– Τρίτον, προκειμένου να δείξουν ότι σε περίπτωση κατάληψης από τις ΤΕΔ ενός από αυτά τα νησιά ή αντιστρόφως σχεδιασμού οχύρωσής τους προς αποφυγήν, τα τουρκικά UAV είναι σε θέση να επιχειρήσουν με επιτυχία. Και στα δύο μικρονήσια έχουν γίνει ασκήσεις των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, και ιδιαίτερα στην Κανδελιούσσα στο παρελθόν πραγματοποιήθηκαν σενάρια ανακατάληψης νησίδας σε περίπτωση πολεμικής κρίσης. Οι πτήσεις τουρκικών UAV αποτελούν μήνυμα και προς απάντηση αυτών των σεναρίων.

– Τέταρτον, το γεγονός ότι τα τουρκικά UAV πραγματοποιούν επιχειρήσεις αποτύπωσης της κατάστασης σε περιοχές που κατά καιρούς οι ΤΕΔ προσδιορίζουν ως υψηλού ενδιαφέροντος. Εν ολίγοις τα UAV πραγματοποιούν κατασκοπευτικές αποστολές προκειμένου να αποτυπώσουν σε εικόνα υψηλής ευκρίνειας κινήσεις που μπορεί να κάνουν ή υπολογίζουν ότι μπορεί να σχεδιάζουν στην περιοχή οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις. Υπενθυμίζεται ότι τους τελευταίους μήνες το τουρκικό υπουργείο Εθνικής Αμυνας δημοσιοποιεί κατά καιρούς υλικό που χρησιμοποιείται για προπαγανδιστικούς σκοπούς, όπως, για παράδειγμα, «αποδείξεις» ότι το Λιμενικό Σώμα προχωρεί σε βίαιες επαναπροωθήσεις μεταναστών (pushbacks).Γιατί η Άγκυρα στοχοποιεί Κίναρο, Κανδελιούσσα-1

 kinaross.jpgΟι υπερπτήσεις, δεδομένου ότι συμβαίνουν σε κενό επικοινωνίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, αυξάνουν και τις πιθανότητες ατυχήματος. Ακόμα και αυτός ο δίαυλος μεταξύ των υπουργών Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου και Χουλουσί Ακάρ φαίνεται ότι αδρανεί, λόγω, βέβαια, του γενικευμένου επιθετικού κλίματος από την πλευρά της Αγκυρας.

Αυξημένη χρήση UAV και τις νυχτερινές ώρες
Τα τουρκικά UAV, κυρίως τα TB-2 Bayraktar και ANKA-S που αξιοποιούνται κατά κόρον για επιχειρήσεις επιτήρησης και αποτύπωσης της κατάστασης στο Ανατολικό Αιγαίο, αποτελούν έναν φθηνό τρόπο και για την πραγματοποίηση νυχτερινών υπερπτήσεων. 

Μόνο εντός του Σεπτεμβρίου, δηλαδή σε λιγότερες από τρεις εβδομάδες, τουρκικά UAV έχουν πετάξει νυχτερινές και μεταμεσονύχτιες ώρες πάνω από την Κίναρο συνολικά ένδεκα φορές. 

Τα UAV για να απογειωθούν δεν χρειάζονται παρά ελάχιστη προετοιμασία, ενώ αντιστρόφως η αναχαίτισή τους από την Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.), η οποία είναι επιφορτισμένη και με αυτό το έργο, είναι πάντα δαπανηρή.

Οι επιχειρήσεις επιτήρησης, αναγνώρισης και –εφόσον χρειαστεί– κοινοποίησης των στόχων σε εχθρικές μονάδες που ακολουθούν δεν είναι οι μοναδικές αποστολές που μπορεί να πραγματοποιήσουν τα τουρκικά UAV. Σε περίπτωση στρατιωτικής σύγκρουσης κάποια –από τα συνολικά περίπου 200– UAV που διαθέτουν οι τουρκικές δυνάμεις μπορεί να ομαδοποιηθούν σε σμήνη προκειμένου να πραγματοποιήσουν επιθέσεις κορεσμού εναντίον μονάδων όχι μόνο στην επιφάνεια της θάλασσας (φρεγάτες κ.ά.) αλλά και στο έδαφος. 

Τα συστήματα αντιμετώπισης των UAV που τοποθετήθηκαν αθόρυβα τους προηγούμενους μήνες στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου αποτελούν μέτρο που απαντάει στις τοπικές επιχειρησιακές ανάγκες, δεν μπορούν, όμως, παρά να συνδυαστούν και με πιο δραστικά μέτρα, πέρα από την παρέμβαση στο προγραμματισμένο σχέδιο πτήσης. Εντός και εκτός υπουργείου Εθνικής Αμυνας γίνονται συζητήσεις για την ανάπτυξη δυνατοτήτων σχετικά με παρεμβάσεις σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος. 

Εξετάζεται, ακόμα, η απειλή που ίσως αποτελέσουν τα τουρκικά UAV σε περίπτωση εμπλοκής, η οποία μπορεί να συμβεί όταν καταστεί επιχειρησιακά λειτουργικό το ελικοπτεροφόρο «TCG Anadolu», το οποίο θα μεταφέρει όχι μόνο ελικόπτερα αλλά και UAV. Δεδομένου ότι πρόκειται για πλοίο ανοιχτής θαλάσσης, το αρνητικό σενάριο περιλαμβάνει την κίνηση του «Anadolu» μεταξύ Τρίπολης στη Λιβύη και Πασά Λιμάν στον Αυλώνα Αλβανίας (όπου η Τουρκία έχει δυνατότητα διευκολύνσεων στο λιμάνι από το 1992) και την επίθεση προς τις ελληνικές δυνάμεις από τα δυτικά, σε περίπτωση εμπλοκής στο Αιγαίο. Πρόκειται για ένα ενδεχόμενο που ανήκει αυτή τη στιγμή αποκλειστικά στη σφαίρα των σεναρίων, το οποίο όμως μελετάται πολύ σοβαρά από τους αρμοδίους στην Αθήνα. 

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος ως πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, το μήνυμα του Γιάννη Μαργαρίτη

Ο Έπαρχος Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων τονίζει την ανάγκη για ποιοτικό τουρισμό, σεβασμό στο περιβάλλον και ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας στο Συνέδριο Βιώσιμης Ανάπτυξης

Σίφνος: “Με τα Χέρια και την Καρδιά”, δομεί το μέλλον με πέτρα και συμμετοχή (αφίσα)

Συμμετοχικό εργοτάξιο, παραδοσιακή ξερολιθική τέχνη, νεανική μαθητεία και κοινότητα χτίζουν μαζί τα νέα υδροφράγματα του νησιού – μια εμπειρία που ενώνει παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Β. Φλεριανός: “Η διατήρηση των Κούρων στο Φλεριό δεν αφορά μόνο την ιστορία, αφορά και το παρόν και το μέλλον του τόπου μας”

Ο Βασίλης Φλεριανός μιλά δημόσια για την αξία της αυθεντικότητας και της ιστορικής συνέχειας, προτείνοντας in situ ανάδειξη αντί της απομάκρυνσης των μνημείων από τον τόπο τους.

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Θαλάσσια Πάρκα: Η Ελλάδα ετοιμάζεται να χαρτογραφήσει την προστασία της θάλασσας

Λίγες ημέρες πριν από τη Διάσκεψη του ΟΗΕ για τους Ωκεανούς στη Νίκαια, η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει δύο μεγάλες ζώνες προστασίας στο Αιγαίο και το Ιόνιο, με στόχο την ουσιαστική διαχείριση και τον έλεγχο των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Κτικάδος Τήνου: Συγκίνηση στην ανάληψη καθηκόντων του νέου Εφημέριου π. Γεωργίου Παλαμάρη

Με βαθιά ανθρώπινη συγκίνηση, η ενορία του Τιμίου Σταυρού αποχαιρέτησε τον π. Γεώργιο Ανδριώτη και υποδέχτηκε τον νέο της εφημέριο, π. Γεώργιο Παλαμάρη, με τιμή, δάκρυα και ελπίδα.

Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με μαθήματα προσανατολισμού

Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία εξετάζονται αύριο στα ΓΕΛ – Με αισιοδοξία ξεκίνησε η φετινή εξεταστική περίοδος, σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη

Σαντορίνη: Έκτακτη διαφημιστική καμπάνια στο Sky TV για την αποκατάσταση της εικόνας του νησιού

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει 30.000 ευρώ σε καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, εν μέσω προκλήσεων λόγω των σεισμικών φαινομένων

Σύρος: Μπαράζ δικών για τα αιολικά με επίκεντρο κατοίκους και αιρετούς της Τήνου

Περί τους 130 πολίτες, ανάμεσά τους ο δήμαρχος κι η έπαρχος, θα καθίσουν στο εδώλιο, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα, επειδή αντιστάθηκαν με ειρηνικές διαμαρτυρίες στην ετσιθελική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί και αντιμετωπίστηκαν με ξυλοδαρμούς από τα ΜΑΤ και μαζική αγωγή SLAPP

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Άγιος Προκόπιος: Ο δρόμος των θαυμάτων (και των κορναρισμάτων)

Όταν η ελληνική φιλοξενία συναντά τον αστικό σουρεαλισμό – το οδικό χάος γίνεται εμπειρία ζωής στην πιο πολυσύχναστη τουριστική γωνιά της Νάξου.