Μια υπερπτήση της νησίδας Καλόγεροι στο Κεντρικό Αιγαίο υπενθύμισε χθες στην Αθήνα αφενός την τουρκική παρουσία, αφετέρου τη σημειολογία των παραβιάσεων εκ μέρους της Αγκυρας, σε μια περιοχή πολύ μακριά από το Ανατολικό Αιγαίο.
Μια υπερπτήση της νησίδας Καλόγεροι στο Κεντρικό Αιγαίο υπενθύμισε χθες στην Αθήνα αφενός την τουρκική παρουσία, αφετέρου τη σημειολογία των παραβιάσεων εκ μέρους της Αγκυρας, σε μια περιοχή πολύ μακριά από το Ανατολικό Αιγαίο. Οι Καλόγεροι βρίσκονται στο κέντρο του Αιγαίου περίπου στο μέσον της απόστασης ανάμεσα στην Ανδρο και τη Χίο, πολύ μακριά από το ανατολικό τμήμα του αρχιπελάγους όπου καταγράφονται συνήθως παραβιάσεις. Αν και δεν αποκλείεται η συγκεκριμένη πτήση δύο τουρκικών F-16 πάνω από τους Καλόγερους να συνδέεται με τις πάγιες θέσεις της Ελλάδας για την επιβολή κυρώσεων κατά της Τουρκίας λόγω του πρακτικού εποικισμού των Βαρωσίων, όπως αυτές διατυπώνονται αυτές τις ημέρες (Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων, COREPER), στην Αθήνα περιστατικά όπως αυτό αντιμετωπίζονται και ως αλλαγή επιχειρησιακής συμπεριφοράς της τουρκικής αεροπορίας. Οπως ήδη ανέδειξε η «Κ» προ ολίγων ημερών («Κ» της Κυριακής 28/11) εσχάτως η τουρκική αεροπορία χρησιμοποιεί UAV προκειμένου να έχει παρουσία στον διεθνή εναέριο χώρο, ακόμα και του Βόρειου και Κεντρικού Αιγαίου, στο πλαίσιο προβολής τεχνολογικής ισχύος αλλά και εκμετάλλευσης των περιθωρίων που μπορεί να υφίστανται.
Οι επιδιώξεις
Είναι προφανές ότι τόσο στην περίπτωση των υπερπτήσεων, όσο και σε εκείνη των πτήσεων των UAV στο Κεντρικό Αιγαίο, η Αγκυρα επιχειρεί να προβάλει δύο απόψεις: Πρώτον, ότι πρέπει να υπάρχει μέση γραμμή στο Αιγαίο με βάση την ίση απόσταση από τις ακτές της ηπειρωτικής Ελλάδας και τα μικρασιατικά παράλια. Και, δεύτερον, ότι νησίδες όπως οι Καλόγεροι δεν έχουν δικαίωμα σε οποιαδήποτε ζώνη όσο μακριά και αν βρίσκονται. Από την άλλη, επιχειρησιακά δεν μπορεί παρά να παρατηρηθεί η ένδεια της τουρκικής αεροπορίας καθώς πλέον σε κάθε έξοδό της στο Αιγαίο δεν μπορεί να απογειώσει παρά περιορισμένο αριθμό αεροσκαφών. Χθες απογειώθηκαν συνολικά επτά αεροσκάφη, έξι F-16 και ένα CN-235 πραγματοποιώντας ελάχιστες και στοχευμένες παραβιάσεις, όπως η υπερπτήση της νησίδας Καλόγεροι.
Παρά τις σποραδικές τουρκικές κινήσεις, βασικός υπολογισμός στην Αθήνα παραμένει ότι η Αγκυρα το επόμενο χρονικό διάστημα δεν πρόκειται να ξεφύγει από τα όρια στο Αιγαίο. Αντιθέτως, οι εκτιμήσεις για την τουρκική προκλητικότητα στην Κύπρο είναι πολύ διαφορετικές, ιδιαίτερα καθώς αυτές τις ημέρες γίνονται οι προετοιμασίες για νέες γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ.
Ακάρ και Ελλάδα
Και ο Ακάρ τα δικά του… Τον ισχυρισμό πως η Αθήνα και η Λευκωσία ασκούν επεκτατική πολιτική εξέφρασε ο υπουργός Αμυνας της Τουρκίας Χουλουσί Ακάρ, ο οποίος υποστήριξε πως η Ελλάδα παραβιάζει τους όρους της Συνθήκης της Λωζάννης.
Στην ομιλία του στο τουρκικό Κοινοβούλιο για τον προϋπολογισμό του υπουργείου Αμυνας της Τουρκίας, ο κ. Ακάρ υποστήριξε ότι «στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο έχουμε προβλήματα λόγω της επεκτατικής λογικής και των απαιτήσεων των Ελλήνων και των Ελληνοκυπρίων που δεν συμβαδίζουν με το διεθνές δίκαιο και περιλαμβάνουν τα εξοπλιστικά προγράμματα και τη δημιουργία δήθεν συμμαχιών, όπως και από τις επιθετικές ενέργειες και την επιθετική ρητορική. Αυτό προκαλεί την αντίδραση των ανθρώπων που διαθέτουν την κοινή λογική. Οι πάσης φύσεως άδικες και παράνομες ενέργειες της Ελλάδας, που δεν ανταποκρίνεται σε όλες τις εκκλήσεις μας για διάλογο με καλή διάθεση, παραβιάζοντας και τη Συνθήκη της Λωζάννης, απαντώνται στο τραπέζι και στο πεδίο εντός των ορίων της αμοιβαιότητας».
Με πληροφορίες από την “Καθημερινή” (φωτογραφία – Μηχανή του Χρόνου)