Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΔιεθνήΓλυπτά Παρθενώνα: "Τα μάρμαρα και η ιδέα της κληρονομικής περιουσίας"

Γλυπτά Παρθενώνα: “Τα μάρμαρα και η ιδέα της κληρονομικής περιουσίας”

|

Το θέμα «καίει». Δεν έχουν περάσει μέρες από το «θερμό επεισόδιο» για τα μάρμαρα του Παρθενώνα, με τον Βρετανό Πρωθυπουργό, Ρίσι Σούνακ. Το θέμα ξύπνησε κι άλλες χώρες που βλέπουν εδώ και αιώνες τη δική τους πολιτιστική περιουσία να εκτίθεται σε ξένα μουσεία. Η ιστοσελίδα Publico έκανε την σχετική ανάλυση δίνοντας τροφή για σκέψη:

«Πριν από λίγες ημέρες, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σουνάκ ακύρωσε την τελευταία στιγμή συνάντηση που είχε προγραμματιστεί στο Λονδίνο με τον Έλληνα ομόλογό του Κυριάκο Μητσοτάκη. Αφορμή οι δηλώσεις Μητσοτάκη για την αποκατάσταση των ανάγλυφων του Παρθενώνα.

Η διαμάχη δεν είναι νέα, αλλά η αγένεια του Σουνάκ έβαλε λάδι στη φωτιά των εντάσεων μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου για τις ζωφόρους του Παρθενώνα και έφερε για άλλη μια φορά στο προσκήνιο τον πολιτιστικό και διπλωματικό πόλεμο για την πατρογονική ιδιοκτησία των θησαυρών που εκτίθενται στα μεγάλα μουσεία του κόσμου.

Πολλά από τα γλυπτά που διακοσμούσαν την πρόσοψη του αρχαίου αθηναϊκού ναού βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο από τον 19ο αιώνα και τα διεκδικεί η Ελλάδα.

Στην Αγγλία, τα κομμάτια είναι γνωστά ως «ελγίνεια μάρμαρα», ένας υπερθετικός ευφημισμός, αφού ήταν ο Λόρδος Έλγιν, πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη, που τα αγόρασε από τους Τούρκους στις αρχές του 19ου αιώνα υπό αμφιλεγόμενες ακόμη συνθήκες (για τη νομιμότητα της εξαγοράς).

Η υπόθεση συγκεντρώνει όλα τα βλέμματα. Πρέπει το Βρετανικό Μουσείο να παραδώσει ή να επιστρέψει– τα περίφημα ανάγλυφα στην Ελλάδα;

Από τη μία πλευρά είναι οι υποστηρικτές της αποκατάστασης, με την ελληνική κυβέρνηση στο τιμόνι, υποστηριζόμενη από «αντιαποικιακή παλίρροια» που μεγαλώνει μέρα με τη μέρα.

Από την άλλη, οι υπερασπιστές του status quo (αυτοί που υπερασπίζονται ότι όλα πρέπει να μείνουν εκεί που είναι) και όσοι νοσταλγούν την ιστορική δύναμη του Ηνωμένου Βασιλείου.

Στην πραγματικότητα, νυπάρχουν εκείνοι που βλέπουν σε αυτή την περίπτωση τον γόρδιο δεσμό της μεγάλης συζήτησης για τη λειτουργία, τη νομιμότητα και τον λόγο ύπαρξης των μουσείων γενικά και του Βρετανικού Μουσείου ειδικότερα, «το μόνο μέρος όπου μπορεί κανείς να δει όλους τους πολιτισμούς συγκεντρώθηκαν κάτω από μια στέγη», δήλωσε πριν από μερικά χρόνια ο Νιλ ΜακΓκρέγκορ, ιστορικός και πρώην διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, με μια αδιαμφισβήτητα νοσταλγική δήλωση.

Το Βρετανικό Μουσείο ιδρύθηκε από την αρχική συλλογή του Hans Sloane (1660-1753), ενός Ιρλανδού γιατρού και φυσιοδίφη που έκανε την περιουσία του χάρη στον όχι λιγότερο τυχερό γάμο του με μια πλούσια ιδιοκτήτρια φυτειών από σκλάβους στην Τζαμάικα.

Πριν από μερικά χρόνια, ο ιστορικός Τζέιμς Ντελμπούργκο δημοσίευσε ένα θεμελιώδες βιβλίο σχετικά με τις συνδέσεις μεταξύ της επιστήμης, των αποικιακών αυτοκρατοριών και των συλλεκτών κατά τη γέννηση του σεβάσμιου ιδρύματος (Collecting the World, Hans Sloane and the Origins of the British Museum, Χάρβαρντ, 2019). Λάτρης της αρχαιότητας, ο Sloane συγκέντρωσε μια υπέροχη συλλογή από περίεργα, εξαιρετικά και πολύτιμα φυσικά και τεχνητά αντικείμενα αξίας από διάφορες περιοχές του κόσμου.

Η προέλευση του Βρετανικού Μουσείου, στην πραγματικότητα, δεν διαφέρει πολύ από εκείνη άλλων βασιλικών ή εθνικών μουσείων και συλλογών, που σχηματίστηκαν χάρη στα γούστα που είχαν πρίγκιπες, αυλικοί και έμποροι, που τους μιμήθηκαν πρώτα οι υπήκοοι τους και μετά οι πολίτες των χωρών τους μεταξύ των ετών 1500 και 2000.

Τα μουσεία είναι χώροι έκθεσης, συντήρησης και μελέτης. Η αρχαιολογία, η φυσική ιστορία, η ιστορία της τέχνης και η εθνογραφία έχουν αναπτυχθεί εκεί. Είναι καρπός του εγκυκλοπαιδισμού, της σύγχρονης επιστήμης και της ανάδυσης της δημόσιας σφαίρας. Επίσης, φυσικά, για τις αποικιακές αυτοκρατορίες, τις λεηλασίες, τους πολέμους και τις επιχειρήσεις.

Δεν υπάρχει νυστέρι τόσο ακριβές που να μπορεί να χωρίσει το ένα από το άλλο. Ούτε είναι εύκολο να λυθεί το πρόβλημα των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας για πολλά από τα κομμάτια που φιλοξενούνται σε μουσεία.

Το λοφίο του Μοντεζούμα

Πέρυσι, η Miruna Achim, μια Μεξικανή ιστορικός, έγραψε ένα υπέροχο άρθρο για μια άλλη παρόμοια περίπτωση: το λοφίο του Montezuma, ένα αντικείμενο που φυλάσσεται στο Weltmuseum στη Βιέννη. Το λοφίο διεκδικήθηκε από μερικούς Μεξικανούς ηγέτες που θεωρούσαν τους εαυτούς τους ή θεωρούν τους εαυτούς τους διαδόχους των Αζτέκων, συμπεριλαμβανομένου, πριν από δύο αιώνες, του αυτοκράτορα Μαξιμιλιανού Α’ του Μεξικού (των Αψβούργων, για πρόσθετη ειρωνεία) και, επί του παρόντος, του Προέδρου López Obrador (το επώνυμο του αποκαλύπτει τους Ίβηρες πρόγονούς του).

Οι εθνικές ταυτότητες, ο πάνελ-εκλογικός λαϊκισμός και η μυθική καταγωγή των λαών συγχέονται με τις υβριδικές ιστορίες της επιστήμης, της εξουσίας και της συσσώρευσης μιμητικού κεφαλαίου, όπως θα έλεγε ένας παλιός μαρξιστής. Άλλοτε κουρνιάζουν στα εύθραυστα φτερά μιας κόμμωσης των Αζτέκων και άλλοτε κρυσταλλώνονται στα μάρμαρα που αναπαριστούν μια πομπή προς τιμήν της Αθηνάς, της θεάς της σοφίας.

Δίχως βαρός, τα πράγματα ταξιδεύουν από το ένα μέρος στο άλλο. Βαριά, τα πράγματα υποστηρίζουν τα όνειρα ανθρώπων και λαών, τις επιθυμίες τους για το μέλλον, τις ιστορίες για το τι είμαστε, τι θα θέλαμε να είμαστε ή ίσως να ήμασταν.

Η κλοπή των κομματιών στο Βρετανικό Μουσείο

Εναντίον των υπερασπιστών του μεσημβρινού 0 που συνεχίζουν να περνούν από το Γκρίνουιτς και τα πράγματα παραμένουν εκεί που είναι, πρόσφατα ξέσπασε το σκάνδαλο με την κλοπή κομματιών από το Βρετανικό Μουσείο και την επακόλουθη πώλησή τους στο eBay. Το γεγονός δυσφημεί το παραδοσιακό επιχείρημα ότι τα κοσμήματα διατηρούνται καλύτερα σε κομψές γειτονιές όπως το Bloomsbury, όπου βρίσκεται το Βρετανικό Μουσείο.

Εναντίον εκείνων που δεν θέλουν καμία αλλαγή, πρέπει να θυμόμαστε ότι οι λόγοι των μουσείων αλλάζουν και κινούνται, όπως όλα, «όπως οι βράχοι του Καυκάσου ή οι πυραμίδες της Αιγύπτου», είπε ο Montaigne, «από το γενικό κίνημα και από το δικό τους».

Απέναντι σε αυτούς που τάσσονται υπέρ του επαναπατρισμού των κομματιών, θα πρέπει να αναρωτηθούμε για την αναδρομική κατανομή της έννοιας της πατρίδας, εκείνη τη μυθοπλασία που επικαλείται την αγνότητα και τα κληρονομικά δικαιώματα των Πίκτων, των Ναχουά, των Ιβήρων, των Καταλανών ή των Άρειων (ναι, οι Ναζί επινόησαν ένα αρχαιολογικό και εθνικό παρελθόν που συνδέεται με τους αρχαίους Έλληνες, ακριβώς).

Γλυπτά Παρθενώνα
Γλυπτά Παρθενώνα

Απόδοση αρχικής ιδιοκτησίας
Τα κομμάτια πρέπει να επιστραφούν/παραδοθούν στους τόπους προέλευσής τους ή στους διαδόχους των «γνήσιων ιδιοκτητών» τους; Για να απαντήσουμε πρώτα, θα ήταν απαραίτητο να είναι σαφές ποιοι είναι οι αρχικοί ιδιοκτήτες. Και πάνω από όλα ποιος αποφασίζει ποιοι είναι.

Αν ναι, ποιο είναι το όριο; Πρέπει το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει ή να παραδώσει τα λιοντάρια του Ashurbanipal στο Ιράκ;

Εάν επιλέξουμε αυτήν την επιλογή, τότε το Λούβρο θα πρέπει να παραδώσει/επιστήσει το Dendera Zodiac στην Αίγυπτο και το Μουσείο της Αμερικής θα πρέπει να επιστρέψει τον θησαυρό Quimbaya στην Κολομβία, ακόμα κι αν ήταν δώρο, όπως ο Οβελίσκος του Λούξορ, από το 1836 στην Place de la Concorde στο Παρίσι.

Η Πορτογαλία θα πρέπει επίσης να απαλλαγεί από τις υπέροχες συλλογές της ασιατικής και αφρικανικής τέχνης. Το νησί των μουσείων στο Βερολίνο θα έμενε σαν κρατήρας, μετά την πτώση του μετεωρίτη του επαναπατρισμού και την αποαποικιοποίηση των συλλογών. Αυτό που για κάποιους θα ήταν μια αποκαλυπτική εικόνα, για άλλους αντιπροσωπεύει ένα όραμα χιλιετίας, την έλευση μιας εποχής λύτρωσης.

Αλλά μεταξύ των δύο άκρων, πρόκειται για την αναζήτηση περίπλοκων λύσεων σε προβλήματα αιώνων.

Μια Σολομωνική επιλογή στο απόγειο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, για παράδειγμα, θα ήταν οι ζωφόροι να επιστρέψουν στην Αθήνα και να εκθέσουν ακριβή αντίγραφα στο Βρετανικό Μουσείο. Σήμερα υπάρχουν εταιρείες αφιερωμένες στην ψηφιακή διατήρηση και διαμεσολάβηση, όπως η Factum Arte, που μπορούν να το κάνουν χωρίς κανείς να παρατηρήσει τη διαφορά μεταξύ του πρωτοτύπου και του αντιγράφου. Θα έχαναν την αύρα των αυθεντικών κομματιών; Δεν θα μπορούσε αυτό να είναι μια παλιομοδίτικη αξία, όπως η αίσθηση αποκλειστικότητας και σχεδόν θρησκευτικής λατρείας που μας γεμίζει όταν επισκεπτόμαστε μουσεία; Τα πράγματα ταξιδεύουν και βαραίνουν: δεν είναι απλά», κατέληξε στο άρθρο του η Publico σε συνέχεια της πρώτης δημοσίευσης στο Τhe Conversation.

Κείμενο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα in.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Βατικανό: “Κρίσιμη” χαρακτηρίζεται η κατάσταση της υγείας του Πάπα Φραγκίσκου

Η Αγία Εδρα ανακοίνωσε ότι ο ποντίφικας υπέστη «παρατεταμένη αναπνευστική κρίση που μοιάζει με άσθμα» και ότι, λόγω χαμηλών αιμοπεταλίων, χρειάστηκε να του γίνει μετάγγιση αίματος

Ελληνικός Στίβος: Στα 6,01 μ. “πέταξε” ο εντυπωσιακός Εμμανουήλ Καραλής (video)

Ο Εμμανουήλ Καραλής πέτυχε αρχικά πανελλήνιο ρεκόρ στο επί κοντώ με άλμα στα 5.95μ και μέσα σε λίγα λεπτά το κατέρριψε αφού πέρασε τα 6.01μ (video)

Σεισμική ακολουθία: Κλειστά τα σχολεία έως 28 Φεβρουαρίου σε Αμοργό, Ανάφη, Ιο και Σαντορίνη

Σε ύφεση η σεισμική ακολουθία - Η απόφαση μετά από την κοινή συνεδρίαση των δύο Επιτροπών για τη σεισμική δραστηριότητα στο θαλάσσιο χώρο μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού

Μ. Μαυρογιάννης: Γιατί μιλάει για πολιτική .. παράσταση μέσω social media

Μάκης Μαυρογιάννης: “Θεσμικοί έλεγχοι στα σχολεία – Πολιτική παράσταση στα social media” - Σε ποιους αναφέρεται και γιατί;

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Στη δημοσιότητα το πρόγραμμα των αποκριάτικων εκδηλώσεων

Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των αποκριάτικων εκδηλώσεων Νάξου και Μικρών Κυκλάδων - Πότε ξεκινούν, οι διαδρομές των Κορδελάτων και το Καρναβάλι

Σύρος: Συνάντηση Χατζηδάκη – Αθανασίου και το αεροδρόμιο που πάει σύντομα σε ιδιώτες

Στον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης ο Κωστής Χατζηδάκης - Ποια ήταν τα θέματα που έπεσαν στο τραπέζι - Τι ανέφερε ο κος Αθανασίου

Κυκλάδες: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδάει “Λατρεμένη Σαντορίνη” (video)

"Λατρεμένη Σαντορίνη " Το τραγούδι του Βαγγέλη Κονιτόπουλου (σε στίχους Θανάση Περιστεράκη) για την δοκιμαζόμενη Σαντορίνη (video)

Δωδεκάνησα – Νίσυρος: Ο Δήμος δημιουργεί ενεργειακή κοινότητα

Ο Δήμος Νισύρου δημιουργεί ενεργειακή κοινότητα - Τι επιδιώκει

Νάξος: Έρχονται (25/02) τα “Άγουρα κεράσια” με τους Καζάκο – Τρύπη

Πότε και που θα δούμε τη παράσταση "Αγουρα Κεράσια" στη Νάξο - Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: Η Ναυαγοσωστική κάλυψη στο τραπέζι της συζήτησης

Συνεδριάζει την Τρίτη 25 Μαρτίου η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Νάξου – Τα θέματα της ημερήσιας διάταξης

Ολυμπιακός: Ένα ποδοσφαιρικό διαμάντι από τη Νάξο γεννιέται στον “Θρύλο”

Ποιος είναι ο 13χρονος που φοράει τη φανέλα του Ολυμπιακού και κάνει τα πρώτα του βήματα

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Μάρτιο θα κλείσει για τρεις εβδομάδες λόγω εργασιών αναβάθμισης

Οι εργασίες καλά κρατούν στο αεροδρόμιο της Νάξου - Ερχεται αναστολή λειτουργίας λόγω εργασιών στο διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης για δια πλάτυνση

Η μεγάλη απόδραση: 27.000 σολομοί το «έσκασαν» από ιχθυοτροφείο

Οι περιβαλλοντολόγοι εκφράζουν ανησυχία για τις επιπτώσεις στο οικοσύστημα.

Κακοκαιρία “Coral”: Η Νάξος ξύπνησε με 0 βαθμούς θερμοκρασία και αίσθηση ψύχους στους – 4

Πως ξύπνησαν σήμερα (21/02) οι Κυκλάδες - Με αίσθηση ψύχους στους -4 βαθμούς η Απείρανθος και Κωμιακή... Πως είναι οι υπόλοιπες Κυκλάδες

Άκης Τσελέντης: “Ας ελπίσουμε ότι πιθανή εκροή λάβας τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να είναι ήπια “

"Μπορεί τα τελευταία δύο 24ωρα να βιώσατε μια δραστική μείωση των σεισμών, αυτοί όμως εξακολουθούν να συμβαίνουν με μεγέθη που δεν τους καταλαβαίνετε."

Νάξος: Παγετός στο δρόμο προς Κεραμωτή, προσοχή στους οδηγούς (video)

Ορεινή Νάξος.. Χιόνισε τα ξημερώματα του Σαββάτου, η θερμοκρασία στους μηδέν βαθμούς και παγετός στο δρόμο. Προσοχή (video)

Sea Jets: Σε Σχοινούσα και Ηρακλειά φέτος θα δούμε το “Champion Jet 3” (pinakas)

To "Champion Jet 3" αναλαμβάνει να καλύψει τις δρομολογιακές ανάγκες του καλοκαιριού σε Σχοινούσα - Ηρακλειά ενώνοντας με Νάξο και Κουφονήσια (πίνακας)

Σαντορίνη – Λέκκας: Δύο τα σενάρια “Σταδιακή αποκλιμάκωση ή σεισμός 6 Ρίχτερ”

Επίσκεψη Λέκκα - Ευελπίδου στην Σαντορίνη - Οι συζητήσεις, οι διαπιστώσεις και τα δύο βασικά σενάρια που υπάρχουν στο τραπέζι από ΕΚΠΑ

Κυκλάδες: Οι Ασφαλιστικές εξαιρούν τον .. σεισμό από ανανεώσεις συμβολαίων (!!!)

Οι ασφαλιστικές εξαιρούν τον… σεισμό από τις ανανεώσεις συμβολαίων σε νησιά των Κυκλάδων - Ποια νησιά είναι στο επίκεντρο