Οξεία αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει φέτος το καλοκαίρι ανάμεσα στον δήμο του Σεν Τροπέ και σε μαγαζάτορες στο γραφικό λιμανάκι με αφορμή τις αμφιβόλου ηθικής επιχειρηματικές μεθόδους που καταγράφονται στα καταστήματα εστίασης. Τουρίστες εκφράζουν παράπονα από τη συμπεριφορά που αντιμετωπίζουν από τα εστιατόρια του Κάστρου μέχρι και τις παραλίες του Ραματουέλ, για τη συνήθεια των ιδιοκτητών να επιλέγουν τους πελάτες ανάλογα με το πορτοφόλι τους.
Από τη μεριά της, η δήμαρχος του Σεν Τροπέ, Σιλβί Σιρί, εγγυάται ότι το κοσμοπολίτικο χωριό θα συνεχίσει να «φιλοξενεί με αξιοπρέπεια την πελατεία του» και δεν θα μεταμορφωθεί σε προθάλαμο γιγάντιας ταμειακής μηχανής, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε ρεπορτάζ της η τοπική εφημερίδα Nice Matin. «Πριν από δύο εβδομάδες, διάσημο μπαρ της παραλίας ζητούσε ελάχιστη κατανάλωση 1.500 ευρώ για να εγγυηθεί κράτηση», ανέφερε επισκέπτης, ο οποίος τόνισε ότι δεν πρόκειται να επιστρέψει στο Σεν Τροπέ. Η μέθοδος της ελάχιστης κατανάλωσης είναι πλέον διαδεδομένη στις κρατήσεις της «δεύτερης βάρδιας», οι δημοφιλέστερες στα εστιατόρια με ώρα έναρξης του γεύματος τις δέκα το βράδυ.
Την οργή των επισκεπτών προκαλεί η πλέον εξόφθαλμη περίπτωση αισχροκέρδειας που εντοπίσθηκε σε beach bar του Ραματουέλ (η γειτονική κοινότητα του Σεν Τροπέ, γνωστή για τις παραλίες της). «Για την εθνική εορτή του Βελγίου στις 21 Ιουλίου, η επιχείρηση διαφήμιζε τα premium τραπέζια της επισημαίνοντας ότι η κράτηση σημαίνει ελάχιστη κατανάλωση 100.000 ευρώ», διηγείται σκανδαλισμένος επιχειρηματίας της περιοχής.
Αλλο ευαίσθητο θέμα, εκείνο του φιλοδωρήματος. Η αποκάλυψη της πολιτικής δημιουργίας καταλόγων «γενναιόδωρων» σε πουρμπουάρ πελατών σε λίστες που διακινούνται ακόμη και μεταξύ εστιατορίων και μπαρ έχει προκαλέσει αναταραχή ακόμη και μεταξύ των πλούσιων και διάσημων. «Εύπορος φίλος πίστευε ότι ήταν γενναιόδωρος αφήνοντας φιλοδώρημα 500 ευρώ. Ο σερβιτόρος τον ενημέρωσε ότι αυτό δεν ήταν αρκετό και ότι θα έπρεπε να κάνει μία επιπλέον μικρή προσπάθεια προκειμένου το πουρμπουάρ να φθάσει στα 1.000 ευρώ, ποσοστό 20% του λογαριασμού», διηγείται αυτόπτης μάρτυρας. Ο εν λόγω πελάτης αντέδρασε ανακαλώντας εξ ολοκλήρου το φιλοδώρημα. Η «ήπια μέθοδος» άγρας πουρμπουάρ περιλαμβάνει την αναγραφή «προτεινόμενου φιλοδωρήματος» στον λογαριασμό, με το συστηνόμενο ποσοστό να κυμαίνεται μεταξύ 5% και 20%, «ανάλογα με την ικανοποίηση».
Παράπονα εκφράζουν και οι μόνιμοι κάτοικοι του χωριού Σεν Τροπέ για το γενικότερο κόστος ζωής. Η στέγη, ο ρουχισμός, η εστίαση και η ψυχαγωγία αποτελούν μακρινό όνειρο για τους περισσότερους από αυτούς. Οι κάτοικοι αναγκάζονται πια να αναζητούν φθηνότερες επιλογές για τις παραπάνω υπηρεσίες σε κοινότητες της ενδοχώρας της Προβηγκίας, όπως το Ντραγκινιάν και το Τουρτούρ.
«Δεν είχα εκτιμήσει σωστά το εύρος του φαινομένου σε ορισμένες επιχειρήσεις. Οι ανήθικες αυτές τακτικές αμαυρώνουν την εικόνα της κοινότητάς μας, ενώ εμπνευστές τους είναι κάποια λίγα προβεβλημένα εστιατόρια. Δεν ζητώ, όμως, κυνήγι μαγισσών. Θέλω μόνο να δείξω στους επισκέπτες ότι διαφωνούμε με τις πρακτικές αυτές. Υστατη λύση θα είναι η αναστολή των αδειών τραπεζοκαθισμάτων και η θεσμοθέτηση κοινοτικού ωραρίου λειτουργίας με κλείσιμο στη 1 το πρωί», εξηγεί η δήμαρχος, η οποία επισείει την προοπτική σαν «τη δαμόκλειο σπάθη» πάνω από τα κεφάλια των απείθαρχων καταστηματαρχών.
Σε πρώτη φάση, η δήμαρχος προκρίνει τη λύση της εφαρμογής Conso, που δημιουργήθηκε το 2020 από το υπουργείο Εμπορίου με στόχο την καταγγελία παράτυπων πρακτικών από τις τουριστικές επιχειρήσεις. Τα παράπονα των χρηστών της εφαρμογής καταγράφονται από το υπουργείο, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να ερευνήσει τις καταγγελίες και να προχωρήσει στην άσκηση διοικητικών ποινών.