Η ιστορία έχει δείξει πως η Ελλάδα, εν αντιθέσει με τους Ιταλούς, δεν έχει καταφέρει να αξιοποιήσει την προστιθέμενη αξία των ΠΓΕ και των ΠΟΠ προϊόντων της.
Στις αρχές Αυγούστου, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να συγκροτήσει 14μελή ομάδα εργασίας για το Ελληνικό Γιαούρτι. Το έργο της επιτροπής, η θητεία της οποίας θα είναι διετής, είναι ο συντονισμός προκειμένου να προετοιμαστούν οι τεχνικές λεπτομέρειες φακέλου υποβολής αίτησης για καταχώρηση της ονομασίας Ελληνικό Γιαούρτι στο ενωσιακό Μητρώο Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης – Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης της ΕΕ, ως προϊόντος Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης.
Η συγκεκριμένη απόφαση, όχι μόνο έρχεται με καθυστέρηση αρκετών ετών από την ημέρα που το συγκεκριμένο προϊόν έγινε trend εντός και εκτός ΕΕ, αλλά και είναι αμφίβολο αν θα έχει κάποιο θετικό αντίκτυπο στο προϊόν και στον πρωτογενή τομέα.
Η ιστορία έχει δείξει πως η Ελλάδα, εν αντιθέσει με τους Ιταλούς, δεν έχει καταφέρει να αξιοποιήσει την προστιθέμενη αξία των ΠΓΕ και των ΠΟΠ προϊόντων της. Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Φέτας.
Η κίνηση δε από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έρχεται σε μια περίοδο όπου, τόσο η Τσεχία σε επίπεδο χώρας (σ.σ. έχει νομοθετήσει την παραγωγή σε τοπικό επίπεδο του greek style yogurt) όσο και οι πολυεθνικοί παίκτες, έχουν καταφέρει να στηθούν στην παγκόσμια αγορά και να αποκομίσουν σημαντικά κέρδη, τα οποία φυσικά δεν επιθυμούν να χάσουν.
Η ΦΑΓΕ
Οι ανακοινώσεις από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης συμπίπτουν δε χρονικά και με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της γαλακτοβιομηχανίας ΦΑΓΕ, της εταιρείας από την οποία ξεκίνησε αυτό το παγκόσμιο trend αρκετά χρόνια πίσω.
Τα αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου και δεύτερου τριμήνου, που ανακοίνωσε η γαλακτοβιομηχανία της οικογένειας Φιλίππου, δείχνουν σημάδια κόπωσης. Και δεν αναφερόμαστε τόσο στην πορεία των πωλήσεών της ΦΑΓΕ στην ελληνική αγορά, όπου ο όγκος στο εξάμηνο υποχώρησε κατά 31,7%.
Στις ΗΠΑ, το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα οι πωλήσεις της σε όγκο μειώθηκαν κατά 5,1% και στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 7,7%. Μοναδική εξαίρεση η Ιταλική αγορά, όπου ο όγκος των πωλήσεών της αυξήθηκε κατά 3,3%.
Ακόμη μεγαλύτερη όμως είναι η υποχώρηση του όγκου των πωλήσεών της σε επίπεδο δεύτερου τριμήνου. Με βάση τα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία της γαλακτοβιομηχανίας, η έδρα της οποίας έχει μεταφερθεί στο Λουξεμβούργο, το δεύτερο τρίμηνο ο όγκος των πωλήσεών της υποχώρησε κατά 8,5%.
Συγκεκριμένα ο όγκος των πωλήσεών της υποχώρησε κατά 5,4%, 7,1%, 2,7% και 23,2%, σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ελλάδα, ως αποτέλεσμα και του έντονου ανταγωνισμού που δέχεται από τους διεθνείς παίκτες, δηλαδή τη Chobani, τη General Mills, τη Danon, κ.ά.
Και όλα αυτά τη στιγμή που έρευνα της εταιρείας Technavio, προβλέπει πως η αγορά του ελληνικού γιαουρτιού θα εμφανίσει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,73% την περίοδο 2017-2021 και θα αγγίξει τα 3,86 δισ. δολάρια από 2,82 δισ. δολάρια στα οποία εκτιμάται ότι θα φθάσει τη φετινή χρονιά.
Μόνο στη Γαλλία η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντος ξεπέρασε πέρυσι σε αξία τα 662,12 εκατ. δολάρια, ποσό σχεδόν διπλάσιο από τον τζίρο που έκανε την ίδια χρονιά η ΦΑΓΕ, η οποία διαθέτει εργοστάσια σε Ελλάδα και ΗΠΑ και σε λίγο διάστημα θα αποκτήσει και ένα τρίτο αυτή τη φορά στο Λουξεμβούργο μέσω του οποίου θα “σερβίρει” πιο εύκολα τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Εκτός από τη ΦΑΓΕ, παρουσία στις διεθνείς αγορές έχουν και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις. Ωστόσο αν και είναι σημαντική για τα μεγέθη τους, κρίνεται “περιφερειακή”, αφού το παιγνίδι καθορίζεται από τους πολυεθνικούς παίκτες.
Κι όμως ποντάρουμε
Παρ’ όλα αυτά, οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο ποντάρουν στις διεθνείς αγορές. Για κάποιες αποτελεί διέξοδο προκειμένου να καλύψουν την κατάρρευση της κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων στην εσωτερική αγορά, για κάποιες άλλες αποτελεί στρατηγική επιλογή.
Μεταξύ αυτών είναι η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ ΚΡΙ, η οποία πριν από λίγο διάστημα ανακοίνωσε την ενίσχυση της παρουσίας της στην αγορά της Ολλανδίας μέσα από τη διεύρυνση της συνεργασίας της με την Albert Heijn. Η συνεργασία ανάμεσα στις δύο εταιρείες εστιάζει τα τελευταία 5 χρόνια στη διάθεση προϊόντων γιαουρτιού της Κρι Κρι μέσα από τα 600 καταστήματα της αλυσίδας.
Η εξαγωγική δραστηριότητα της Κρι Κρι έχει επεκταθεί πλέον σε 24 χώρες και οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση 44% το πρώτο πεντάμηνο του 2017 σε σχέση με την περσινή χρονιά. Για το σύνολο του έτους, το ποσοστό των εξαγωγών αναμένεται να ξεπεράσει το 25% του συνολικού τζίρου της εταιρείας.
Οι πωλήσεις της βουλγαρικής θυγατρικής της ΔΕΛΤΑ διατηρήθηκαν πέρυσι σταθερές, προϊόντα της τοποθετήθηκαν σε αγορές όπως η Αυστρία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ στην Ιταλία ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 20% με αποτέλεσμα το μερίδιό του γιαουρτιού της στη γείτονα να αγγίξει το 13,7%, όπως αναφέρει στην οικονομική της έκθεση για το 2016.
Στην Ιταλική αγορά, η ΔΕΛΤΑ έχει εμπορική συνεργασία με τον ιταλικό όμιλο Granarolo. Στις διεθνείς αγορές, μέσω παραγωγικής παρουσίας αλλά και εξαγωγών ποντάρει και ο όμιλος Όλυμπος – Τυράς, ο οποίος διαθέτει παραγωγική παρουσία εκτός από την Ελλάδα σε Βουλγαρία και Ρουμανία ενώ απέκτησε και θυγατρική στη Βρετανία.
Την ίδια ώρα η ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία ΔΩΔΩΝΗ, με εξαγωγική δραστηριότητα σε 46 χώρες παγκοσμίως, αύξησε τα τρία τελευταία χρόνια τις εξαγωγές της κατά 40% στο σύνολο των προϊόβτων που εξάγει.