Μπορεί οι πολίτες, οι επισκέπτες να βρίσκουν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ακριβές, μπορεί οι στατιστικές υπηρεσίες να μιλάνε για αυξήσεις όμως το Υπουργείο Ναυτιλίας – μέσω πηγών- έχει τη δική του άποψη: παραμένουν σταθερές και σε κάποιες περιπτώσεις χαμηλότερες από ό,τι πέρυσι..
Υπογραμμίζουν ωστόσο ότι υπάρχουν εξαιρέσεις τις οποίες αξιολογεί σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να διερευνηθεί το ενδεχόμενο μη ορθής λειτουργίας της αγοράς.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως εδώ και αρκετό καιρό πραγματοποιούνται συσκέψεις με τους ακτοπλόους για τη συγκράτηση των τιμών των εισιτηρίων αλλά και την αύξηση των εκπτώσεων και προσφορών.
Τα αποτελέσματα αυτών των διαβουλεύσεων χαρακτηρίζονται από κύκλους του υπουργείου Ναυτιλίας θετικά στη συντριπτική πλειονότητα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων. Παράλληλα σημειώνεται ότι την Τετάρτη ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρ. Στυλιανίδης απέστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού ζητώντας «στενότερη συνεργασία ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων», ενώ γίνεται αναφορά σε μια περίπτωση που χρήζει εξέτασης.
Πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, για μία από τις μικρότερες εταιρείες που λειτουργεί και ταχύπλοα. Κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας προχώρησαν παράλληλα στην παρακάτω άτυπη ενημέρωση:
Από τον περασμένο χειμώνα ξεκίνησαν συσκέψεις και συνεργασία με τους ακτοπλόους για το θέμα της συγκράτησης των τιμών των εισιτηρίων και την παροχή πρόσθετων προσφορών. Το αποτέλεσμα είναι θετικό στη συντριπτική πλειοψηφία των ακτοπλοϊκών συνδέσεων. Από 7/6/2024 έως και 16/6/2024 πραγματοποίησαν οι κατά τόπους λιμενικές αρχές 377 ελέγχους σε επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά (7) παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν. 4948/2022).
Οι διαφορές τιμών
Συγκρίνοντας τα στοιχεία της κίνησης του πολύ καλού Πάσχα του 2023 με το φετινό Πάσχα, η αύξηση της επιβατικής κίνησης από Πειραιά ήταν στο 17%, από τη Ραφήνα στο 27% και από το Λαύριο 25%.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των εκδιδομένων εισιτηρίων την περίοδο του Πάσχα, η μέση τιμή ενός εισιτηρίου οικονομικής θέσης Πειραιάς – Πάρος με συμβατικό πλοίο ήταν 41,56 ευρώ, δηλαδή μειωμένη κατά 4% σε σχέση με πέρυσι, ή Πειραιάς – Ρόδος στα 54,65 ευρώ, δηλαδή μειωμένη κατά 6,7% σε σχέση με πέρυσι.
Ναυτιλιακοί πράκτορες επισήμαναν στη «Ν» ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις, αφού τα συγκεκριμένα πλοία, λόγω της αυξημένης ταχύτητας, έχουν και μεγαλύτερη κατανάλωση.
Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος, ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου ήταν μειωμένη κατά 5,25%, η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11,76%.
Επίσης, στη γραμμή Νάξος-Πάρος, ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3,63%, η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32,80%.
Όπως αναφέρουν στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς, το κόστος καυσίμου είναι το πιο σημαντικό στοιχείο στη διαμόρφωση της τιμής του εισιτηρίου. Λόγω του πολέμου στην Ουκρανία (Φεβρουάριος του 2022) η τιμή του καυσίμου αυξήθηκε (οι αυξήσεις ήταν 15% περίπου). Εκτός του καυσίμου σημειώνεται πως και στο κόστος διαμόρφωσης του εισιτηρίου συνυπολογίζονται το μισθολογικό κόστος και το επισκευαστικό.
Με πληροφορίες από την naftemporiki.gr