Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΥπόθεση "Sea Diamond": Την άμεση ανέλκυση ζητεί το ΚΚΕ με ερώτηση στη...

Υπόθεση “Sea Diamond”: Την άμεση ανέλκυση ζητεί το ΚΚΕ με ερώτηση στη Βουλή

|

Να εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις και να ανελκυστεί το ναυάγιο του πλοίου «Sea Diamond» από τη θαλάσσια περιοχή της καλντέρας Σαντορίνης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, αλλά και να εισπραχθούν τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, ζητά με Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή, προς τους υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το ΚΚΕ.

Το κείμενο της Ερώτησης, που υπογράφουν οι βουλευτές του Κόμματος Διαμάντω Μανωλάκου, Μαρία Κομνηνάκα και Μανώλης Συντυχάκης, έχει ως εξής:

«Πριν από 16 χρόνια στις 6/4/2007 το κρουαζιερόπλοιο “SEA DIAMOND” της εταιρείας “LOUIS” προσέκρουσε σε σηματοδοτημένο ύφαλο και βυθίστηκε στην καλντέρα της Σαντορίνης, 500 μόλις μέτρα από το μοναδικό λιμάνι του νησιού (Αθηνιός) όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.

Παρά τη συγκεκριμένη και ξεκάθαρη υπάρχουσα νομοθεσία στην Ελλάδα (νόμος 2881/2001 και άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος), καμία κυβέρνηση δεν έχει ακόμη εφαρμόσει τον νόμο, ώστε να υποχρεώσει την πλοιοκτήτρια και τον ασφαλιστικό της οργανισμό να ανελκύσουν και να απομακρύνουν το ρυπογόνο ναυάγιο από τον βυθό του πλέον τουριστικού νησιού της χώρας, που κατατάσσεται κάθε χρόνο ανάμεσα στους πρώτους παγκοσμίως προορισμούς.

Η απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, με την οποία αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του πλοιάρχου του κρουαζιερόπλοιου και του διευθυντή επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας, που φέρουν και την πλήρη ποινική ευθύνη της πρόσκρουσης και της βύθισης του πλοίου, ταυτόχρονα αποδέχεται ότι υπάρχει σοβαρή και εξακολουθητική θαλάσσια ρύπανση που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση υπάρχει ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου.

Οι δικαστικές πραγματογνωμοσύνες του 2020, που διατάχθηκαν με την απόφαση 51/2017 του Αστικού Εφετείου Πειραιά, αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο του “Sea Diamond” συνεχίζει να ρυπαίνει τη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και θα συνεχίσει για 420 χρόνια ακόμη, εφόσον δεν ανελκυθεί. Ταυτόχρονα οι πραγματογνώμονες απεφάνθησαν ότι η ανέλκυσή του είναι εφικτή με τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές.

Η απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας ορίζει ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του “Sea Diamond”, καθώς “το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του”.

Εκτός από τα παραπάνω, το ναυάγιο του “Sea Diamond” παραμένει βυθισμένο δίπλα στην περιοχή Natura 2000 της Παλιάς και Νέας Καμμένης εδώ και δεκαέξι χρόνια και η παράλειψη ανέλκυσής του συνιστά παραβίαση των αντίστοιχων διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.

Πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι σύμφωνα με το Πράσινο Διαβατήριο του κρουαζιερόπλοιου, εντός του ναυαγίου περιέχονται εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων (μαζούτ) και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών, όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο, χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις, αλλά και πολλές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα, στις εγκαταστάσεις, στα σαλόνια και στις καμπίνες του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, συνιστώντας συνολικά μία τοξική βόμβα που συνεχώς διαβρώνεται απειλώντας με σοβαρότατη οικολογική καταστροφή το θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης.

Έπειτα από προσφυγή των κατοίκων Θήρας στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ, επεβλήθη με το Πρακτικό 21/2022, πρόστιμο στο Υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς η στάση της Διοίκησης. Σύμφωνα με το σκεπτικό του Δικαστηρίου “η κεντρική διοίκηση, αν και κατέληξε στην τεχνική λύση της ανελκύσεως ως βέλτιστης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, δεν προκύπτει ότι έχει ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες από το ν. 2881/2001 διαδικασίες, απευθύνοντας, και μάλιστα αζημίως για το Δημόσιο, έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση αυτού. Το Συμβούλιο διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας”.

Αποδεδειγμένα, η πολιτεία δεν έχει εφαρμόσει τη νομοθεσία και τις αποφάσεις δικαστηρίων.

Για άλλη μία φορά οι κάτοικοι της Σαντορίνης αναγκάζονται να προσφύγουν εναντίον της πλοιοκτήτριας και του αλληλοασφαλιστικού της οργανισμού διεκδικώντας την ανέλκυση του ναυαγίου.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση έτσι ώστε:

– Να εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις και να ανελκυστεί το ναυάγιο του πλοίου “Sea Diamond” από τη θαλάσσια περιοχή της καλντέρας Σαντορίνης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

– Να εισπραχθούν από την πλοιοκτήτρια εταιρεία και την ασφαλιστική της τα χρηματικά ποσά που έχουν επιβληθεί ως πρόστιμο από αποφάσεις δικαστηρίων».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Το «χρηματιστήριο στέγης» στα νησιά και οι εκπαιδευτικοί: από τη Σαντορίνη στη Πάρο και τη Μήλο

Όταν η τουριστική σεζόν δεν πάει καλά, τα σπίτια ανοίγουν για δασκάλους και καθηγητές – Οι αντιθέσεις ανάμεσα σε Κυκλάδες και άλλα νησιά.

Νάξος: Ουρολογικό Ιατρείο (06/09) στο Naxos Medical

Με εξειδικευμένο ιατρό, σύγχρονο εξοπλισμό και έμφαση στην πρόληψη για την υγεία των ανδρών.

Πέμπτη πιο καταστροφική αντιπυρική περίοδος της 20ετίας το 2025

Από την Άρτα μέχρι τη Χίο, οι πυρκαγιές του φετινού καλοκαιριού προκάλεσαν τεράστιες απώλειες σε δάση και καλλιέργειες, με 260.000 στρέμματα να καίγονται σε μόλις οκτώ μεγάλες εστίες.

Η ΔΥΠΑ και η ONEX εγκαινιάζουν για 2η χρονιά την ΕΠΑΣ Σύρου – Με το σύνθημα «Επιλέγω το μέλλον μου!»

Νέα ειδικότητα Τεχνίτη Εργαλειομηχανών (CNC), μαθητεία στα ναυπηγεία και σημαντικές παροχές για τους νέους 15-29 ετών.

Πρωταθλητές Ευρώπης στα έσοδα ανά δωμάτιο (216 ευρώ) οι Έλληνες ξενοδόχοι τον Ιούλιο

Με μέσο RevPAR στα 216,8 ευρώ, η Ελλάδα ξεπέρασε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της ως κορυφαίου καλοκαιρινού προορισμού.

Νόμος του Κράτους η τροπολογία Φόρτωμα για συνυπηρέτηση τρίτεκνων και πολύτεκνων οικογενειών

Λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα: οι οικογένειες δημοσίων υπαλλήλων μπορούν πλέον να ζουν ενωμένες, ακόμη κι αν ο ένας σύζυγος εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα.

Πολύαιγος κηρύχθηκε εξ ολοκλήρου αρχαιολογικός χώρος – Σε καθεστώς απόλυτης προστασίας το νησί

Ομόφωνη απόφαση του ΚΑΣ για την προστασία του μοναδικού νησιού των Κυκλάδων – Σύντομα Α’ Ζώνη αδόμητη, με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού.

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Σε εξέλιξη η συνεδρίαση (video)

Με 15 θέματα στην ημερήσια διάταξη, το Συμβούλιο συζητά από την πρόωρη λύση μίσθωσης του ακινήτου που είχε ενοικιαστεί για Παιδικό Σταθμό έως τη ΜΠΕ για τον νέο λιμένα Σχοινούσας.

Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων για την οικογένεια της Ηρακλειάς: «Να μη μείνει κανένα παιδί χωρίς σχολείο»

Καταγγελία για εγκατάλειψη της νησιωτικότητας – Η μοναδική οικογένεια της Ηρακλειάς αναγκάζεται να ζει στη Νάξο για να φοιτήσουν τα παιδιά στο σχολείο.

Φολέγανδρος & Κεφαλονιά στο επίκεντρο του γαλλικού Τύπου με αφιερώματα σε Le Figaro Magazine και Le Parisien

Δύο εμβληματικά ελληνικά νησιά κερδίζουν τις σελίδες κορυφαίων γαλλικών εντύπων, προβάλλοντας αυθεντικές εμπειρίες, πολιτισμό, γαστρονομία και φυσική ομορφιά.

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

ΑΑΔΕ: Πρόστιμα και 48ωρο «λουκέτο» σε επιχειρήσεις νησιών (Πάρος) για φοροδιαφυγή

Εντατικοί έλεγχοι σε Ρόδο, Πάρο, Χανιά, Ύδρα, Κέρκυρα και Πειραιά αποκάλυψαν περισσότερες από 400 παραβάσεις για μη έκδοση αποδείξεων.

Νάξος: Τραυματισμός καβοδέτη στο λιμάνι, εξήλθε αυθημερόν από το Κέντρο Υγείας

εργατικό ατύχημα σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης κατά την πρόσδεση πλοίου στο λιμάνι της Νάξου, με 30χρονο καβοδέτη να τραυματίζεται ελαφρά.

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Εκτακτο: Τροχαίο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο της Νάξου

Αυτοκίνητο κατέληξε σε τάφρο στον δρόμο Χώρας – Αεροδρομίου. Σώα η οδηγός, νέα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο της Νάξου.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου