Το καλοκαίρι είναι εδώ, οι Κυκλάδες γεμίζουν κόσμο, αλλά το ταξίδι στο Αιγαίο έγινε… για γερά πορτοφόλια.
Από τον Πειραιά για τη Σύρο, από την Ίο για τη Νάξο, από τη Μύκονο για τη Σαντορίνη – προορισμοί κλασικοί, αναντικατάστατοι, αλλά και δυσανάλογα ακριβοί. Όχι μόνο σε σύγκριση με το παρελθόν, αλλά και με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Μια νέα συγκριτική έρευνα έρχεται να ρίξει φως στις διαφορές τιμών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε 39 δρομολόγια της Ευρώπης, μεταξύ αυτών και πλήθος ελληνικών γραμμών. Με γνώμονα το συνολικό κόστος για τρεις ενήλικες και ένα αυτοκίνητο, μετ’ επιστροφής, αλλά και το κόστος ανά ναυτικό μίλι, τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά.
Τιμές εισιτηρίων μετ’επιστροφής για 3 ενήλικες και ένα αυτοκίνητο
Προορισμός | Πλοίο | Ωρες | Τιμή(€) | Κοστος ανα ν.μ |
Ταλίν (Εσθονία)– Ελσίνκι (Φινλανδία) | Σ | 2:30 | 157,00 | 1,9 |
Γκέτεμποργκ (Σουηδία)– Φρεντερικσχάν (Δανία) | Σ | 3:30 | 256,40 | 2,8 |
Ντόβερ (Αγγλία) – Καλαί (Γαλλία) | Σ | 2:00 | 210,00 | 4,5 |
Αλμερία (Ισπανία)– Ναδόρ (Μαρόκο) | Σ | 5:30 | 696,50 | 3,4 |
Βαρκελώνη(Ισπανία)-Ιμπιζα (Ισπανία) | Σ | 9/10 | 155,50 | 0,5 |
Κάδιθ (Ισπανία)– Αρεκίφε/Λανζαρότε (Ισπανία) | Τ | 28:00 | 1.119,48 | 1,0 |
Τούρκου (Φινλανδία)– Στοκχόλμη (Σουηδία)* | Σ | 11:00 | 616,60 | 2,2 |
Μαριέχαμν/νήσοι Ολαντ-Ελσίνκι (Φινλανδία)** | Σ | 10:20 | 422,00 | 1,2 |
Κάπελσκερ (Σουηδία) – Νααντάλι (Φινλανδία) | Σ | 9:25/7:45 | 183,00 | 0,9 |
Σγιέλαντ(Δανία) – Ααρχους (Δανία) | T | 1:30 | 97:00 | 0,9 |
Δυρράχιο (Αλβανία) – Ανκόνα (Ιταλία) | Σ | 16:00 | 427,50 | 0,7 |
Δουβλίνο (Ιρλανδία) -Χόλιχεντ (Αγγλία) | Σ | 3:30 | 357,60 | 3,1 |
Χάρουιτς (Αγγλία) – Χουκ οφ Χόλαντ (Ολλανδία) | Σ | 8:15/5:30 | 511,50 | 2,3 |
Σερμπούρ (Γαλλία) – Ρόσλερ (Ιρλανδία) | Σ | 17:30/21 | 844,48 | 1,4 |
Ολμπια/Σαρδηνία – Τσιβιταβέκια (Ιταλία) | Σ | 7:30/6:30 | 446,00 | 1,7 |
Τουλόν – Αζαξιό/Κορσική (Γαλλία) | Σ | 9:45/9:00 | 300,00 | 1,0 |
Ποτσάλο/Σικελία (Ιταλία) –Μαλτα | Τ | 1:45 | 516,80 | 4,5 |
Πάτρα(Ελλάδα) – Ανκόνα (Ιταλία) | Σ | 20:30/22 | 978,80 | 1,0 |
Πειραιάς – Σύρος | Σ | 3:45/3:25 | 488,00 | 3,0 |
Λαύριο – Κύθνος | Σ | 2:45/1:50 | 186,00 | 3,5 |
Πειραιάς – Ηράκλειο | Σ | 9:15 | 377,00 | 1,1 |
Πειραιάς – Ηράκλειο*** | Σ | 9:15 | 490,00 | 1,9 |
Πειραιάς – Λέρος | Σ | 12:55/13:30 | 427,60 | 1,2 |
Πειραιάς – Ρόδος | Σ | 22/23:30 | 589,00 | 1,1 |
Κυλλήνη – Ζάκυνθος | Σ | 1:15 | 157,80 | 4,4 |
Πάτρα – Κεφαλλονιά | Σ | 3:30 | 198,20 | 1,6 |
Κύμη – Σκύρος | Σ | 1:45 | 200,00 | 4,2 |
Ιος – Νάξος | Τ | 0:45 | 478,60 | 10,6 |
Ιος – Νάξος | Σ | 1:45 | 145,00 | 3,3 |
Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα | Σ | 1:30 | 107,20 | 3,0 |
Σέριφος – Φολέγανδρος | Σ/Τ | 2:30/2:20 | 254,20 | 3,3 |
Πειραιάς – Χίος | Σ | 9:50/7:40 | 483,00 | 1,6 |
Αγιος Κωνσταντίνος – Σκόπελος | Τ | 3:35/3:25 | 421,30 | 4,6 |
Μύκονος – Σαντορίνη | Τ | 2:50 | 595,50 | 4,7 |
Θεσσαλονίκη – Σκιάθος | Τ | 3:30 | 506,20 | 2,8 |
Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη | Σ | 1:45 | 214,00 | 3,4 |
Οπου αναγράφεται επιπλέον τιμή στον τύπο σκάφους και στη διάρκεια ταξιδιού, αφορά την επιστροφή, εφόσον διαφέρει από αυτήν της αναχώρησης
* Υποχρεωτική επιλογή καμπίνας στο νυχτερινό δρομολόγιο της αναχώρησης
** Υποχρεωτική επιλογή καμπίνας σε αναχώρηση και επιστροφή
*** Επιλογή εισιτηρίων με καμπίνα και στις δύο κατευθύνσεις
Η ελληνική ιδιαιτερότητα: Όταν το “Ιος – Νάξος” κοστίζει περισσότερο από Αγγλία – Ολλανδία
Το μεγαλύτερο σοκ έρχεται όταν κοιτάξει κανείς το δρομολόγιο Ίος – Νάξος. Ένα ταξίδι μόλις 45 λεπτών με ταχύπλοο, το οποίο για τρεις επιβάτες και ένα αυτοκίνητο κοστίζει 478,60€. Δηλαδή 10,6 ευρώ το ναυτικό μίλι! Μόνο δύο ευρωπαϊκά δρομολόγια προσεγγίζουν αυτή την τιμή: Ντόβερ – Καλαί και Ποτσάλο – Μάλτα.
Ακόμη κι αν κάποιος επιλέξει το σπανιότερο συμβατικό πλοίο της γραμμής (μόλις μία φορά την εβδομάδα), πληρώνει 145 ευρώ για την ίδια παρέα – πολύ φθηνότερα, αλλά και πάλι 3,3 ευρώ ανά μίλι, τιμή εξίσου υψηλή.
Στην περίπτωση της διαδρομής Πειραιάς – Σύρος, το κόστος ανεβαίνει στα 488 ευρώ, ενώ ακόμα και η «κλασική» διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος (22 ώρες!) παραμένει οικονομικότερη ανά μίλι.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη: Ταξίδια μακρινά, τιμές λογικές
Από τη Βαρκελώνη στην Ίμπιζα: 9 ώρες και επιστροφή, 155,50 ευρώ συνολικά – δηλαδή μόλις 0,5 ευρώ το μίλι.
Από το Τούρκου στη Στοκχόλμη: 11 ώρες, 616 ευρώ, δηλαδή 2,2 ευρώ/μίλι.
Από το Χάρουιτς της Αγγλίας στην Ολλανδία: 511 ευρώ, στα 2,3 ευρώ/μίλι.
Στον σχετικό πίνακα, λοιπόν, παρατίθεται το κόστος του αλέ-ρετούρ εκάστοτε ταξιδιού για τρεις επιβάτες και αυτοκίνητο, όπως και το κόστος ανά ναυτικό μίλι για το σύνολο της διαδρομής. Ετσι, μπορεί το ταξίδι από τη Σερμπούρ της Γαλλίας στο Ρόσλερ της Ιρλανδίας να κοστίζει 844,48 ευρώ, όμως για κάθε ναυτικό μίλι η παρέα μας χρεώνεται 1,4 ευρώ, όταν στο πέρασμα από την Αλμερία της Ισπανίας στο Ναδόρ του Μαρόκου (696,50 ευρώ το συνολικό κόστος), το κάθε μίλι κοστίζει 3,4 ευρώ. Πραγματικά δεν μπορούμε να γνωρίζουμε για ποιο λόγο παρατηρούνται αυτές οι διαφορές.
Η σύγκριση δεν μας τιμά.
Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν σαφώς φθηνότερες ακτοπλοϊκές μετακινήσεις, ακόμη κι όταν πρόκειται για πιο πλούσιες χώρες του Βορρά ή μακρινά, νησιωτικά περάσματα όπως αυτά της Σκανδιναβίας ή της Μεσογείου.
Γιατί στην Ελλάδα είναι τόσο ακριβά τα πλοία;
Οι εταιρείες επικαλούνται:
-
Το υψηλό κόστος καυσίμων,
-
Την εποχικότητα των δρομολογίων,
-
Τις επενδύσεις σε σύγχρονα πλοία,
-
Αλλά και τη χαμηλή πληρότητα τους χειμερινούς μήνες.
Όμως αυτό δεν αρκεί για να εξηγήσει γιατί σε τόσες γραμμές το ταχύπλοο είναι η μόνη επιλογή, ακόμα και σε κοντινά νησιά. Γιατί η διαφορά τιμής δεν αντανακλά πάντα σημαντική εξοικονόμηση χρόνου. Πλοίο που κοστίζει το διπλάσιο και φτάνει μόνο 15 λεπτά νωρίτερα, δεν είναι λογική πρόταση.
Κυκλάδες: Μονοκαλλιέργεια ταχυπλόου
Το πρόβλημα εντείνεται στις Κυκλάδες, όπου οι ταχύπλοες γραμμές έχουν αντικαταστήσει μεγάλο μέρος των συμβατικών. Αν δεν πετύχεις το ένα οικονομικό δρομολόγιο της εβδομάδας, είσαι όμηρος της premium ταχύτητας.
Για τον κάτοικο ή τον Έλληνα τουρίστα, αυτή η πραγματικότητα καθιστά το island hopping πανάκριβο σπορ. Δεν μιλάμε πλέον για πολυτέλειες, αλλά για βασική προσβασιμότητα.
Το χειρότερο είναι ότι ο επιβάτης σε κάποιες περιπτώσεις δεν έχει άλλη επιλογή. Για παράδειγμα στο τακτικό δρομολόγιο «Ιος-Νάξος» (έως και 5 πλοία την ημέρα), δύο φορές τη βδομάδα δεν υπάρχει συμβατικό πλοίο που να ενώνει τα λιμάνια αυτών των νησιών. Σκεφθείτε κάποιον που θα χρειαστεί να πεταχτεί για κάποια σοβαρή υπόθεσή του στη Νάξο και να επιστρέψει την επομένη.
Εν προκειμένω, το κόστος για την υποθετική μας παρέα φτάνει τα 478,60 ευρώ ή 10,6 ευρώ/μίλι! Το εισιτήριο του επιβάτη αγγίζει τα 70 ευρώ για μια διαδρομή μόλις 45′. Σε προσωπικό επίπεδο, μάλιστα, έτυχε το γρήγορο αυτό δρομολόγιο να έχει καθυστέρηση μια ώρα, οπότε πήγε περίπατο το επιχείρημα της ταχύτερης άφιξης.
Μία μόνο φορά τη βδομάδα υπάρχει ένα πλοίο που κάνει την ίδια διαδρομή, χρεώνοντας μόλις 8,5 ευρώ τον κάθε επιβάτη. Ο χρόνος του ταξιδιού σε αυτή την περίπτωση διαμορφώνεται σε μία ώρα και 45 λεπτά, όσο δηλαδή χρειάζονταν κάποτε όλα τα καράβια της «Παροναξίας».
Το συγκεκριμένο πλοίο μας πηγαίνει νοερά πίσω αρκετές δεκαετίες, όταν το «island hopping» ήταν προσιτό ακόμα και για έναν φοιτητή. Το πιο σημαντικό είναι πως κάποτε υπήρχε η έννοια της αναλογικότητας, δηλαδή η χρέωση γινόταν με βάση τη διανυόμενη απόσταση. Τώρα απλά είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης. Αυτό θα ήταν αποδεκτό, αν μπορούσαμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ισχύουν οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Διαφορετικά θα είναι σαν να χρεώνει το ΚΤΕΛ για τη διαδρομή «Αργος-Ναύπλιο», περισσότερο από ό,τι για το «Κηφισός-Ναύπλιο». Απλά γιατί θα μπορούσε…
Πού είναι η αναλογικότητα;
Παλιότερα, το εισιτήριο υπολόγιζε χρέωση βάσει διαδρομής. Σήμερα, αυτό έχει αντικατασταθεί από έναν συνδυασμό δυναμικής τιμολόγησης και ελάχιστης εναλλακτικής.
Και το αποτέλεσμα; Ένας φοιτητής, μια οικογένεια ή ένας επαγγελματίας στις Κυκλάδες πληρώνουν τιμές… Σκανδιναβίας, χωρίς τις επιλογές, τις υποδομές ή τις υπηρεσίες της.
Τι ζητούν οι επιβάτες των νησιών;
-
Περισσότερα συμβατικά πλοία,
-
Τιμές με βάση τη χιλιομετρική απόσταση,
-
Προσβασιμότητα στα νησιά χωρίς να είναι προνόμιο λίγων,
-
Και περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις, αφού τα ταχύπλοα καταναλώνουν 2–3 φορές περισσότερα καύσιμα.
Ώρα για κρατική παρέμβαση;
Αν η ελεύθερη αγορά οδηγεί σε αποκλεισμό των Ελλήνων από τις ίδιες τους τις θάλασσες, τότε είναι χρέος της Πολιτείας να διασφαλίσει την ισότιμη πρόσβαση και τη βιώσιμη ακτοπλοΐα για όλους – όχι μόνο για τον τουρίστα, αλλά και για τον κάτοικο, τον φοιτητή, τον επαγγελματία.
Το Αιγαίο δεν πρέπει να ταξιδεύεται… μόνο με κάρτα platinum.
Με πληροφορίες από τη σελίδα Kathimerini.gr