Τρίτη, 6 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣτιγμές Ιστορίας: Το πορτοκαλί "Πάρος" και η σχέση του με την Παροναξία

Στιγμές Ιστορίας: Το πορτοκαλί “Πάρος” και η σχέση του με την Παροναξία

|

“Νάξος”… “Πάρος” .. τα δύο πορτοκαλί πλοία στη γραμμή της Παροναξίας, τα οποία την δεκαετία του 80 έγραψαν ιστορία στα νησιά μας. Ποιος θυμάται όμως την πορεία του “Πάρος” που κατάφερε μέσα σε σχεδόν τριάντα χρόνια να αλλάξει μία ντουζίνα ονόματα, σχεδόν ισάριθμους ιδιοκτήτες και προορισμούς πριν το 2002 χαθεί στις φλόγες του διαλυτηρίου στην Τουρκία;

Με την αρωγή του “Ορεινού Αξώτη” κάνουμε μία ακόμη βουτιά στην ιστορία. Και βρίσκομαι πληροφορίες για το “Πάρος” που ήρθε με το …ζόρι να σταθεί στο πλευρό του “Νάξος” την δεκαετία του 80. Δεν αγαπήθηκε όπως το “αδελφάκι” του, ενώ για κακή του τύχη, ακόμη κι όταν βρέθηκε στα Επτάνησα, είχε ανάλογη τύχη… Ποια μοίρα το είχε σημαδέψει αλήθεια; Το παράδοξο; Στο σεισμό της Καλαμάτας το 1986 το “Πάρος” ταξίδεψε εκεί και λειτούργησε ως …ξενοδοχείο για εκατοντάδες κατοίκους ενώ αργότερα βρέθηκε στην Ανατολική Μεσόγειο για να μεταφέρει παλαιστίνιους από την πατρίδα τους στην Υεμένη.

Ας δούμε την ιστορία του.. 

Το ΠΑΡΟΣ ναυπηγήθηκε στο Πέραμα το 1972 . Το μήκος του ήταν 90,3 μ. το πλάτος 14,61 μ. και το βύθισμα του 4,09 μ. Είχε δυο μηχανές Ruston 5.885 kW που του έδιναν ταχύτητα 16 κόμβων. Τη ναυπήγησή του παρήγγειλε ο επιχειρηματίας Σπύρος Λάλης, με σκοπό να το ταξιδέψει στην Ιταλία και για το λόγο αυτό είχε 280 κρεβάτια. Πρωτοβαφτίστηκε ΦΟΙΒΟΣ και ξεκίνησε με πλοίαρχο τον Δημήτρη Δημόπουλο, για ένα μικρό διάστημα στην Παροναξία και στη συνέχεια από Πάτρα για Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα – Brindisi. Αργότερα ξαναγύρισε στις Κυκλάδες στη γραμμή Πειραιά – Σύρο – Πάρο – Νάξο – Ίο – Σαντορίνη.

Το 1977 παίρνοντας δάνειο πολλών εκατομμυρίων δρχ από την ΕΤΒΑ, το αγόρασε ο ποντοπόρος πλοίαρχος του Ε.Ν. Γιώργος Κουτσοβίλης (ανιψιός του Σπ. Λάλη) και το μετονόμασε σε: ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ για ταξίδια πάλι στο Ιόνιο από Πάτρα μέχρι το Brindisi εναλλάξ με το ΟΙΝΟΥΣΣΑΙ. Σε κάποιες παλιές καρτ ποστάλ της Πάτρας, εμφανίζεται να έχει ένα κόκκινο σταυρό στην τσιμινιέρα του καθώς συμμετείχε στη κοινοπραξία: Cross Ferry Line μαζί με το ΟΙΝΟΥΣΣΑΙ που ήταν ιδιοκτησία των Καρρά-Ποντικού.




Όταν στα μέσα της δεκαετίας του 1980 οι εταιρείες λαϊκής βάσης Σάμου, Παροναξίας και Χίου παρουσίασαν οικονομικές ζημιές, η κυβέρνηση του Ανδρ. Παπανδρέου ίδρυσε την Ελληνική Ακτοπλοΐα Α.Ε, με κύριο χρηματοδότη την ΕΤΒΑ προκειμένου και να ορθοποδήσουν αλλά και στα πλαίσια μιας αναδιάρθρωσης της ελληνικής ακτοπλοΐας σε σωστότερες βάσεις. Σύμφωνα με το σχέδιο το ΠΑΡΟΣ μεταβιβάστηκε στην Α.Ν.Ε. Νάξου. Το δ.σ. της αντέδρασε τότε έντονα, υποστηρίζοντας ότι το καράβι αυτό θα την κατέστρεφε οικονομικά, εφόσον ήδη με το ΝΑΞΟΣ παρουσίαζε οικονομικές ζημιές. Με το πορτοκαλί χρώμα ταξίδεψε δίπλα στο ΝΑΞΟΣ για χρόνια, χωρίς ποτέ όμως να αποκτήσει τη δική του λάμψη, με πλοίαρχος πάντα τον  Ανδρ. Καπάκη.




Στις αρχές του ΄91 πουλήθηκε μαζί με το ομόσταυλό του ΝΑΞΟΣ στην Arkadia Lines του Κώστας Μουλόπουλου και ντύθηκαν και τα δυο στα λευκά. Το ΠΑΡΟΣ μετονομάστηκε σε: ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΞΠΡΕΣ και ταξίδεψε στη γραμμή από Πειραιά για Σύρο-Πάρο-Νάξο-Ίο-Σαντορίνη-Ηράκλειο. Το 1992 και ενώ επρόκειτο να πουληθεί στη Κίνα, αγοράστηκε από τον Γ.Δ. Βεντούρη, αλλάζει όνομα σε: ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΞΩΝ και δρομολογήθηκε στα Επτάνησα με το σινιάλο της Ventouris N.W. Ionian Lines, από Αμφιλοχία για Παξούς και Κέρκυρα. To πέρασμα του πλοίου από την Αμφιλοχία ήταν αποτυχημένο και χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αν και τα τοπικά ΜΜΕ πρόβαλαν την καινούργια γραμμή που άνοιγε συνδέοντας την Ελλάδα με την Ιταλία μέσω Πρέβεζας, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας. Εντούτοις ελάχιστα δρομολόγια έγιναν κι αυτά σε ακανόνιστες ώρες και με πολλές ταλαιπωρίες.

 


Θα περάσει για λίγο στην επιδοτούμενη γραμμή της Αλεξανδρούπολης αλλά τον Νοέμβρη του ΄96 κι ενώ ήταν δεμένο στα Αμπελάκια της Σαλαμίνας, τρεις άνδρες εισέβαλαν στο πλοίο κι άνοιξαν τους κρουνούς εισαγωγής νερού με σκοπό τη βύθισή του. Δυνάμεις της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού κατόρθωσαν να αντλήσουν τα νερά και να σωθεί το πλοίο. Ξαναγύρισε για λίγο στο Ιόνιο, με το τελευταίο του όνομα: Παναγία Παξών, αλλά το καλοκαίρι του ΄98 βρίσκεται δεμένο στην Αμφιλοχία με επίσχεση εργασίας από το πλήρωμα. Το καλοκαίρι του 2002, μετά την άρση των 16 κατασχέσεών του, το έδιωξαν από τα Αμπελάκια για την Ελευσίνα, απ΄ όπου στις 27 Ιουλίου 2002 έφυγε ρυμουλκούμενο για την απέναντι ακτή (Aliaga) και τη φλόγα του διαλυτή.

Πληροφορίες από το  https://nautilia.gr

Με την υπογραφή: ΟΡΕΙΝΟΣ ΑΞΩΤΗΣ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μικρά ήπια φράγματα στην Ορεινή Νάξο: Το παρελθόν δείχνει τη βιώσιμη λύση για το μέλλον του νερού

Έργα μικρής κλίμακας, εμπνευσμένα από την τοπική παράδοση, αποδεικνύουν εδώ και δεκαετίες τη δύναμή τους στη διαχείριση του νερού, την προστασία του περιβάλλοντος και την ανθεκτικότητα της Νάξου απέναντι στην κλιματική κρίση.

ΑΔΜΗΕ: Ολοκληρώνεται η διασύνδεση των Κυκλάδων

ΑΔΜΗΕ: Πώς προχωρούν οι διασυνδέσεις των νησιών – Τι γίνεται σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα

Σαντορίνη (Οία): Νέος υπαίθριος χώρος στάθμευσης για τουριστικά οχήματα

Με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Δήμου Θήρας και «ΓΕΩΘΗΡΑ Μ.Α.Ε.», ξεκινά η δημιουργία οργανωμένου χώρου στάθμευσης στην Οία – Στόχος η αποσυμφόρηση και η αναβάθμιση της τουριστικής εμπειρίας

Νάξος – “Για το Μάθημα της Ιστορίας”: Όταν το σώμα θυμάται, και η σκηνή αφηγείται

Μια θεατρική σύνθεση που φωτίζει γυναικείες μορφές της Ιστορίας και μετατρέπει τη μνήμη σε ζωντανή πράξη – Στις 9, 10 και 11 Μαΐου στο Δημοτικό Θέατρο «Ιάκωβος Καμπανέλλης»

Πρόταση Ημέρας: “Κινέζικα” κοπανάκια κοτόπουλου στον φούρνο με σόγια και μέλι

Με την αρωγή του Γαστρονόμου η Τρίτη περιλαμβάνει στο πιάτο μας κοτόπουλο στο φούρνο. Με τι συνοδεύεται;

Σαντορίνη: Κορυφαίο νησί της Ευρώπης για 12η συνεχόμενη χρονιά στα Leisure Lifestyle Awards

Διεθνής επιβεβαίωση για την τουριστική υπεροχή του νησιού στο περιοδικό Global Traveler – Ανάμεσα στους μεγάλους νικητές και η Ελλάδα για τα ιστορικά της αξιοθέατα

Isea: Καταγγελία για παράνομη αλίευση προστατευόμενου καρχαρία Mako στην Κέα

Ο Ρυγχοκαρχαρίας Isurus oxyrinchus είναι αυστηρά προστατευόμενο είδος – Το περιστατικό καταγγέλθηκε στις λιμενικές αρχές για άμεση διερεύνηση

Η Σαντορίνη πάει… Μέγαρο: Φιλαρμονική και χορωδία του Δήμου Θήρας στο 19ο Διεθνές φεστιβάλ μουσικών συνόλων

Μια σπουδαία μουσική αποστολή ταξιδεύει από τη Σαντορίνη στην καρδιά της Αθήνας, μεταφέροντας ήχο, πολιτισμό και συγκίνηση

Κίνηση Προστασία Νησίδων: “Αντίσταση” από τις τοπικές (Νάξου) κοινωνίες στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πρώτη ενημερωτική εκδήλωση στο Χαλκί της Νάξου για τις επιπτώσεις των αιολικών πάρκων – Συνεχίζεται η δράση της “Κίνησης για την Προστασία των Νησίδων”

“Smart Islands”: 2ο Παγκόσμιο Συνέδριο στο Καστελόριζο (20 – 21 Σεπτεμβρίου)

Το 2ο Παγκόσμιο Συνέδριο «Smart Islands» στο Καστελόριζο 20 – 21 Σεπτεμβρίου

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Τάβλι – 11ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα: Ο Παναγιώτης “Βράχος” Σορώκος νέος πρωταθλητής!

Το κονκλάβιο στο Βατικανό μπορεί να περιμένει – στη Νάξο έχουμε νέο βασιλιά του τάβλι και το όνομά του γράφτηκε με ζάρια και μαεστρία!

Νάξος: Ο Προφήτης Ηλίας “ζητά βοήθεια” – Ένα μνημείο κινδυνεύει να σωπάσει

Ο ιστορικός ναός στην Παλιά Χώρα στέκει πληγωμένος από τον χρόνο και τη σιωπή, καθώς οι προσπάθειες αποκατάστασής του παραμένουν στάσιμες για πάνω από μία δεκαετία.

Στ. Φουτάκογλου: Το περίπτερο της πλατείας πρώην Δημαρχείου, που φεύγει σιωπηλά (!!!)

Μνήμες, άνθρωποι, ιστορίες δεκαετιών γύρω από ένα μικρό περίπτερο που αποτέλεσε σταθερό σημείο αναφοράς για γενιές Χωραϊτών - Η τοποθέτηση του Στράτου Φουτάκογλου

Διήμερο Πολιτισμού στη Νάξο με τα “Αξοπατήματα” και το 5ο Γυμνάσιο Κοζάνης

Η μουσική, ο χορός και τα έθιμα ενώνουν Κοζάνη και Νάξο σε ένα γιορτινό διήμερο πολιτιστικών ανταμωμάτων

Δονούσα – Μια νησίδα μνήμης και ταυτότητας: Παρουσιάζεται το Ιστορικό Αρχείο του νησιού

Αφηγήσεις, φωτογραφίες, ντοπιολαλιά και γενεαλογικά ίχνη συνθέτουν το πολιτιστικό αποτύπωμα της Δονούσας, μέσα από ένα ψηφιακό αρχείο που τιμά το χθες και εμπνέει το αύριο.

Νάξος – Λιμεναρχείο: Αλλαγές σε στάθμευση και στάση οχημάτων στην χερσαία ζώνη από την 1η Μαϊου

Έκκληση από το Λιμεναρχείο Νάξου για συνεργασία προς τους οδηγούς ενόψει της θερινής περιόδου και της αυξημένης κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης - Τι αλλάζει από την 1η Μαϊου

Νάξος: Μία εικόνα που προκαλεί δέος, πραγματικότητα ή όχι;

Ένα βιομηχανικής κλίμακας έργο απειλεί το φυσικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κεφάλαιο της Νάξου και των Κυκλάδων, με επιπτώσεις που ξεπερνούν την ενεργειακή "ανάπτυξη" - Δύο ομιλίες σήμερα και αύριο. Που; Πότε;

Εκτακτο: Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου

Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου σήμερα Δευτέρα 5 Μαϊου