Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣΔΙΤ για την ανανέωση του στόλου στις ακτοπλοϊκές εταιρείες - Το σχέδιο...

ΣΔΙΤ για την ανανέωση του στόλου στις ακτοπλοϊκές εταιρείες – Το σχέδιο για νέα πλοία στις άγονες γραμμές

|

Το σήμα εκκίνησης υλοποίησης ενός φιλόδοξου στόχου αυτού τη σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την ανανέωση του στόλου που θα εξυπηρετεί τις λεγόμενες άγονες ακτοπλοϊκές  γραμμές έδωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης.

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Στυλιανίδης, είχε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας διαδοχικές συναντήσεις με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, και άλλου φορείς σε συνέχεια της έναρξης της προμελέτης για το έργο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) “Consultant for the Pre-feasibility study for a Green Ferries PPP” που πραγματοποιήθηκε στις 05.09.2024.

Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων ο κ. Στυλιανίδης μαζί με τους εκπροσώπους των ανάδοχων εταιρειών ενημέρωσε τα ενδιαφερόμενα μέρη για το έργο ΣΔΙΤ που αφορά στις άγονες γραμμές και ειδικότερα στη μελέτη ακτοπλοϊκών συνδέσεων δημόσιας υπηρεσίας και τη χρήση «πράσινων» πλοίων.

Ανάλογες ενημερωτικές συναντήσεις θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, στο πλαίσιο διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders consultation).

Ακτοπλοϊκές εταιρείες: Οι όροι

Το σχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπει τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (υπουργείου και ακτοπλοϊκών εταιρειών) να κατασκευασθούν πλοία τα οποία θα ανήκουν ουσιαστικά στο κράτος αλλά θα τα διαχειρίζεται η ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Η ναυπήγηση του πλοίου θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από κεφάλαια του ΕΣΠΑ και από την ακτοπλοϊκή εταιρεία που θα δρομολογήσει για 12 χρόνια υποχρεωτικά στη συγκεκριμένη γραμμή που θα έχει επιλεγεί. Επίσης το πλοίο θα δικαιούται και το μίσθωμα για την εκτέλεση τη άγονης γραμμής.

Για το πρόγραμμα αυτό το Υπουργείο ναυτιλίας έχει εξασφαλισμένα 80 εκατ. ευρώ ενώ υπό προϋποθέσεις μπορεί να φτάσουν τα 360 εκατ. ευρώ.

Οι διαδικασίες θα πρέπει να τρέξουν γρήγορα για να μην χαθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ. Για να μην συμβεί αυτό η σχετική αίτηση από την ενδιαφερόμενη ακτοπλοϊκή εταιρεία θα πρέπει να υποβληθεί μέχρι 31/12/2027.

Προς το παρόν πάντως αναμένεται η ολοκλήρωση της μελέτης από την εταιρεία Hydrus Engineering κάτι που θα γίνει μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2025 η οποία θα εξετάσει το τι πλοία χρειάζονται, το οικονομικό μοντέλο αλλά και τα εναλλακτικά καύσιμα που θα χρησιμοποιούν.

Η εταιρεία αναμένεται να λάβει τα δεδομένα όλων των υφιστάμενων άγονων γραμμών, και σε συνεργασία με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες θα προχωρήσει στην κατάρτιση της σχετικής μελέτης.

Από την ποιότητα της θα εξαρτηθεί ουσιαστικά και η επιτυχής ολοκλήρωση του έργου που σε πρώτη φάση θα φορά πιλοτικά τρεις γραμμές.

Αυτό που θα «απαντήσει» η μελέτη και από τα οποία εξαρτάται η επιτυχία του εγχειρήματος είναι το ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου και του ιδιώτη (ακτοπλοϊκής εταιρείας) στο πρόγραμμα, η διάρκεια των συμβάσεων, το ύψος των μισθωμάτων, οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα της εταιρείας και του δημοσίου, κ.λ.π.

Οι ακτοπλόοι αν και όπως δηλώνουν υπάρχουν ακόμη πολλά θέματα προς διερεύνηση θεωρούν ωστόσο ότι η πρόκειται για ένα θετικό βήμα προς τα μπρος στην κατεύθυνση ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου.

Να σημειωθεί ότι η αξιοποίηση των ΣΔΙΤ γίνεται για πρώτη φορά στην ακτοπλοΐα. Όπως εκτιμάται η επιτυχία του προγράμματος έγκειται στο να είναι ελκυστικό δεδομένου ότι και ο ακτοπλοϊκός κλάδος στη χώρα μας ειδικά στο τομέα των αγόνων γραμμών περιλαμβάνει και μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη χρηματοδότησης τους.

Μειωμένα κονδύλια

Αν στα μεσομακροπρόθεσμα σχέδια το υπουργείο παίρνει «καλό βαθμό» από την ακτοπλοϊκή αγορά δεν συμβαίνει το ίδιο στα άμεσα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.

Για παράδειγμα όπως αναφέρουν κύκλοι του κλάδου η νέα προκήρυξη για τις άγονές γραμμές της δρομολογιακής περιόδου 1/11/2024- 31/10/2025, δεν περιλαμβάνει τη ρήτρα καυσίμων ενώ και το συνολικό κονδύλιο είναι μειωμένο κατά 5 εκατ., ευρώ σε σύγκριση με την περυσινή. Η συνολική δαπάνη χωρίς ΦΠΑ, για 74 «άγονες» γραμμές κυμαίνεται φέτος από τα 107,14 εκατ. ευρώ μέχρι τα 119,42 εκατ. ευρώ ενώ για την προηγούμενη δρομολογιακή περίοδο η δαπάνη για 73 «άγονες» γραμμές κυμαίνονταν από 106,56 εκατ. ευρώ 124,42 εκατ. ευρώ.

Επίσης το Υπουργείο Ναυτιλίας «αρνείται» να αυξήσει το κρατικό ναυλολόγιο το οποίο παραμένει το ίδιο από το 2018.

Πληροφορίες από: https://www.ot.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΑΟ Μυκόνου: Ο Πέτρος Γερομιχαλός αποτελεί το πρώτο μεταγραφικό απόκτημα για τη νέα χρονιά

Ο έμπειρος φόργουορντ ενισχύει τη Μύκονο στην παρθενική της σεζόν στη μεγάλη κατηγορία, φέρνοντας εμπειρία και ποιότητα στη γραμμή των ψηλών

Ο Μάιος έφυγε αφήνοντας λίγες σταγόνες και πολλά… σημάδια για το καλοκαίρι (πίνακες)

Περισσότερη ζέστη, λιγότερες βροχές και μια υδρολογική εικόνα με ενδείξεις για ένα ακόμα ξηρό καλοκαίρι στην Παροναξία

42 εκατομμύρια ευρώ επιστρέφονται στους νησιώτες μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Ξεκινούν οι πληρωμές

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ για το Μ.Ι. – Από Δευτέρα στους λογαριασμούς 325.405 πολιτών η επιστροφή του κόστους μετακίνησης για το 2024.

Νέο πλωτό ασθενοφόρο στους Φούρνους: Σημαντική ενίσχυση για την υγειονομική ασφάλεια του ακριτικού νησιού

Πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του υπερσύγχρονου περιπολικού σκάφους–ασθενοφόρου που ενισχύει τις διακομιδές από Φούρνους και Θύμαινα. Παρών ο Υφυπουργός Στέφανος Γκίκας.

Μάνος Κόνσολας: Υπέρ της κοινής διεκδίκησης για κρίσιμα νησιωτικά ζητήματα

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου στηρίζει συντονισμένες πρωτοβουλίες για ΦΠΑ, ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δημόσια υγεία – Πρόταση για νέες παροχές και κίνητρα σε γιατρούς στα νησιά.

Καινοτόμο έργο διαχείρισης όμβριων υδάτων από το ΕΜΠ στη Νάξο

Η Νάξος στο επίκεντρο ερευνητικού έργου του ΕΜΠ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon – Πιλοτική εφαρμογή συστημάτων συλλογής και αξιοποίησης ομβρίων υδάτων για την καταπολέμηση της λειψυδρίας.

Μύκονος 2025: Ρεκόρ τιμών τον Ιούλιο, αλλά με “κενά” στον Σεπτέμβριο

Παρά τη δυναμική εκκίνηση της σεζόν και τις υψηλές τιμές στα πεντάστερα, η περιορισμένη ζήτηση του φθινοπώρου επαναφέρει το ζήτημα της εποχικότητας

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Πύργος Μπαζαίου: Ξεκινάει σήμερα η διήμερη συνάντηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη (πρόγραμμα)

Ειδικοί επιστήμονες, φορείς και πολίτες συνδιαμορφώνουν τις προτάσεις για το μέλλον του νησιού – 31 Μαΐου & 1 Ιουνίου 2025 (πρόγραμμα)

«Κλείνουμε – γιατί αλλιώς θα μας κλείσουν»: Η εστίαση στην Πάρο κατεβάζει ρολά στις 5 Ιουνίου

Οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις και τα εξοντωτικά πρόστιμα που απειλούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων τους – Ζητούν άμεσες λύσεις

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Γ. Παπαδόπουλος: “Μειωμένη κατανάλωση και έλλειψη προσωπικού, αλλάζουν τα δεδομένα στην εστίαση”

Ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου και περιφερειάρχης της ΠΟΕΣΕ στο Νότιο Αιγαίο μιλά για τις νέες τουριστικές συνήθειες, τις προσαρμογές των επιχειρήσεων και την πίεση που δέχεται ο κλάδος ενόψει καλοκαιριού.

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Γεύσεις Ναξιώτικες, με υπογραφή: Η συνεργασία του “Φάρου του Αλυκού” με τη “Φάρμα Ρώτα”

Με αγάπη για την τοπική παραγωγή και αφοσίωση στη γαστρονομική ποιότητα, το εστιατόριο του Αλυκού ξεκινά δυναμικά τη σεζόν με πρώτες ύλες από τη φημισμένη φάρμα της Νάξου

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Πάρος: «Διακομιδές ντροπής»: Δύο ημέρες ταλαιπωρίας για ηλικιωμένη ασθενή που ταξίδεψε στη Σύρο (!!!)

Σφοδρή κριτική από τον Κώστα Αργουζή για την άρνηση ενεργοποίησης του υγειονομικού ελικοπτέρου Πάρου – Τι καταγγέλλει για την αλυσιδωτή διακομιδή και το κόστος για κράτος και ασθενή