Σάββατο, 21 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣΔΙΤ για την ανανέωση του στόλου στις ακτοπλοϊκές εταιρείες - Το σχέδιο...

ΣΔΙΤ για την ανανέωση του στόλου στις ακτοπλοϊκές εταιρείες – Το σχέδιο για νέα πλοία στις άγονες γραμμές

|

Το σήμα εκκίνησης υλοποίησης ενός φιλόδοξου στόχου αυτού τη σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την ανανέωση του στόλου που θα εξυπηρετεί τις λεγόμενες άγονες ακτοπλοϊκές  γραμμές έδωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης.

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Στυλιανίδης, είχε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας διαδοχικές συναντήσεις με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, και άλλου φορείς σε συνέχεια της έναρξης της προμελέτης για το έργο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) “Consultant for the Pre-feasibility study for a Green Ferries PPP” που πραγματοποιήθηκε στις 05.09.2024.

Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων ο κ. Στυλιανίδης μαζί με τους εκπροσώπους των ανάδοχων εταιρειών ενημέρωσε τα ενδιαφερόμενα μέρη για το έργο ΣΔΙΤ που αφορά στις άγονες γραμμές και ειδικότερα στη μελέτη ακτοπλοϊκών συνδέσεων δημόσιας υπηρεσίας και τη χρήση «πράσινων» πλοίων.

Ανάλογες ενημερωτικές συναντήσεις θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, στο πλαίσιο διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders consultation).

Ακτοπλοϊκές εταιρείες: Οι όροι

Το σχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπει τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (υπουργείου και ακτοπλοϊκών εταιρειών) να κατασκευασθούν πλοία τα οποία θα ανήκουν ουσιαστικά στο κράτος αλλά θα τα διαχειρίζεται η ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Η ναυπήγηση του πλοίου θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από κεφάλαια του ΕΣΠΑ και από την ακτοπλοϊκή εταιρεία που θα δρομολογήσει για 12 χρόνια υποχρεωτικά στη συγκεκριμένη γραμμή που θα έχει επιλεγεί. Επίσης το πλοίο θα δικαιούται και το μίσθωμα για την εκτέλεση τη άγονης γραμμής.

Για το πρόγραμμα αυτό το Υπουργείο ναυτιλίας έχει εξασφαλισμένα 80 εκατ. ευρώ ενώ υπό προϋποθέσεις μπορεί να φτάσουν τα 360 εκατ. ευρώ.

Οι διαδικασίες θα πρέπει να τρέξουν γρήγορα για να μην χαθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ. Για να μην συμβεί αυτό η σχετική αίτηση από την ενδιαφερόμενη ακτοπλοϊκή εταιρεία θα πρέπει να υποβληθεί μέχρι 31/12/2027.

Προς το παρόν πάντως αναμένεται η ολοκλήρωση της μελέτης από την εταιρεία Hydrus Engineering κάτι που θα γίνει μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2025 η οποία θα εξετάσει το τι πλοία χρειάζονται, το οικονομικό μοντέλο αλλά και τα εναλλακτικά καύσιμα που θα χρησιμοποιούν.

Η εταιρεία αναμένεται να λάβει τα δεδομένα όλων των υφιστάμενων άγονων γραμμών, και σε συνεργασία με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες θα προχωρήσει στην κατάρτιση της σχετικής μελέτης.

Από την ποιότητα της θα εξαρτηθεί ουσιαστικά και η επιτυχής ολοκλήρωση του έργου που σε πρώτη φάση θα φορά πιλοτικά τρεις γραμμές.

Αυτό που θα «απαντήσει» η μελέτη και από τα οποία εξαρτάται η επιτυχία του εγχειρήματος είναι το ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου και του ιδιώτη (ακτοπλοϊκής εταιρείας) στο πρόγραμμα, η διάρκεια των συμβάσεων, το ύψος των μισθωμάτων, οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα της εταιρείας και του δημοσίου, κ.λ.π.

Οι ακτοπλόοι αν και όπως δηλώνουν υπάρχουν ακόμη πολλά θέματα προς διερεύνηση θεωρούν ωστόσο ότι η πρόκειται για ένα θετικό βήμα προς τα μπρος στην κατεύθυνση ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου.

Να σημειωθεί ότι η αξιοποίηση των ΣΔΙΤ γίνεται για πρώτη φορά στην ακτοπλοΐα. Όπως εκτιμάται η επιτυχία του προγράμματος έγκειται στο να είναι ελκυστικό δεδομένου ότι και ο ακτοπλοϊκός κλάδος στη χώρα μας ειδικά στο τομέα των αγόνων γραμμών περιλαμβάνει και μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη χρηματοδότησης τους.

Μειωμένα κονδύλια

Αν στα μεσομακροπρόθεσμα σχέδια το υπουργείο παίρνει «καλό βαθμό» από την ακτοπλοϊκή αγορά δεν συμβαίνει το ίδιο στα άμεσα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.

Για παράδειγμα όπως αναφέρουν κύκλοι του κλάδου η νέα προκήρυξη για τις άγονές γραμμές της δρομολογιακής περιόδου 1/11/2024- 31/10/2025, δεν περιλαμβάνει τη ρήτρα καυσίμων ενώ και το συνολικό κονδύλιο είναι μειωμένο κατά 5 εκατ., ευρώ σε σύγκριση με την περυσινή. Η συνολική δαπάνη χωρίς ΦΠΑ, για 74 «άγονες» γραμμές κυμαίνεται φέτος από τα 107,14 εκατ. ευρώ μέχρι τα 119,42 εκατ. ευρώ ενώ για την προηγούμενη δρομολογιακή περίοδο η δαπάνη για 73 «άγονες» γραμμές κυμαίνονταν από 106,56 εκατ. ευρώ 124,42 εκατ. ευρώ.

Επίσης το Υπουργείο Ναυτιλίας «αρνείται» να αυξήσει το κρατικό ναυλολόγιο το οποίο παραμένει το ίδιο από το 2018.

Πληροφορίες από: https://www.ot.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη: Η “Κόρη της Θήρας” ξαναστέκεται όρθια με νέα αντισεισμική βάση

Η Κόρη της Θήρας ξαναστέκεται όρθια – Η νέα αντισεισμική βάση και η έκθεση «Κυκλαδίτισσες» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας

Ο Γιώργος Χατζημάρκος… πίσω από τη σχάρα, στην Κω, ο Περιφερειάρχης πήρε μαθήματα «ψησίματος»

Μια στάση για χαιρετισμό εξελίχθηκε σε γρήγορο σεμινάριο… γύρου! Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου επισκέφτηκε το σουβλατζίδικο του φίλου του στην Κω και έβαλε ποδιά.

Cyclades Cup 2025: Η Ρεγκάτα που ένωσε θάλασσα, πολιτισμό και κοινότητα στις Κυκλάδες

Στην Αντίπαρο και με φόντο την αυθεντική κυκλαδίτικη εμπειρία, η δεύτερη διοργάνωση του Cyclades Cup απέδειξε πως η αριστεία στην ιστιοπλοΐα μπορεί να συμβαδίζει με την ουσία και τον σεβασμό στον τόπο

Νάξος: Μέρες πρασίνου και συλλογικής δράσης στη Γαλήνη, ένα χωριό που νοιάζεται (photos)

Από τον καθαρισμό των δρόμων ως τη φύτευση δέντρων στον Αμμίτη, η Γαλήνη «ανάσανε» ξανά χάρη σε μια κοινή προσπάθεια με την υπηρεσία Πρασίνου του Δήμου Νάξου

Σίκινος: Απόδραση στην αυθεντικότητα των Κυκλάδων

Ανάμεσα στην Ίο και τη Φολέγανδρο, η Σίκινος προσφέρει στον επισκέπτη ήσυχες διακοπές, απομονωμένες παραλίες, μοναδικά μονοπάτια, αρχαιολογικούς θησαυρούς και ζωντανή παράδοση, χωρίς να αλλοιώνει την ταυτότητά της.

Μικρές Κυκλάδες χωρίς αυτοκίνητο: Τέσσερα νησιά για αυθεντικές, ήσυχες διακοπές (video)

Δονούσα, Κουφονήσια, Σχοινούσα και Ηρακλειά προσφέρουν παραλίες με κρυστάλλινα νερά, γραφικά σοκάκια και χαλαρούς ρυθμούς – όλα χωρίς την ανάγκη μετακίνησης με αυτοκίνητο.

Η Τοσοδούλα χορεύει στη Νάξο – Μια παραμυθένια παράσταση από καρδιάς

Η μαθητική παράσταση του AlteR riTmo «Η Τοσοδούλα» ζωντανεύει στο Δημοτικό Θέατρο Ι. Καμπανέλλη στις 24 & 25 Ιουνίου, με παιδιά και εφήβους της Νάξου να χορεύουν τη φύση, τη φαντασία και τη δύναμη του παραμυθιού

«Μπαμπά, τι φαΐ θα φάμε σήμερα;». Το νέο σπιτικό στέκι στη Χώρα Νάξου με καρδιά και ουσία

Όταν η καθημερινή ερώτηση του παιδιού γίνεται γευστική απάντηση για όλη την οικογένεια.

Νάξος – “Ρίζες & Ειρήνη”: Η καρδιά του χορού χτυπά (21/06) στο Καμπανέλλης

Το Motus Studio και η Μαργαρίτα Τσίγκου παρουσιάζουν για δεύτερη και τελευταία φορά την παράσταση που συγκίνησε, μίλησε για την ειρήνη και ένωσε τα χέρια των παιδιών της Νάξου για έναν καλύτερο κόσμο

Η Δονούσα στο Greek Islands Trail: Όταν τα μονοπάτια της καρδιάς γίνονται πανελλήνιο σημείο αναφοράς

Η κυκλική διαδρομή Σταυρός–Κέντρος–Μερσήνι–Μεσαριά εντάχθηκε στο εμβληματικό πρόγραμμα G.I.T, προβάλλοντας διεθνώς τη φυσιογνωμία της Δονούσας

Συνεχής Ενημέρωση: Μεγάλη Πυρκαγιά στην Ορεινή Νάξο, επίκεντρο τη Ράχη του Προφήτη Ηλία στη Μονή (video)

Εναέρια και επίγεια μέσα μάχονται με τις φλόγες στη ράχη της Μονής – Από όχημα που πήρε φωτιά η πιθανή αιτία της πυρκαγιάς (video)

Κόρωνος (Λυώνας) – Αντώνης Παπακωνσταντής: Έφυγε ξαφνικά, αλλά θα μείνει για πάντα δίπλα μας

Μια συγκινητική αποχαιρετιστήρια ανάρτηση του Γιώργου Κουφόπουλου για τον αγαπημένο φίλο, συνοδοιπόρο και πρώην πρόεδρο του συλλόγου

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη στον Κυνίδαρο

Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις – Συνδρομή από υδροφόρες των ΟΤΑ για την κατάσβεση της δασικής πυρκαγιάς

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Naxos Meat: Μια νέα επιχειρηματική σελίδα για τη Νάξο, στήριγμα στην τοπική παραγωγή

Η οικογένεια Βασαλάκη επενδύει στον πρωτογενή τομέα, ενισχύοντας το ντόπιο προϊόν με ποιότητα και όραμα

Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου: Η τελευταία κεντήστρα της παράδοσης στη Χώρα της Νάξου

Από τη Μικρά Ασία στη Νάξο, η κυρία Στέλλα υφαίνει με βελόνα και νήμα τις μνήμες, τις ρίζες και την ψυχή ενός τόπου που δεν ξεχνά.

«Μπαμπά, τι φαΐ θα φάμε σήμερα;». Το νέο σπιτικό στέκι στη Χώρα Νάξου με καρδιά και ουσία

Όταν η καθημερινή ερώτηση του παιδιού γίνεται γευστική απάντηση για όλη την οικογένεια.

Νάξος: Όταν τα σκουπίδια… μιλούν, μήνυμα με σακούλες σε ασυνείδητο οδηγό

Παρκάρισμα "καρφί" δίπλα στους κάδους και η πιο ευφάνταστη απάντηση των κατοίκων: δύο σακούλες σκουπιδιών στο καπό αυτοκινήτου. Νάξος, έχεις ταλέντο!

Guardian: Η παραλία στο Καστράκι της Νάξου ανάμεσα στις τρεις καλύτερες της Ευρώπης για το 2025

Διπλή διάκριση για την Ελλάδα – Το Καστράκι Νάξου και η Φακίστρα Πηλίου ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς για ήλιο, θάλασσα και αυθεντική απόλαυση

Ηρώ Μουκίου: «Στη Νάξο βρήκα ξανά τη γαλήνη, όπως στη ζωγραφική και τη θάλασσα»

Η αγαπημένη ηθοποιός μιλά στον Νίκο Σκορδιαλό για τον ρόλο της στη σειρά «Άγιος Έρωτας», την επιστροφή της στην τηλεόραση, την αγάπη της για τη ζωγραφική και τη βαθιά σχέση της με την πίστη και τη νέα γενιά.