Μέσω της “Θηραϊκής Πολιτείας” έχουμε μία τρίτη επιλογή όσον αφορά την χωροθέτηση νέου λιμανιού στην Σαντορίνη: Κολούμπος, στα βόρεια του νησιού και έχοντας ως πλεονέκτημα τις ήδη περιβαλλοντολογικές άδειες – Τι αναφέρει το σχετικό δελτίο ενημέρωσης
Μέχρι τώρα το δίλημμα ήταν Μονόλιθος (στα ανατολικά) ή Βλυχάδα (στα νότια) ως νέο λιμάνι για την Σαντορίνη… Ομως, η τοποθέτηση που έγινε από τον πρώην δήμαρχο και επικεφαλής της Δημοτικής παράταξης “Θηραίκή Πολιτεία”, Νίκο Ζώρζο, σχετικά με την χωροθέτηση του νέου λιμανιού, ενδεχομένως και να φέρει τα πάνω κάτω. Τοποθέτηση που έγινε στη διάρκεια της πρόσφατης συζήτησης του θέματος για κατασκευή νέου λιμανιού κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας στις 4 Φεβρουαρίου 2020… Κι εκεί πρότεινε την τοποθεσία Κολούμπος, που βρίσκεται στα βόρεια του νησιού και μειώνει αρκετά την απόσταση από τον Πειραιά, όσον αφορά το ταξίδι, σε σχέση κυρίως με την Βλυχάδα που βρίσκεται στο άλλο άκρο του νησιού… Συν τοις άλλοις, σύμφωνα πάντα με την τοποθέτηση του κου Ζώρζου, έχει ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα: έχει περιβαλλοντικη άδεια (όπως κι από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων) κάτι που δεν ισχύει για τις άλλες δύο τοποθεσίες που όμως έχουν την επιστημονική εισαγωγή… Τι θα επιλέξει το Δημοτικό Συμβούλιο; Θα δούμε,..
Με αφορμή τις αποφάσεις του δημοτικού Συμβουλίου, η δημοτική παράταξη “Θηραϊκή Πολιτεία” με την παρακάτω ανακοίνωσή της επισημαίνει τις θέσεις της σχετικά με τη χωροθέτηση νέου λιμένα. Αναλυτικά το δελτίο ενημέρωσης από την “Θηραϊκή Πολιτεία” αναφέρει:
“Η δημιουργία νέου λιμένα στο νησί και η χωροθέτηση του αποτελεί μείζον θέμα. Μετά την ανακατασκευή του Αθηνιού που ολοκληρώθηκε το 2010 και τη ρηγμάτωση της προβλήτας τον Δεκέμβριο του 2015, κατέστη επιτακτική η εντατικοποίηση των προσπαθειών για τη δημιουργία νέου λιμένα. Ταυτόχρονα ξεκίνησαν ενέργειες για την αποκατάσταση και την επέκταση του Αθηνιού, γνωρίζοντας ότι η κατασκευή ενός νέου λιμένα είναι χρονοβόρα, καθώς και ότι ο Αθηνιός θα εξυπηρετήσει το νησί ως κύρια πύλη εισόδου μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του νέου. Έχοντας υπόψη τις τουριστικές ροές και τη λειτουργία που θα μπορέσει να έχει ο Αθηνιός ως δευτερεύον λιμάνι, το σχέδιο ανακατασκευής του προβλέπει την επέκταση του χερσαίου τμήματός του.
Από το 2012 ξεκινούν οι προσπάθειες για τη δημιουργία προβλητών διαφυγής λόγω της έξαρσης της ηφαιστειακής δραστηριότητας εκείνη τη χρονιά, και μέσα στο πλαίσιο της πολιτικής προστασίας. Οι θέσεις οι οποίες προτείνονται από τους επιστήμονες είναι ο Κολούμπος και η Βλυχάδα. Μετά από πολύχρονη αναμονή για τις αδειοδοτήσεις τους, σήμερα βρίσκονται αδειοδοτημένες και ένα βήμα πριν τη δημοπράτηση για την κατασκευή τους. Παρ’ όλα αυτά, η νέα Δημοτική Αρχή επιλέγει να παγώσει οποιαδήποτε ενέργεια σχετική με τις προβλήτες διαφυγής ματαιώνοντας οποιοδήποτε σχέδιο υλοποίησής τους.
Ο Κολούμπος, θα μπορούσε να αποτελέσει ακόμη μια πιθανή θέση για νέο λιμένα με σημαντικά συντομότερη και ασφαλέστερη διαδικασία καθότι έχει ήδη εξασφαλιστεί η περιβαλλοντολογική άδεια, καθώς έχει ολοκληρωθεί και η αδειοδότηση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Η δημιουργία ενός νέου λιμένα απαιτεί χρόνια, και σίγουρα όχι τρία, όπως δεσμεύτηκε η νέα Δημοτική Αρχή προεκλογικά, υποστηρίζοντας ότι θα κάνει διαδικασίες fast track.
Το 2019 ο Νίκος Ζώρζος εξασφάλισε τη χρηματοδότηση των μελετών για το νέο λιμάνι, με συνολικό ποσό τα 2 εκ. €, τα οποία θα καλυφθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Από αυτό το ποσό, τα 713.000€ θα δοθούν για την εκπόνηση προκαταρκτικής μελέτης χωροθέτησης από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.
Η απόφαση που πάρθηκε κατά πλειοψηφία στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο δηλώνει τη βούληση του Δ.Σ. για την κατασκευή νέου λιμένα στη Βλυχάδα ή τον Μονόλιθο. Έχοντας υπόψη μας την απόρριψη της μελέτης περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων για την κατασκευή λιμανιού στη Βλυχάδα, τον Ιούλιο του 2010, ζητήσαμε στο Δημοτικό Συμβούλιο να μην παρθεί απόφαση που να περιλαμβάνει δέσμευση υπέρ του Μονολίθου ή της Βλυχάδας μόνο. Και τούτο διότι σε περίπτωση απόρριψης και των δύο θα βρεθούμε πάλι στην αρχή των προσπαθειών μας. Η Θηραϊκή Πολιτεία με υπευθυνότητα και έχοντας βαθιά γνώση της δημόσιας διοίκησης, επιλέγει να μην προτείνει την μία ή την άλλη θέση. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτή είναι δουλειά των επιστημόνων και ότι δεν πρέπει να δεσμευτούμε προς μια κατεύθυνση, η οποία ενδέχεται να μας εγκλωβίσει στο μέλλον.”