Τετάρτη, 13 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣαντορίνη - Sea Diamond: Καταγγελία εις βάρος του Υπουργείου Ναυτιλίας και έκτακτο...

Σαντορίνη – Sea Diamond: Καταγγελία εις βάρος του Υπουργείου Ναυτιλίας και έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο

|

η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Sea Diamond με ανοιχτή επιστολή ζητεί την άμεση ανέλκυση του πλοίου από τον βυθό της Καλντέρας και καταγγέλει την προκλητική όπως χαρακτηρίζει συμπεριφορά του Υπουργείου Ναυτιλίας – Τη Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου το έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο με θέμα μόνο τη συγκεκριμένη υπόθεση 

Με επιστολή της η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Sea Diamond καταγγέλλει το υπουργείο Ναυτιλίας για προκλητική συμπεριφορά λόγω της ρύπανσης της περιοχής με βαρά μέταλλα (Κάδμιο και Μόλυβδο).  «Με την πάροδο του χρόνου η διάβρωση θα καταστρέφει όλο και περισσότερο το ναυάγιο και η ρύπανση θα γίνεται όλο και εντονότερη», αναφέρουν και σημειώνουν:  

«Η χρονική έκταση στο μέλλον των επιβλαβών εκπομπών από το πλοίο και το χρονικό σημείο κατά το οποίο αυτό θα καταστεί αδρανές είναι τα 420 ΧΡΟΝΙΑ. Ως βέλτιστη λύση (από περιβαλλοντικής απόψεως), προκρίνεται η ολική ανέλκυση του σκάφους».

Η Συντονιστική Επιτροπή μάλιστα αναφέρεται στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία, «η ευθύνη διαχειρίσεως και αντιμετωπίσεως του κινδύνου που απορρέει από το ναυάγιο του Sea Diamond για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το θαλάσσιο περιβάλλον ανήκει εκτός από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας και στην Κεντρική Διοίκηση (Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας)».

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ με λίγα λόγια:

1. Στις 8/8/2019 παραδόθηκε πραγματογνωμοσύνη σχετικά με τη ρύπανση που διέταξε το Αστικό Εφετείο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία: Υπάρχουν αυξημένες τιμές ρύπανσης από τα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα Κάδμιο και Μόλυβδο. Ειδικά σε σημεία κοντά στο ναυάγιο, τα επίπεδα ρύπανσης ήταν πολύ υψηλά. Με την πάροδο του χρόνου η διάβρωση θα καταστρέφει όλο και περισσότερο το ναυάγιο και η ρύπανση θα γίνεται όλο και εντονότερη. Η χρονική έκταση στο μέλλον των επιβλαβών εκπομπών από το πλοίο και το χρονικό σημείο κατά το οποίο αυτό θα καταστεί αδρανές είναι τα 420 ΧΡΟΝΙΑ. Ως βέλτιστη λύση (από περιβαλλοντικής απόψεως), προκρίνεται η ολική ανέλκυση του σκάφους. Η τελευταία κατόπτευση του ναυαγίου (Ιούλιος 2019), μέσω της χρήσης του ROV, κατέδειξε ότι το ναυάγιο του Sea Diamond ευρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση γεγονός το οποίο ενισχύει την ως άνω αναφερόμενη επιλογή.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η επιβάρυνση που έχει επιφέρει το ναυάγιο στην περιοχή είναι σαφής και ο μοναδικός τρόπος αποτροπής της, είναι η οριστική απομάκρυνση του. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας

2. Στις 30/1/2020 παραδόθηκε η πραγματογνωμοσύνη σχετικά με το εφικτό ή όχι της ανέλκυσης του πλοίου και το κόστος αυτής που διέταξε επίσης το Αστικό Εφετείο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία: Με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα, η ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND είναι πρακτικώς εφικτή… ”Το κόστος της ανέλκυσης μπορεί να είναι από 550 εκατομμύρια Ευρώ μέχρι και να ξεπεράσει το ένα (1) δισεκατομμύριο Ευρώ”, και “Ο χρόνος σταθεροποίησης και ανέλκυσης μπορεί να είναι από 5 έως 14 μήνες”.

3. Στις 2/10/2019 εκδόθηκε η απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας, ύστερα από προσφυγή κατοίκων της Σαντορίνης τον Μάρτιο 2011. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή η ευθύνη διαχειρίσεως και αντιμετωπίσεως του κινδύνου που απορρέει από το ναυάγιο του Sea Diamond για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το θαλάσσιο περιβάλλον ανήκει εκτός από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας και στην Κεντρική Διοίκηση (Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας), ως αυτοτελή της υποχρέωση, επιβαλλόμενη τόσο από το άρθρο 24 του Συντάγματος, όσο και από τις διατάξεις των π.δ. 55/1998 και 11/2002, και συγκεκριμένα στις λιμενικές αρχές (κεντρικές ή τοπικές, ανάλογα με το μέγεθος του ναυαγίου και των συνεπειών του) ως κρατικές υπηρεσίες (σήμερα υπαγόμενες στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής), δοθέντος άλλωστε ότι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος δεν αποτελεί αμιγώς τοπική υπόθεση.

4. Η Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ), ως αποκεντρωμένη, αυτοτελής και ανεξάρτητη υπηρεσιακή μονάδα του Υπουργείου Ναυτιλίας, υπακούοντας στην απόφαση του ΣτΕ, προκήρυξε στις αρχές Νοεμβρίου 2019 διεθνή ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό ανέλκυσης του ναυαγίου SEA DIAMOND, αρχικά με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 50 εκατ. ευρώ που απέβη άκαρπος, και στη συνέχεια αποφασίστηκε η διακήρυξη επαναληπτικού ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού για την ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου με δαπάνες των κατά το άρθρο 2 του Ν. 2881/2001 υπόχρεων προσώπων (πλοιοκτήτριας και ασφαλιστών), προϋπολογιζόμενης δαπάνης 350.000.000,00 ευρώ. Ως αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας προέκυψε η εκδήλωση ενδιαφέροντος και η σφραγισμένη προσφορά δύο αντιστοίχως μεγάλων εταιρειών ανελκύσεων του Δημοσίου της Κίνας.

5. Στις 16/1/2020 ο κ. Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μόλις 4 ημέρες πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής προφορών και την αποσφράγιση των φακέλων, απέστειλε προς τη ΔΑΛ έγγραφο, με το οποίο έδωσε την εντολή ανάκλησης της διαγωνιστικής διαδικασίας και την ακύρωση οποιασδήποτε άλλης συναφούς πράξεώς της, με το επιχείρημα ότι «…η αρμοδιότητα ανέλκυσης και απομάκρυνσης ναυαγίων ασκείται από τους οικείους φορείς διοίκησης και διαχείρισης λιμένων κατά τα οριζόμενα στο ν. 2881/2001…. Ως εκ τούτου στην προκειμένη περίπτωση αρμόδιος φορέας για τη διενέργεια των σχετικών διαδικασιών είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.»

Η απόφαση αυτή του Υπουργού Ναυτιλίας έρχεται σε αντίθεση με την ανωτέρω απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας.

6. Έτσι η ΔΑΛ ανέστειλε οποιαδήποτε περαιτέρω ενασχόλησή της με την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND, και το Λιμενικό Ταμείο Θήρας έχοντας δηλώσει επανειλημμένα στο παρελθόν την αδυναμία του να φέρει εις πέρας μία τόσο δύσκολη διαδικασία όπως αυτή της ανέλκυσης του SEA DIAMOND, δεν ασχολείται καθόλου πλέον με την υπόθεση. Χαρακτηριστικά, στις 29-10-2018 σε επιστολή του Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, δηλώθηκε πως σχετικά με το ναυάγιο του SEA DIAMOND «…το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας έχει εξαντλήσει τα νομικά εργαλεία, τα οποία προσφέρονται δυνάμει της οικείας εθνικής νομοθεσίας και σας καλεί να συμβάλλετε στην εξεύρεση λύσης για την αντιμετώπιση του ζητήματος…»

7. Σήμερα πλέον, μετά την προκλητική συμπεριφορά του Υπουργού Ναυτιλίας, ζητήσαμε και καθορίστηκε ΕΚΤΑΚΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ την Παρασκευή 14/2/2020 στις 14:00 στο ΔΑΠΠΟΣ με μοναδικό θέμα τη διαχείριση του ναυαγίου του SEA DIAMOND. Σ’ αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο είναι πολύ σημαντικό να πάρουμε μέρος όλοι μας και να απαιτήσουμε ομόφωνα από την Κεντρική Διοίκηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και επωμιστεί την ευθύνη της διαχείριση του ναυαγίου του Sea Diamond, για το οποίο φέρει και αυτοτελή ευθύνη, και να συνεχιστούν οι διαδικασίες που με επιτυχία ξεκίνησε η Δημόσια Αρχή Λιμένων προς την ανέλκυση του ναυαγίου που συνεχίζει να ρυπαίνει και να απειλεί εδώ και 13 χρόνια τη Σαντορίνη μας.

ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΕΚΕΙ, Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΥΘΥΝΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ!

Με τιμή,

Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Sea Diamond


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Cycladic Whispers: Όταν η Νάξος μιλά με τη φωνή της τέχνης

Η Katharina Bolesch και ο Alexander Reichardt γιορτάζουν 25 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας στο νησί, μέσα από την έκθεση που φιλοξενείται στην Fish & Olive Gallery στο Χαλκί.

Κώστας Μπιζάς: Με ευλάβεια η Πάρος τιμά την Παναγία την Εκατονταπυλιανή

Ο Δήμαρχος Πάρου Κώστας Μπιζάς απευθύνει μήνυμα για τη μεγάλη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Αντιπύρ: Η τεχνική που σώζει σπίτια και ζωές – Πότε εφαρμόζεται

«Πώς οι Έλληνες πυροσβέστες χρησιμοποιούν ελεγχόμενη φωτιά για να σταματήσουν την εξάπλωση των πυρκαγιών»

Νάξος: Όταν η “βασίλισσα των Κυκλάδων” σε μαγεύει χωρίς πυξίδα (photos)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Ζωντανή δράση με dealers στο spinbara casino για αναβαθμισμένη εμπειρία καζίνο

Η τεχνολογία των ζωντανών συναλλαγών στο spinbara βασίζεται στη χρήση εξελιγμένων συστημάτων κάμερας και λογισμικού

Sarah Gainsforth: Στο βιβλίο της “Υπερτουρισμός” μιλά για πόλεις-σκηνικά και κατοίκους-θεατές

Η Sarah Gainsforth μιλά για το πώς ο μαζικός τουρισμός στερεί πλούτο και πόρους από τις τοπικές κοινωνίες και επιτείνει την κλιματική κρίση

PENETRON και ΜΠΟΥΜΠΛΑΚΗ συνεχίζουν στο πλευρό του Πανναξιακού Α.Ο. και τη νέα σεζόν

Η χρυσή συνεργασία ανανεώνεται – Οι δύο εταιρείες παραμένουν αφοσιωμένοι υποστηρικτές του αθλητισμού και της Νάξου για την αγωνιστική περίοδο 2025-2026.

Ελληνικά νησιά: Το σχέδιο για νέα διαμερίσματα σε υγειονομικούς

Με αφετηρία τη Μύκονο, ξεκινά ένα ευρύτερο σχέδιο στέγασης για υγειονομικούς σε νησιά με υψηλό κόστος διαβίωσης, με κρατικά και ιδιωτικά κεφάλαια να καλύπτουν τις ανάγκες

Πύρινος κλοιός γύρω από τη Μεσόγειο: Η νότια Ευρώπη σε κόκκινο συναγερμό

Η Μεσόγειος δοκιμάζεται από ακραίες θερμοκρασίες και πυρκαγιές που απειλούν κατοίκους, τουρισμό και φυσικό περιβάλλον

Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων: Η μουσική ιστορία της Ελλάδας ταξιδεύει στο Αιγαίο

«10ο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων — Από την αρχαιοελληνική λύρα έως τη σύγχρονη δημιουργία»

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες

Τραγωδία στη Σαντορίνη: 45χρονος από τη Μεσοποταμία Καστοριάς βρέθηκε νεκρός σε πισίνα ξενοδοχείου

Ο άνδρας εργαζόταν εποχικά στο νησί – Οι αρχές ερευνούν τις συνθήκες του δυστυχήματος.