Κυριακή, 10 Δεκεμβρίου, 2023
ΑρχικήΑκτοπλοΐα"Βρετανικός": Σαν σήμερα πριν από 107 χρόνια χάθηκε στα ανοιχτά της Κέας

“Βρετανικός”: Σαν σήμερα πριν από 107 χρόνια χάθηκε στα ανοιχτά της Κέας

|

Σκληρή μοίρα για δύο “αδέλφια” που γεννήθηκαν για να κυριαρχήσουν στη θάλασσα. Τον Νοέμβριο του 1916, ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος μαινόταν ακόμα και ένα βρετανικό επιβατηγό που είχε μετατραπεί σε νοσοκομειακό πλοίο έκανε το έκτο κατά σειρά ταξίδι του από το Σάουθαμπτον στην Ανατολική Μεσόγειο, προκειμένου να μεταφέρει Βρετανούς τραυματίες. Δεν επρόκειτο όμως για οποιοδήποτε πλοίο, αλλά για τον μεγαλοπρεπή «Βρετανικό» (Britannic), αδελφό πλοίο του «Τιτανικού» και του «Ολυμπιακού» (Olympic).

Το πλοίο ανήκε στην εταιρεία White Star Lines, η οποία, μετά το μοιραίο ναυάγιο του «Τιτανικού», φρόντισε να κάνει διάφορες κατασκευαστικές αλλαγές στα πλοία της ίδιας κλάσης προκειμένου να είναι πιο ασφαλή. Ο «Βρετανικός» (με το προσωνύμιο «Το πλοίο των ονείρων»), προοριζόταν να είναι το πιο πολυτελές υπερωκεάνιο της εταιρείας, συναγωνιζόμενος τα «SS Imperator», «SS Vaterland» και «RMS Aquitania». Οι παροχές για τους επιβάτες της Α΄ και της Β΄ θέσης αυξήθηκαν: κάθε καμπίνα είχε δικό της μπάνιο (κάτι που δεν είχε ο «Τιτανικός»), ενώ η μεγάλη σκάλα που οδηγούσε από το κατάστρωμα στο εσωτερικό του πλοίου ήταν ακόμη πιο μεγαλοπρεπής από εκείνη των αδελφών πλοίων του, με πολυτελή ξύλινη επένδυση – μάλιστα, στα σχέδια των κατασκευαστών συμπεριλαμβανόταν και ένα διακοσμητικό εκκλησιαστικό όργανο. Επίσης, είχε προβλεφθεί η κατασκευή δωματίου για να παίζουν τα παιδιά των επιβατών, δωματίων καπνιστών, δωματίων ανάγνωσης κ.ά.

Ο «Βρετανικός» καθελκύστηκε το 1914 και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις 12 Δεκεμβρίου του 1915. Λιγότερο από δύο εβδομάδες αργότερα, αφού επιτάχθηκε από το βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό, μετατράπηκε σε πλωτό νοσοκομείο με κυβερνήτη τον Charles Alfred Bartlett. Βάφτηκε λευκό με κόκκινους σταυρούς εκατέρωθεν και μια πράσινη ρίγα. Στο εσωτερικό του τοποθετήθηκαν 3.309 κλίνες, ενώ οι κοινόχρηστες αίθουσες των επάνω καταστρωμάτων μετατράπηκαν σε δωμάτια για τους τραυματίες. Οι καμπίνες στο δεύτερο κατάστρωμα χρησιμοποιήθηκαν ως δωμάτια για τους γιατρούς. Η τραπεζαρία και το δωμάτιο δεξιώσεων της πρώτης θέσης μετατράπηκαν σε χειρουργεία.

Όταν σάλπαρε, ο «Βρετανικός» φιλοξενούσε 101 νοσοκόμες, 336 υπαξιωματικούς, 52 αξιωματικούς και είχε ένα πλήρωμα 675 ανθρώπων. Στις 12 Νοεμβρίου 1916, μετά από πέντε επιτυχημένα ταξίδια στα Δαρδανέλια, ξεκίνησε από το Σαουθάμπτον με προορισμό τη Λήμνο προκειμένου να παραλάβει τραυματίες. Μετά από μια καταιγίδα που καθήλωσε το πλοίο για μερικές ημέρες στη Νάπολη, τα ξημερώματα της 21ης Νοεμβρίου περνούσε το Ταίναρο και κατευθυνόταν προς το Στενό της Κέας.

Στις 08:12 π.μ., όμως, μια έκρηξη κλόνισε το πλοίο και το πλήρωμα, που αριθμούσε 1.066 ανθρώπους. Πολλοί που βρίσκονταν στην άλλη πλευρά του πλοίου, θεώρησαν ότι ο «Βρετανικός» είχε συγκρουστεί με ένα μικρότερο πλοίο, στην πραγματικότητα όμως είχε «πέσει» πάνω σε μία από τις 12 νάρκες που είχαν ποντιστεί από το γερμανικό υποβρύχιο U-73 με κυβερνήτη τον Γκούσταφ Σις.

Σύντομα ξεκίνησαν τις διαδικασίες για την εγκατάλειψη του πλοίου. Παρά τις οδηγίες του κυβερνήτη Charlie Bartlett, ο οποίος προσπαθούσε ακόμα να οδηγήσει το πλοίο προς τη στεριά, μέλη του πληρώματος έριξαν τις δύο πρώτες σωσίβιες λέμβους στη θάλασσα πριν τους δοθεί σχετική εντολή. Δυστυχώς, η προπέλα του «Βρετανικού» τις παρέσυρε, καταστρέφοντάς τις και σκοτώνοντας όλους τους επιβάτες τους.

Παρά τις προσπάθειες του καπετάνιου, το πλοίο βυθιζόταν με μεγάλη ταχύτητα και δεν θα κατάφερνε να φτάσει στη στεριά. Μέχρι τις 08:50, οι περισσότεροι απ’ όσους επέβαιναν στον «Βρετανικό» είχαν χρησιμοποιήσει 35 σωσίβιες λέμβους και είχαν καταφέρει να εγκαταλείψουν το πλοίο με ασφάλεια. Λίγο μετά τις 09:00, ο Bartlett και οι ανώτεροι αξιωματικοί, εγκατέλειψαν επίσης το πλοίο. Στις 09:07, 55 λεπτά μετά την έκρηξη, ο «Βρετανικός» είχε βυθιστεί πλήρως.

Ψαράδες από την Κέα βοήθησαν περίπου 150 από τους επιζήσαντες, παραλαμβάνοντάς τους με τα καΐκια τους και προσφέροντάς τους τις πρώτες βοήθειες στο νησί, ενώ δύο βρετανικά πλοία συνέτρεξαν επίσης παραλαμβάνοντας περίπου 835 άτομα. Συνολικά, από τους 1.066 επιβάτες, έχασαν τη ζωή τους μόνο 30, αριθμός απείρως μικρότερος από εκείνον των απωλειών του «Τιτανικού».

Το ναυάγιο του «Βρετανικού» ανακαλύφθηκε το 1975 από τον Jacques Cousteau σε βάθος 122 μέτρων. Αποτελεί το μεγαλύτερο σχεδόν άθικτο επιβατηγό που βρίσκεται στον βυθό της θάλασσας και είναι επισκέψιμο για επαγγελματίες ή έμπειρους δύτες. Το 1996 αγοράστηκε από τον Σάιμον Μιλς, έναν ιστορικό με ειδίκευση στη ναυτιλιακή ιστορία.

Πάντως, για την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού, το ναυάγιο του «Βρετανικού» αποτελεί αρχαιολογικό χώρο.

Επιμέλεια στήλης στην εφημερίδα “Καθημερινή”: Μυρτώ Κατσίγερα, Βασίλης Μηνακάκης, Αντιγόνη-Δέσποινα Ποιμενίδου, Αθανάσιος Συροπλάκης


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ινδοί αγρότες έγιναν κτηνοτρόφοι σε μονάδα της Χαλκιδικής

Οι δύο Ινδοί που εργάζονται σε μία από τις παλαιότερες κτηνοτροφικές μονάδες της Γαλάτιστας με πάνω από είκοσι χρόνια λειτουργίας και περισσότερα από 300 πρόβατα και 200 κατσίκια

Φεστιβάλ Γαστρονομίας: Πορτάρα ή … σχάρα ψησίματος;

Αρθρο - Αποψη από επιχειρηματία στο χώρο της Εστίασης που έχει σχέση με τη Νάξο και ασκεί κριτική στη πρόταση του Δήμου σχετικά με το επικείμενο Φεστιβάλ Γαστρονομίας

Το μυκόπλασμα της πνευμονίας – Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Τα αυξημένα κρούσματα πνευμονίας συνδέονται με το βακτήριο που ονομάζεται μυκόπλασμα της πνευμονίας (Μycoplasma pneumoniae), γνωστό στους επιστήμονες, καθώς πρόκειται για κοινή αιτία αναπνευστικών λοιμώξεων, που δίνει εστίες πνευμονίας περιοδικά.

Πόλεμος στη Γάζα: Η αντίληψη για την ασφάλεια επηρεάζει τις κρατήσεις στις χώρες της περιοχής – Η θέση της Ελλάδας

Ο δείκτης Mabrian Security Perception Index έχει διαμορφωθεί εδώ και 9 χρόνια. Μετρά, το επίπεδο εμπιστοσύνης που εκφράζουν οι επισκέπτες και οι πιθανοί ταξιδιώτες σχετικά με έναν τουριστικό προορισμό με βάση την παρακολούθηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Τα δρομολόγια των πλοίων της Zante Ferries κατά το μήνα Δεκέμβριο

Οι ώρες αφίξεων και αναχωρήσεων από τα λιμάνια των νησιών που προσεγγίζουν τα πλοία 

Κτηματολόγιο: Ξεκίνησε και στη Πάρο η λειτουργία υποκαταστήματος

Ξεκίνησε η λειτουργία υποκαταστήματος στην Πάρο – Πλέον λειτουργούν 14 από τα 17 οριστικά Κτηματολογικά Γραφεία και 65 από τα 75 Υποκαταστήματα τους

Λογικό ή Παράλογο; Εχει τσακωθεί η Κυβέρνηση με την αλήθεια;

Ο Αλέκος Αρβανιτάς αναλύει τα γεγονότα της εβδομάδας που μας πέρασε και θυμάται μία από τις πιο γνωστές ατάκες με πρωταγωνιστή τον Λαζόπουλο "Παράλογο... παράλογο.. παράλογο"

Υπόθεση Ολιβερ: Σφίγγει ο κλοιός για τον δράστη που βασάνισε το χάσκι (video)

Στο μικροσκόπιο της κτηνιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών η σορός του άτυχου τετράποδου.

Ενδοκυκλαδικά: Οι αλλαγές στο δρομολόγιο του “Sporades Star”

Σάββατο 9 Δεκεμβρίου και στις 12:00 το μεσημέρι, θα αναχωρήσει το Sporades Star από την Μήλο

Μ. Πολυκρέτης προς Δ. Λιανό “με αποκλειστικά δική σας ευθύνη, αυτό το στολίδι, κοντεύει να καταντήσει όπως ένα ερείπιο”

Ανοιχτή επιστολή από τον Δημοτικό Σύμβουλο Μανώλη Πολυκρέτη προς τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό σχετικά με το Δημαρχείο Νάξου ... Τι σημειώνει στην επιστολή του

Μ. Πολυκρέτης προς Δ. Λιανό “με αποκλειστικά δική σας ευθύνη, αυτό το στολίδι, κοντεύει να καταντήσει όπως ένα ερείπιο”

Ανοιχτή επιστολή από τον Δημοτικό Σύμβουλο Μανώλη Πολυκρέτη προς τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό σχετικά με το Δημαρχείο Νάξου ... Τι σημειώνει στην επιστολή του

Εστίαση – Φιλοξενία: “Οι επαγγελματίες δεν τρώνε κουτόχορτο”

Σκληρή ανακοίνωση από το Σύλλογο Μαζικής Εστίασης Νάξου και Μικρών Κυκλάδων "Φιλοξενία" με επίκεντρο την πρόσφατη παρουσίαση του Γαστρονομικού Φεστιβάλ από το οικείο Δήμο - Γιατί λένε "Η ανοχή εξαντλήθηκε"

Φεστιβάλ Γαστρονομίας: Πορτάρα ή … σχάρα ψησίματος;

Αρθρο - Αποψη από επιχειρηματία στο χώρο της Εστίασης που έχει σχέση με τη Νάξο και ασκεί κριτική στη πρόταση του Δήμου σχετικά με το επικείμενο Φεστιβάλ Γαστρονομίας

ΠΝΑΙ – 14ο Φεστιβάλ Μελιού: Διακρίσεις για προϊόντα Νάξου, Σερίφου και Σύρου

Με τέσσερα βραβεία στις αποσκευές τους, επιστρέφουν οι παραγωγοί μελιού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, από το 14ο Φεστιβάλ Ελληνικού Μελιού

Νάξος – ΜΕΑ: Παράταση κατάθεσης προσφορών την 4η Φεβρουαρίου 2024

Παρατάθηκε η ημερομηνία κατάθεσης προσφορών για τη νέα μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων στη Νάξο

Νάξος & Μικρές Κυκλάδες: Το πρόγραμμα Γαστρονομικής Προβολής αποκαλύπτεται

Παρουσίαση (06/12) του Προγράμματος Γαστρονομικής Προβολής και Σεμινάριο για το Γαστρονομικό Τουρισμό από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ευαγ. Γατσωτή (Vault): “Ανεβαίνει” σύντομα η “playlist μιας faultless μητρότητας”

Το έργο της Ναξιώτισσας Ευαγγελίας Γατσωτή “Η playlist μιας faultless μητρότητας” ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Κατερίνας Πολυχρονοπούλου και Έλενας Τυρέα στο θέατρο Vault.

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Αποκαλυπτήρια για το Great Food of Naxos

Απόγευμα Τετάρτης (06/12) και έχουμε τα αποκαλυπτήρια του λογότυπου αλλά και της πρότασης για γαστρονομικό φεστιβάλ από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κθκλάδων - Η αντίδραση της Εστίασης

ΣτΕ – Μύκονος: “Ναι” σε τουριστική επένδυση, “όχι” σε μαρίνα

Υπέρ τουριστικής επένδυσης στη Μύκονο το ΣτΕ - Ενώ βάζει φρένο στα σχέδια για κατασκευή μαρίνας, απέρριψε άλλες δύο προσφυγές του δήμου για την ίδια μονάδα

Σαντορίνη: Παρουσιάζεται ο οδηγός “υπεύθυνου αλιευτικού τουρισμού”

Η παρουσίαση θα λάβει χώρα τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου στη Σαντορίνη ( 5.30 μμ - αίθουσα Επαγγελματικού Αλιευτικού Συλλόγου Σαντορίνης - Βλυχάδα)