Μέχρι αύριο το απόγευμα θα πρέπει οι ακτοπλόοι να έχουν καταθέσει στην κυβέρνηση συγκεκριμένες προτάσεις για άμεση μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Οι τιμές των εισιτηρίων έχουν εκτοξευτεί σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα για τους ταξιδιώτες, παρά το γεγονός ότι το κόστος των καυσίμων για την κίνηση των πλοίων έχει μειωθεί κατά περίπου 45% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2022. Οι συνεργάτες του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, θεωρούν ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν περιθώριο μέχρι και για 30% μείωση των τιμών στα ναύλα.
Σημειώνεται δε πως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δεν μείωσαν ούτε στο ελάχιστο τις τιμές των εισιτηρίων, προφασιζόμενες συσσωρευμένες ζημίες από τα 3 χρόνια κρίσης λόγω της πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ επικαλούνται και δανειακές υποχρεώσεις. Όσο για τον ανταγωνισμό, δεν μπορεί να λειτουργήσει, καθώς στις περισσότερες γραμμές είναι ένας ή δύο οι ακτοπλόοι που τις λειτουργούν.
Οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι σύμφωνα με την εφημερίδα” Ελεύθερος Τύπος” αφορούν από τη φορολόγηση των υπερκερδών μέχρι το «Καράβι Pass» για όσους θα ταξιδέψουν με πλοία. Σύμφωνα με κύκλους από τον κλάδο της ακτοπλοΐας, η κυβέρνηση ζήτησε από τους ακτοπλόους να παρουσιάσουν προτάσεις προς το επιβατικό κοινό με σημαντικές εκπτώσεις σε δρομολόγια κορμού, δηλαδή που να έχουν αφετηρία ή άφιξη τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, οι οποίες να αφορούν και τα αυτοκίνητα.
Eπί της αρχής, οι εκπρόσωποι των ακτοπλόων ανταποκρίθηκαν και υποσχέθηκαν να επανέλθουν με συγκεκριμένες προτάσεις για πιο ανταγωνιστικά πακέτα εκπτώσεων προς συγκεκριμένες ομάδες επιβατών, και συγκεκριμένα δρομολόγια υψηλής ζήτησης, και να βγάλουν προσφορές που θα ανακοινώσουν άμεσα.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Σπύρος Πασχάλης δεσμεύθηκε ότι θα κινητοποιήσει και τις άλλες εταιρείες-μέλη να προβούν σε τέτοιες κινήσεις. Οι ίδιες πηγές λένε ότι δεν συζητήθηκαν χθες οριζόντιες ή καθολικές μειώσεις στα εισιτήρια, αλλά μόνο προσφορές.
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως 1.000 ευρώ για 4μελη οικογένεια
Σύμφωνα με τα πρακτορεία, για κάθε άτομο θα πρέπει να υπολογίζονται πάνω από 100 ευρώ για ακτοπλοϊκό εισιτήριο με επιστροφή, χωρίς αυτοκίνητο για κοντινούς προορισμούς, ενώ για οικογένειες με παιδιά και Ι.Χ. το κόστος εκτοξεύεται, αγγίζοντας ακόμη και τα 1.000 ευρώ σε ορισμένους πιο μακρινούς προορισμούς όπως η Ρόδος.
Οι τιμές παραμένουν ίδιες από τον Ιούλιο του 2022, όμως ο πληθωρισμός και η συνολική ακρίβεια κάνουν τις θαλάσσιες μεταφορές ακόμα πιο απλησίαστες για τους Έλληνες παραθεριστές. Αν και έχει υπάρξει μείωση στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, ο κλάδος δεν προχώρησε σε μειώσεις.
Η πρώτη αύξηση είχε γίνει τον Απρίλιο του 2022, το Πάσχα, και ήταν η πιο απότομη, καθώς ανέβασε έως και κατά 12% την τιμή των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ακολούθησε ένας δεύτερος γύρος αυξήσεων την περίοδο του Αγίου Πνεύματος από 5% έως και 10%, ενώ δεκαπέντε μέρες αργότερα, με την τιμή του πετρελαίου να σκαρφαλώνει και να σπάει το ρεκόρ του, οι ακτοπλόοι προχώρησαν στην τρίτη και τελευταία αύξηση, με τις τιμές από 1ης Ιουλίου 2022 να αναπροσαρμόζονται 4% – 8% στα εισιτήρια. Συνολικά, την περασμένη χρονιά τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 34%.
Εκτός από τα πολύ ακριβά ναύλα για τους προορισμούς με αφετηρία τον Πειραιά, πολύ ακριβά είναι εισιτήρια και για μερικές ενδοκυκλαδικές συνδέσεις, ενώ οι συχνές καθυστερήσεις που παρατηρούνται ήδη στις αφίξεις και αναχωρήσεις δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τους επιβάτες και τον κλάδο του τουρισμού.
Με τα περισσότερα εισιτήρια να έχουν ήδη κοπεί, τα πλοία αναχωρούν με καλές πληρότητες -κοντά στο 80%- και αναμένεται να πιάσουν και το 100% τις μέρες του 15Αύγουστου. Ωστόσο, ήδη σε προορισμούς όπως η Τήνος, η Σίφνος, η Πάρος και η Σύρος παρατηρείται να μην έχουν πάει οι παραδοσιακοί επισκέπτες τους ή οι επισκέπτες του Σαββατοκύριακου μέσα στον Ιούλιο, καθώς το κόστος για δύο μέρες είναι δυσθεώρητο.
Με πληροφορίες από τη σελίδα enikonomia.gr