«Η Ευρωπαϊκή Ένωση με νομοθετική πράξη του 2014 και με πρόφαση την καταστολή της υπεραλίευσης, ζητά από τους ψαράδες να παραδώσουν τις άδειες τους και να κομματιάσουν τα σκάφη τους, προσφέροντας μία δελεαστική αποζημίωση. Αυτή η πολιτική είναι συνέχεια μέτρων ήδη από τη δεκαετία του ‘90 και υπολογίζεται ότι έχουν καταστραφεί πάνω από δέκα χιλιάδες αλιευτικά σκάφη. Δυστυχώς καταστρέφονται τα ιστορικά σκαριά που το ποσοστό ευθύνης που τους αναλογεί είναι εξαιρετικά μικρότερο σε σχέση με τα υπερσύγχρονα καράβια υπερατλαντικής αλιείας. Και σκεφθείτε ότι το θέμα ξεκίνησε για να ελεγχθεί η αλιεία από τις μεγάλες αλιευτικές επιχειρήσεις στην ανοιχτή θάλασσα, αλλά τελικά την πλήρωσαν και πάλι οι μικροί”.
Αυτή είναι η θεωρία.. Στη πράξη; Σε εβδομαδιαία βάση αρκετά είναι τα καϊκιά που καταστρέφονται και μάλιστα από τα χέρια των ψαράδων διαλύοντας ακόμη και ιστορίες που κρατούν δεκαετίες.. Οπως ανσφέρουν οι γνώστες, από τα περίπου 17.500 σκάφη έχουμε χάσει πια τα 14.500. Φέτος λ.χ. έχει προγραμματιστεί να καταστραφούν περίπου 460 σκαριά με τα προγράμματα της Ε.Ε., ενώ αντίστοιχα θα κατασκευαστούν συνολικά 30-40… Μάλιστα, πρόσφατα και στα Κουφονήσια είδαμε καϊκι να μετατρέπεται σε άμορφη μάζα ξύλων…
Και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αντιδρά. Και όπως διαβάζουμε ” Χιλιάδες καΐκια καταδικασμένα σε άδικο θάνατο. Το 1996 τέθηκε σε ισχύ με πρωτοβουλία της Ε.Ε. η νομοθεσία για τον περιορισμό της υπεραλίευσης. Από τότε, χιλιάδες αλιείς παρέδωσαν την άδειά τους και τα καΐκια τους καταστράφηκαν ολοσχερώς. Μαζί με αυτά, χάνονται και οι έμπειροι καραβομαραγκοί, το επάγγελμα των οποίων είναι μοναδικό και αναντικατάστατο.
Το κράτος οφείλει να διαφυλάξει την ναυπηγική τέχνη και να προστατέψει την παράδοση, δίνοντας τα κατάλληλα κίνητρα. Χωρίς τη ναυτοσύνη της, η πατρίδα μας δεν θα μπορούσε να υπάρχει σήμερα. Όχι μόνο διότι θεμελίωσε την ανεξαρτησία της με την ισχύ της στη θάλασσα. Ακούγεται ως προσβολή της ίδιας μας της ιστορίας το γεγονός ότι συνεχίζεται η αδιάκοπη καταστροφή των παραδοσιακών ξύλινων αλιευτικών σκαφών.
Με τη νέα καμπάνια της Περιφέρειας μας, ζητάμε:
• Να σταματήσει η καταστροφή τους
• Να δοθούν κίνητρα αλλαγής χρήσης σε σκάφη αναψυχής ή τουριστικά μέσα”