Δευτέρα, 28 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαNέες συμφωνίες φέρνει η εξαγορά της HSW από την Attica Group

Nέες συμφωνίες φέρνει η εξαγορά της HSW από την Attica Group

|

Μια μικρή μόνον εικόνα από το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας δίνει η κατ’ αρχήν συμφωνία για την εξαγορά του 50,3% της Hellenic Seaways (HSW) από την Attica Group, τη λειτουργό των Blue Star και Super Fast Ferries.

Η Attica Group ενδέχεται να αλλάξει βασικό μέτοχο, όταν και εφόσον πουληθεί η συμμετοχή της Τράπεζας Πειραιώς στη Marfin Investment Group, που τώρα ελέγχει την ακτοπλοϊκή.

Στο πλαίσιο της αξιοποίησης των μη τραπεζικών συμμετοχών της, η ελληνική συστημική τράπεζα μπορεί να επιλέξει είτε την επιμέρους πώληση θυγατρικών της MIG είτε την εξ ολοκλήρου αποεπένδυση, αναφέρουν τραπεζικοί κύκλοι. Η δε επένδυση της Fortress Group τόσο στην Attica όσο και στην MIG προϊδεάζει για εξελίξεις, αναφέρουν με νόημα οι ίδιες πηγές.

Η συμμετοχή στην ΑΝΕΚ

 

Παραμένει επίσης προς εξακρίβωση το τι θα πράξει η Τράπεζα Πειραιώς με τη συμμετοχή της στην τρίτη μεγάλη ελληνική ακτοπλοϊκή, την ΑΝΕΚ, αλλά και το πώς θα κινηθεί εφεξής ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, που κατέχει το 48,5% της HSW αλλά και το 95% των Μινωικών Γραμμών.

Επιπλέον ορισμένοι κύκλοι πιθανολογούν ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που θα αποφανθεί επί της εξαγοράς της HSW από την Attica, ενδέχεται να ζητήσει έξοδο του νέου σχήματος από ορισμένες γραμμές ή αγορές. Αλλοι παράγοντες της ελληνικής ακτοπλοΐας εκτιμούν πως ενδέχεται να ανοίξει ακόμα και ζήτημα κατάτμησης μέρους της HSW, όπως π.χ. ορισμένων εκ των ταχυπλόων της.

Για την ώρα, η Attica ήλθε σε κατ’ αρχήν συμφωνία με την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία κατέχει το 40,5% της HSW, αλλά και αριθμό μικρομετόχων για την εξαγορά των μετοχών τους. Συνολικά θα αποκτήσει το 50,3%. Η εξέλιξη θέτει σε μειονεκτική θέση τον εταίρο μεγαλομέτοχο της HSW, που είναι οι Μινωικές Γραμμές, συμφερόντων του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι, που κατέχει το 48,5% των μετοχών.

Υπενθυμίζεται ότι οι Μινωικές Γραμμές όπως και η Eagle Mind είχαν καταθέσει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την εξαγορά του 40,5% της Πειραιώς, νωρίτερα φέτος, οι οποίες όμως προφανώς δεν εκρίθησαν συμφέρουσες από την τράπεζα. Οι Μινωικές Γραμμές, που για την ώρα δραστηριοποιούνται μόνον στις γραμμές της Κρήτης, έχουν ήδη μιλήσει για αυτόνομη ανάπτυξη και μάλιστα με νεότευκτα πλοία στο Αιγαίο και ειδικότερα στις Κυκλάδες. Κάτι τέτοιο θα σηματοδοτήσει την ανάδυση ενός σημαντικού ανταγωνιστή για το νέο σχήμα HSW – Attica.

Καταβολή τιμήματος

 

Η Attica θα καταβάλει 30,61 εκατ. ευρώ σε μετρητά στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής. Επίσης θα διαθέσει η ίδια 24.145.523 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της, οι οποίες θα προέλθουν από αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου για να χρηματοδοτήσει την συμφωνία. Η αγορά των 1.250.000 μετοχών εκ του πλειοψηφικού (50,3% ή 39.039.833 μετοχές) πακέτου της HSW, έχει ήδη ολοκληρωθεί, με καταβολής μετρητών, ενώ οι υπόλοιπες 37.789.833 μετοχές θα αποκτηθούν βάσει συμφωνίας, η οποία τελεί υπό την έγκριση των αρμοδίων κανονιστικών και λοιπών αρχών. Εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία, και πάρει τις απαραίτητες εγκρίσεις η Attica Group πρακτικά διπλασιάζει τα μεγέθη της και αποκτά κυρίαρχο ρόλο στην επόμενη μέρα της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Οι δύο εταιρείες HSW και Attica Group ελέγχουν είκοσι (20) και δώδεκα (12) πλοία αντίστοιχα. Συνολικά οι τέσσερις μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρίες, δηλαδή οι Μινωικές Γραμμές, η ΑΝΕΚ, η Hellenic Seaways και η Attica Group, ελέγχουν και εκμεταλλεύονται 45 πλοία.

Στην ελληνική αγορά ο όμιλος Attica δραστηριοποιείται στις γραμμές Πειραιάς – Κυκλάδες, Πειραιάς – Δωδεκάνησα, Πειραιάς – Κρήτη (σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ) και Πειραιάς – Βόρειο Αιγαίο. Παράλληλα λειτουργεί κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ και στην Αδριατική. Επιπλέον σε συνεργασία με την τράπεζα BMCE Bank Of Africa Group του Μαρόκου έχει ξεκινήσει τακτικά δρομολόγια και στις γραμμές μεταξύ Μαρόκου και Ηπειρωτικής Ευρώπης μέσω της νεοσυσταθείσας εταιρείας Africa Morocco Links (AML).

Ισχυρή στις Κυκλάδες

 

Η Hellenic Seaways από την πλευρά της κατάφερε τα τελευταία λίγα έτη να αυξήσει σημαντικά τα μερίδια αγοράς της στις γραμμές των Κυκλάδων και του Βορειοανατολικού Αιγαίου μέσω νέων δρομολογήσεων. Συνολικά μετέφερε 5,3% λιγότερους επιβάτες από το 2015, αύξησε τη μεταφορά οχημάτων κατά 14,7%, ενώ μειώθηκε οριακά 1,1% η μεταφορά φορτηγών. Η δε παρουσία της στην επιμέρους αγορά των ταχύπλοων στις Κυκλάδες είναι κυρίαρχη, αν και οψίμως δέχεται ανταγωνισμό από την αναπτυσσόμενη Sea Jets.

Το φθηνό πετρέλαιο, «σωσίβιο» στα κέρδη των ακτοπλόων

 

Η ζήτηση για επιβατικές μεταφορές και μεταφορές οχημάτων από το 2009 μέχρι και το 2016 έχει μειωθεί κατά 46%.

«Η συρρικνωμένη σήμερα ακτοπλοϊκή αγορά σε μεγάλο βαθμό πληρώνει το κόστος ακραίων ανταγωνιστικών πρακτικών του παρελθόντος, οι οποίες οδήγησαν σε υπερπροσφορά χωρητικότητας, πολλά πλοία δηλαδή, η οποία συνοδεύθηκε και από υψηλό κόστος κεφαλαίου (νέα πλοία) αλλά και ναύλους εισιτηρίων με μηδενικά ή και αρνητικά περιθώρια κέρδους», σημειώνει στην «Κ» ο Γιώργος Ξηραδάκης, επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας XRTC, που ειδικεύεται στη ναυτιλία. Ο αθροιστικός κύκλος εργασιών των τεσσάρων «μεγάλων», δηλαδή Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ, Hellenic Seaways και Attica Group, κινείται πλέον οριακά πάνω από τα 700 εκατ. Αλλά τα τελευταία χρόνια τα λειτουργικά κέρδη ανέκαμψαν όπως και τα καθαρά, καθώς η αναδιάρθρωση των δρομολογίων, των ίδιων των επιχειρήσεων, των στόλων τους και, κυρίως, η μείωση του κόστους των καυσίμων από τα υψηλά των αρχών της δεκαετίας συνέβαλλαν στην έξοδο από τη βαθιά κρίση των προηγούμενων ετών που στοίχησε στην επιβίωση σε αρκετές μικρές αλλά και δύο τουλάχιστον μεγάλες ακτοπλοϊκές.

Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) για τους τέσσερις ομίλους κινήθηκαν πέρυσι στα 152 εκατ. Επιπλέον οι τραπεζικές τους υποχρεώσεις από 1,2 δισ. το 2009 έχουν μειωθεί στα 858 εκατ. στα τέλη του 2016.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη: Επανέρχεται ο γαμήλιος τουρισμός

Επανέρχεται ο γαμήλιος τουρισμός στη Σαντορίνη - Αυξημένες κρατήσεις για το 2025 και 2026

Αμοργός: Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη του 8ου Amorgos Trail Challenge

Οι εγγραφές για το 8ο Amorgos Trail Challenge παραμένουν ανοιχτές για λίγες ακόμα ημέρες!

Υπογεννητικότητα: Η Ελλάδα τρίτη χώρα σε απώλεια πληθυσμού σε ολόκληρο τον κόσμο (!!!)

Η Ευρώπη είναι η κατεξοχήν ήπειρος που χάνει σταθερά πληθυσμό, με τον αριθμό των Ευρωπαίων να συρρικνώνεται κατά 0,2% το 2023 έναντι του 2022.

Πρόταση Ημέρας: Αραμπιάτα, η «θυμωμένη» μακαρονάδα της Ρώμης

Ντομάτες, καυτερή πιπεριά και εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο συνυπάρχουν σε αυτό το εμβληματικό πιάτο της Ρώμης, την πικάντικη αραμπιάτα.

Ικανότητα ή τύχη είναι ο παράγοντας της επιτυχίας;

Τύχη ή επιδεξιότητα; Παιχνίδια που ισορροπούν ανάμεσα στα δύο

Golden Star Ferries: Ανεκτέλεστο και το απογευματινό δρομολόγιο του “Ανδρος Κουίν”

Στο λιμάνι της Ραφήνας θα παραμείνει σήμερα το "Ανδρος Κουίν" όπως ανακοίνωσε η Golden Star Ferries λόγω καιρικών συνθηκών

ΑΝΤ1 – Γ. Παπαδάκης: Μετά από 34 χρόνια λέει “Τέλος” στην εκπομοπή “Καλημέρα Ελλάδα” (video)

Γιώργος Παπαδάκης: «Δεν είμαι πια νέος» - Η ανακοίνωση για το τέλος του Καλημέρα Ελλάδα με δάκρυα (video)

ΔΕΔΔΗΕ: Πολυώρη πρωινή διακοπή ρεύματος σε Μουτσούνα, Σχοινούσα και Κουφονήσι

Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος αύριο Τρίτη (29/04) σε οικισμούς της Ανατολικής Νάξου Κουφονήσι και Σχοινούσα

Δήμος Αμοργού: Σκληρή απάντηση στη παράταξη “Νέα Πνοή” για το Π.Δ. 129/2025

Η Δημοτική Αρχή Αμοργού κατηγορεί τη παράταξη "Νέα Πνοή" για υποκρισία και διευκρινίζει ότι οι υφιστάμενες διατάξεις δόμησης παραμένουν σε ισχύ έως την ολοκλήρωση του ΤΠΣ.

ΕΛΜΕ Νοτίων Κυκλάδων: Όχι στα ψίχουλα – Αγώνας για αξιοπρεπή ζωή και δουλειά: Ραντεβού την Πρωτομαγιά!

Σφοδρή αντίδραση στα "επιδόματα κοροϊδίας" και κάλεσμα από την ΕΛΜΕ Νοτίων Κυκλάδων για μαζική συμμετοχή στην απεργιακή συγκέντρωση της 1ης Μαΐου. - Πότε και που;

Νάξος: Καλό ταξίδι …Γιώργο, σου άξιζε ένα καλύτερο μέρος να ζήσεις

Μία φίλη και μέλος της Φιλοζωϊκής Νάξου αποχαιρετά με έναν ιδιαίτερο τρόπο μία γάτα που έφυγε... Διαβάστε το λόγο...

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Νάξος – Βασ. Κόκκοτας: Αντίο στο φίλο και συνεργάτη Βαγγέλη Γαλατερό

Ο πρώην Δήμαρχος Νάξου, Βασίλης Κόκκοτας αποχαιρετά το φίλο και συνεργάτη του στον Δήμο Νάξου Βαγγέλη Γαλατερό

Blue Star Ferries: 220 επιβάτες έβγαλαν εισιτήριο για Σύρο, ενώ πήγαιναν Πειραιά (!!!)

Επικράτησε το αδιαχώρητο όταν λίγο μετά τις 22:30 αφίχθη το Blue Star Mykonos καθώς στο λιμάνι περίμεναν 1.015 άτομα - Η ανακοίνωση της εταιρείας

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Aegean Airlines: Πτήση προς Ρόδο πήγε .. Κω, δεν προσγειώθηκε στη Νάξο

προβλήματα στις αεροπορικές πτήσεις της Aegean Airlines και Olympic Air λόγω κακών καιρικών συνθηκών

Blue Star Ferries – Πρωτομαγιά: Δεμένα τα πλοία, το “Blue Star Naxos” θα ταξιδέψει λίγο πριν τα μεσάνυχτα

Απεργία των πλοίων την Πρωτομαγιά με βάση την απόφαση της ΠΝΟ - Πως θα κινηθούν τα πλοία της Blue Star Ferries;

Κυκλάδες: Πώς βρέθηκαν 155 επιβάτες του «Blue Star Μύκονος» να ταξιδεύουν για Πειραιά με εισιτήριο για Σύρο;

Οι επιβάτες αρνήθηκαν να αποβιβαστούν και ήθελαν να συνεχίσουν για Πειραιά, μολονότι το εισιτήριό τους είχε δηλωμένο τελικό προορισμό τη Σύρο

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας