Η εικόνα που μας δίνει το Λιμεναρχείο της Νάξου όσον αφορά την κίνηση επιβατών και οχημάτων για τον Ιούλιο του 2019 – Η πορεία από το 2013 έως σήμερα (πίνακες)
Αριθμοί… Ο καλύτερος τρόπος να πείτε αλήθειες αλλά και ψέματα. Κυρίως, το δεύτερο. Και με δεδομένο ότι υπάρχει η τεκμηρίωση κατανοεί κανείς ότι με τους αριθμούς δεν παίζεις. Το ζητούμενο είναι να μπορείς να τους διαβάζεις. Αντικειμενικά και όχι κατά το δοκούν όπως κάνουμε οι περισσότεροι…
Τώρα, γιατί σας τα λέμε αυτά και τα διαβάζετε; Μα πολύ απλά γιατί ήρθε η ώρα της πρώτης αναφοράς για το καλοκαίρι που διανύουμε. Που έχει να κάνει με την κίνηση των επισκεπτών στο νησί της Νάξου μέσα από την αναφορά που μας έδωσε το Λιμεναρχείο του νησιού και οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ. Μέσα στη .. τούρλα της καθημερινότητας, τα παιδιά της στατιστικής βρήκαν το χρόνο και μας έδωσαν τα στοιχεία του πρώτου επταμήνου για το 2021 όπως τα βλέπετε στον σχετικό πίνακα που ακολουθεί στο τέλος του άρθρου.
Και η αλήθεια είναι ότι η εικόνα των αριθμών δεν συνάδει με αυτή που έχουμε.. Και υπάρχει λόγος. Να σημειώσουμε εδώ ότι θα μείνουμε σε δύο βασικά στοιχεία που μας έχουν κάνει εντύπωση. Και μετά (σε άλλο άρθρο) θα πάμε και στα υπόλοιπα…
Το πρώτο και άμεσο στοιχείο είναι ότι ο Ιούλιος του 2021 δεν έχει καμία σχέση με αυτόν του 2019 όπως πιστεύουν πολλοί. Μάλιστα είναι χειρότερος και από αυτόν του 2017. Εχουμε δηλαδή λιγότερους αποβιβασθέντες (110.616 φέτος) σε σχέση με το 2019 (120.586) αλλά και το 2017 (112.966). Το πιο παράξενο είναι ότι φέτος έχουμε περισσότερα πλοία – κατάπλους (757) σε σχέση με τις άλλες δύο χρονιές ορόσημο που αναφέρουμε: το 2019 είχαμε 734 κατάπλους και το 2017 είδαμε 698..
Και ιδού η κίνηση από το 2013 έως σήμερα… Οπως είναι λογικό η περσινή χρονιά δεν συμπεριλαμβάνετε ως ανάλυση λόγω της πανδημίας και των γνωστών κανόνων για τις μετακινήσεις
Τώρα το γιατί είχαμε την αίσθηση ότι ο Ιούλιος ήταν ο καλύτερος όλων των εποχών; Εχει να κάνει κυρίως με το γεγονός ότι το πρώτο δεκαήμερο ήταν μέτριο έως κακό για τα δεδομένα του Ιουλίου (με βάση την εικόνα από το 2017 έως και το 2019) και αίφνης το νησί γέμισε από κόσμο. Αρα ουσιαστικά έχουμε μία στρεβλή εικόνα για τον Ιούλιο καθότι δεν μπορούμε να τον δούμε ανά δεκαήμερα… Επίσης, να έχουμε στο μυαλό μας ότι φέτος τα πλοία κινήθηκαν με χωρητικότητα της τάξης του 80% (λέμε τώρα) και όχι στο 100% όπως ήταν τα προηγούμενα χρόνια.
Αρα σε σχέση με το 2017 η φετινή κίνηση είναι μειωμένη κατά – 2,08% και για το 2019 που όλοι λέμε ότι είναι ανάλογη, η πτώση είναι στο -8,1% και για το 2018 που έχει και το απόλυτο ρεκόρ, η μείωση είναι στο -11,73%. Και προσοχή μιλάμε πάντα για αποβιβασθέντες στο λιμάνι της Νάξου… Δεν έχει καμία σχέση ούτε με κατανάλωση, ούτε με παραμονή στο νησί…. Αυτοί είναι πιο ουσιαστικοί παράγοντες που όμως αξιολογούνται στο τέλος της χρονιάς και με την αρωγή της Ενωσης Ξενοδόχων και όλων των άλλων φορέων του νησιού (Εμποροεπαγγελματικός πχ) που θα πρέπει να έχουν και τα ανάλογα στοχεία. Δεν είναι δύσκολο. Θέληση χρειάζεται …
Πάμε τώρα και στον δεύτερο παράγοντα που μας εντυπωσίασε και έρχεται ως συνέχεια των εικόνων της χθεσινής αλλά και σημερινής ημέρας. Αυτοκίνητα παντού. Και εδώ έχουμε θετικό πρόσημο. Και το ερώτημα είναι γιατί; Φθηνά εισιτήρια για αυτοκίνητα με εκπτώσεις απο τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Η ανάγκη του επισκέπτη να είναι ελεύθερος και να μην χρειάζεται την δέσμευση των τοπικών μέσων μαζικής μεταφοράς. Η ακόμη και των Ταξί. Και βέβαια, η πανδημία παίζει το ρόλο της από τη στιγμή που ο καθένας μας θέλει να κρατήσει αποστάσεις..
Αυτοκίνητα λοιπόν. Πως κινηθήκαμε φέτος; αποβιβάσστηκαν 13.637 ΙΧ αυτοκίνητα, σχεδόν όσα τον Αύγουστο του 2018 και του 2019. Η αύξηση ήταν εντυπωσιακή. Στο 31% σε σχέση με τον αντίστοιχο Ιούλιο του 2019 που είχαμε 10.403 και 21% σε σχέση με το 2017 όταν και είχαμε 11.244 αυτοκίνητα.
Το ίδιο ψηλά κινήθηκαν και τα Φορτηγά αυτοκίνητα αν και είχαμε μεγάλο πρόβλημα στον ανεφοδιασμό αλλά κυρίως τον Αύγουστο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιούλιο είχαμε συνολικά την διακίνηση 2.112 φορτηγών αυτοκινήτων εκ των οποίων 1.164 αποβιβάστηκαν όταν τον αντίστοιχο Ιούλιο του 2018 είχαμε συνολικά 1.804 (άρα αύξηση της τάξης του 17%) και 1898 για το 2017 ήτοι 11,2%…
Αυτή είναι μία πρώτη εικόνα… Τα άλλα θέματα που έχουν να κάνουν κυρίως με τον τρόπο που αναδεικνύουν το νησί ή τα προβλήματα που δημιουργούνται λόγω της απουσίας υποδομών θα τα πούμε αργότερα. Ελπίζουμε. Γιατί αυτό το “θα τα πούμε” ακούγεται εδώ και χρόνια αλλά κανείς δεν κάθεται στο τραπέζι. Ισως γιατί δεν θέλουμε ή γιατί δεν υπάρχει κάποιος να μας τραβήξει το αυτί…
Α και επειδή πολύ μεγάλη κουβέντα γίνεται για την διαφήμιση και ποιος αναδεικνύει το νησί, η αλήθεια είναι ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία με πρώτη και καλύτερη την ΕΑΣ Νάξου βάζει το χέρι στη τσέπη. Και είναι κρίμα την ανικανότητα της εκάστοτε δημοτικής αρχής – μάλιστα τώρα τελευταία αρέσκεαι να παίζει το ρόλο και του “ανταγωνιστή” – σε επίπεδο σχεδιασμού να την κάνουμε ανάθεμα στον ιδιώτη. Που στο τέλος, ο ιδιώτης κανονικά έχει ως στόχο τη προβολή τη δική του και όχι του συνόλου. Οπότε; Καλό είναι πριν αναθεματίζουμε να βάζουμε τη γλώσσα στο μυαλό…