Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΜείωση στην ακτοπλοΐα: Λιγότεροι επιβάτες και οχήματα στο Αιγαίο το 2025

Μείωση στην ακτοπλοΐα: Λιγότεροι επιβάτες και οχήματα στο Αιγαίο το 2025

|

Η ελληνική ακτοπλοΐα βιώνει μια δύσκολη χρονιά, καθώς τα πρώτα στοιχεία για το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025 δείχνουν μείωση τόσο στην επιβατική κίνηση όσο και στις μεταφορές οχημάτων. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα, καταγράφεται πτώση 5% στους επιβάτες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, ενώ οι μεταφορές ΙΧ μειώθηκαν κατά 11% και τα φορτηγά κατά 1,5%.

Οι αιτίες της κάμψης

Η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη σε όλες τις γραμμές. Στα μακρινά δρομολόγια προς Βόρειο Αιγαίο, Δωδεκάνησα αλλά και Χανιά παρατηρείται μείωση, ενώ αντίθετα οι γραμμές του Αργοσαρωνικού καταγράφουν αύξηση. Παρά ταύτα, κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι ακόμα και αν ο Αύγουστος κινηθεί καλύτερα, η συνολική εικόνα του έτους δεν πρόκειται να αλλάξει σημαντικά.

Κεντρικό ζήτημα αποτελεί το υψηλό κόστος μετακίνησης. Παρά το γεγονός ότι οι τιμές των εισιτηρίων διατηρήθηκαν σε γενικές γραμμές σταθερές την τελευταία διετία και συνοδεύτηκαν από προσφορές, για πολλές οικογένειες η ακτοπλοϊκή μετάβαση αποτελεί πλέον ένα σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού των διακοπών τους. Το αποτέλεσμα είναι αρκετοί να περιορίζουν τις μετακινήσεις τους ή να επιλέγουν πιο κοντινούς και οικονομικούς προορισμούς.

Επιπλέον, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να καταναλώνουν ακριβότερα καύσιμα λόγω ευρωπαϊκών κανονισμών, ενώ ταυτόχρονα αυξάνονται τα κόστη συντήρησης και οι μισθολογικές δαπάνες. Το γεγονός αυτό περιορίζει τις δυνατότητες για μείωση ναύλων και καθιστά τον κλάδο ευάλωτο στον ανταγωνισμό με τις αεροπορικές εταιρείες.

Σημαντική πτώση σε Σαντορίνη και Μύκονο

Δύο από τις πιο δημοφιλείς και παραδοσιακά κερδοφόρες γραμμές, η Σαντορίνη και η Μύκονος, κατέγραψαν φέτος αισθητή πτώση στην τουριστική κίνηση. Η κάμψη αυτή επηρέασε καταλυτικά τα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς πρόκειται για δρομολόγια που στο παρελθόν αποτελούσαν “αιχμή του δόρατος” για την κερδοφορία τους.

Αντίθετα, η επιβατική κίνηση στον Αργοσαρωνικό αυξήθηκε κατά 10% τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, με τα νησιά Ύδρα και Πόρος να συγκεντρώνουν περισσότερους επισκέπτες. Η εγγύτητα στην Αθήνα και το χαμηλότερο κόστος ταξιδιού φαίνεται ότι ενίσχυσαν τη ζήτηση, καθώς οι ξένοι τουρίστες που επισκέπτονται την πρωτεύουσα συνδυάζουν τις διακοπές τους με σύντομες αποδράσεις στα κοντινά νησιά.

Πιέσεις στα συμβατικά πλοία

Ένα ακόμα κρίσιμο ζήτημα αφορά τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα ταχύπλοα και στα συμβατικά πλοία. Τα ταχύπλοα δρομολογούνται υποχρεωτικά για τέσσερις μήνες τον χρόνο, ενώ τα συμβατικά πρέπει να λειτουργούν για δέκα μήνες, καλύπτοντας και την “νεκρή” περίοδο του χειμώνα, όπου συχνά μεταφέρουν ελάχιστους επιβάτες και φορτία.

Πολλοί ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι αυτό το καθεστώς δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς τα ταχύπλοα εκμεταλλεύονται την υψηλή τουριστική περίοδο και αποκομίζουν κέρδη, ενώ τα συμβατικά πλοία επωμίζονται ζημιογόνες γραμμές για το υπόλοιπο διάστημα. Χαρακτηριστικά, επιχειρηματίας του κλάδου τόνισε: «Δεν γίνεται τον χειμώνα να μεταφέρουμε μόνο γλάρους και νταλίκες με ζημία και το καλοκαίρι να έρχονται τα ταχύπλοα να παίρνουν τον αφρό».

Οι προοπτικές και τα αιτήματα

Η συζήτηση πλέον στρέφεται στο αν πρέπει να υπάρξει παράταση της υποχρεωτικής δρομολόγησης των ταχυπλόων ή αντίστοιχη μείωση για τα συμβατικά, ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες δικαιότερου ανταγωνισμού. Το θέμα αναμένεται να εξεταστεί στις επόμενες συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Την ίδια στιγμή, οι επιβάτες δείχνουν ότι σε αρκετές περιπτώσεις είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για να ταξιδέψουν πιο γρήγορα με ταχύπλοα, γεγονός που ασκεί πρόσθετες πιέσεις στα συμβατικά πλοία.

Συμπέρασμα

Η χρονιά που διανύουμε δείχνει ότι η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις. Η μείωση της επιβατικής κίνησης, το αυξημένο κόστος λειτουργίας, η πτώση σε κομβικές τουριστικές γραμμές και ο ανταγωνισμός με τα ταχύπλοα και τις αεροπορικές εταιρείες διαμορφώνουν ένα δύσκολο περιβάλλον.

Για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του κλάδου αλλά και η εξυπηρέτηση των νησιών, απαιτούνται νέες ισορροπίες, τόσο σε επίπεδο ρυθμιστικού πλαισίου όσο και στρατηγικής ανάπτυξης. Το στοίχημα είναι μεγάλο, καθώς η ακτοπλοΐα δεν αποτελεί μόνο κρίσιμη οικονομική δραστηριότητα, αλλά και βασικό πυλώνα συνοχής και ανάπτυξης για την ελληνική νησιωτικότητα.

Με πληροφορίες από την σελίδα moneyreview.gr

#Ακτοπλοΐα #Ελλάδα #Αιγαίο #ΕπιβατικήΚίνηση #Καράβια #Ταχύπλοα #Δωδεκάνησα #Σαντορίνη #Μύκονος #Τουρισμός


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Δύσκολος Φλεβάρης» στο Αιγαίο: τι λέει η Εύη Νομικού για Κολούμπο, σεισμούς και το να είμαστε tsunami ready

Η καθηγήτρια Γεωλογικής Ωκεανογραφίας του ΕΚΠΑ ξεδιαλύνει τι συνέβη στη Σαντορίνη, γιατί το Κολούμπο παραμένει το πιο «ζωντανό» ηφαίστειο της χώρας, ποιες περιοχές χρειάζονται σχέδιο τσουνάμι.

Αθηνιός σε φόρμα, Νάξος σε… προσπέραση: ο Αύγουστος γύρισε το παιχνίδι στη Σαντορίνη

Μετά από μήνες πτώσης, ο Αύγουστος ’25 έφερε άνοδο στην κίνηση του λιμανιού της Σαντορίνης (+6% συνολικά)· Ηράκλειο Νο1 προορισμός και η Νάξος… πάνω από τη Σαντορίνη σε Ιούλιο & Αύγουστο!

Κυκλάδες: «Η παιδεία δεν είναι κόστος» — Κοινή παρέμβαση συλλόγων εκπαιδευτικών και κάλεσμα σε απεργία 1/10

Δεκάδες κενά σε δασκάλους/νηπιαγωγούς, ελλείψεις στην Παράλληλη Στήριξη, στέγαση–μετακίνηση στα νησιά: τι ζητούν οι Σύλλογοι ΠΕ Άνδρου, Νάξου–Αμοργού, Πάρου–Αντιπάρου, Σύρου–Τήνου–Μυκόνου.

Αμοργός (Ενωση Ξενοδόχων και Ενοικιαζομένων δωματίων) στο πλευρό του Πάνου Ρούτσι: «Είμαστε με τον Άνθρωπο»

Συγγενείς θυμάτων Τεμπών δηλώνουν στήριξη στον απεργό πείνας (7η μέρα) και καλούν σε συγκέντρωση στο Σύνταγμα. Η Ένωση Ξενοδόχων & Ενοικιαζόμενων Δωματίων Αμοργού συνυπογράφει: «Δεν μας στερούν την ψυχή και την αξιοπρέπεια».

Ρευματοκλοπές στα νησιά: Έκρηξη 67% – πρόστιμα-μαμούθ και βάρος στους συνεπείς

Ιαν–Αυγ 2025: 15.554 περιστατικά, ζημιά 58,5 εκατ. €. Στο «κόκκινο» τουριστικοί προορισμοί – από ξενοδοχεία μέχρι σούπερ μάρκετ. Νέα αυστηρότερα μέτρα.

Κέα: Αναβάθμιση του δρόμου Κορρησίας–Ξύλων με χρηματοδότηση από το ΕΠΑ (1,45 εκατ. €)

Έργο βελτίωσης 4,78 χλμ. με ασφαλτόστρωση 6,5 μ., έργα απορροής και διορθώσεις καμπυλών — έναρξη 1/10/2025, ολοκλήρωση 30/09/2027.

Βοιωτία: 62χρονη φέρεται να έθαψε τη μητέρα της για να παίρνει τη σύνταξη (!!!)

Η γυναίκα, στέλεχος σε ΚΕΠ, φέρεται να ομολόγησε ότι έκρυψε τον θάνατο το καλοκαίρι του 2023 και έθαψε τη μητέρα της σε χώρο δίπλα στο σπίτι· οδηγείται στον Εισαγγελέα Θηβών.

Κυκλάδες: Ένα έμφραγμα, τρία νησιά, μία σωτηρία στο Ιπποκράτειο (video)

Σίφνος → Σύρος (4–5 μέρες) → Μύκονος → Αθήνα: καταγγελίες της οικογένειας για χαοτικές διακομιδές και κενά στο σύστημα υγείας των νησιών.

Φθινοπωρινό reset στη Νάξο: Κλινική Διατροφή με επίκεντρο το Naxos Medical

Ο Κλινικός Διατροφολόγος Εμμανουήλ Νιάος επιστρέφει για συνεδρίες δύο ημερών — ιδανική ευκαιρία να «μεταφράσουμε» τις καλοκαιρινές συνήθειες σε ισορροπημένη καθημερινότητα.

Σαντορίνη: Η 5η Μαΐου καθιερώνεται επίσημη αργία προς τιμήν της Αγίας Ειρήνης

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 160/Α/18-9-2025. Από το 2026 και κάθε χρόνο, οι υπηρεσίες του Δήμου Θήρας θα παραμένουν κλειστές την 5η Μαΐου.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Ηρακλειά: Αντίδραση επαγγελματιών για τις αυξήσεις στο νερό, τι αναφέρουν, ποια απάντηση πήραν

Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ηρακλειάς εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τις αυξήσεις στο κόστος ύδρευσης και ζήτησε δίκαιο επιμερισμό δαπανών ανά νησί.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.