Στην τελική φάση περνά ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της μαρίνας Χίου, καθώς και οι τρεις υποψήφιοι επενδυτές καλούνται έως τις 16 Ιουλίου 2018 να καταθέσουν τις οριστικές δεσμευτικές προσφορές τους – Ακόμη πέντε μαρίνες εντός του έτους (2018) θα μπουν προς …αξιοποίηση από το ΤΑΙΠΕΔ
Επιταχύνεται η αξιοποίηση των μαρινών που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ, με τον προγραμματισμό να δείχνει ολοκλήρωση δύο διαγωνισμών και προκήρυξη άλλων πέντε εντός του έτους. Θρυαλλίδα το σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς ο ελληνικός τουρισμός τρέχει με ρυθμούς που προσεγγίζουν το 10% ετησίως. Ετσι, μετά τον Αλιμο, στη δεύτερη φάση μπήκε και ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Χίου.
Ειδικότερα, για τη Χίο προκρίθηκαν τρία ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα και από αυτή την εβδομάδα απέκτησαν πρόσβαση στα νομικά, τεχνικά και οικονομικά στοιχεία και συμβατικά κείμενα. Οι τρεις υποψήφιοι είναι η Pan Brothers Associates, η Κάσος Κτηματική και η κοινοπραξία της Avlum Enterprises με την Τεφας Ναυπηγοπλαστική, την Κλεοπάτρα Μαρίνα και τον Τουριστικό Λιμένα Πρέβεζας. Και καλούνται έως τις 16 Ιουλίου 2018 να καταθέσουν τις οριστικές δεσμευτικές προσφορές τους. Σύμφωνα με πληροφορίες του astraparis.gr, τα τρία επενδυτικά σχήματα από την Πέμπτη, 17 Μαΐου 2018, απέκτησαν πρόσβαση στο VDR, την ψηφιακή βάση δεδομένων, στην οποία έχουν αναρτηθεί όλα τα δεδομένα, στοιχεία και λοιπές πληροφορίες για τη μαρίνα Χίου. Μεταξύ των κειμένων που θα μελετήσουν είναι η πρόσκληση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών τους, το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης της μαρίνας για περίοδο 40 ετών και άλλα σχετικά έγγραφα.
Σε εξέλιξη βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος για τον καθορισμό των όρων δόμησης και των χρήσεων γης στην περιοχή της μαρίνας Χίου. Η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί – αφού υπογραφεί από τους συναρμόδιους υπουργούς – με την έγκριση του σχεδίου Π.Δ. από το Συμβούλιο της Επικρατείας και εν συνεχεία την υπογραφή του από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Να σημειώσουμε εδώ ότη η θαλάσσια ζώνη της μαρίνας Χίου έχει επιφάνεια 80.000 τ.μ. περίπου και περιλαμβάνει λιμενολεκάνη συνολικής επιφάνειας 28.000 τ.μ. περίπου. Το ωφέλιμο βάθος εντός της λιμενολεκάνης κυμαίνεται μεταξύ –3,5 μ. και –5,0 μ. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας Χίου, καλύπτει επιφάνεια 35.000 τ.μ. περίπου, έχει διαμορφωθεί κατά κύριο λόγο με επιχώσεις θαλασσίου χώρου. Προς το παρόν η χερσαία ζώνη είναι ανεκμετάλλευτη και χαρακτηρίζεται από πλήρη απουσία υποδομών και διαμορφώσεων (υπάρχει μόνο ένας πρόχειρος οικίσκος που στεγάζει εργοταξιακή γεννήτρια παροχής ρεύματος). Σήμερα, η μαρίνα δεν είναι λειτουργική, ενώ ένας μικρός αριθμός σκαφών αναψυχής ελλιμενίζεται ενίοτε στη λιμενολεκάνη. Παρόλα αυτά, η μαρίνα θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τουλάχιστον 170 σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών μήκους έως 25 μ. ύστερα από περιορισμένης κλίμακας παρεμβάσεις.
Στον Αλιμο, μακράν τη μεγαλύτερη μαρίνα που παραχωρεί το ΤΑΙΠΕΔ, προκρίθηκαν 7 σχήματα στην τελική φάση του διαγωνισμού. Ετσι, στη φάση που θα ολοκληρωθεί με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, περνούν η κοινοπραξία Lamda Dogus που ελέγχει και τη μαρίνα του Φλοίσβου, η κοινοπραξία της Port Ad Hoc SAS με την Dream Yacht Mediteranee και την J&P ΑΒΑΞ, η ΑΒΙΑΡΕΠΣ, η κοινοπραξία της Ακτωρ Παραχωρήσεις με την TEK ART του ομίλου Koc, η ΑΤΕΣΕ, η Intrakat, η Κάσος Κτηματική και η Πόρτο Καρράς.
Οι άλλες μαρίνες
Παράλληλα προχωρά η αξιοποίηση μιας σειράς άλλων μαρινών ανά τη χώρα, που δυνητικά μπορεί να αναβαθμίσει συνολικά το τουριστικό προϊόν αλλά και την οικονομική δραστηριότητα των τοπικών κοινωνιών. Στον βραχυπρόθεσμο προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνονται οι μαρίνες Ζακύνθου, Αργοστολίου και Ιτέας, που είναι η επόμενη γενιά που προετοιμάζεται για αξιοποίηση και η διαδικασία βρίσκεται στην επιλογή συμβούλων (χρηματοοικονομικός, τεχνικός, νομικός). Από τη στιγμή που θα αναλάβουν οι σύμβουλοι, θα υποβάλουν τις εκθέσεις τους με τις δυνατότητες και τις προοπτικές ανάπτυξης και αξιοποίησης των μαρινών και αναλόγως θα γίνει η προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών.
Επονται, εντός του 2018, η μαρίνα Ρόδου για την οποία το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η διαδικασία για πρόσληψη συμβούλων αλλά και η μαρίνα στη Θεσσαλονίκη. Σε αυτή την περίπτωση, της μαρίνας της Αρετσού, το Ταμείο έχει ήδη προσλάβει οικονομικό και τεχνικό σύμβουλο που έχουν επεξεργαστεί ένα πρώτο σχέδιο ανάπτυξης και εκτιμάται ότι εντός του επόμενου διμήνου θα ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία. Ο διαγωνισμός θα γίνει με νέα στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ώστε να καταστεί δυνατή η διά προεδρικού διατάγματος μεγέθυνσή της και να καταστεί ελκυστικότερη στους επενδυτές. Βρίσκεται στο νότιο μέτωπο του Δήμου Καλαμαριάς στην περιοχή «Μικρό Εμβολο» και σε απόσταση περίπου 7 χιλιομέτρων από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Διαθέτει μόλις 242 θέσεις και η χερσαία ζώνη της είναι 78 στρέμματα.