Τρίτη, 1 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΛιμάνι Ραφήνας… Η εμφάνιση του «Tera Jet» και η παρέμβαση του Επάρχου...

Λιμάνι Ραφήνας… Η εμφάνιση του «Tera Jet» και η παρέμβαση του Επάρχου Ανδρου

|

Δεν είναι λίγοι αυτοί που φοβούνται ότι η παρουσία του Tera Jet στο λιμάνι της Ραφήνας σε συνδυασμό με την απουσία υποδομών θα λειτουργήσουν ανασταλτικά στην κίνηση όχι του φετινού καλοκαιριού αλλά κυρίως τη χειμερινή περίοδο – Τι ζητάει από Υπουργείο και Ακτοπλόους ο Έπαρχος Άνδρου κος Λοτσάρης 

Ραφήνα. Ένα από τα λιμάνια που θεωρείται από τα ανερχόμενα και είναι έτοιμα προς …εκποίηση. Παράλληλα είναι ένα από τα λιμάνια όπου έχουν ανάγκη υποδομών αλλά δυστυχώς έχουν παραμεληθεί. Αποτέλεσμα; Ο φόβος της … επόμενης ημέρας. Διαβάζουμε στην χθεσινή «Καθημερινή¨ ότι «χαρακτηριστικό παράδειγμα, η λεγόμενη πλέον «ναυμαχία της Ραφήνας». Ένα λιμάνι κομβικό για τις Κυκλάδες και την Παροναξία, γραμμές που θεωρούνται από πολλούς χρυσοφόρες λόγω της αυξημένης ζήτησης κατά το θέρος. Ήταν λοιπόν θέμα χρόνου η χρυσοφόρος αυτή αγορά να προσελκύσει ένα από τα μεγαλύτερα ταχύπλοα στη Μεσόγειο, απειλώντας τους μικρότερους ανταγωνιστές και ειδικά τα συμβατικά πλοία τους. Για τους γνωρίζοντες, λοιπόν, δεν αποτέλεσε έκπληξη η αντίδραση δύο εκ των ακτοπλόων που έχουν έδρα τους τη Ραφήνα όταν η Seajets του Μ. Ηλιόπουλου όχι μόνο δρομολόγησε το TeraJet για τους θερινούς μήνες εκεί, αλλά προχώρησε και στην αλλαγή της ώρας απόπλου σε πλησιέστερη με αυτή των ανταγωνιστών της με τα συμβατικά πλοία. Αντίδραση ανοιχτή και έντονη που έγινε αισθητή στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), που συνεδρίασε τέλη Μαΐου και κλήθηκε μεταξύ άλλων να εγκρίνει, όπως και έκανε, τα νέα δρομολόγια και ώρες του TeraJet.

….. Όμως, αυτή η πραγματικότητα πλήττει τις ανταγωνίστριές της Golden Star Ferries, συμφερόντων του ομίλου Στεφάνου, και Fast Ferries του ομίλου Παναγιωτάκη, που δρομολογούν συμβατικά πλοία από το ίδιο λιμάνι και για τους ίδιους προορισμούς όλο σχεδόν το έτος. Αλλά η νομοθεσία επιτρέπει πλέον τις ολιγόμηνες δρομολογήσεις των ταχύπλοων αλλά και τον διαχωρισμό της αγοράς τους από αυτήν των συμβατικών. Το σκεπτικό του νόμου βασίζεται στην παραδοχή πως δεν υπάρχει καμία οικονομική λογική ένα τόσο μεγάλο πλοίο ή και άλλα μικρότερα ταχύπλοα να κάνουν δρομολόγια τον χειμώνα, οπότε και η κίνηση μειώνεται κατακόρυφα. Έτσι όταν το ΣΑΣ κλήθηκε να μην εγκρίνει τις αλλαγές που ζήτησε η πλευρά Ηλιόπουλου δεν μπορούσε παρά να απορρίψει το αίτημα και να επιτρέψει στη Sea Jets να κάνει ευθέως πιο ανταγωνιστικό το πλοίο της. Εξάλλου, το επιβατικό κοινό αλλά και οι τοπικές κοινωνίες στα νησιά, θεωρητικά τουλάχιστον, αναμένεται να επωφεληθούν από τις περισσότερες επιλογές σε πλοία και τις μεγαλύτερες ταχύτητες. Στην πράξη, όμως, τα πράγματα μπορεί να αποδειχτούν διαφορετικά, ισχυρίζονται κάποιες πλευρές που ανησυχούν πως το υψηλό κόστος των καυσίμων σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό μπορεί να πιέσουν έντονα την οικονομική ευρωστία μικρότερων ακτοπλοϊκών».

Παρέμβαση Έπαρχου Άνδρου

Κι εδώ έχουμε αυτό που λέμε την επόμενη … ημέρα. Ο Έπαρχος Άνδρου, Δημήτρης Λοτσάρης, έστειλε πρόσφατα δύο επιστολές. Μία στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (08/06) και μία προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες (02/06)… Και μ’ αυτές ζητάει τι άλλο; Σύνεση και κυρίως προσοχή για το … χειμώνα που έρχεται … Αλλιώς θα προχωρήσει σε δυναμικές κινήσεις κυρίως μέσω των πολιτών της Ανδρου που εμφανίζονται αδικημένοι από την όλη αυτή κινητοποίηση των ακτοπλόων… Και τις επιστολές αυτές τις διαβάζουμε στην ιστοσελίδα enandro.gr 

 Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας ανάμεσα στα άλλα θέτει δύο ερωτήματα και μία παρατήρηση «α) Το χειμώνα θα εξακολουθήσουμε να έχουμε με την ίδια συχνότητα σύνδεσης των δύο πλοίων (πρωί-απόγευμα) με Ραφήνα;

β) “Αντέχουν οι υποδομές των νησιών μας την άφιξή τόσων πλοίων ταυτόχρονα (σχεδόν ανά 5λελεπτό ή 10λεπτο); Αντέχει η Ραφήνα την ταυτόχρονη άφιξη δύο ή τριών πλοίων (λιμάνι, λεωφόρος Φλέμιγκ, διασταύρωση Μαραθώνος);

Αν διαβάσετε τα ρεπορτάζ και τις διαμαρτυρίες από το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος θα δείτε πως την Δευτέρα το βράδυ με 2 και 3 πλοία να φτάνουν ταυτόχρονα έγινε το «έλα να δεις» στο λιμάνι και υπήρξε τέτοια συμφόρηση, που για να βγουν οι επιβάτες στην Μαραθώνος χρειάστηκαν 45 λεπτά για μια απόσταση 3,5 χιλιομέτρων. Τα ίδια συμβαίνουν πια ακόμα και καθημερινές όταν φτάνουν πολλές φορές δύο πλοία ταυτόχρονα (και τα ταχύπλοα πλοία είναι)»

Στη συνέχεια παραθέτει τα γνωστά ζητήματα με τον ανταγωνισμό των εταιρειών και καταλήγει «Η σημερινή κατάσταση σύντομα θα μας φέρνει αντιμέτωπους με δύο πολύ σοβαρές συνέπειες:

Α. Τον οικονομικό μαρασμό των εταιρειών και την μείωση των δρομολογίων στους δύσκολους χειμερινούς μήνες. Οι υπάρχουσες εταιρείες τον χειμώνα κάνουν ουσιαστικά κοινωνική πολιτική από την τσέπη τους. Για να γίνει όμως αυτό στηρίζονται στην επιτυχημένη οικονομική καλοκαιρινή σεζόν. Δυστυχώς αυτό είναι κάτι που τίθεται εν αμιφιβόλω πια. Άλλωστε δεν διαφαίνεται, ότι η αγορά μπορεί ν’ αντέξει όλη αυτή την υπερπληθώρα δρομολογίων.

Β. Οι υποδομές των λιμανιών σε Ραφήνα και στα νησιά ήδη έχουν «κρασάρει» από την υπερφόρτωση της ώρας αιχμής (ταυτόχρονης άφιξης ή απόπλου) και δημιουργούνται ερωτήματα τόσο για τον φόρτο που δέχονται όσο και για την ασφάλεια που σαφώς βαίνει μειούμενη υπό συνθήκες μεγάλης πίεσης.

Μετά τα παραπάνω ζητώ την άμεση παρέμβασή σας:

Α. Για τον εξορθολογισμό και την τροποποίηση των υφιστάμενων συμβατικών δρομολογίων, καθώς και των δρομολογίων των ταχυπλόων (μιας και μιλάμε πια για μεγάλα πλοία).

Β. Να δοθεί η δέουσα προσοχή στον σχεδιασμό και στην έγκριση των δρομολογίων της επόμενης θερινής περιόδου. Γιατί ο μη σωστός προγραμματισμός μπορεί να οδηγήσει σε άσχημα αποτελέσματα για την οικονομία και την κοινωνία των νησιών μας, αλλά και για την ασφάλεια των ταξιδιών και των επιβατών».

Οσο για τους ακτοπλόους; Σημειώνει ανάμεσα στα άλλα παραθέτοντας τις ώρες αποχώρησης πρωί και απόγευμα των πλοίων ότι «Είναι προφανές πως το πρωί ανταγωνίζεστε σε ώρες που έχουν διαμορφωθεί από συνήθειες χρόνων χωρίς καμία διάθεση να βρείτε κάτι καινούριο. Και το απόγευμα μια από τα ίδια.

Είναι προφανές πως είμαστε μπροστά σε έναν ανταγωνισμό δρομολογίων με στόχο τον αποκλεισμό κάποιων από την γραμμή. Όχι προς όφελος του επιβάτη και του νησιώτη, μιας και οι τιμές σας παραμένουν υψηλές όπως διαμορφώθηκαν τα τελευταία χρόνια.

Επιπλέον είμαστε μπροστά σε έναν στρεβλό ανταγωνισμό που επέτρεψαν και οι αλλοπρόσαλλοι χειρισμοί των κυβερνώντων. Έτσι επετράπησαν πλοία να μπαινοβγαίνουν στα λιμάνια ανά δεκάλεπτο κόντρα στις δυνατότητες των λιμανιών και στις εκκλήσεις των λιμεναρχείων.

Είμαστε μπροστά σε μια κατάσταση οικονομικής «ναυμαχίας» και ναυτικών κινδύνων που τον τελικό λογαριασμό θα τον πληρώσει ο νησιώτης και ο τακτικός επιβάτης.

Έτσι όπως διαμορφώνεται η κατάσταση σήμερα ο καλοκαιρινός επισκέπτης νομίζει πως έχει ένα όφελος με τα πολλά πλοία. Μόνο που ο νησιώτης μπορεί να μην βρει πλοία το φθινόπωρο στο λιμάνι. Με ότι αυτό συνεπάγεται για το νησί μας, τη γραμμή μας και όλους εμάς……

Για τους παραπάνω λόγους κάνω έκκληση – έστω και την τελευταία ώρα – σε μια συνεννόηση και εκλογίκευση των δρομολογίων σας. Αν στη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου υπάρξει αυξημένη ζήτηση αυξήστε τα δρομολόγια σας.

Επίσης, θα ήθελα να ξέρετε πως οι σημερινές τιμές επιβατών και ΙΧ για την Άνδρο σε σχέση με την απόσταση του νησιού από την Αττική είναι πολύ υψηλές. Την ίδια ώρα που ξοδεύεστε σε δρομολόγια χωρίς επιβάτες δεν κατεβάζετε τις τιμές ούτε ένα ευρώ. Αυτό δεν είναι φυσικά ανταγωνισμός, αλλά «πνιγμός» των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού μας.

Με βάση τις παραπάνω σκέψεις προτίθεμαι ως έπαρχος Άνδρου να ζητήσω συνάντηση και με τις δύο εταιρείες ώστε να τεθούν τα θέματα των δρομολογίων και των τιμών επί τάπητος. Στη συνέχεια θα ζητήσω σύγκληση του δημοτικού συμβουλίου Άνδρου να το ενημερώσω για τα αποτελέσματα των επαφών μαζί σας.

Αν δεν βρεθεί κάποια λογική λύση στον άπλωμα των δρομολογίων σε όλη την διάρκεια της μέρας και της μείωσης της τιμής για Άνδρο προτίθεμαι να προχωρήσω σε σειρά δημόσιων συγκεντρώσεων στο νησί μας ώστε να διαβουλευτούμε ως κοινωνία για ένα ζωτικό πρόβλημα που τείνει να ξεφύγει από κάθε έλεγχο εις βάρος της Άνδρου, των κατοίκων της και των επισκεπτών της».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

“Εφυγε” ο Ναξιώτης καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Σ. Κορρές

Πέθανε σε ηλικία 85 ετών ο αρχαιολόγος και ομότιμος καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Σ. Κορρές. "Ο Γεώργιος Σ. Κορρές ήταν προσιτός...

ΑΑΔΕ: Σημαντική αύξηση εσόδων από ΦΠΑ

Η μελέτη της ΑΑΔΕ αποκαλύπτει θεαματική αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ και ενίσχυση της διαφάνειας, χάρη στη σύνδεση POS – ταμειακών μηχανών και την ψηφιοποίηση των συναλλαγών

Πρώτη Απριλίου: Γιατί τα σχολεία θα λειτουργήσουν δύο ώρες λιγότερο;

Νέος εορτασμός στα σχολεία την 1η Απριλίου: «Κόβονται» 2 διδακτικές ώρες

Κακοκαιρία – Πάρος: Κλειστά τα σχολεία αύριο Τρίτη (01/04) λόγω καιρικών συνθηκών

Κακοκαιρία: Κλειστά όλα τα σχολεία αύριο Τρίτη 1η Απριλίου στην Πάρο

Κακοκαιρία – Μύκονος: Καταιγίδα στη … Χώρα και ήχησε το 112

Πλημμύρισαν τα σοκάκια στη Χώρα της Μυκόνου από την ισχυρή κακοκαιρία που πλήττει τις Κυκλάδες

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επαναλειτουργεί από σήμερα (31/03), επέστρεψε Αθήνα μία πτήση λόγω καιρικών συνθηκών

Επαναλειτουργεί αναβαθμισμένο το αεροδρόμιο Νάξου - Οι εργασίες που έγιναν και η επιστροφή αεροπλάνου στην Αθήνα λόγω καιρικών συνθηκών

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Αιγαίο – 2η ΥΠΕ: Αναζητούνται γιατροί για τα νησιά λίγες ημέρες πριν το Πάσχα

Αναζητούνται γιατροί για τα νησιά λίγες ημέρες πριν το Πάσχα – Οι αμοιβές και οι αρνήσεις

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

ΠΝΑΙ – Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ: Απόφαση όπου ζητά την αποκατάσταση της ισονομίας

Την εφαρμογή της Oδηγίας του Συμβουλίου της ΕΕ περί επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, ζητά από το Υπουργείο Οικονομικών το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Στέλιος Δεγαϊτας

Ενας νέος άνθρωπος - ο Στέλιος Δεγαίτας - έφυγε από τη ζωή το πρωί της Παρασκευής σε ηλικία μόλις 63 ετών

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Μιχάλης Βαλέτας

Ο αγαπημένος φούρναρης των παλιών χωραϊτών, ο Μιχάλης Βαλέτας έφυγε από τη ζωή - Τι αναφέρει στην ανάρτησή του ο Στράτος Φουτάκογλου

Νάξος – Σκαδό: Πένθος με την απώλεια του Νίκου Φάρκωνα

Φτωχότερη από σήμερα η τοπική κοινωνία του Σκαδού Νάξου - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία του Νίκου Φάρκωνα

Νάξος – Εγγαρές: Εφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία

Σε ηλικία 45 ετών έφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, σύζυγος του γιατρού Δημήτρη Μπάκαλου - Αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία στις Εγγαρές

Νάξος: Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά ή, αλλιώς, “γήπεδο εκρήξεων”…

Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά: Ή, αλλιώς, «γήπεδο εκρήξεων»… Το σπασμένο τζάμι και η πετρούκλα μες στο σπίτι…

Νάξος – Αεροδρόμιο: Ανανεωμένο ανοίγει …πύλες την Δευτέρα 31 Μαρτίου (Photos)

Το Αεροδρόμιο "Απόλλων" της Νάξου ανοίγει τις.. πόρτες από την Δευτέρα 31 Μαρτίου - Τα έργα που γίνονται κι έρχονται (Photos)

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Νάξος – Λιμενικό Σώμα: Η ανακοίνωση για τον θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα

Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος για τον αιφνίδιο θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα...

Εκτακτο – Αμοργός: Ισχυρός σεισμός 4.5 R με μικρό εστιακό βάθος

Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο γνωστό ρήγμα Ανύδρου πιο κοντά όμως στην Σαντορίνη - Το εστιακό βάθος του σεισμού εντοπίζεται στα 5,6 χιλιόμετρα