Αρθρο του Αντώνη Λάζαρη με θέμα το ακτοπλοϊκό μέσα από τα μάτια ενός κατοίκου των Δυτικών Κυκλάδων, ο οποίος βλέπει τη χειμερινή περίοδο τα πλοία είτε να μην έρχονται στο νησί είτε να περνούν απ’ έξω τη στιγμή που το καλοκαίρι τσακώνονται ποιο θα έρθει πιο γρήγορα…
Τα νησιά των Κυκλάδων είναι πολύ όμορφα. Ένας κόσμος ξεχωριστός, ένας κόσμος πραγματικά μοναδικός. Η νησιωτικότητα είναι το στοιχείο της ταυτότητας τους. Αλλά τα πράγματα δεν είναι πάντα τόσο ρόδινα όσο φαίνονται στους εφήμερους επισκέπτες του καλοκαιριού.
Του Αντώνη Λάζαρη (kaipoutheos.blogspot.gr)
Τα νησιά είναι πάνω από όλα νησιά και έχουν ανάγκη τα καράβια για να μπορέσουν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και με την στεριά.
Αυτά τα πολύτιμα καράβια δεν είναι πάντοτε δεδομένα.
Το καλοκαίρι είναι αρκετά, το χειμώνα είναι λιγοστά.
Για τρεις-τέσσερις μήνες οι εταιρείες “σκοτώνονται” για να εξυπηρετήσουν τα νησιά, τους νησιώτες και πάνω από όλα τους πολυάριθμους επισκέπτες τους.
Μόλις πιάσει ο Οκτώβρης τα περισσότερα πλοία δένουν και απομένουν λιγοστά που θα βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά.
Ο χειμώνας είναι μακρύς και οι επιβάτες λιγοστοί.
Σε αυτήν τη δύσκολη πραγματικότητα τα πλοία που εκτελούν ενδοκυκλαδικά δρομολόγια προσφέρουν ανεκτίμητες υπηρεσίες.
Δρομολόγια, συνδέσεις, ανάσα ζωής.
Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου τα πλοία που εκτελούσαν τα δρομολόγια αυτά ήταν το “Άρτεμις” της Hellenic Seaways και το “Aqua Jewel” της Sea Jets Ferries.
Βέβαια, και το “Άρτεμις” διέκοψε το Δεκέμβριο του 2017 τα δρομολόγιά του για την απαραίτητη ετήσια συντήρησή του δίχως να αντικατασταθεί από κάποιο άλλο πλοίο για ένα μήνα.
Εδώ και μία εβδομάδα, στα τέλη Φεβρουαρίου 2018, το “Aqua Jewel” διέκοψε τα δρομολόγιά του.
Η αιτία της διακοπής, σύμφωνα με όσα έχουν ακουστεί μέχρι στιγμής, ήταν η ολοκλήρωση της σύμβασης η οποία δεν ανανεώθηκε λόγω ελλειπούς φακέλου που κατέθεσε η εταιρεία του στον Διαγωνισμό του Υπουργείου.
Το πλοίο αναμένεται σε ένα μήνα να σαλπάρει για τη μακρινή Πορτογαλλία για να αναλάβει δρομολόγια στο Αρχιπέλαγος των Αζορών. Για την ενδοκυκλαδική γραμμή η εταιρεία προτίθεται να δρομολογήσει άλλο πλοίο της κατόπιν απευθείας ανάθεσης από το Υπουργείο.
Ακούγεται ότι κάποιο από τα ταχύπλοα της εταιρείας θα καλύψει το κενό που αφήνει το “Aqua Jewel”. Aργότερα προβλέπεται να δρομολογηθεί το συμβατικό πλοίο που αγόρασε πριν από λίγους μήνες η Sea Jets Ferries, το οποίο μετασκευάζεται αυτή την εποχή για να προσαρμοστεί στα νέα του καθήκοντα.
Για τους νησιώτες όλα αυτά ακούγονται πολύ περίεργα.
Ο νησιώτης χρειάζεται απαραίτητα το πλοίο για να μπορέσει να πάει από το ένα νησί στο άλλο.
Σε επιδοτούμενες γραμμές, όπως οι ενδοκυκλαδικές, είναι ανεπίτρεπτο να διακόπτονται τα δρομολόγια όταν το πλοίο σταματά για ακινησία ή όταν η εταιρεία δεν έχει κατάλληλο πλοίο για να το αντικαταστήσει.
Για όσο διάστημα δεν μπορούν τα πλοία να εκτελέσουν τα δρομολόγιά τους θα πρέπει να αντικαθίστανται.
Οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια θα πρέπει να φροντίζουν για την έγκαιρη ναύλωση άλλου πλοίου που θα αντικαταστήσει το δικό τους πλοίο στο διάστημα της απουσίας του.
Ακόμα και μία ημέρα χωρίς δρομολόγια είναι βαρύ πλήγμα για τους νησιώτες.
Οι συσκέψεις των φορέων θα πρέπει να γίνονται έγκαιρα για να αποτρέπεται η διακοπή δρομολογίων των πλοίων.
Το καλοκαίρι είναι όμορφο και γλυκό.
Ο χειμώνας είναι μακρύς και σκληρός.
Η Πολιτεία θα πρέπει να εξασφαλίζει στους νησιώτες σταθερή και απρόσκοπτη σύνδεση μεταξύ των νησιών.
Ούτε μία ημέρα χωρίς τα προγραμματισμένα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια.
Να θυμηθούμε εδώ πως το μακρινό φθινόπωρο του 1999 τις ενδοκυκλαδικές συνδέσεις εξυπηρετούσε το “Γεώργιος Εξπρές”.
Λόγω αβαρίας (εκδήλωση μικρής έκτασης πυρκαγιάς κατά την πετρέλευση του πλοίου στο Λαύριο) το πλοίο για δεκαπέντε ημέρες σταμάτησε τα δρομολόγιά του.
Η εταιρεία του φρόντισε τότε να ναυλώσει το “Ιονίς” για να καλύψει το κενό.
Απλά στοιχειώδη πράγματα.
Τα δρομολόγια που έχουν προγραμματιστεί δεν επιτρέπεται να μένουν για κανένα λόγο ανεκτέλεστα.
Η Πολιτεία πρέπει να φροντίζει έγκαιρα.
“Κάλιο το προλαμβάνειν ….”