Πρόσβαση σε ευρωπαϊκές συγχρηματοδοτήσεις θα μπορούν να έχουν επιπλέον 16 λιμάνια που προστέθηκαν στη λίστα τού υπό αναθεώρηση Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών – Πόσα και ποια από τις Κυκλάδες
Ενεργειακή αναβάθμιση σε βάθος χρόνου… Πρόσβαση σε ευρωπαϊκές συγχρηματοδοτήσεις θα μπορούν να έχουν επιπλέον 16 λιμάνια της Ελλάδας που προστέθηκαν στη λίστα τού υπό αναθεώρηση Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Στόχος είναι η μετάβαση των λιμανιών αυτών σε περιβαλλοντικά φιλικές μεταφορές και αποτελεί μια από τις κεντρικές πολιτικές του υπουργείου Ναυτιλίας, καθώς υπαγορεύεται και από τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. H ενεργειακή αναβάθμιση των λιμένων θα διασφαλίζει ότι οι εθνικές και διεθνείς διασυνδέσεις θα μπορούν να υλοποιούνται με σύγχρονα μέσα και με τρόπο περιβαλλοντικά φιλικό.
Tα λιμάνια που εντάχθηκαν στη λίστα είναι: Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας, Αργοστόλι, Ληξούρι, Πόρος Κεφαλλονιάς, Ζάκυνθος, Αίγινα, Φανερωμένη και Παλούκια Σαλαμίνας, Πόρος Τροιζηνίας, Γαύριο Άνδρου, Τήνος, Κως, Βαθύ Σάμου, Θάσος, Ρέθυμνο, Σητεία και Λάρυμνα Φθιώτιδας.
Σε ημερίδα, με θέμα η Περιφερειακή Αναπτυξιακή Στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ο ρόλος των ελληνικών λιμανιών, ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Υποδομής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, κάλεσε τις διοικήσεις των λιμένων για μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή στις διαθέσιμες συγχρηματοδοτήσεις, με πολύ καλό και αιτιολογημένο φάκελο προς την Ε.Ε., προκειμένου κάποια στιγμή τα περισσότερα λιμάνια να μπορέσουν να περάσουν στην «πράσινη» εποχή.
Ο ίδιος, επίσης, πρόσθεσε ότι πριν από περίπου 10 χρόνια, το 2013, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε σε ισχύ τον Κανονισμό που διέπει το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και η Γενική Γραμματεία Λιμένων θα έπρεπε να επιλύσει μία σειρά από προβλήματα στις λιμενικές υποδομές, όπως: απαλλοτριώσεις, προσχώσεις και παράνομα λιμενικά έργα, διευθετήσεις χερσαίων ζωνών με τους ΟΤΑ, οικονομικές εκκρεμότητες.
Έργα εκσυγχρονισμού
Παράλληλα, ο κ. Κυριαζόπουλος τόνισε ότι μέσα από την αναθεώρηση του Κανονισμού για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, αλλά και τις μεγάλες αλλαγές που πραγματεύονται αυτή την περίοδο στις Βρυξέλλες, μια σειρά Κανονισμών και Οδηγιών της γνωστής πλέον νομοθετικής δέσμης μέτρων Fit for 55, από το 2025 και έπειτα, αναμένεται να εφαρμοστούν σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να καθορίσουν τον τρόπο και τον τύπο της μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία, στις φιλικές προς το περιβάλλον λιμενικές υποδομές και στη σταδιακή απανθρακοποίηση του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών έως το πρώτο ορόσημο του 2030 και απώτερο στόχο το 2050.
Σημειώνεται ότι από τη χώρα μας διέρχεται ο διάδρομος Ανατολής – Ανατολικής Μεσογείου, στο βασικό δίκτυο του οποίου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030, εντάσσονται, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, τα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου.
Στο εκτεταμένο δίκτυο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2050 εντάσσονται τα λιμάνια Μυτιλήνης, Χίου, Ρόδου, Χανίων, Μυκόνου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Θήρας, Λαυρίου, Ραφήνας, Χαλκίδας, Ελευσίνας, Καλαμάτας, Πύργου, Βόλου, Σκιάθου, Καβάλας, Κέρκυρας και Κυλλήνης.
Με ορίζοντα το 2030
Τα λιμάνια που ανήκουν στο βασικό δίκτυο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών θα πρέπει μέχρι το 2030 να έχουν εκσυγχρονίσει τις εγκαταστάσεις τους με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά και να μπορούν να παρέχουν ηλεκτροδότηση σε πλοία. Σημειώνεται ότι έως το τέλος 2023 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί στα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας όλες οι σχετικές μελέτες, προκειμένου να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ηλεκτροδότηση και ηλεκτροφόρτιση των πλοίων. Οι δύο λιμένες συμμετέχουν από κοινού στο έργο EALING (European flagship Action for coLd ironING in ports).
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου προχωρά επίσης στην αναβάθμιση όλων των φωτιστικών σωμάτων με LED, που θα επιφέρει εξοικονόμηση ενέργειας 45%, ενώ παράλληλα «τρέχει» το πρόγραμμα Electriport για τον σχεδιασμό εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης πλοίων και κρουαζιερόπλοιων που ελλιμενίζονται στο λιμάνι. Στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης του ΟΛΗ τοποθετείται και η ολοκλήρωση του προγράμματος Poseidon Med II, που περιλαμβάνει πλήρεις μελέτες για εγκαταστάσεις δεξαμενών τροφοδοσίας πλοίων LNG.
Επίσης, το λιμάνι της Πάτρας έχει ήδη υποβάλει προς τους αρμόδιους φορείς όλες τις προβλεπόμενες μελέτες με στόχο την κατασκευή μικρής μονάδας ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, ενώ «τρέχει» και πρόγραμμα ηλεκτροφόρτισης των πλοίων. Τέλος, ολοκληρώθηκαν οι μελέτες στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας σχετικά με το πρόγραμμα ALFION (Alternative Fuel Implementation in Igoumenitsa Port). Και αυτό το πρόγραμμα περιλαμβάνει ρευματοδότηση πλοίων από ξηράς (Cold Ironing), έξυπνο σύστημα διαχείρισης και παρακολούθησης ενέργειας, καθώς και σύστημα φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και φορτηγών.
Με πληροφορίες από τη σελίδα naftemporiki.gr