Και στο διαχρονικό ερώτημα “το μέγεθος μετράει;” έχουμε εμπλοκή και των ανθρώπων που έχουν σχέση με την Κρουαζιέρα… Και μιλάμε για πλοία, λιμάνια και μέγεθος όπου οι Κυκλάδες έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Οχι, η Νάξος εντάξει; Και έτσι, στη διάρεκια του The Sea Nation Conference που συνδιοργανώθηκε από τον ΟΛΠ και την Ένωση Λιμένων Ελλάδος παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα έρευνας πάνω στις λιμενικές υποδομές των 7 δημοφιλέστερων λιμανιών της Ελλάδας… Είπαμε η Νάξος έξω… Οπότε μιλάμε για τον Πειραιά, το Κατάκολο, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο, τη Ρόδο, τη Κέρκυρα και τη Μήλο… Ναι τη Μήλο…. .
Του Μηνά Τσαμόπουλου (newmoney.gr)
Αρχίζοντας από το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο πλοίο που έχει υποδεχθεί τα τελευταία 7 χρόνια έχει μέγιστο μήκος 348,10μ, πλάτος 49,10μ και βύθισμα 8,80 μ. ενώ το μεγαλύτερο πλοίο ως προς τη χωρητικότητα του σε επιβάτες έφτασε τους 4363. Όντας, δημοφιλές λιμάνι, λόγω πρωτεύουσας, ο Πειραιάς εμφανίζει τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, ενώ ο πιο δυνατός μήνας με την περισσότερη κίνηση είναι συνήθως ο Οκτώβριος με πάνω από 2 αφίξεις ανά ημέρα.
Συνεχίζοντας με το λιμάνι του Κατάκολου, το μεγαλύτερο πλοίο που το έχει επισκεφτεί κατά τα 7 χρόνια έχει μήκος 333,3μ, πλάτος 39μ., βύθισμα 8,65μ και μέγιστη χωρητικότητα επιβατών 4363 επιβάτες. Οι διαστάσεις των πλοίων παρουσιάζουν ανοδική πορεία, ενώ η μέση χωρητικότητα των πλοίων μειώνεται. Π.χ. το μέσο μήκος αυξάνεται με σταθερό ρυθμό από τα 265,78μ το 2013, στα 269,58μ. το 2019. Ενώ όσον αφορά τη χωρητικότητα επιβατών, παρατηρούμε ότι από 2710 το 2013, μειώνονται σε 2281 το 2019. Θα πρέπει να σημειωθεί πως από το 2018 και μετά παρατηρείται μια ανάκαμψη.
Στο λιμάνι της Σαντορίνης παρατηρούνται οι ίδιες μέγιστες διαστάσεις όπως και στο Κατάκολο. Αυτό που ξεχωρίζουμε στην περίπτωση της Σαντορίνης είναι ότι ενώ το μέσο μήκος των πλοίων διατηρείται γύρω στα 255μ., η μέση χωρητικότητα επιβατών φαίνεται ότι αυξάνονται με την πάροδο των χρόνων. Επίσης, η Σαντορίνη κατά την περίοδο της έρευνας υποδέχεται τη high season 2 πλοία την ημέρα, κατά μ.ο.
Η Μύκονος εμφανίζεται σταθερά στην 1η 3αδα της κατάταξης. Αν και οι λιμενικές υποδομές που έχει της επιτρέπουν να ελλιμενίζεται ένα πλοίο, ενώ τα υπόλοιπα παραμένουν άροδο, τον μήνα με την μεγαλύτερη κινητικότητα εμφανίζει κατά μέσο όρο λίγο παραπάνω από 2 αφίξεις ανά ημέρα και το μέσο πλοίο που την προσεγγίζει έχει τα εξής χαρακτηριστικά: μέσο μήκος 255 μ., πλάτος 31μ. και βύθισμα 7,5 μ. περίπου. Η μέση χωρητικότητα των πλοίων εμφανίζει μεγάλες αυξομειώσεις μεταξύ των ετών ωστόσο τα τελευταία χρόνια διατηρείται άνω των 2000 επιβατών.
Επόμενος κορυφαίος προορισμός είναι η Ρόδος. Το μεγαλύτερο πλοίο που έχει υποδεχθεί κατά την 7ετία της έρευνας το συγκεκριμένο λιμάνι έχει μήκος 333,3μ. και πλάτος 49,1 μ. η μέγιστη χωρητικότητα του, δε, φτάνει τους 4.363 επιβάτες. Ωστόσο, οι διαστάσεις του μέσου πλοίου που προσεγγίζει τη Ρόδο έχει μήκος 246μ και χωρητικότητα επιβατών 1824.
Παρατηρείται πως τα πλοία που προσεγγίζουν τη Ρόδο είναι μεσαίου μεγέθους με τη μικρότερη μέση χωρητικότητα αλλά και με τη μικρότερη διακύμανση σε σχέση με τους υπόλοιπους προορισμούς. Επίσης, κατά μέσο όρο δέχεται σχεδόν 1 άφιξη την ημέρα. (πάντα σε σχέση με τα πλοία και τις εταιρείες που ερευνήθηκαν).
Επόμενος εμπορικός προορισμός είναι η Κέρκυρα, η γεωγραφική θέση της οποίας της δίνει το πλεονέκτημα έναντι των άλλων προορισμών του Αιγαίου, καθώς την προσεγγίζουν πλοία στην πορεία προς την Αδριατική και τη Βενετία ή ακόμα και προς την Κεντρική Μεσόγειο. Ωστόσο, τα χαρακτηριστικά των πλοίων σε σχέση με τους προορισμούς του Αιγαίου δεν διαφέρουν, δηλαδή μέσο μήκος 249μ και μεταφορική ικανότητα 2033 επιβάτες. Θα πρέπει να σημειωθεί πως τα τελευταία χρόνια της έρευνας παρατηρούμε πτωτική τάση όσον αφορά τις διαστάσεις των πλοίων.
Επιπρόσθετα, όπως και στους περισσότερους προορισμούς, ο μήνας με τη μεγαλύτερη κινητικότητα είναι ο Σεπτέμβριος και το λιμάνι υποδέχεται ένα πλοίο ανά ημέρα, κατά μέσο όρο.
Και τέλος, το λιμάνι της Μήλου, οποία εμφανίζεται αρκετές χρονιές μέσα στην 1η 10άδα, ενώ και τις υπόλοιπες χρονιές βρίσκεται σε υψηλές θέσεις. Καθώς εμφανίζει μεγάλη συχνότητα προσεγγίσεων (σε σχέση με τους προορισμούς της 2ης δεκάδας) κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Επιπλέον, την προσεγγίζουν μικρότερα πλοία διαστάσεων 170 -200μ μήκος και με μέγιστη μεταφορική ικανότητα 1200 επιβάτες. Η προτίμηση των εταιρειών της έρευνας στη Μήλο της χαρίζει ανοδική πορεία στις προσεγγίσεις της, ενώ για το 2019 περιμένουμε 27 αφίξεις στο νησί.