Πέντε ερωτήματα έχει καταθέσει ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Εσωτερικών σχετικά με το ναυάγιο πλοίου στην Κέα και ζητεί την άμεση ανέλκυσή του από το λιμάνι
Άμεση είναι η ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου από το λιμάνι της Κέας, καθώς λόγω καθυστέρησης λήψης μέτρων από τις αρμόδιες αρχές, το πλοίο έχει βυθιστεί κατά ένα μέρος, δημιουργώντας περαιτέρω προβλήματα στην ανέλκυσή του. Αυτό αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.
Ειδικότερα, πρόκειται για το πλοίο με την επωνυμία ∆/Ξ DORDUNCU σημαίας Τουρκίας, το οποίο μετέφερε πρόσφυγες και μετανάστες. Το πλοίο προσάραξε στο λιμενοβραχίονα του κόλπου Αγ. Νικολάου στη Κέα τα ξημερώματα της 16ης/03/2020. Δυστυχώς, μετά από τόσες ημέρες, ακόμα παραμένει ακόμα εκκρεμής και άγνωστη στον Δήμο Κέας η μεθοδολογία και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου της ανέλκυσης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο λόγος της καθυστέρησης είναι η διελκυστίνδα ανάμεσα στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου και το Λιμεναρχείο Λαυρίου αναφορικά με την αρμοδιότητα για την ανέλκυση. Επιπλέον, υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση με εκπρόθεσμη τροπολογία μόλις πριν 1,5 μήνα κατήργησε τη Δημοσία Αρχής Λιμένων (Ν4676/19-03-2020), η οποία είχε επιδείξει αξιολογότατο έργο με μηδενικό κόστος για το ελληνικό δημόσιο, όπως στην περίπτωση του ναυαγίου της Μυκόνου.
Η περαιτέρω καθυστέρηση, όπως επισημαίνει ο Νίκος Συρμαλένιος, λειτουργεί επιβαρυντικά στη μελλοντική διαδικασία ανέλκυσης, καθιστώντας την αφενός πιο σύνθετη και άρα πιο δαπανηρή για το ελληνικό δημόσιο καθώς και βλαπτική για το θαλάσσιο περιβάλλον. Ενδέχεται δε να έχουν προκληθεί και βλάβες στο λιμενοβραχίονα, οι οποίες θα χρήζουν αποκατάστασης με κάλυψη των αντίστοιχων δαπανών.
Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα, όπως τονίζει ο βουλευτής Κυκλάδων, είναι η παρουσία του πλοίου ευθύς εξαρχής στο σημείο της πρόσκρουσης, καθώς ο παράνομος απόπλους του είναι άγνωστο πότε έλαβε χώρα καθώς και το πώς κατάφερε να φτάσει μέχρι την Κέα, μόλις 16 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Αττικής.
Ας δούμε τι αναφέρει η επιστολή και τα πέντε ερωτήματα που θέτει προς τους αρμόδιους υπουργούς..
Επανερχόμαστε στην υπόθεση του πλοίου με την επωνυμία ∆/Ξ DORDUNCU σημαίας Τουρκίας, το οποίο μετέφερε πρόσφυγες και μετανάστες και προσάραξε στο λιμενοβραχίονα του κόλπου Αγ. Νικολάου στη Κέα τα ξημερώματα της 16ης/03/2020. Δυστυχώς, οι διαδικασίες για την ανέλκυση του δεν κινήθηκαν εγκαίρως από τις αρμόδιες αρχές, με αποτέλεσμα το πλοίο να βυθιστεί κατά ένα μέρος και να παραμένει ακόμα εκκρεμής και άγνωστη στον Δήμο Κέας η μεθοδολογία και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου της ανέλκυσης.
Πληροφορίες φέρουν ότι η διελκυστίνδα ανάμεσα στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου και το Λιμεναρχείο Λαυρίου αναφορικά με την αρμοδιότητα για την ανέλκυση έχει επιφέρει την καθυστέρηση αυτή. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση με εκπρόθεσμη τροπολογία μόλις πριν 1,5 μήνα κατήργησε τη Δημοσία Αρχής Λιμένων (Ν4676/19-03-2020), η οποία είχε να επιδείξει αξιολογότατο έργο με μηδενικό κόστος για το ελληνικό δημόσιο, όπως στην περίπτωση του ναυαγίου της Μυκόνου.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου περιλαμβάνει και τις αρμοδιότητες των λιμένων των νήσων Κέας-Κύθνου-Σερίφου. Την 31η-03-2020 ελήφθη απόφαση από το Δ. Σ. του ανωτέρου οργάνου για προσφυγή σε υπηρεσίες δικηγόρου ώστε να γίνει «διερεύνηση αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας σχετικά με την προσάραξη του Δ/Ξ DORDUNCU, έξω από το λιμένα Κορησσίας ν. Κέας» στην οποία όπως είναι ευνόητο τα μέλη που προέρχονται από το Δημοτικό Συμβούλιο της Κέας, δήλωσαν την αποχή τους από την ψηφοφορία. https://diavgeia.gov.gr/decision/view/%CE%A8%CE%95%CE%A0%CE%A6%CE%9F%CE%A1%CE%9D0-2%CE%929 . Ο Δήμος Κέας έχει επίσης αποστείλει εξώδικο για την κατάσταση αυτή στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου για την μη ανάληψη των ευθυνών του.
Ένα άλλο ζήτημα είναι η παρουσία του πλοίου ευθύς εξαρχής στο σημείο της πρόσκρουσης. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το πλοίο δηλώθηκε τελευταία φορά στο διαλυτήριο Αλί Αγά στα παράλια της Τουρκίας. Ο παράνομος απόπλους του είναι άγνωστο πότε έλαβε χώρα καθώς και το πώς κατάφερε να φτάσει μέχρι την Κέα, μόλις 16 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Αττικής. Γνωστή είναι εξάλλου η πρακτική δουλεμπορικό πλοίο να εισέρχεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, να κατάσχεται, κατόπιν να παραλαμβάνεται από τον ΟΔΔΥ για scrap, και να αγοράζεται από κυκλώματα που το επαναφέρουν δυστυχώς σε δουλεμπορικά δρομολόγια.
Επειδή:
- Δεν είναι θεμιτό να προκαλούνται επιπλέον δαπάνες στους Δήμους, οι οποίες αφορούν σε συγκεκριμένα διοικητικά ζητήματα, όπως η αρμοδιότητα ανέλκυσης ναυαγίου
- Παρόλο το μαραθώνιο προσπαθειών των εκ Κέας μελών του Λιμενικού Ταμείου Σύρου καθώς και της ιδίας της Δημάρχου για την επίλυση του θέματος, ο Δήμος Κέας δεν δύναται να ενεργήσει από μόνος του διενεργώντας μειοδοτικό διαγωνισμό για την ανέλκυση, μη έχοντας τη θεσμική αρμοδιότητα λόγω της χωρικής υπαγωγής στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου
- Δε γνωρίζουμε αν έχει ενεργοποιηθεί η Γνωμοδοτική Επιτροπή για θέματα ανέλκυσης, απομάκρυνσης ή εξουδετέρωσης ναυαγίων ή πλοίων (Άρ. 9 του Ν.2881/2001 (Φ.Ε.Κ.16/Α) και της Υ.Α. αρ. 2123/36/2001 – 2001 (Φ.Ε.Κ. 1438/Β), η οποία ετησίως «συγκαλείται μετά από πρόσκληση του Προέδρου της και γνωμοδοτεί, εντός μηνός από της αρχικής σύγκλησής της ή εν πάση περιπτώσει εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, για τα θέματα ανέλκυσης, απομάκρυνσης ή εξουδετέρωσης ναυαγίων ή πλοίων».
- Η περαιτέρω καθυστέρηση λειτουργεί επιβαρυντικά στην μελλοντική διαδικασία ανέλκυσης, καθιστώντας την αφενός πιο σύνθετη και άρα πιο δαπανηρή για το ελληνικό δημόσιο καθώς και βλαπτική για το θαλάσσιο περιβάλλον. Ενδέχεται δε να έχουν προκληθεί και βλάβες στο λιμενοβραχίονα, οι οποίες θα χρήζουν αποκατάστασης με κάλυψη των αντίστοιχων δαπανών.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Πώς σχεδιάζει το Υπουργείο Ναυτιλίας να παρέμβει ώστε να λυθεί άμεσα το ζήτημα της ανέλκυσης του πλοίου;
- Σκοπεύουν τα αρμόδια Υπουργεία να διερευνήσουν την απόδοση ευθυνών για μη εκτέλεση καθήκοντος των αρμοδίων, με αποτέλεσμα τη ημι-βύθιση του πλοίου και την απώλεια χρημάτων και εργατοωρών εκ μέρους του Δήμου Κέας;
- Γνωρίζει το Υπουργείο Εσωτερικών αν έχουν συγκροτηθεί, ως όφειλαν, στα Λιμενικά Ταμεία των Κυκλάδων οι αντίστοιχες Γνωμοδοτικές Επιτροπές;
- Σε ποιες ενέργειες έχει το Υπουργείο Ναυτιλίας προβεί για την διερεύνηση της υπόθεσης της διάσχισης του Αιγαίου Πελάγους από το λαθρεμπορικό πλοίο;
- Προτίθεται να μεριμνήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας ώστε το πλοίο να ρυμουλκηθεί και να διαλυθεί σε αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις επί ελληνικού εδάφους;