Εάν υπάρχει σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και εάν δεν καλύπτονται οι ανάγκες από τα ήδη δρομολογούμενα πλοία τότε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους λέει «ναι» στη πρόταση των αδελφών Στεφάνου για τη δρομολόγηση των δύο ταχύπλοων αν και έχουμε παρέλευση της καταληκτικής ημερομηνίας για την εμπρόθεσμη δήλωση δρομολόγησης
Τα όρια του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα συνεχίζει να δοκιμάζει η υπόθεση των δύο νεοαποκτηθέντων ταχύπλοων της Golden Star Ferries, τα οποία οι πλοιοκτήτες τους Γιώργος και Δημήτρης Στεφάνου επιχειρούν να δρομολογήσουν στις Κυκλάδες, αν και εκπρόθεσμα. Η υπόθεση έχει προκαλέσει εντονότατες αντιδράσεις από άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες που επικαλούνται τους σχετικούς νόμους και έτσι η υπόθεση παραπέμφθηκε στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσον ο υπουργός μπορεί να τους επιτρέψει να δρομολογηθούν την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο.
Οπως αναφέρει σε σημερινό της δημοσίευμα, η εφημερίδα “Καθημερινή” το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους απάντησε πως δύναται να δρομολογηθεί επιβατηγό ταχύπλοο πλοίο από την ενδιαφερόμενη πλοιοκτήτρια εταιρεία μετά την παρέλευση της καταληκτικής ημερομηνίας για την εμπρόθεσμη δήλωση δρομολόγησης αλλά υπό τις προϋποθέσεις του σχετικού νόμου. Οπως δε αναφέρει το ΝΣΚ, αυτές περιλαμβάνουν τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) και την ικανοποίηση συγκοινωνιακών αναγκών μη καλυπτόμενων από τα ήδη δρομολογημένα πλοία με τακτική δρομολόγηση ή με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (σ.σ. άγονες γραμμές). Ετσι το ΣΑΣ –που δεν έχει συγκληθεί από τα μέσα Δεκεμβρίου μεταξύ άλλων και λόγω αλλαγών σε γενικούς γραμματείς και διευθυντές του υπουργείου που είναι μέλη του– θα κληθεί να αποφασίσει στην επόμενη συνεδρίασή του, πιθανότατα εντός των επόμενων είκοσι ημερών επί του θέματος. Κύκλοι της ακτοπλοΐας αναφέρουν στην «Κ» πως κατ’ ουσίαν αυτό θα εξαρτηθεί από πολιτική απόφαση, αφού η πλειοψηφία των μελών του ΣΑΣ τοποθετείται από τον υπουργό. Ο υπουργός Ναυτιλίας επιστρέφει από τις ΗΠΑ μεθαύριο Πέμπτη και ο διορισμός ενός από τα μέλη του ΣΑΣ δεν έχει δημοσιευτεί ακόμη σε ΦΕΚ.
Το ζήτημα ξεκίνησε πριν από τρεις μήνες, όταν η Golden Star Ferries, μια μικρή συγκριτικά με τις τέσσερις μεγάλες εταιρεία αγόρασε δύο ταχύπλοα (το trimaran μετονομάστηκε σε “Super Speed” και το catamaran μετονομάστηκε σε “Super Cat” (φωτογραφία από την ιστοσελίδα nautilia.gr) και ζήτησε από το ΣΑΣ στις 15 Δεκεμβρίου να τα δρομολογήσει φέτος στις γραμμές Πειραιάς – Σίφνος – Μήλος – Φολέγανδρος – Σαντορίνη – Κατάπολα (Αμοργός) – Κουφονήσι – Νάξος – Μύκονος – Πάρος – Ιος – Σαντορίνη – Νάξος – Πάρος – Μύκονος – Τήνος και διανυκτέρευση στη Σύρο. Ανταγωνίστριες όπως η Hellenic SeaWays, η Seajets, αλλά και η Aegean Speed lines θεώρησαν πως το αίτημα έγινε εκπρόθεσμα και σαφώς δεν αφορά μη καλυπτόμενες συγκοινωνιακές ανάγκες. Ο αντίλογος στην αγορά σημειώνει πως, αν και τυπικά οι αντιδρώντες εμφανίζονται να έχουν δίκιο, γεννάται θέμα τού κατά πόσον είναι τελικά πραγματικά ανοιχτή η αγορά και αν θέλουμε ή όχι περισσότερα και πλοία στο Αιγαίο. Οι πρώτοι ανταπαντούν ναι, αλλά με σεβασμό στους κανόνες. Και έτσι η σύγκρουση λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις.
Οι δύο πλοιοκτήτες που ζητούν εκπρόθεσμη δρομολόγηση, πάντως, σε επιστολή τους με ημερομηνία 9 Μαρτίου προς τον υπουργό, στην οποία επικαλούνται επείγουσα ανάγκη να ανακοινωθεί η δρομολόγηση για να αρχίσουν τις πωλήσεις εισιτηρίων για τη σεζόν, διαμαρτύρονται για την καθυστέρηση και εκτιμούν πως η γνωμοδότηση του ΝΣΚ επιτρέπει την εκπρόθεσμη δρομολόγησή τους. Μάλιστα, ζητούν από τον υπουργό να μάθουν «τις προθέσεις σας άμεσα, ώστε να γνωρίζουμε έγκαιρα και σε περίπτωση αρνητικής εξέλιξης να προβούμε στην απόλυση των πληρωμάτων, ώστε να μην ξοδεύουμε αδίκως και ασκόπως χρήματα, στη διακοπή κάθε εργασίας προσαρμογής των πλοίων και σε ενημέρωση προς επιβάτες, ναυτικούς πράκτορες, tour operators, τοπικούς φορείς, δημάρχους, νομάρχες, περιφερειάρχες κ.τ.λ.».