Τρίτη, 21 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΓέρασαν τα πλοία, ζητούνται 3 δις για να ανανεωθεί ο ελληνικός στόλος

Γέρασαν τα πλοία, ζητούνται 3 δις για να ανανεωθεί ο ελληνικός στόλος

|

Πολλοί από όσους ταξιδεύουν φέτος το καλοκαίρι ακτοπλοϊκώς αρχίζουν να συνειδητοποιούν πως κάποια από τα πλοία έχουν γεράσει. Αν και καλοσυντηρημένα και φρεσκοβαμμένα, πολλά από αυτά δυσκολεύονται να κρύψουν την ηλικία τους. Κάτι φυσικό, αφού ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου είναι τα 31 έτη.  Που σημαίνει πως κάποια από τα πλοία έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια ζωής και πολύ περισσότερα θα το κάνουν τα επόμενα λίγα χρόνια.

Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τον κλάδο ενόψει και των νέων αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων και ειδικότερα του διοξείδιου του άνθρακα. Υπολογίζεται πως θα χρειαστούν περισσότερα από 3 δισ. ευρώ τα επόμενα λίγα χρόνια για να αρχίσει η ανανέωση του στόλου. Αυτό αναφέρουν συντηρητικές εκτιμήσεις της αγοράς, ενώ σύμφωνα με άλλους υπολογισμούς, του Ναυτικού Επιμελητηρίου, οι χρηματοδοτικές ανάγκες ενδέχεται να φθάσουν ακόμη και στα 10 δισ. ευρώ.

Αν αναλογιστεί κανείς πως από το 2029 το σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας θα ενταχθεί στο πλαίσιο της υποχρέωσης αγοράς δικαιωμάτων εκπομπής άνθρακα για να αντισταθμίσει τους ρύπους που θα παράγει, καθίσταται σαφές πως οι πρώτες παραγγελίες για νέα φιλικότερα προς το περιβάλλον πλοία θα πρέπει να γίνουν τα επόμενα δύο – τρία χρόνια, αφού θα χρειαστούν άλλα τρία για να μπορέσουν να παραδοθούν.

Οσες εταιρείες δεν καταφέρουν να βρουν τη χρηματοδότηση που απαιτείται για νέα πλοία, πιο «πράσινα» πλέον, αναμένεται να καταρρεύσουν υπό το βάρος του αυξημένου κόστους λειτουργίας τους και εντέλει να απαγορευτεί πλήρως η χρήση των πλοίων τους, καθώς το ρυθμιστικό πλαίσιο θα εξελίσσεται χρονικά προς μηδενικές εκπομπές άνθρακα. Μία δεκαετία οικονομικής κρίσης που παρέσυρε και τις τράπεζες, σε συνδυασμό με αυξημένα λειτουργικά κόστη και χαμηλή ζήτηση, οδήγησε σε χρεοκοπίες εταιρειών και σίγουρα «πάγωσε» τα προγράμματα νέων ναυπηγήσεων της ελληνικής ακτοπλοΐας. Με εξαίρεση την Attica Group που το 2022 έβαλε σε λειτουργία τρία νεότευκτα, φιλικά στο περιβάλλον καταμαράν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, κανένα άλλο πλοίο δεν έχει μπει στα ελληνικά νερά για /περισσότερα από δέκα χρόνια.

Χρειαζόμαστε καινούργια βαπόρια“, δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, συμπληρώνοντας πως «ο στόλος είναι γηρασμένος, δεν υπήρξαν σημαντικές επενδύσεις τα τελευταία χρόνια, κάτι που οφείλεται και σε μη δανεισμό από τις τράπεζες». «Χρειάζεται μια σταδιακή ανανέωση του στόλου με “πράσινα” πλοία, λιγότερο ενεργοβόρα και ικανά να καλύψουν τις ανάγκες του ελληνικού νησιωτικού συμπλέγματος», παραδέχεται. Δεδομένου ότι το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων, που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, η ανανέωση του στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος.

Στην Ιταλία έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και πράσινης μετάβασης του στόλου, έχοντας εξασφαλίσει έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ενωση για τη χρηματοδότησή τους με 500 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Πρόκειται για επιδότηση και όχι δάνειο.

Ειδικό ταμείο και υποχρεώσεις των πλοιοκτητών

Σύμφωνα με την XRTC Business Consultants, εταιρεία παροχής συμβουλών και συμβουλευτικών υπηρεσιών που ειδικεύεται στη ναυτιλιακή βιομηχανία, «το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρεί στον σχεδιασμό και στη θέσπιση των κριτηρίων για την αντικατάσταση των πλοίων της ακτοπλοΐας, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων και την πράσινη μετάβαση του στόλου».

Γι’ αυτόν τον λόγο σχεδιάζει, λέει η XRTC, τη δημιουργία ενός ιδιωτικού ταμείου για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, με την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου μέσα από διεθνή διαγωνισμό που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF). Ο σύμβουλος θα πρέπει να προχωρήσει σε σύνταξη μελέτης που να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες για την ανανέωση του στόλου, συνοδευόμενη από τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα που αφορούν την προτεινόμενη τεχνολογία αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου.

«Κεντρική ιδέα του σχεδιασμού είναι ότι όποιος πλοιοκτήτης λάβει χρηματοδότηση μέσα από το ειδικό ταμείο που θα δημιουργηθεί, θα είναι υπόχρεος δρομολόγησης του πλοίου για όλα τα χρόνια στον ελλαδικό χώρο και δεν θα μπορεί να το μισθώσει ή να το πουλήσει σε άλλη χώρα», εξηγεί, τονίζοντας ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ευελπιστούν ότι οι πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως μέσο που θα βοηθήσει την τραπεζική χρηματοδότηση σε συνδυασμό με το ειδικό ταμείο. Ωστόσο, ο καιρός έχει περάσει, σημειώνουν στο λιμάνι.

Ο,τι γίνει πρέπει να γίνει άμεσα. Αν σκεφτεί κανείς πως οι παραγγελίες θα πρέπει να γίνουν τα επόμενα δύο – τρία χρόνια για να μπορέσουν οι εταιρείες να έχουν το 2029 καινούργια πλοία που θα λειτουργούν χωρίς ζημίες από την υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, αντιλαμβάνεται πως ό,τι γίνει θα πρέπει να γίνει άμεσα.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κουφονήσια – Πολιτιστικός Σύλλογος “Κέρος”: Ετοιμάζεται για τη γιορτή του Ψαρρά, η εικόνα της αιμοδοσίας

Το προσεχές Σάββατο 25 Μαϊου ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κουφονησίου "Κέρος" θα πραγματοποιήσει την ετήσια γιορτή του Ψαρρά - Τα αποτελέσματα της εθελοντικής αιμοδοσίας

Δημόσιο: Ζητάει 58.000 ευρώ το χρόνο για μίσθωση της παραλίας Ψαρού στη Μύκονο (!!!)

Ενοίκιο δυο και τρεις φορές επάνω ζητάει το Δημόσιο για τις παραλίες σε Μύκονο, Πάρο και Σαντορίνη - δείτε χαρακτηριστικά παραδείγματα

Κάνει στροφή ο καιρός: Πότε έρχονται βροχές και καταιγίδες σύμφωνα με τον Σάκη Αρναούτογλου

Πότε έρχονται βροχές και καταιγίδες σύμφωνα με τον Σάκη Αρναούτογλου?

Φιλώτι – Γήπεδο “Γιάγκος Γρατσίας”: Με παρέμβαση Βρούτση υπάρχει χρηματοδότηση για αναβάθμιση κτηριακών εγκαταστάσεων

Ανακαίνιση κτηριακών εγκαταστάσεων στο γήπεδο "Γιάγκος Γρατσίας" στο Φιλώτι.. Ποιος έκανε τη παρέμβαση

Νάξος – Μονή: Λαϊκή Συνέλευση αύριο (22/05) με θέμα τις αυξήσεις στα Τέλη και το θέμα της λειψυδρίας

Λαϊκή Συνέλευση στη Μονή για το νερό και τις αυξήσεις στα δημοτικά τέλη - Πότε και που

ΖΑΝΤΕ FERRIES: Εκπτώσεις για το διάστημα Ιούνιος – Αύγουστος με το “Δ. Σολωμός”

Η Zante Ferries ανακοίνωσε τη νέα (οικονομική) πολιτική για το διάστημα 01 Ιουνίου έως 1η Σεπτεμβρίου με το "Διονύσιος Σολωμός"

Amorgos Trail Challenge – Λ. Καραϊσκος: “Μοναδική αθλητική και ταξιδιωτική εμπειρία”

Τι δηλώνει ο δήμαρχος Αμοργού Λευτέρης Καραϊσκος για το Amorgos Trail Challenge

Κέα – ΠΠΙ: Για πρώτη φορά μετά από χρόνια ταυτόχρονη παρουσία Γενικού Γιατρού και Παιδίατρου

Επίσκεψη της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας στην Κέα - Αιτήματα από το Δήμο

Νάξος – Φιλώτι: Ανοιξε τις πύλες του το Εκκλησιαστικό και Λαογραφικό Μουσείο Φιλωτίου (photos)

Για 3η σερί χρονιά το Εκκλησιαστικό και Λαογραφικό Μουσείο Φιλωτίου Νάξου ανοίγει τις πόρτες του

Νάξος – Τυροκομείο Μπαμπούνη: Επίσκεψη Κελέτση με Αγιασμό, κουρά προβάτων και μπάτουδο

Ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρος Κελέτσης βρέθηκε το Σάββατο στο Τυροκομείο Μπαμπούνη - Τι είδε

Νάξος – Κελέτσης: “Έχει εκτελεστεί το 45% του έργου στο φράγμα του Τσικαλαριού, θα τελειώσει γιατί υπάρχει η βούληση”.

Τι είπε ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρος Καλέτσης για το φράγμα Τσικαλαριού - Η τοποθέτηση του Δημάρχου Δημήτρη Λιανού και του Επάρχου Ιωάννη Μαργαρίτη

Νάξος – Ταβέρνα η Αξιώτισσα: “Τα Καλά στοιχειά” του chef Γιάννη Βάσιλα αποκαλύπτονται (και μετά μουσικής)

Στην "Ταβέρνα η Αξιώτισσα" παρουσιάζεται απόψε (18/05) το δεύτερο βιβλίο του chef Γιάννη Βάσιλα - Τι αναφέρει η πρόσκληση

Νάξος – Γλινάδο: Εκπαιδευτική εκδρομή σε Δήλο – Τήνο, χρονοδιάγραμμα

Εκπαιδευτική Εκδρομή από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικού και Νηπιαγωγείου Γλινάδου "Ιωάννης Ν. Βενιέρης" .. Χρονοδιάγραμμα

Νάξος: Ποδαρικό αύριο (21/05) για την κρουαζιέρα με το “Vasco Da Gama” των 2000 επιβατών

Ποδαρικό για το 2024 στην κρουαζιέρα της Νάξου θα κάνει το “Vasco Da Gama” - Το πρόγραμμα της παραμονής του στη Νάξο σύμφωνα με το Zas Travel

Νάξος & Μικρές Κυκλάδες: Αιτήσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα “Καλοκαιρινή Φύλαξη Παιδιών με Δημιουργική Απασχόληση”

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Εκδήλωση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο πρόγραμμα "Καλοκαιρινή Φύλαξη Παιδιών με Δημιουργική Απασχόληση" (χρονοδιάγραμμα)

Νάξος: Σύλληψη Γερμανού τουρίστα με 40 αρχαιότητες στη βαλίτσα το 1890 (!!!)

Μέσα από τη σελίδα του "Ορεινός Αξώτης" μας έρχεται μία ιστορία αρχαιοκαπηλίας από το 1890

Κυκλάδες: Πέρασαν τις 100 οι καταγγελίες στη μάχη της … ξαπλώστρας

Οι νέοι όροι που ισχύουν φέτος για την εκμετάλλευση των ακτών και οι πρώτες ημέρες της εφαρμογής MyCoast

Νάξος – ΓΕΛ Νάξου “Μανώλης Γλέζος”: Συμμετοχή εκπαιδευτικών στο “Teachers Academy” (photos)

Συμμετοχή πέντε εκπαιδευτικών του ΓΕΛ Νάξου «Μανώλης Γλέζος» σε εκπαιδευτικά κέντρα του "Teachers Academy" (Photos)

Νάξος: Δράσεις από το Δήμο για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων

Διεθνής Ημέρα Μουσείων 2024 - Μουσεία για την Εκπαίδευση και την Έρευνα

Νάξος: Στον αστερισμό των νοσηλευτών – τριών του 51ου Πανελλήνιου Συνεδρίου

Η Νάξος καλωσορίζει τους νοσηλευτές και τις νοσηλεύτριες που έφτασαν σήμερα στο νησί μας για να συμμετάσχουν στις εργασίες του 51ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Εθνικού Συνδέσμου Νοσηλευτών Ελλάδος (Ε.Σ.Ν.Ε.)