Τρίτη, 17 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΓ. Βακόνδιος: "Η ακτοπλοΐα το 2020"

Γ. Βακόνδιος: “Η ακτοπλοΐα το 2020”

|

Αρθρο του Πολιτευτή Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας Γιώργου Βακόνδιου με σημείο αναφοράς την εικόνα που θα έχει η ακτοπλοϊα το 2020, χρονιά ορόσημο για τις εξελίξεις γύρω από έναν εκ των βασικότερων πυλώνων οικονομίας της Ελλάδας 

Τo 2020 θα είναι μια χρονιά ορόσημο για την ναυτιλία (ποντοπόρο και ακτοπλοΐα).

Πιο συγκεκριμένα το 2020 το σύνολο των πλοίων πρέπει να προσαρμοσθούν στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς σε ότι αφορά την εκπομπή ρύπων.

Στην αγορά είναι ήδη γνωστό ότι, μετά από τις όποιες προσπάθειες διαπραγμάτευσης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το 2020 είναι το απώτατο χρονικό σημείο συμμόρφωσης για όλα τα πλοία.

Το τι θα συμβεί στην ποντοπόρο ναυτιλία είναι ένα άλλο κεφάλαιο, δεδομένης της παγκοσμιοποιημένης δραστηριότητας της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Πάντως οι εκτιμήσεις από Ελληνικούς ομίλους προβλέπουν απόσυρση σημαντικού αριθμού πλοίων (έως και 25%) και σημαντικές επενδύσεις προσαρμογής των πλοίων που θα παραμείνουν σε ενεργό δράση.

Η ακτοπλοΐα όμως είναι ο μοχλός στήριξης της νησιωτικότητας, αλλά και της Ελληνικής οικονομίας.

Χωρίς ακτοπλοΐα η οποία θα δραστηριοποιείται όλο το χρόνο δεν υπάρχει ζωή για τα νησιά.

Δεν μπορούμε να μιλάμε για νησιωτικότητα εάν δεν είναι εξασφαλισμένη η διασύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με τα μεγάλα αστικά και διοικητικά κέντρα της Ηπειρωτικής Ελλάδας.

Πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να μιλάμε για τουριστική δραστηριότητα, η οποία εάν πληγεί, τότε εκτός των προβλημάτων στην οικονομική δραστηριότητα των νησιών, θα αντιμετωπίσουμε και ένα τεράστιο οικονομικό πρόβλημα για το σύνολο της Ελληνικής Οικονομίας και τα έσοδα του κράτους από φόρους και τέλη, που συνδέονται άμεσα με την τουριστική δραστηριότητα.

Ακόμη και νησιά αναπτυγμένα τουριστικά με διεθνή αεροδρόμια θα έχουν πρόβλημα, δεδομένου ότι το σύνολο των προϊόντων που απαιτούνται για τη διαβίωση των νησιωτών αλλά και των τουριστών μεταφέρονται από την ακτοπλοΐα.

Για την προσαρμογή στο νέο περιβαλλοντολογικό καθεστώς μετά το 2020 οι εναλλακτικές λύσεις που θα υπάρχουν για την ακτοπλοΐα είναι τρεις:

H χρήση LNG

H τοποθέτηση scrubbers

Η χρήση καυσίμου με μικρή περιεκτικότητα σε θείο

Η πρώτη λύση της χρήσης LNG, ανεξάρτητα της παραφιλολογίας, είναι πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοσθεί από τα υπάρχοντα πλοία της ακτοπλοΐας.

Το εύρος και το κόστος των όποιων μετασκευών απαιτούνται, καθιστούν πρακτικά μη βιώσιμο το εγχείρημα.

Θεωρητικά θα μπορούσε να είναι μία λύση για νέες ναυπηγήσεις, αλλά η πορεία της αγοράς των τελευταίων ετών δείχνει ότι δύσκολα θα έχουμε ναυπηγήσεις νέων ακτοπλοϊκών πλοίων τα προσεχή 2-3 χρόνια.

Η δεύτερη λύση είναι η τοποθέτηση scrubbers στα υπάρχοντα πλοία.

Είναι μία λύση καταρχάς τεχνικά εφικτή.

Το πρόβλημα με αυτή τη λύση είναι το σημαντικό κόστος ανά πλοίο.

Η τοποθέτηση scrubbers δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, αλλά η εκτίμηση των ειδικών είναι ότι το κόστος δεν θα είναι μικρότερο των δύο εκατομμυρίων ευρώ, ενδεχομένως και πολύ περισσότερο.

Ένα άλλο πρόβλημα είναι ο όγκος των scrubbers, αλλά και τεχνικά θέματα ευστάθειας, πλευστότητας, κλπ.

Είναι κατανοητό ότι μία τέτοια λύση δεν θα μπορεί να εφαρμοσθεί σε πλοία μεγαλύτερης ηλικίας, δεδομένου ότι θα είναι αδύνατη η απόσβεση του κόστους στην εκμετάλλευση του πλοίου μελλοντικά.

Πολύ περισσότερο σε πλοία των οποίων η αξία τους στην αγορά θα είναι ίση ή μικρότερη του κόστους εγκατάστασης των scrubbers.

Επομένως οι αναμενόμενες επιπτώσεις αυτής της λύσης είναι:

α) Η απόσυρση πλοίων από την ακτοπλοΐα

β) Η πιθανή αύξηση του μεταφορικού κόστους για την απόσβεση της επένδυσης σε όσα πλοία προχωρήσουν σε τέτοια λύση

γ) Η έμμεση αύξηση του κόστους του μεταφορικού έργου εάν υπάρχει αυξημένη ζήτηση από λιγότερα πλοία, όταν θα αποσυρθούν κάποια από αυτά.

Βεβαίως η λύση των scrubbers πιθανότατα θα αυξήσει το έργο της ναυπηγοεπισκευαστικής μας βιομηχανίας, στον βαθμό που θα καταφέρει να γίνει ανταγωνιστική από πλευράς κόστους σε σχέση με ναυπηγεία άλλων χωρών.

Αυτή η προοπτική όμως είναι σχετικά αδύναμη σε μία χώρα όπου με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης δεν λειτουργεί ο τραπεζικός τομέας.

Ας μην παραβλέπουμε ότι σε αυτή τη διαδικασία θα χρειασθούν σημαντικά κεφάλαια τόσο οι ναυτιλιακές εταιρίες, όσο και τα ναυπηγεία για να προχωρήσουν στις απαραίτητες επενδύσεις αναβάθμισής τους.

Δυστυχώς επενδύσεις χωρίς τράπεζες δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο.

Η τρίτη λύση προϋποθέτει μικρές μετατροπές στα πλοία για τη χρήση νέου καυσίμου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.

Το συγκεκριμένο καύσιμο σήμερα δεν παράγεται από τα Ελληνικά Διυλιστήρια.

Σίγουρα όμως θα είναι πολύ ακριβότερο από το σημερινό. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το κόστος του νέου καυσίμου θα είναι ακριβότερο κατά 200 δολάρια ανά τόνο, ίσως και περισσότερο.

Όμως βρισκόμαστε σε μία περίοδο όπου διεθνώς υπάρχει μία τάση αύξησης των τιμών του πετρελαίου.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ο κίνδυνος έως το 2020 το κόστος του νέου καυσίμου να είναι πολύ μεγαλύτερο των 200 δολαρίων ανά τόνο σε σύγκριση με το σημερινό κόστος καυσίμων.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει ένα αυξημένο κόστος για την ικανοποίηση του μεταφορικού έργου, άρα θα έχουμε αύξηση των εισιτηρίων στην ακτοπλοΐα.

Το πρόβλημα είναι ότι στη σημερινή πραγματικότητα διαπιστώνεται μία πλήρως ελαστική σχέση της ζήτησης, σε σχέση με το κόστος.

Πιο συγκεκριμένα υπάρχει η πεποίθηση ότι πιθανή αύξηση του κόστους των μεταφορών σε σχέση με ότι ισχύει σήμερα, θα συνεπάγεται μείωση της ζήτησης μεταφορικού έργου, λόγω του χαμηλού διαθέσιμου εισοδήματος από τους καταναλωτές οι οποίοι είναι και ταξιδιώτες.

Πάντως όποια αύξηση του μεταφορικού κόστους ουσιαστικά αδυνατεί ως προς την ανταγωνιστικότητα το Ελληνικό τουριστικό προϊόν.

Συμπερασματικά όποια από τις δύο πρακτικά εφαρμόσιμες λύσεις επιλεγεί, υπάρχει ο κίνδυνος της σημαντικής αύξησης του κόστους του μεταφορικού έργου από την ακτοπλοΐα.

Για να γίνουν κατανοητά τα μεγέθη της ακτοπλοΐας θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι για τη δρομολογιακή περίοδο 2018, αναμένεται να δραστηριοποιηθούν συνολικά 96 πλοία, είτε συμβατικά με δραστηριότητα όλο το χρόνο, είτε ταχύπλοα με εποχιακή δραστηριότητα τεσσάρων μηνών.

Αυτά τα πλοία ανήκουν σε 30 εταιρίες εκ των οποίων μόνον 4 έχουν στόλο μεγαλύτερο των τεσσάρων πλοίων, ενώ 16 εταιρίες διαχειρίζονται ένα μόνο πλοίο.

Από αυτό το τελευταίο στοιχείο γίνεται κατανοητή η ανελαστικότητα σε σχέση με το κόστος και η δύσκολη οικονομική βιωσιμότητα πολλών εταιριών, κυρίως εάν συνυπολογισθούν τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου την τελευταία δεκαετία.

Επομένως η οικονομική δραστηριότητα στα νησιά, το σύνολο της τουριστικής βιομηχανίας, η καθημερινότητα και το κόστος διαβίωσης των νησιωτών θα εξαρτηθούν από τις λύσεις που πολύ σύντομα θα κληθεί να αποφασίσει η Ελληνική Ακτοπλοΐα.

Παρακολουθώντας τον δημόσιο διάλογο βλέπουμε ότι η κυβέρνηση δεν ασχολείται καθόλου με το θέμα.

Διότι εάν ασχολείτο θα έπρεπε να αντιμετωπίσει τα βασικά.

Ας μην ζητάμε πολλά μαζί.

Μια καλή αρχή θα ήταν η επαναφορά του τραπεζικού τομέα στην κανονικότητα.

Η κανονικότητα όμως είναι κάτι που δεν συμβαδίζει με την παρούσα κυβέρνηση σε κανένα θεσμό και πλαίσιο της πολιτικής και οικονομικής ζωής της χώρας.

Γιώργος Βακόνδιος

Πολιτευτής Κυκλάδων Ν.Δ.

Υπεύθυνος Ακτοπλοΐας Τομέα Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κυκλάδες: Πέντε νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις πήραν άδεια κατασκευής

Πέντε νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις στις Κυκλάδες – Πού θα «χτιστεί» το μέλλον του τουρισμού

Ελληνικά νησιά σε κρίσιμο σταυροδρόμι: τουρισμός ή βιώσιμη ζωή;

Η παρακμή γεωργίας και αλιείας, η απώλεια δασών και η ανεξέλεγκτη οικοδόμηση απειλούν το μέλλον των νησιών. Επιστήμονες και φορείς ζητούν άμεσα μέτρα για την ισορροπία ανάπτυξης και περιβάλλοντος.

Πάρος – Σινέ Έναστρον: Όταν το σινεμά ανθίζει κάτω από τα αστέρια

Ένα θερινό καταφύγιο πολιτισμού, μέσα στη φύση του Πάρκου Πάρου, χαρίζει ξανά μοναδικές νύχτες κινηματογραφικής μαγείας — από 17 Ιουνίου μέχρι 16 Σεπτεμβρίου, κάθε Τρίτη και Πέμπτη.

Αντώνης Παπακωνσταντής: Βαθιά θλίψη στην Ένωση Κυκλαδικού Τύπου για την απώλεια ενός αφοσιωμένου λειτουργού

Ο παλαίμαχος εκδότης, πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Κορωνιδιατών και μέλος της Ε.ΚΥ.Τ., αφήνει πίσω του σημαντική παρακαταθήκη στην πολιτιστική ζωή της Νάξου και των Κυκλάδων

«Χρυσή» διάρρηξη στην Αμοργό, άρπαξαν 200.000 ευρώ από χρηματοκιβώτιο

Δύο συλλήψεις από την Αστυνομία – Οι δράστες «χτύπησαν» νύχτα με σχέδιο, οξυγόνο και ψυχραιμία

Ναξιακά Γράμματα: 15 χρόνια πνευματικής συνέχειας, Κυκλοφόρησε το 54ο τεύχος

Μελετήματα για την αγροτική κληρονομιά, την απεραθίτικη παράδοση και τη μικρασιατική μνήμη – Αφιέρωμα στη γυναικεία ποίηση της Απειράνθου

Νίκος Ρογκαβόπουλος: “έκλεψε την παράσταση” στην τελετή λήξης της ΑΕ Σαντορίνης

Ο διεθνής άσος της Μπασκόνια και μεταγραφικός στόχος του Παναθηναϊκού βρέθηκε στο κλειστό του ΔΑΠΠΟΣ, αποθεώθηκε από μικρούς και μεγάλους και έδειξε την αγάπη του για τη Σαντορίνη

Δονούσα: Ένας καλοκαιρινός προορισμός με ψυχή, τι πρέπει να γνωρίζετε πριν το ταξίδι σας

Η Κοινότητα Δονούσας ενημερώνει με σεβασμό και αγάπη τους επισκέπτες για βασικές οδηγίες που διαφυλάσσουν την ταυτότητα, το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στο νησί.

Η Νάξος ζωντανεύει την ιστορία της με την εφαρμογή NAXOS AR!

Καινοτόμες πινακίδες με QR code στον Ναό του Απόλλωνα προσκαλούν κατοίκους και επισκέπτες σε μια εικονική αναβίωση του μνημείου – Μια πρωτοβουλία του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.

Κίμωλος: Η αθόρυβη ομορφιά του Αιγαίου, είναι ένας μυστικός Παράδεισος (video)

Από την Ψάθη στο Χωριό, ένα αυθεντικό ταξίδι στη γαλήνη, την αρχιτεκτονική και την αύρα του Αιγαίου

Κόρωνος (Λυώνας) – Αντώνης Παπακωνσταντής: Έφυγε ξαφνικά, αλλά θα μείνει για πάντα δίπλα μας

Μια συγκινητική αποχαιρετιστήρια ανάρτηση του Γιώργου Κουφόπουλου για τον αγαπημένο φίλο, συνοδοιπόρο και πρώην πρόεδρο του συλλόγου

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Νάξος – Βαραμέντη Στάθυ: “Ένας χρόνος χωρίς τον Κώστα μας”

Μια συγκινητική ανοιχτή επιστολή (συνάμα κάλεσμα ενόψει του ετήσιου μνημόσυνου) της συζύγου του, Βαραμέντης Στάθυ, για τον άνθρωπο που σημάδεψε με την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία και την αγάπη του τις ζωές όλων μας

Αθήνα – Σύνταγμα: Θρήνος για τον Ανδρέα Κυριακόπουλο

Η ανακοίνωση της ProSport για τον ξαφνικό θάνατο του εκλεκτού συνεργάτη – «Το κενό του είναι δυσαναπλήρωτο, καλό ταξίδι φίλε…»

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Europa Nostra: Διεθνής διάκριση για τον Πύργο “Κάμπονες 1615” στη Νάξο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ένα ζωντανό σύμβολο πολιτιστικής αναγέννησης και βιώσιμης αποκατάστασης από τις Κυκλάδες ανάμεσα στα κορυφαία παραδείγματα ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς για το 2025

Συρματοπλέγματα στον Λυώνα και η επικείμενη (14/06) επίσκεψη Μενδώνη στη Νάξο

Κάτοικοι καταγγέλλουν αυθαίρετη περίφραξη αιγιαλού και προσβολή ιστορικού μνημείου – Σιωπή από τις Αρχές εν αναμονή της επίσκεψης της Υπουργού Πολιτισμού

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος μεθαύριο Παρασκευή 13 Ιουνίου, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Προγραμματισμένες εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ από τις 09:30 έως τις 12:30 – Προειδοποίηση για πρόωρη επαναφορά ρεύματος

Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου: Η τελευταία κεντήστρα της παράδοσης στη Χώρα της Νάξου

Από τη Μικρά Ασία στη Νάξο, η κυρία Στέλλα υφαίνει με βελόνα και νήμα τις μνήμες, τις ρίζες και την ψυχή ενός τόπου που δεν ξεχνά.