Παρασκευή, 2 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΓ. Βακόνδιος: "Η ακτοπλοΐα το 2020"

Γ. Βακόνδιος: “Η ακτοπλοΐα το 2020”

|

Αρθρο του Πολιτευτή Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας Γιώργου Βακόνδιου με σημείο αναφοράς την εικόνα που θα έχει η ακτοπλοϊα το 2020, χρονιά ορόσημο για τις εξελίξεις γύρω από έναν εκ των βασικότερων πυλώνων οικονομίας της Ελλάδας 

Τo 2020 θα είναι μια χρονιά ορόσημο για την ναυτιλία (ποντοπόρο και ακτοπλοΐα).

Πιο συγκεκριμένα το 2020 το σύνολο των πλοίων πρέπει να προσαρμοσθούν στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς σε ότι αφορά την εκπομπή ρύπων.

Στην αγορά είναι ήδη γνωστό ότι, μετά από τις όποιες προσπάθειες διαπραγμάτευσης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το 2020 είναι το απώτατο χρονικό σημείο συμμόρφωσης για όλα τα πλοία.

Το τι θα συμβεί στην ποντοπόρο ναυτιλία είναι ένα άλλο κεφάλαιο, δεδομένης της παγκοσμιοποιημένης δραστηριότητας της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Πάντως οι εκτιμήσεις από Ελληνικούς ομίλους προβλέπουν απόσυρση σημαντικού αριθμού πλοίων (έως και 25%) και σημαντικές επενδύσεις προσαρμογής των πλοίων που θα παραμείνουν σε ενεργό δράση.

Η ακτοπλοΐα όμως είναι ο μοχλός στήριξης της νησιωτικότητας, αλλά και της Ελληνικής οικονομίας.

Χωρίς ακτοπλοΐα η οποία θα δραστηριοποιείται όλο το χρόνο δεν υπάρχει ζωή για τα νησιά.

Δεν μπορούμε να μιλάμε για νησιωτικότητα εάν δεν είναι εξασφαλισμένη η διασύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με τα μεγάλα αστικά και διοικητικά κέντρα της Ηπειρωτικής Ελλάδας.

Πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να μιλάμε για τουριστική δραστηριότητα, η οποία εάν πληγεί, τότε εκτός των προβλημάτων στην οικονομική δραστηριότητα των νησιών, θα αντιμετωπίσουμε και ένα τεράστιο οικονομικό πρόβλημα για το σύνολο της Ελληνικής Οικονομίας και τα έσοδα του κράτους από φόρους και τέλη, που συνδέονται άμεσα με την τουριστική δραστηριότητα.

Ακόμη και νησιά αναπτυγμένα τουριστικά με διεθνή αεροδρόμια θα έχουν πρόβλημα, δεδομένου ότι το σύνολο των προϊόντων που απαιτούνται για τη διαβίωση των νησιωτών αλλά και των τουριστών μεταφέρονται από την ακτοπλοΐα.

Για την προσαρμογή στο νέο περιβαλλοντολογικό καθεστώς μετά το 2020 οι εναλλακτικές λύσεις που θα υπάρχουν για την ακτοπλοΐα είναι τρεις:

H χρήση LNG

H τοποθέτηση scrubbers

Η χρήση καυσίμου με μικρή περιεκτικότητα σε θείο

Η πρώτη λύση της χρήσης LNG, ανεξάρτητα της παραφιλολογίας, είναι πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοσθεί από τα υπάρχοντα πλοία της ακτοπλοΐας.

Το εύρος και το κόστος των όποιων μετασκευών απαιτούνται, καθιστούν πρακτικά μη βιώσιμο το εγχείρημα.

Θεωρητικά θα μπορούσε να είναι μία λύση για νέες ναυπηγήσεις, αλλά η πορεία της αγοράς των τελευταίων ετών δείχνει ότι δύσκολα θα έχουμε ναυπηγήσεις νέων ακτοπλοϊκών πλοίων τα προσεχή 2-3 χρόνια.

Η δεύτερη λύση είναι η τοποθέτηση scrubbers στα υπάρχοντα πλοία.

Είναι μία λύση καταρχάς τεχνικά εφικτή.

Το πρόβλημα με αυτή τη λύση είναι το σημαντικό κόστος ανά πλοίο.

Η τοποθέτηση scrubbers δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, αλλά η εκτίμηση των ειδικών είναι ότι το κόστος δεν θα είναι μικρότερο των δύο εκατομμυρίων ευρώ, ενδεχομένως και πολύ περισσότερο.

Ένα άλλο πρόβλημα είναι ο όγκος των scrubbers, αλλά και τεχνικά θέματα ευστάθειας, πλευστότητας, κλπ.

Είναι κατανοητό ότι μία τέτοια λύση δεν θα μπορεί να εφαρμοσθεί σε πλοία μεγαλύτερης ηλικίας, δεδομένου ότι θα είναι αδύνατη η απόσβεση του κόστους στην εκμετάλλευση του πλοίου μελλοντικά.

Πολύ περισσότερο σε πλοία των οποίων η αξία τους στην αγορά θα είναι ίση ή μικρότερη του κόστους εγκατάστασης των scrubbers.

Επομένως οι αναμενόμενες επιπτώσεις αυτής της λύσης είναι:

α) Η απόσυρση πλοίων από την ακτοπλοΐα

β) Η πιθανή αύξηση του μεταφορικού κόστους για την απόσβεση της επένδυσης σε όσα πλοία προχωρήσουν σε τέτοια λύση

γ) Η έμμεση αύξηση του κόστους του μεταφορικού έργου εάν υπάρχει αυξημένη ζήτηση από λιγότερα πλοία, όταν θα αποσυρθούν κάποια από αυτά.

Βεβαίως η λύση των scrubbers πιθανότατα θα αυξήσει το έργο της ναυπηγοεπισκευαστικής μας βιομηχανίας, στον βαθμό που θα καταφέρει να γίνει ανταγωνιστική από πλευράς κόστους σε σχέση με ναυπηγεία άλλων χωρών.

Αυτή η προοπτική όμως είναι σχετικά αδύναμη σε μία χώρα όπου με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης δεν λειτουργεί ο τραπεζικός τομέας.

Ας μην παραβλέπουμε ότι σε αυτή τη διαδικασία θα χρειασθούν σημαντικά κεφάλαια τόσο οι ναυτιλιακές εταιρίες, όσο και τα ναυπηγεία για να προχωρήσουν στις απαραίτητες επενδύσεις αναβάθμισής τους.

Δυστυχώς επενδύσεις χωρίς τράπεζες δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο.

Η τρίτη λύση προϋποθέτει μικρές μετατροπές στα πλοία για τη χρήση νέου καυσίμου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.

Το συγκεκριμένο καύσιμο σήμερα δεν παράγεται από τα Ελληνικά Διυλιστήρια.

Σίγουρα όμως θα είναι πολύ ακριβότερο από το σημερινό. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το κόστος του νέου καυσίμου θα είναι ακριβότερο κατά 200 δολάρια ανά τόνο, ίσως και περισσότερο.

Όμως βρισκόμαστε σε μία περίοδο όπου διεθνώς υπάρχει μία τάση αύξησης των τιμών του πετρελαίου.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ο κίνδυνος έως το 2020 το κόστος του νέου καυσίμου να είναι πολύ μεγαλύτερο των 200 δολαρίων ανά τόνο σε σύγκριση με το σημερινό κόστος καυσίμων.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει ένα αυξημένο κόστος για την ικανοποίηση του μεταφορικού έργου, άρα θα έχουμε αύξηση των εισιτηρίων στην ακτοπλοΐα.

Το πρόβλημα είναι ότι στη σημερινή πραγματικότητα διαπιστώνεται μία πλήρως ελαστική σχέση της ζήτησης, σε σχέση με το κόστος.

Πιο συγκεκριμένα υπάρχει η πεποίθηση ότι πιθανή αύξηση του κόστους των μεταφορών σε σχέση με ότι ισχύει σήμερα, θα συνεπάγεται μείωση της ζήτησης μεταφορικού έργου, λόγω του χαμηλού διαθέσιμου εισοδήματος από τους καταναλωτές οι οποίοι είναι και ταξιδιώτες.

Πάντως όποια αύξηση του μεταφορικού κόστους ουσιαστικά αδυνατεί ως προς την ανταγωνιστικότητα το Ελληνικό τουριστικό προϊόν.

Συμπερασματικά όποια από τις δύο πρακτικά εφαρμόσιμες λύσεις επιλεγεί, υπάρχει ο κίνδυνος της σημαντικής αύξησης του κόστους του μεταφορικού έργου από την ακτοπλοΐα.

Για να γίνουν κατανοητά τα μεγέθη της ακτοπλοΐας θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι για τη δρομολογιακή περίοδο 2018, αναμένεται να δραστηριοποιηθούν συνολικά 96 πλοία, είτε συμβατικά με δραστηριότητα όλο το χρόνο, είτε ταχύπλοα με εποχιακή δραστηριότητα τεσσάρων μηνών.

Αυτά τα πλοία ανήκουν σε 30 εταιρίες εκ των οποίων μόνον 4 έχουν στόλο μεγαλύτερο των τεσσάρων πλοίων, ενώ 16 εταιρίες διαχειρίζονται ένα μόνο πλοίο.

Από αυτό το τελευταίο στοιχείο γίνεται κατανοητή η ανελαστικότητα σε σχέση με το κόστος και η δύσκολη οικονομική βιωσιμότητα πολλών εταιριών, κυρίως εάν συνυπολογισθούν τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου την τελευταία δεκαετία.

Επομένως η οικονομική δραστηριότητα στα νησιά, το σύνολο της τουριστικής βιομηχανίας, η καθημερινότητα και το κόστος διαβίωσης των νησιωτών θα εξαρτηθούν από τις λύσεις που πολύ σύντομα θα κληθεί να αποφασίσει η Ελληνική Ακτοπλοΐα.

Παρακολουθώντας τον δημόσιο διάλογο βλέπουμε ότι η κυβέρνηση δεν ασχολείται καθόλου με το θέμα.

Διότι εάν ασχολείτο θα έπρεπε να αντιμετωπίσει τα βασικά.

Ας μην ζητάμε πολλά μαζί.

Μια καλή αρχή θα ήταν η επαναφορά του τραπεζικού τομέα στην κανονικότητα.

Η κανονικότητα όμως είναι κάτι που δεν συμβαδίζει με την παρούσα κυβέρνηση σε κανένα θεσμό και πλαίσιο της πολιτικής και οικονομικής ζωής της χώρας.

Γιώργος Βακόνδιος

Πολιτευτής Κυκλάδων Ν.Δ.

Υπεύθυνος Ακτοπλοΐας Τομέα Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Aegean Air: Ιστορικές επιδόσεις το 2024, ισχυρή εκκίνηση και στρατηγική ανάπτυξης για το 2025

Αύξηση επιβατικής κίνησης, ενίσχυση στόλου και επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υπηρεσίες χαρακτηρίζουν την πορεία της AEGEAN, σύμφωνα με την παρουσίαση του CEO Δ. Γερογιάννη.

Ο «Τυφώνας» που καθαρίζει τις ελληνικές ακτές – Μια θαλάσσια αποστολή ελπίδας και αλλαγής

Με 17,8 εκατομμύρια σκουπίδια λιγότερα, το επιχειρησιακό πλοίο του Ιδρύματος Λασκαρίδη ταξιδεύει από νησί σε νησί για να αποκαταστήσει το φυσικό μας περιβάλλον και να δώσει νέα πνοή στις παραλίες της Ελλάδας.

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Παγώνουν, τι είπε ο Κικίλιας από τη Σύρο (video)

Η μείωση των λιμενικών τελών συγκράτησε το μεταφορικό κόστος. Αποφεύχθηκαν αυξήσεις έως και 15%, ύστερα από τις πρωτοβουλίες του υπουργού Nαυτιλίας. Πίνακας με παραδείγματα

Ανδρος: Η Μονή Παναχράντου εγκαινιάζει τη μόνιμη συλλογή «Τέχνης Φυλακτήριον»

Ένας νέος πνευματικός και καλλιτεχνικός θεσμός με τη συμμετοχή 46 σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, στην καρδιά της μοναστικής ζωής.

Δραματικές ελλείψεις διασωστών στο ΕΚΑΒ: Στο «κόκκινο» τα νησιά ενόψει καλοκαιριού (video)

Ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ προειδοποιεί για σοβαρούς κινδύνους σε Κυκλάδες και ηπειρωτικές περιοχές λόγω αδυναμίας 24ωρης λειτουργίας των ασθενοφόρων.

Κώδικα Αυτοδιοίκησης: Ενίσχυση γονεϊκότητας και κοινωνικής πολιτικής από τους δήμους

Επιδοτήσεις έως 3.000€ για κάθε γέννηση, στήριξη εκπαιδευτικών και δομών υγείας φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση – Ζητείται αναδρομική ισχύς για αδικημένες οικογένειες.

Ανάσα στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Μειώσεις μέσω λιμενικών τελών ανακοίνωσε ο Β. Κικίλιας

Μεσοσταθμική μείωση 3,2% και σημαντικές εκπτώσεις για οικογένειες υπόσχεται η κυβέρνηση, με στόχο πιο προσιτά ταξίδια στα νησιά για το 2025.

Η 10η γενιά Pokémon εμπνέεται από τις Κυκλάδες

Η θρυλική σειρά Pokémon φαίνεται να στρέφει το βλέμμα της στο Αιγαίο, αντλώντας έμπνευση από το κυκλαδίτικο τοπίο και τις θαλάσσιες μετακινήσεις μεταξύ νησιών.

Σίφνος – Κινητές Ιατρικές Μονάδες: Ολιστική Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας το τριήμερο 8-10 Μαΐου

Δωρεάν εξετάσεις από 12 ειδικότητες, σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών και πρόγραμμα πρόληψης πτώσεων για άτομα άνω των 65 ετών – Μόνο ηλεκτρονικά τα ραντεβού.

Κίνα: Από την ανάβαση με ιδρώτα, στην άνεση με κυλιόμενες σκάλες

Στην Κίνα, ένα φιλόδοξο έργο μεταμορφώνει την παραδοσιακή ανάβαση στο βουνό Lingshan, ύψους 1.500 μέτρων, με την εγκατάσταση κυλιόμενων σκαλών που επιτρέπουν στους επισκέπτες να φτάσουν στην κορυφή με άνεση.

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Blue Star Ferries – Πρωτομαγιά: Δεμένα τα πλοία, το “Blue Star Naxos” θα ταξιδέψει λίγο πριν τα μεσάνυχτα

Απεργία των πλοίων την Πρωτομαγιά με βάση την απόφαση της ΠΝΟ - Πως θα κινηθούν τα πλοία της Blue Star Ferries;

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο