Κάθε νέα είδηση για τις αλλαγές που υλοποιούνται ήδη, είτε στα επιχειρηματικά σχήματα είτε με αγοραπωλησίες ή και παραγγελίες πλοίων, προοικονομεί την εκ θεμελίων εξέλιξη της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Της Αναστασίας Βαμβακά (capital.gr)
Μέχρι το 2030 τίποτα δεν θα είναι ίδιο, αρκεί να αναλογιστεί κανείς τις αλλαγές που έχουν ήδη σημειωθεί τα τελευταία δύο χρόνια: τη συγχώνευση της Αttica με την ΑΝΕΚ, τα νέα πλοία που έχουν έρθει και όσα σχεδιάζεται να έρθουν, τις εταιρείες που πλέον διαχειρίζονται οι ίδιες σημαντικές λιμενικές εγκαταστάσεις και, φυσικά, τη μεγάλη ενεργειακή μετάβαση, της οποίας το ρυθμιστικό πλαίσιο, σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται.
Και όσα δεν συνέβησαν τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια, με την αγορά να τα χαρακτηρίζει χαμένα, θα πρέπει να συμβούν στα επόμενα τέσσερα και στον σχεδιασμό των αποφάσεων και σε επίπεδο αγοράς και Πολιτείας, αλλά κυρίως στην υλοποίησή τους. Με δεδομένο ότι το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, και μάλιστα με πράσινα κριτήρια, είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Για τις μεσαίες και μικρότερες εταιρείες του κλάδου η πρόκληση αυτή ή θα τις δυναμώσει ή θα τις οδηγήσει στο τέλος των δραστηριοτήτων τους.
Οι εξελίξεις
Η Fast Ferries, συμφερόντων του Θεολόγου Παναγιωτάκη, αγόρασε τα δύο επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία της Zante Ferries, το “Διονύσιος Σολωμός” και το “Αδαμάντιος Κοραής”. Η Fast Ferries, η οποία ενδυναμώνει έτσι τη θέση της στον ακτοπλοϊκό κλάδο, έχει στόλο από τέσσερα πλοία, τρία συμβατικά επιβατηγά-οχηματαγωγά και ένα ταχύπλοο, το “Fast Ferries Andros”, το “Αικατερίνη Π.” και το “Θεολόγος Π.”, καθώς και το ταχύπλοο “Thunder”. Δραστηριοποιείται στις γραμμές “Ραφήνα – Άνδρος – Τήνος – Μύκονος” και “Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Νάξος”. Από το καλοκαίρι του 2023 η εταιρεία με το πλοίο “Thunder” υλοποιεί το δρομολόγιο “Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Ίος – Σαντορίνη – Ηράκλειο Κρήτης”.
H πολυμετοχική Zante Ferries θα πραγματοποιήσει γενική συνέλευση σήμερα 22 Σεπτεμβρίου στη Ζάκυνθο προκειμένου οι 190 μέτοχοί της να αποφασίσουν οριστικά για την πώληση των δύο πλοίων. Θα δεχτούν οι μέτοχοι ή θα έχουμε αλλαγή;
Το “Διονύσιος Σολωμός” είναι δρομολογημένο στις Δυτικές Κυκλάδες από το λιμάνι του Πειραιά. Το “Αδαμάντιος Κοραής” ταξιδεύει στη Σαμοθράκη και στη Λήμνο από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Και τα δύο πλοία υπό τη νέα πλοιοκτησία της Fast Ferries φημολογείται ότι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούν τις συγκεκριμένες γραμμές.
Μέσα στο καλοκαίρι οι αδελφοί Στεφάνου της Golden Star Ferries απέκτησαν με ίδια κεφάλαια το F/B “Volcan de Taburiente”. Από τον Απρίλιο του 2021, με την ανακοίνωση της πώλησης τεσσάρων πλοίων στη Seajets, η Golden Star Ferries γύρισε σελίδα προβαίνοντας στην αγορά πλοίων που ενσωματώνονται σταδιακά στην ελληνική ακτοπλοΐα.
Η Golden Star Ferries έχει 4 πλοία –χωρίς το νέο της απόκτημα–, εκ των οποίων τα 2 είναι συμβατικά (“Superferry” και “Andros Queen”) και 2 ταχύπλοα, τα “Superexpress” και το “Golden Princess”. Το τελευταίο, που αποκτήθηκε το 2023, είναι το ex “Gotlandia II”, ένα ταχύπλοο Monohull το οποίο κατασκευάστηκε στα ιταλικά ναυπηγεία της Fincantieri το 2006.
Golden Star Ferries: Πρόσθεσε νέο επιβατικό πλοίο στον στόλο της
Η πρόκληση της ανανέωσης
Με βάση το γεγονός ότι δεν υπάρχουν, όμως, αρκετά διαθέσιμα μεταχειρισμένα πλοία που να πληρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η μόνη λύση είναι η κατασκευή νέων πλοίων. Όπως καταγράφει η ετήσια έκθεση της XRTC, τα προβλήματα που τίθενται είναι ποικίλα, με τα σημαντικότερα να είναι το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιούν τα νέα αυτά πλοία και πώς θα χρηματοδοτηθούν.
Επιπρόσθετα, τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που δύνανται να δραστηριοποιηθούν στις λιμενικές υποδομές των ελληνικών νησιών πρέπει να είναι συγκεκριμένων προδιαγραφών σε μέγεθος και χωρητικότητα, αλλά και σε ελκτικές δυνατότητες, προσαρμοσμένα στις ανάγκες των ελληνικών λιμένων.
Ενώ έχουν τεθεί οι προθεσμίες για την επίτευξη της μείωσης των αέριων ρύπων, εντούτοις τεχνολογικά δεν έχουν ακόμη επιτευχθεί οι βιώσιμες λύσεις για την αντικατάστασή τους από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ηλεκτρισμός, τα βιοκαύσιμα, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη κ.ά.
Οι μεγάλες εταιρείες, όπως η Attica και οι Μινωικές, έχουν προχωρήσει στον σχεδιασμό κατασκευής νέων πλοίων, ενώ οι μικρότερες εταιρείες αντιμετωπίζουν μεγάλη δυστοκία λόγω της απροθυμίας των τραπεζών να τις χρηματοδοτήσουν εξαιτίας του μικρού μεγέθους τους και της έλλειψης εταιρικής διακυβέρνησης.
Η Attica έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων το καθένα, τα οποία θα ναυπηγηθούν στην Κίνα. Επίσης έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για τη δυνατότητα ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ σχεδιάζει την αντικατάσταση των 3 ταχύπλοων Aero με 2 νέα Aero. Ο όμιλος Grimaldi έχει προχωρήσει σε νέο ναυπηγικό πρόγραμμα 1 δισ., σύμφωνα με το οποίο δύο πλοία προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές.