Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα: Τρις δις ευρώ σε επενδύσεις για την ακτοπλοϊα τα επόμενα χρόνια

Ελλάδα: Τρις δις ευρώ σε επενδύσεις για την ακτοπλοϊα τα επόμενα χρόνια

|

Η μεγάλη γήρανση του ελληνικού στόλου και οι νέοι κανόνες για τους ρύπους στην ακτοπλοϊα φέρνουν επενδύσεις – Στα τρία δις ευρώ το ύψος των επενδύσεων και άμεσα – Η πρόβλεψη στο Ταμείο Ανάκαμψης 

Χρηματοδοτήσεις έως και 3 δισ. ευρώ υπολογίζεται πως θα απαιτηθούν για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου έως τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας. Οι επενδύσεις αυτές είναι αναγκαίες, τόσο λόγω της γήρανσης του υπάρχοντος στόλου όσο και εξαιτίας της ανάγκης συμμόρφωσης με τους νέους κανόνες για τις εκπομπές καυσαερίων και άλλων ρύπων.

Ενα μέρος των απαιτούμενων κεφαλαίων εκτιμάται πως μπορεί να προέλθει από ευρωπαϊκά κονδύλια και άλλο από κρατική στήριξη, ωστόσο το μεγαλύτερο βάρος θα κληθούν να αναλάβουν με ίδια κεφάλαια οι εταιρείες, στηριζόμενες με τη σειρά τους σε πιστώσεις από τράπεζες και επενδυτές. Η ανάγκη ανανέωσης του στόλου, ακριβώς εξαιτίας των νέων κανόνων για τους ρύπους, δεν είναι προαιρετική. Με απλά λόγια, όσοι δεν εκσυγχρονιστούν θα πάψουν να υπάρχουν. Την πρόκληση αυτή για ένα μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα, μέρος του οποίου μπορεί να δοθεί στα ελληνικά ναυπηγεία υπό προϋποθέσεις, περιγράφει η 20ή ετήσια έκθεση για τον κλάδο της XRTC Business Consultants.

Οπως εξηγεί ο επικεφαλής της XRTC, τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης, επικαλούμενος και στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), το 2030 η ηλικία του 32,7% του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου θα είναι μεγαλύτερη των 40 ετών, με 18 πλοία να είναι άνω των 50 ετών. «Χαρακτηριστικό της γήρανσης του στόλου είναι ότι το σύνολό του είναι άνω των 7 ετών, με διάμεση ηλικία τα 25 έτη. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι στα επόμενα 10 χρόνια θα πρέπει να αντικατασταθεί το 50% του υφιστάμενου στόλου, με την υπόθεση ότι το κόστος συντήρησης για πλοία άνω των 35 ετών αυξάνει απαγορευτικά». «Δεδομένου ότι στη διεθνή αγορά δεν διατίθενται προς πώληση πλοία μικρότερης ηλικίας και κατάλληλα για τις ακτοπλοϊκές μας γραμμές, η μόνη λύση για την ανανέωση του στόλου είναι η κατασκευή νέων πλοίων, το κόστος των οποίων είναι υψηλό, κυρίως λόγω των νέων περιβαλλοντικών προδιαγραφών, ενώ ο χρόνος κατασκευής ξεπερνά τα 2-3 χρόνια», προσθέτει. Να σημειωθεί πως στο σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης υπάρχει πρόβλεψη για την ολοκλήρωση μελέτης στην οποία θα αποτυπώνονται οι συνολικές ανάγκες, οι δυνατότητες χρηματοδότησης των ναυπηγήσεων, αλλά και κάποια κονδύλια για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ακτοπλοΐας.

Με βάση τους υπολογισμούς της XRTC, τα απαιτούμενα κεφάλαια της ανανέωσης και αναβάθμισης του στόλου την επόμενη δεκαετία κυμαίνονται μεταξύ 2,6 και 3 δισ. ευρώ, ενώ επιπροσθέτως χρειάζονται άνω των 100 εκατομμυρίων για την αναβάθμιση του στόλου των νεότερων πλοίων. «Αυτά τα ποσά είναι από μόνα τους μεγάλα και αποτελούν πρόκληση για την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, η οποία έχει αποκτήσει αναπτυξιακή δυναμική με την επενδυτική είσοδο πεπειραμένων ναυτιλιακών επενδυτών.

Η αναγκαιότητα των νέων κατασκευών, αλλά και η προτίμηση των Ελλήνων ακτοπλόων στην κατασκευή και επισκευή πλοίων στη χώρα μας θα ωθήσει και θα επιταχύνει την έναρξη της ναυπηγικής δραστηριότητας, με πρόβλεψη να ξεκινήσουν νέες ναυπηγήσεις εντός τριετίας», εκτιμά ο Γ. Ξηραδάκης. Χαρακτηρίζει δε τη δεκαετία που έχει ορίζοντα το 2030, ως ένα «διάστημα ευκαιριών για τις εταιρείες του κλάδου, ώστε να προσαρμοστούν στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον». Οι ευκαιρίες αυτές, εκτιμά, προκύπτουν από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που παρέχει η Ε.Ε. στο πλαίσιο της πολιτικής της αναφορικά με το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη, καθώς και με τη διάθεση της ελληνικής Πολιτείας να σταθεί αρωγός στην προσπάθεια διατήρησης της συνοχής του νησιωτικού χώρου με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Αλλη μια ευκαιρία αποτελούν τα νέα πρότυπα ESG, τα οποία στο άμεσο μέλλον θα επιβάλουν την αλλαγή κουλτούρας λειτουργίας και νέων μοντέλων διοίκησης των εταιρειών. Η εξοικείωση και συμμόρφωση με τις νέες αυτές πρακτικές σε μεγάλο βαθμό θα καθορίσει και τη βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς –μεταξύ άλλων– θα επηρεάζεται η πρόσβαση σε κεφάλαια και το κόστος αυτών. 

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα kathimerini.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Βράβευση των νέων φοιτητών από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Η εκδήλωση-θεσμός πραγματοποιείται για 7η χρονιά, με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών, εκπαιδευτικών και εκπροσώπων της νέας γενιάς

Επίτιμος δημότης Ανάφης ο Μάριος Ηλιόπουλος

Ο ιδιοκτήτης της Seajets και πρόεδρος της ΠΑΕ ΑΕΚ τιμήθηκε για την προσφορά του στις Κυκλάδες και την ενίσχυση της νησιωτικής κοινωνίας

Νάξος – Απόλλωνας: Ασφαλιστικά μέτρα και αγωγή πολιτών για τον ΒΙΟ.ΚΑ.

Πολίτες ζητούν την άμεση παύση λειτουργίας του βιολογικού καθαρισμού που εδώ και τρεις δεκαετίες ρυπαίνει τον κολυμβητικό όρμο – Παράλληλες αναφορές σε υπερτουρισμό και αδυναμία υποδομών

Γιάννης Βρούτσης: «Η Ελλάδα είναι παγκόσμια δύναμη στο μπάσκετ – Διεκδικούμε το Final Four της Euroleague»

Ο αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού μίλησε για την πρόκριση της Εθνικής στα ημιτελικά του Eurobasket και για τη μεγάλη προσπάθεια να φιλοξενήσει η Αθήνα το Final Four.

Η Ένωση Γονέων Πάρου κρούει τον κώδωνα: Σοβαρά προβλήματα σε Γυμνάσιο Παροικίας και Δημοτικό Αγκαιριάς

Με επιστολή προς τον Δήμο, ζητούνται άμεσες παρεμβάσεις σε καθαριότητα, φθορές και εξοπλισμό, ώστε η σχολική χρονιά να ξεκινήσει με αξιοπρέπεια.

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Λιμάνι Πάρου: Ο Αύγουστος των ρεκόρ – 366.812 επιβάτες και 40.710 οχήματα έκαναν… απόβαση!

Η τουριστική «καρδιά» της Πάρου χτύπησε δυνατά, με το λιμάνι να καταγράφει ιστορικά υψηλά σε επιβάτες και οχήματα, επιβεβαιώνοντας τη διαρκή άνοδο του νησιού.

Νάξος – Απόλλωνας: 109 πράσινα χελωνάκια ξεκίνησαν το πρώτο τους ταξίδι στο Αιγαίο (video)

Μια μαγική στιγμή για κατοίκους και επισκέπτες, με τη συμβολή όλων στην προστασία των μικρών Chelonia mydas. (video)

Νάξος: Εκδοση ψηφίσματος και ομόφωνη στήριξη στον δήμαρχο Καισαριανής και τα μέλη του ΔΣ

Το ΔΣ Νάξου & Μικρών Κυκλάδων ζητά ανάκληση της δίωξης, κατάργηση της «διάταξης Βορίδη» και ενίσχυση των δήμων με προσωπικό και χρηματοδότηση.

Σίφνος: Πρώτη στην Ελλάδα για την καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής, σύμφωνα με τη The Sun

Διεθνής διάκριση για το νησί του Τσελεμεντέ, που αναδείχθηκε κορυφαία επιλογή για αυθεντικές εμπειρίες και ποιοτικές υπηρεσίες σε προσιτές τιμές.

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

«Βιώσιμες Κυκλάδες»: Το Φιλώτι της Νάξου στο πρώτο ντοκιμαντέρ της Πρωτοβουλίας για τη Δημοσιογραφία (video)

Η καρδιά της κτηνοτροφίας, η κρίση νερού και η μάχη για διατήρηση της ταυτότητας

Ι. Μητρόπολη Παροναξίας: «Η Μονή Τιμίου Σταυρού Σαγκρίου δεν είναι χώρος εκδηλώσεων αλλά ιερός τόπος λατρείας»

Με σκληρή ανακοίνωση, η Μητρόπολη Παροναξίας απαντά σε δημοσιεύματα για το Φεστιβάλ Νάξου, θέτοντας ζήτημα σεβασμού της ιστορικότητας και ιερότητας της Μονής.

Το «Τσικάλι» της Νάξου: Εκεί όπου το μαγειρείο γίνεται εμπειρία

Σπιτικά φαγητά, ντόπιες πρώτες ύλες και η τέχνη του σεφ Διομήδη Ανέστη σε ένα μαγειρείο που μυρίζει Ελλάδα και θαλασσινή αύρα Αιγαίου.

Μ. Κουτουλάκης: «Ιστορική μείωση ΦΠΑ 30% στα νησιά έως 20.000 κατοίκους»

Ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής σχολιάζει τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ και μιλά για «μια νέα αρχή» στην ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική.