Τρίτη, 7 Φεβρουαρίου, 2023
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα: Τα καύσιμα γονατίζουν την ακτοπλοϊα

Ελλάδα: Τα καύσιμα γονατίζουν την ακτοπλοϊα

|

Ο μεγάλος πονοκέφαλος όμως για την ακτοπλοΐα δεν είναι η μειωμένη κίνηση, αλλά η μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων που έχει υποχρεώσει τις εταιρείες να προχωρήσουν σε απανωτές αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Από 10%-20% χαμηλότερα σε σύγκριση με το 2019 θα κινηθεί το 2022 η ακτοπλοϊκή επιβατική κίνηση σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρο Πασχάλη. Μιλώντας στα ΝΕΑ σημειώνει ότι τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022 το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών ήταν μειωμένο κατά περίπου 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Οι προοπτικές για τους επόμενους μήνες δεν δείχνουν ότι θα φτάσει στα επίπεδα του 2019, καθώς οι προκρατήσεις για το τρίτο τρίμηνο του έτους κινούνται ακόμα χαμηλότερα από τις αντίστοιχες του 2019 για την ίδια περίοδο. Η δουλειά των groups έχει σχεδόν χαθεί ως απόρροια των δύο ετών κορωνοϊού, ενώ σημαντικές αγορές, όπως η κινεζική, παραμένουν ακόμα κλειστές. Όσον αφορά τη μεταφορά φορτίων κινείται σε περίπου ίδια επίπεδα με το 2019.

Ο μεγάλος πονοκέφαλος όμως για την ακτοπλοΐα δεν είναι η μειωμένη κίνηση, αλλά η μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων που έχει υποχρεώσει τις εταιρείες να προχωρήσουν σε απανωτές αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

«Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30-35% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων κατά μέσο όρο. Με τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων που βλέπουμε, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και όλο το 2022, έχουμε φτάσει σε σημείο σήμερα να είναι υπερδιπλάσιες από την αντίστοιχη περσυνή περίοδο εκτοξεύοντας το κόστος καυσίμων στο 60-70% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων», εξηγεί ο κ. Πασχάλης.

«Όπως αντιλαμβάνεστε, συνεχίζει, είναι αδύνατο για τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να απορροφήσουν αυτό το επιπλέον κόστος παρά τις προσπάθειες μετριασμού του που έκαναν μέσω μείωσης ταχυτήτων, μείωσης ή συγχώνευσης κάποιων δρομολογίων και περιορισμού άλλων λειτουργικών δαπανών».

Η αύξηση των ναύλων είναι για τον Πρόεδρο του ΣΕΕΝ «το τελευταίο μέτρο που χρησιμοποιήθηκε για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου» και όμως «σε καμία περίπτωση δεν φαίνεται να είναι αρκετή για να καλύψει το επιπλέον κόστος καυσίμων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου μας» αλλά οι αυξήσεις δεν μπορεί να είναι χωρίς όρια, καθώς «δεν επιθυμούμε να βλαφτεί η ζήτηση των ευαίσθητων υπηρεσιών μας». Σε κάθε περίπτωση «οι αυξήσεις στις τιμές πώλησης των υπηρεσιών μας δεν διαφέρουν από τις αυξήσεις που βλέπουμε στις τιμές πώλησης αγαθών και υπηρεσιών σε άλλους κλάδους της οικονομίας» λέει ο κ. Πασχάλης.

Ο κ. Πασχάλης αντικρούει επίσης την κριτική ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση από την πολιτεία μέσω των μισθωμάτων των  «αγόνων» γραμμών. Όπως εξηγεί « οι επιδοτήσεις (μισθώματα) για την εκτέλεση γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) που καταβάλει εν τέλει ο Έλληνας φορολογούμενος για την εξασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης μικρών και απομακρυσμένων νησιών με την Ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους, υφίστανται γιατί αυτές οι συνδέσεις δεν έχουν ικανοποιητικό μεταφορικό έργο (μόλις το 5% του συνόλου) ώστε να δραστηριοποιηθούν ελεύθερα (άνευ μίσθωσης) τα πλοία». Επίσης σημειώνει ότι «τα μισθώματα μετά βίας αρκούν ώστε να καλύψουν μέρος των λειτουργικών δαπανών των πλοίων».

Εξάλλου τα κονδύλια αυτά μοιράζονται σε πάνω από 50 πλοία διαφόρων μεγεθών, ενώ με τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων οι λειτουργικές δαπάνες των πλοίων που εκτελούν αυτές τις συνδέσεις έχουν επίσης αυξηθεί κατακόρυφα, χωρίς ταυτόχρονα να έχουν αυξηθεί τα μισθώματα, ούτε τα εισιτήρια που καθορίζονται από το κράτος. Πρόσφατα μάλιστα ο ΣΕΕΝ έστειλε επιστολή στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως αποκαλύπτει ο κ. Πασχάλης, αιτούμενο την αύξηση των μισθωμάτων και την επανεξέταση των σχετικών ρυθμίσεων για την έγκαιρη καταβολή των μισθωμάτων ενόψει των διαγωνισμών ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για το επόμενο έτος που σύντομα θα προκηρυχτούν.

Τέλος ο κ. Πασχάλης επισημαίνει ότι η δύσκολη πορεία της ακτοπλοΐας τα δυο τρία τελευταία χρόνια έχει απομυζήσει πολύτιμα κεφάλαια από τους ισολογισμούς των εταιρειών τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για να αντιμετωπίσουν τις δύο μεγάλες προκλήσεις της τρέχουσας δεκαετίας, αυτή της ενεργειακής βελτίωσης των υφιστάμενων πλοίων με στόχο τη μείωση εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου και αυτή της έναρξης ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα περιβαλλοντικά φιλικότερα πλοία. Η διαδρομή για την επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί πολύ υψηλές κεφαλαιουχικές επενδύσεις στα υφιστάμενα πλοία αλλά και για την κατασκευή νέων πλοίων. Τα κεφάλαια αυτά, τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, θα πρέπει να σχηματιστούν με τη συμβολή όλων των εμπλεκομένων και ενδιαφερομένων μερών ώστε να επιτευχθεί μία δίκαιη και βιώσιμη μετάβαση στην «πράσινη» ακτοπλοΐα.

Πηγή ΟΤ

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εκοιμήθη ο Αρχιμανδρίτης π. Αντώνιος Παραράς

Στο Καλόκξυλο - τόπος καταγωγής του - αύριο Τετάρτη η εξόδιος ακολουθία

Σε ποια περιοχή των Κυκλάδων μπορείτε να νοικιάσετε διαμέρισμα με 11 ευρώ το m2?

Ευκαιρίες σε ακίνητα των Κυκλάδων ... Ποια είναι τα φθηνότερα νησιά για ενοικίαση κατοικίας

Στοίχημα – Ελλάδα (μπάσκετ): Σκληρή άμυνα και έδρα δίνει πρόβάδισμα στην ΑΕΚ

Το συνδυαστικό από το ΑΕΚ - Λιμόζ και η ελληνική «κόντρα» στο Κύπελλο Ολλανδίας - Η πρόταση από την Foxbet.gr

Επαρχείο: Ενημέρωση για την κίνηση στην Ορεινή Νάξο

Ανακοίνωση εξέδωσε ο Επαρχος Νάξου, Μικρών Κυκλάδων και Αμοργού, Ιωάννης Μαργαρίτης σχετικά με την κατάσταση του οδικού δικτύου στην Ορεινή Νάξο

Τήνος: Προβολή των μονοπατιών

Μέσω του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΙ η προβολή των μονοπατιών της Τήνου

Σύρος – Γεν. Νοσοκομείο: Η πρώτη γιατρός Παθολογικής Ογκολογίας έπιασε δουλειά

Ανέλαβε υπηρεσία στο νοσοκομείο ιατρός, Παθολογικής Ογκολογίας - Η ανακοίνωση από τη διοίκηση του Νοσοκομείου

Εκτακτο: Ναυάγιο βάρκας στη Λέσβο, διασώθηκαν 16 μετανάστες

Τρεις νεκροί σε ναυάγιο στη Λέσβο - Έρευνες για περίπου 20 αγνοουμένους μτανάστες

Τουρκία: Συνεχόμενοι μετασεισμοί, περισσότεροι από 4000 οι νεκροί

Αγωνία στα χαλάσματα – Νέα δόνηση 5,6 Ρίχτερ - Χιλιάδες οι νεκροί, δυσχερής η διαδικασία διάσωσης εν μέσω συνεχών μετασεισμών και δυσμενών συνθηκών

Νάξος: Χιόνισε και με τη …βούλα στην Απείρανθο

Μετά από τρεις ημέρες που παλεύει να πιάσει το χιόνι, τα ξημερώματα της Τρίτης έχουμε χιόνι στην Ορεινή Νάξο. Προσοχή στις μετακινήσεις

Σίφνος: Η προσέγγιση του “Ανεμος” στο λιμάνι και η επιβίβαση της ιερής εικόνας του Αγίου Συμεών

Στο λιμάνι των Καμαρών βρέθηκε σήμερα το πλοίο "Ανεμος" που έρχεται από τη Φινλανδια και έχει προορισμό τον Πειραιά - Η παράδοση που θέλει την εικόνα του Αγίου Συμεών να επιβιβάζεται στο πλοίο (photo)

EOES 2023: Τα παιδιά του ΓΕΛ Νάξου πήραν το πρώτο βραβείο και πάνε Λετονία

Η τριάδα των μαθητών της Νάξου (ΓΕΛ "Μανώλης Γλέζος") έκαναν το καθήκον τους, κέρδισαν στον πανελλήνιο διαγωνισμό (EOES 2023) και θα διεκδικήσουν το μετάλλιο στην Λετονία

Γιατί στη Νάξο είναι ωραία και τον χειμώνα

Επιλέγουμε τη Νάξο, το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων, που δεν χάνει την ζωντάνια του τον χειμώνα, για την πρώτη εξόρμηση-αστραπή του 2023

Blue Star Naxos: Αύριο Σάββατο αντί για τη Κυριακή επιστρέφει από Αμοργό

Η "Μπάρμπαρα" φέρνει αλλαγές στα δρομολόγια... Τι συμβαίνει με το Blue Star Naxos

Γ. Βρούτσης: “Να ενταχθεί η Τήνος στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κρήτη”

Γ. Βρούτσης: «Με αναφορά στη Βουλή ζητώ να συμπεριληφθεί η Τήνος στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Πειραιά, Κυκλάδων, Κρήτης»

Ρομαντική επιστροφή σε μία άλλη εποχή της Νάξου

Το τετράγωνο στο τέλος της χερσαίας ζώνης Νάξου όπως δεν το έχετε ξαναδεί ...

Γλινάδο – ΕΑΣ Νάξου: Το νέο τυροκομείο είναι γεγονός (video)

Ξεκινά την λειτουργία του το νέο Τυροκομείο της Ε.Α.Σ. Νάξου! (video)

Τα λιμάνια της … οργής, επιτακτική η ανάγκη για βελτίωση υποδομών

Γερασμένες, ελλιπείς ή κακοσυντηρημένες λιμενικές υποδομές θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές

Η κακοκαιρία “δένει” τα πλοία την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου – Αλλαγές στα δρομολόγια

Η "Μπάρμπαρα" θα κρατήσει δεμένα τα πλοία την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου

Η μάχη της ακτοπλοϊας, νέο πεδίο δράσης η γραμμή Πειραιάς – Κρήτη μέσω Κυκλάδων

Μπορεί να είμαστε στις αρχές του έτους, όμως ήδη φουντώνει ο ανταγωνισμός σε Κυκλάδες και Κρήτη - Νέα πλοία μπαίνουν στο «παιχνίδι», ανοίγουν καινούριες γραμμές και η Minoan Lines ετοιμάζεται για τουλάχιστον 20 δρομολόγια στις Δυτικές Κυκλάδες