Κυριακή, 11 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα: Τα καύσιμα γονατίζουν την ακτοπλοϊα

Ελλάδα: Τα καύσιμα γονατίζουν την ακτοπλοϊα

|

Ο μεγάλος πονοκέφαλος όμως για την ακτοπλοΐα δεν είναι η μειωμένη κίνηση, αλλά η μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων που έχει υποχρεώσει τις εταιρείες να προχωρήσουν σε απανωτές αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Από 10%-20% χαμηλότερα σε σύγκριση με το 2019 θα κινηθεί το 2022 η ακτοπλοϊκή επιβατική κίνηση σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρο Πασχάλη. Μιλώντας στα ΝΕΑ σημειώνει ότι τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022 το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών ήταν μειωμένο κατά περίπου 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Οι προοπτικές για τους επόμενους μήνες δεν δείχνουν ότι θα φτάσει στα επίπεδα του 2019, καθώς οι προκρατήσεις για το τρίτο τρίμηνο του έτους κινούνται ακόμα χαμηλότερα από τις αντίστοιχες του 2019 για την ίδια περίοδο. Η δουλειά των groups έχει σχεδόν χαθεί ως απόρροια των δύο ετών κορωνοϊού, ενώ σημαντικές αγορές, όπως η κινεζική, παραμένουν ακόμα κλειστές. Όσον αφορά τη μεταφορά φορτίων κινείται σε περίπου ίδια επίπεδα με το 2019.

Ο μεγάλος πονοκέφαλος όμως για την ακτοπλοΐα δεν είναι η μειωμένη κίνηση, αλλά η μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων που έχει υποχρεώσει τις εταιρείες να προχωρήσουν σε απανωτές αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

«Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30-35% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων κατά μέσο όρο. Με τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων που βλέπουμε, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και όλο το 2022, έχουμε φτάσει σε σημείο σήμερα να είναι υπερδιπλάσιες από την αντίστοιχη περσυνή περίοδο εκτοξεύοντας το κόστος καυσίμων στο 60-70% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων», εξηγεί ο κ. Πασχάλης.

«Όπως αντιλαμβάνεστε, συνεχίζει, είναι αδύνατο για τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να απορροφήσουν αυτό το επιπλέον κόστος παρά τις προσπάθειες μετριασμού του που έκαναν μέσω μείωσης ταχυτήτων, μείωσης ή συγχώνευσης κάποιων δρομολογίων και περιορισμού άλλων λειτουργικών δαπανών».

Η αύξηση των ναύλων είναι για τον Πρόεδρο του ΣΕΕΝ «το τελευταίο μέτρο που χρησιμοποιήθηκε για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου» και όμως «σε καμία περίπτωση δεν φαίνεται να είναι αρκετή για να καλύψει το επιπλέον κόστος καυσίμων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου μας» αλλά οι αυξήσεις δεν μπορεί να είναι χωρίς όρια, καθώς «δεν επιθυμούμε να βλαφτεί η ζήτηση των ευαίσθητων υπηρεσιών μας». Σε κάθε περίπτωση «οι αυξήσεις στις τιμές πώλησης των υπηρεσιών μας δεν διαφέρουν από τις αυξήσεις που βλέπουμε στις τιμές πώλησης αγαθών και υπηρεσιών σε άλλους κλάδους της οικονομίας» λέει ο κ. Πασχάλης.

Ο κ. Πασχάλης αντικρούει επίσης την κριτική ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση από την πολιτεία μέσω των μισθωμάτων των  «αγόνων» γραμμών. Όπως εξηγεί « οι επιδοτήσεις (μισθώματα) για την εκτέλεση γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) που καταβάλει εν τέλει ο Έλληνας φορολογούμενος για την εξασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης μικρών και απομακρυσμένων νησιών με την Ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους, υφίστανται γιατί αυτές οι συνδέσεις δεν έχουν ικανοποιητικό μεταφορικό έργο (μόλις το 5% του συνόλου) ώστε να δραστηριοποιηθούν ελεύθερα (άνευ μίσθωσης) τα πλοία». Επίσης σημειώνει ότι «τα μισθώματα μετά βίας αρκούν ώστε να καλύψουν μέρος των λειτουργικών δαπανών των πλοίων».

Εξάλλου τα κονδύλια αυτά μοιράζονται σε πάνω από 50 πλοία διαφόρων μεγεθών, ενώ με τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων οι λειτουργικές δαπάνες των πλοίων που εκτελούν αυτές τις συνδέσεις έχουν επίσης αυξηθεί κατακόρυφα, χωρίς ταυτόχρονα να έχουν αυξηθεί τα μισθώματα, ούτε τα εισιτήρια που καθορίζονται από το κράτος. Πρόσφατα μάλιστα ο ΣΕΕΝ έστειλε επιστολή στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως αποκαλύπτει ο κ. Πασχάλης, αιτούμενο την αύξηση των μισθωμάτων και την επανεξέταση των σχετικών ρυθμίσεων για την έγκαιρη καταβολή των μισθωμάτων ενόψει των διαγωνισμών ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για το επόμενο έτος που σύντομα θα προκηρυχτούν.

Τέλος ο κ. Πασχάλης επισημαίνει ότι η δύσκολη πορεία της ακτοπλοΐας τα δυο τρία τελευταία χρόνια έχει απομυζήσει πολύτιμα κεφάλαια από τους ισολογισμούς των εταιρειών τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για να αντιμετωπίσουν τις δύο μεγάλες προκλήσεις της τρέχουσας δεκαετίας, αυτή της ενεργειακής βελτίωσης των υφιστάμενων πλοίων με στόχο τη μείωση εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου και αυτή της έναρξης ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα περιβαλλοντικά φιλικότερα πλοία. Η διαδρομή για την επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί πολύ υψηλές κεφαλαιουχικές επενδύσεις στα υφιστάμενα πλοία αλλά και για την κατασκευή νέων πλοίων. Τα κεφάλαια αυτά, τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, θα πρέπει να σχηματιστούν με τη συμβολή όλων των εμπλεκομένων και ενδιαφερομένων μερών ώστε να επιτευχθεί μία δίκαιη και βιώσιμη μετάβαση στην «πράσινη» ακτοπλοΐα.

Πηγή ΟΤ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μειώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και αιχμές Κικίλια για το μεταναστευτικό: “Δεν θα μας κουνά κανείς το δάχτυλο”

Ο Υπουργός Ναυτιλίας εξήγγειλε σημαντικές μειώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ενόψει καλοκαιριού, ενώ δεν παρέλειψε να τοποθετηθεί αυστηρά για τη στάση ευρωπαϊκών κύκλων και ΜΚΟ στο μεταναστευτικό.

Πανναξιακός – Απόλλων Καλυθιών: Το νησί στο πλευρό της ομάδας στη μάχη για την άνοδο!

Η Νάξος ζει στους ρυθμούς του μεγάλου ματς της Κυριακής στο ΔΑΚ – Ο Πανναξιακός διεκδικεί τη θέση του στη Γ’ Εθνική

Sonic Heritage: Η νέα παγκόσμια γλώσσα των μνημείων είναι ο ήχος

Το Sonic Heritage μάς ταξιδεύει από το Κολοσσαίο μέχρι την Τικάλ, προσκαλώντας μας να βιώσουμε τα μνημεία μέσα από τους ήχους τους

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Γ. Πάριος: Ένα νησιώτικο ταξίδι από καρδιάς ξεκινάει με το νέο του δίσκο “Τα Θαλασσινά”

43 χρόνια μετά τα «Νησιώτικα», ο τροβαδούρος του Αιγαίου επιστρέφει με τραγούδια εμπνευσμένα από τον πατέρα του, τους ψαράδες και την ψυχή των νησιών

ΕΠΣ Κυκλάδων: Νταμπλ για την Ελλάς Σύρου, σήκωσε και το Κύπελλο Κυκλάδων μετά την ιστορική άνοδο!

Με νίκη 2-0 επί της Θύελλας Καμαρίου, η ομάδα του Παναγιώτη Χριστοφιλέα ολοκλήρωσε μια ονειρική χρονιά – Σηκώνει μανίκια για τη Super League 2

Με καρδιά και πίστη: Ο Πανναξιακός ΑΟΚ στη «φωλιά» του Ιωνικού για το 2-1 (video)

Μετά τη σπουδαία νίκη στη Νάξο, ο Πανναξιακός ταξιδεύει στον Πλάτωνα για τη μεγάλη «μάχη» του 3ου τελικού στη National League 2

Πρόταση Ημέρας: Παστίτσιο διά χειρός Σωτήρη Ευαγγέλου

Στην πραγματικότητα, η συνταγή δεν είναι δική του αλλά της μαμάς του. Το χαρακτηριστικό της είναι η απαλή, βελούδινη, αρωματική μπεσαμέλ – κι αν ακολουθήσεις τα βήματα όπως τα δίνει, φτιάχνεται πανεύκολα και δεν αφήνει περιθώρια λάθους.

Η Γιορτή της Μητέρας: Ένα “ευχαριστώ” που χωράει όλη την αγάπη του κόσμου

Για εκείνες που αγαπούν, φροντίζουν και μοιράζονται ζωή κάθε μέρα, με ανιδιοτελή αγάπη.

Γιορτή της Μητέρας: Η ψυχή της οικογένειας, ο θεμέλιος λίθος της κοινότητας

Σε κάθε χωριό, σε κάθε γειτονιά, η Μητέρα είναι η σιωπηλή δύναμη που κρατά τις μικρές κοινωνίες ζωντανές

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Νάξος – 2ο Γυμνάσιο: Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία διακρίθηκε στον Πανελλήνιο διαγωνισμό φυσικής “Αρίσταρχος”

Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία κατέκτησε το 3ο βραβείο στη Β΄ Φάση του διαγωνισμού φυσικής "Αρίσταρχος" φέρνοντας περηφάνια στη σχολική μας κοινότητα

Εκτακτο: Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου

Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου σήμερα Δευτέρα 5 Μαϊου

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις