Ευ. Κυριαζόπουλος – γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής- προς τα μέλη της ΚΕΔΕ: “Καμία πρόθεση να αφαιρεθούν αρμοδιότητες των Λιμενικών Ταμείων από τους ΟΤΑ” – Τι δήλωσε ο Δήμαρχος Μυκόνου κος Κουκάς
Δεν είναι στην πρόθεση του υπουργείου Ναυτιλίας η αφαίρεση από την αυτοδιοίκηση της αρμοδιότητας των Λιμενικών Ταμείων, διαβεβαίωσε την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος.
Ο ΓΓ ενημέρωσε ότι αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν 2 λιμάνια Α.Ε. στο χρηματιστήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 10 λιμάνια Α.Ε. ιδιοκτησίας ΤΑΙΠΕΔ, 10 κρατικά λιμάνια με εποπτεία κατευθείαν από το Υπ. Ναυτιλίας, ένας οργανισμός λιμένος Ευβοίας κάτω από κρατικό έλεγχο, 71 δημοτικά ή διαδημοτικά λιμενικά ταμεία, υπάρχουν και τα ορφανά λιμάνια που δεν ανήκουν πουθενά, υπάρχουν και οι μαρίνες που ανήκουν στο Υπουργείο Τουρισμού, λιμενικές εγκαταστάσεις υπό την εποπτεία του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης όπως αλιευτικά καταφύγια και υπάρχουν και αθλητικές μαρίνες κάτω από το Υπ. Αθλητισμού. Αυτή όλη η ποικιλία, σημείωσε, δημιουργεί ένα τεράστιο πρόβλημα. Σύμφωνα με μελέτη που έγινε, υπάρχουν και πολλά προβλήματα σε σχέση με τον τρόπο διοίκησης τους. Τα περισσότερα είναι υποστελεχωμένα, άλλα έχουν καλά οικονομικά αποτελέσματα αλλά δεν κάνουν τεχνικά έργα και δεν βελτιώνονται οι λιμενικές τους εγκαταστάσεις, ενώ σημειώνονται και πολλές δυσλειτουργίες που τις αντιμετωπίζουν καθημερινά και οι δήμαρχοι.
Πρόθεση της κυβέρνησης είπε είναι να δημιουργηθεί το επόμενο τρίμηνο ένα Στρατηγικό Σχέδιο Λιμενικής Πολιτικής όπου μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης θα διαμορφωθεί ένα νέο νομικό πλαίσιο στο θέμα του τρόπου της λιμενικής διαχείρισης. Ο κ. Κυριαζόπουλος τόνισε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι στο νέο μοντέλο να υπάρχει ενεργός ρόλος και παρουσία της Αυτοδιοίκησης με την οποία το Υπουργείο θα συνδιαμορφώσει την τελική μορφή του μοντέλου, καθώς όπως είπε είναι πολύ σημαντική υπόθεση και τα λιμάνια για πολλά νησιά αποτελούν την μοναδική τους σύνδεση με τον έξω κόσμο και είναι πολύ σημαντικό να επενδύσουμε σ΄αυτό το κομμάτι και να εξασφαλίσουμε τεχνικές υπηρεσίες με επάρκεια.
Τέλος ο κ. Κυριαζόπουλος τόνισε ότι δεν υπάρχει αρκετό εξειδικευμένο προσωπικό για τα λιμάνια (λιμενολόγοι όπως ανέφερε) ενώ υπάρχει η ανάγκη να ξεφύγουμε από το επισκευαστικό κομμάτι των λιμανιών και να πάμε σε ένα άλλο μοντέλο λιμενικής διαχείρισης, τόνισε όμως ότι δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να πάμε σε ένα συγκεντρωτικό μοντέλο και κάλεσε την ΚΕΔΕ να στείλει εκπροσώπους στην αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου που όπως είπε θα συνεδριάζει σε εβδομαδιαία βάση προκειμένου από κοινού να βγει σε διαβούλευση το Στρατηγικό Σχέδιο για την διαχείριση των Λιμενικών Ταμείων.
Τι απάντησαν οι Δήμαρχοι και δη αυτοι που προέρχονται από το Αιγαίο;
Πρώτος και καλύτερος, ο Δήμαρχος Κυθήρων κ. Ευστράτιος Χαρχαλάκης, Πρόεδρος της Επιτροπής Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ. Ο κ Χαρχαλάκης εστίασε την προσοχή του στα 71 λιμενικά ταμεία που ανήκουν τώρα στους δήμους και σημείωσε ότι εκεί χρειάζεται ενίσχυση σε πρακτικά θέματα. Το 90% των λιμανιών δεν είναι νομιμοποιημένα, είπε. Δεν μπορούν να γίνουν ούτε απλές εργασίες διότι υπάρχει η απειλή του Λιμενάρχη και το αυτόφωρο. Δεν υπάρχουν μηχανικοί και η διαδικασία φτάνει μέχρι και τα πέντε χρόνια. Υπάρχει επιστολή 22 προέδρων λιμενικών ταμείων με προτάσεις για νομοθετικές ρυθμίσεις, με πολλά επιμέρους και μικρά ζητήματα όπως καβοδεσίες ή τα δικαιώματα των λεμβούχων και ζήτησε να απαντηθεί αν είναι διατεθειμένο το Υπουργείο στο νέο νομοσχέδιο να βάλει όλα αυτά τα ζητήματα μέσα που είναι τα πρακτικά. Τέλος ο Δήμαρχος Κυθήρων σημείωσε ότι η επιτροπή της ΚΕΔΕ εκτός από τα ζητήματα της επιστολής που έστειλε, επεξεργάζεται ένα πλήρες πλαίσιο πρακτικών ζητημάτων τα οποία θα τα θέσει υπόψη του Υπουργείου. Τόνισε όμως ότι αυτά θα πρέπει να συζητηθούν πολύ πριν την διαβούλευση ή το 12λεπτο στην επιτροπή της βουλής όπου εκεί όπως είπε, είναι όλα προαποφασισμένα.
Ο Δήμαρχος Λειψών κ. Φώτης Μάγγος επεσήμανε ότι καθημερινά τα μικρά νησιά αντιμετωπίζουν μικρά προβλήματα όπως ο φωτισμός, η καθαριότητα οι προσκρουστήρες κλπ, τα οποία λύνονται επί τόπου. Τόνισε ότι αν θα πρέπει για όλα αυτά να απευθύνονται στο Υπουργείο και να περιμένουν να λυθούν από εκεί τα ζητήματα, τότε θα αναγκαστούν να κινούνται στις παρυφές της παρανομίας, διότι δεν θα μπορούν να τα αφήνουν να ρημάζουν και να τους κατακρίνει ο κόσμος ότι δεν κάνουν τίποτα. Ζήτησε λοιπόν να ξεκαθαρίσει άμεσα τις προθέσεις του το Υπουργείο και όχι στην διαβούλευση γιατί όπως υπογράμμισε, μετά και την τοποθέτηση του κ. Κυριαζόπουλου αισθάνθηκε ακόμη πιο μπερδεμένος.
Και τέλος, ο Δήμαρχος Μυκόνου κ. Κουκάς σημείωσε ότι τα πλεονάσματα των Λιμενικών Ταμείων δημιουργούνται όχι από κακή διαχείριση, αλλά γιατί δεν έχουν προσωπικό για να κάνουν έργα και χαρακτήρισε άστοχη την δήλωση στου υπουργού συμπληρώνοντας ότι αυτή έπρεπε να βρίσκεται στην κατεύθυνσης να βοηθήσει τα λιμάνια με στελέχωση και προγραμματικές με την ΓΓ. Ο κ. Κουκάς υπογράμμισε ότι με το υπάρχον σύστημα ο δήμαρχος και ο πρόεδρος του Λ.Τ. έχουν μια καθημερινή έγνοια για την λειτουργία του λιμανιού. Όταν περάσουν στο κράτος είπε θα φτάσουμε στα φαινόμενα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα τα Κέντρα Υγείας. Οταν το κράτος αναλάβει είπε, θα ενδιαφέρεται μόνο για το μεγάλο λιμάνι. Ζήτησε λοιπόν να ξεκινήσει αλλιώς η συζήτηση και να δούμε που πονάνε τα λιμενικά ταμεία γιατί δεν κάνουν έργα και εκεί να βρεθεί η λύση.
ΚΕΔΕ: Η ανακοίνωση
Μετά το πέρας της συνεδρίαση η ΚΕΔΕ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση: Στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ παραβρέθηκε ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμενικών Υποδομών Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, ο οποίος ενημέρωσε το σώμα για το θέμα των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, μετά τη συζήτηση που άνοιξε η τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας και Λιμενικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, σχετικά με την εφεξής διαχείριση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων.
Όπως είπε ο κ. Κυριαζόπουλος, πρόθεση της κυβέρνησης, που αποτελεί και προγραμματική της δέσμευση, είναι να φέρει μέσα στο επόμενο τρίμηνο κείμενο για την εθνική στρατηγική λιμένων, στο οποίο θα υπάρξουν προβλέψεις για τα δημοτικά λιμενικά ταμεία. Διαβεβαίωσε ωστόσο, ότι στο νέο σχεδιασμό ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης θα είναι ενεργός, καθώς και ότι όλα θα γίνουν σε συνεννόηση με την ΚΕΔΕ.
Στο Δ.Σ. εκφράστηκαν επιφυλάξεις ως προς τη σημασία του «ενεργού ρόλου της Αυτοδιοίκησης» και διατύπωσαν τη ρητή θέση ότι δεν μπορεί να αφαιρεθεί η αρμοδιότητα αυτή από τους δήμους, που εκτός όλων των άλλων πρόκειται και για αντισυνταγματική επιλογή. Αντίθετα ζήτησαν να υπάρξει συνεργασία υπουργείου Ναυτιλίας και ΚΕΔΕ προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα υπαρκτά προβλήματα στελέχωσης, εκσυγχρονισμού εγκαταστάσεων, κατασκευής έργων υποδομής κ.λπ.
Με πληροφορίες από την σελίδα myota.gr