Κυριακή, Ιανουάριος 12, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα: Ερχονται αλλαγές στη δρομολόγηση πλοίων όσον αφορά τις άγονες γραμμές

Ελλάδα: Ερχονται αλλαγές στη δρομολόγηση πλοίων όσον αφορά τις άγονες γραμμές

|

Τον εξορθολογισμό του ακτοπλοϊκού δικτύου και την ανανέωση των λιμενικών υποδομών προβλέπει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών

Τον εξορθολογισμό του ακτοπλοϊκού δικτύου, την ανανέωση του στόλου και τον εκσυχρονισμό των υποδομών  προβλέπει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο περιέχει συγκεκριμένα μέτρα για την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας της εγχώριας λιμενικής βιομηχανίας.

Του Φώτη Φωτεινού 

Το metaforespress.gr παρουσιάζει τα κυριότερα σημεία για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Συγκεκριμένα, στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών αναφέρεται ότι, στο πλαίσιο χάραξης μίας ενιαίας στρατηγικής λιμένων και ακτοπλοΐας, είναι άμεσα ζητούμενη η αναδιάρθρωση και ο εξορθολογισμός του δικτύου εγχώριων ακτοπλοϊκών γραμμών, με βάση τη ζήτηση μετακινήσεων από/προς τα ελληνικά νησιά.

Επιπλέον, όπως υπογραμμίζεται, το υφιστάμενο δίκτυο «άγονων γραμμών» (ΥΓΟΣ) δεν έχει σχεδιαστεί με ολοκληρωμένο και ομοιόμορφο τρόπο, εμφανίζοντας πολλές ασυνέπειες και αδυναμίες στις διαγωνιστικές διαδικασίες και στη λειτουργία, ενώ η έλλειψη δεδομένων εμποδίζει τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων και άρα κάθε προσπάθεια εκσυγχρονισμού του συστήματος.

Τέλος, η βιωσιμότητα του συστήματος είναι αμφισβητήσιμη, δεδομένου του τρόπου με τον οποίο παρακολουθείται σε επίπεδο κράτους.

Παράλληλα, θεωρούνται απαραίτητες η ανανέωση του στόλου επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων σε σχέση και με τους επικείμενους περιβαλλοντικούς περιορισμούς, αλλά και η ανακατασκευή/ αναβάθμιση των υποδομών και εγκαταστάσεων του ελληνικού λιμενικού συστήματος, με εκσυγχρονισμό των σχετικών προδιαγραφών σχεδιασμού και υλοποίησης.

Το εν λόγω μέτρο περιλαμβάνει τις εξής συνιστώσες:

1: Ενίσχυση της προσβασιμότητας των νησιών με βάση τον ακριβή καθορισμό της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης ανά ζεύγος λιμένων, καθώς και προβλέψεις για τα επόμενα 5 – 10 έτη, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρούμενες τάσεις στον τομέα του τουρισμού και των αεροπορικών μεταφορών, μέσω και της δημιουργίας ενός Παρατηρητηρίου Ακτοπλοϊκών Μεταφορών.

2: Εκσυγχρονισμός προδιαγραφών ανανέωσης ή/και ανακατασκευής του στόλου των πλοίων της ακτοπλοΐας (ως προς μέγεθος, τύπο, εναλλακτικά καύσιμα, όπως ηλεκτρικά, LNG κ.λπ.) και τεχνικών προδιαγραφών σχεδιασμού λιμενικών υποδομών με γνώμονα τόσο τη ζήτηση όσο και τις προδιαγραφές των πλοίων νέας γενιάς. Η δράση αυτή θα προωθήσει νέες τεχνολογίες και βέλτιστες πρακτικές που θα υποστηρίζουν τη διαχείριση πόρων και τον εξορθολογισμό λειτουργιών με πιο βιώσιμο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο.

Η δράση θα ενσωματώσει την αειφορία στη λειτουργία και ανάπτυξη λιμένων και θα μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας.

Επιπλέον, θα συμβάλει στη βελτίωση της σχέσης μεταξύ λιμένων και πόλεων, θα προωθήσει τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, θα ενσωματώσει τους όρους «Γαλάζιας Ανάπτυξης» (Blue Growth) στη λειτουργία και ανάπτυξη λιμένων, θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα και θα περιορίσει τις αδυναμίες των λιμένων.

3: Βελτιστοποίηση ακτοπλοϊκών Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ), με χρήση των αποτελεσμάτων της πρώτης συνιστώσας και με τις εξής δράσεις:

  • Προσδιορισμός ενός βασικού δικτύου «άγονων γραμμών» με στόχο τον εξορθολογισμό των υπηρεσιών, με συνέργειες όπου αυτό είναι δυνατόν,
  • Αξιολόγηση των αναγκών ως προς τον στόλο,
  • Επανεξέταση της διαγωνιστικής διαδικασίας και πρόβλεψη μεγαλύτερων συμβατικών περιόδων (πολυετείς συμβάσεις ΥΓΟΣ) με κίνητρα για αντικατάσταση πλοίων,
  • Καθιέρωση αυστηρής οικονομικής παρακολούθησης και ελέγχου όλων των δικαιούχων επιδοτήσεων ΥΓΟΣ,
  • Παρότρυνση του τραπεζικού τομέα για στήριξη των επενδύσεων στον ακτοπλοϊκό στόλο με βάση πολυετείς συμβάσεις ΥΓΟΣ/ εγγυημένη χρηματοδότηση.

Προσαρμογή δρομολογίων εγχώριας ακτοπλοΐας για μείωση της συμφόρησης κατά τις περιόδους αιχμής

Παράλληλα, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών σημειώνει ότι σε λιμένες ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας, η συμφόρηση περιορίζεται σε λίγες ώρες ανά ημέρα κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής.

Όσον αφορά σε λιμένες ακτοπλοΐας, η συμφόρηση φαίνεται να είναι περισσότερο θέμα της οδικής πρόσβασης και όχι λιμενικών εγκαταστάσεων.

Οι κυριότεροι λόγοι είναι ότι οι αφίξεις και αναχωρήσεις πλοίων συγκεντρώνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα (ακτοπλοΐα) ή την ίδια ημέρα (κρουαζιέρα).

Σε αυτή την περίπτωση, η κατασκευή νέων υποδομών δε φαίνεται να είναι η αποδοτικότερη λύση, καθώς η συμφόρηση θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά προσαρμόζοντας τα χρονοδιαγράμματα των πλοίων έτσι ώστε οι αφίξεις/ αναχωρήσεις να κατανέμονται πιο ομοιόμορφα κατά τη διάρκεια ολόκληρης της ημέρας (ακτοπλοΐα) ή της εβδομάδας (κρουαζιέρα).

Αναμένεται ότι ένα τέτοιο μέτρο θα ανέβαλε σημαντικά την ανάγκη ανάπτυξης υποδομών σε πολλούς λιμένες ακτοπλοΐας. Ωστόσο, για εμπορικούς λόγους, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες φαίνεται να είναι απρόθυμες να αλλάξουν το πρόγραμμα δρομολογίων τους.

Το μέτρο στοχεύει στην προσαρμογή των εγχώριων ακτοπλοϊκών δρομολογίων ώστε οι αφίξεις/ αναχωρήσεις να είναι κατανεμημένες με περισσότερη ομοιομορφία κατά τη διάρκεια μίας ολόκληρης ημέρας.

Ο στόχος αυτός μπορεί, πιθανώς, να επιτευχθεί με διαφορετικούς τρόπους:

  • Υλοποίηση πολιτικής υποβολής προσφορών από το ΥΝΑΝΠ για χρονοθυρίδες αναχωρήσεων/ αφίξεων για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές σύμφωνα με τα κοινά συστήματα διαχείρισης χρονοθυρίδων.
  • Υιοθέτηση πολιτικής κινήτρων που εφαρμόζεται στα λιμενικά τέλη που θα μπορούσαν να διαφέρουν ανάλογα με τη χρονοθυρίδα αναχώρησης/ άφιξης, κ.ά.

Το μέτρο αυτό αποτελείται από 3 στάδια:

  1. Ανάπτυξη ενός πιλοτικού έργου που θα μπορούσε να καλύπτει τη Ραφήνα και νησιά των Κυκλάδων που εξυπηρετούνται μέσω Ραφήνας:

-Δημιουργία ομάδας εργασίας μεταξύ του ΥΝΑΝΠ, άλλων αρμόδιων υπουργείων (υπουργείο Εσωτερικών κ.λπ.), εκπροσώπων των φορέων ακτοπλοϊκών μεταφορών, λιμενικών αρχών και δήμων ώστε να εντοπιστούν και να ερευνηθούν τα μέτρα που θα μπορούσαν να ληφθούν με κοινή αποδοχή από τους φορείς προκειμένου οι αφίξεις/ αναχωρήσεις να κατανέμονται πιο ομοιόμορφα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

– Να θεσπιστούν τα συμφωνηθέντα μέτρα.

  1. Αξιολόγηση του πιλοτικού έργου έπειτα από ένα έτος λειτουργίας.
  2. Γενίκευση του πιλοτικού έργου.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη – ΑΟ Θήρας: Τρίποντο κόντρα στις Αμαζόνες, “έχασε” την Δημητριάδου

13η αγωνιστική: Ο ΑΟ Θήρας έφτασε τις 10 νίκες, έριξε νοκ άουτ τις Αμαζόνες και έμεινε στη 3η θέση - Επόμενος αντίπαρλος εκτός έδρας η Θέτιδα..

Διαγωνισμός Μαθηματικών: Επιτυχίες για μαθητές των Κυκλάδων σε “Θαλή”, “Ευκλείδη” και “Αρχιμήδη”

Δείτε τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις Κυκλάδες που διακρίθηκαν στους μαθητικούς διαγωνισμούς μαθηματικών (πίνακας)

Θέρμανση: Ανοίγει αύριο (13/01) οι αιτήσεις για ένταξη στο “Αλλάζω σύστημα θέρμανσης”

Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα: Αύριο ανοίγει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις

Εξοικονομώ 2025: Σε “μειονεκτική” θέση οι ενδιαφερόμενοι από το Νότιο Αιγαίο

Εξοικονομώ 2025: Αυτές είναι οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα για υπαγωγή στο πρόγραμμα - Κριτήριο ένταξης αποτελούν πλέον οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή

Λος Αντζελες: Οι πυρκαγιές καλά κρατούν, στους 16 πλέον οι νεκροί

Στάχτη πάνω από 12.000 σπίτια και περισσότερα από 150.000 στρέμματα με βλάστηση - Νέες εντολές εκκένωσης στην ανατολική πλευρά και στην Πασίφικ Παλισέιντς

Τι είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) στην Ενήλικη Ζωή;

Αρθρο της Ψυχολόγου Στέλλας Ζαχαράτου σχετικά με την Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας

Αμοργός: Το τελευταίο “αντίο” στον Γεώργιο Θεολογίτη

Είπαν το «τελευταίο αντίο» σε ένα γνήσιο Αμοργιανό τον Γεώργιο Θεολογίτη - Εφυγε από τη ζωή την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου

Γ. Χότζογλου: “Λόγω Airbnb η Εστίαση χάνει έως και δύο γεύματα την ημέρα”

«Η ακρίβεια πλήττει την εστίαση – Χάνουμε 1-2 γεύματα την ημέρα λόγω του Airbnb» λέει ο πρόεδρος του Τουρισμού - Επισιτισμού

Τουρισμός: Για να πας σε αυτό το νησί πρέπει να έχεις μαζί σου .. μάσκα αερίου!

Πρόκειται για ένα ηφαιστειογενές νησί περίπου 177 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του Τόκιο

Οικονομία: Ξεκινούν αύριο 13 Ιανουαρίου οι χειμερινές εκπτώσεις 2025

Ποιες Κυριακές θα είναι ανοικτά τα καταστήματα

Νάξος: Το Laguna Coast Resort στα 20 ξενοδοχεία που θα ξεχωρίσουν τη φετινή χρονιά

Ανάμεσα στις 20 πιο .. ηχηρές αφίξεις στο χώρο των καταλυμάτων και το Laguna Coast Resort που βρίσκεται στη Νάξο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Σεπτέμβριο βγαίνει στο …σφυρί

Τον Σεπτέμβριο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια της ΥΠΑ

Νάξος – Θεοφάνια: Με λαμπρότητα ο εορτασμός, μέλος του ΕΚΑΒ ο Ιορδάνης που έπιασε το Σταυρό (video)

Με λαμπρότητα και ανοιξιάτικο καιρό ο εορτασμός των Θεοφανίων - Ποιος έπιασε τον Τίμιο Σταυρό και τι δήλωσε στον Γιάννη Βλαχάκη (video)

Νάξος – Cine Naxos: Ερχεται το “Υπάρχω” (10/01) που σπάει ταμεία σε όλη την Ελλάδα

Η Ελληνική ταινία "Υπάρχω" που αναφέρεται σε στιγμές από τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη από την Παρασκευή 10 Ιανουαρίου στο Cine Naxos - Διπλές προβολές (19:30 και 22:00) και δεν αποκλείεται να την δούμε και 2η εβδομάδα (video)

Θεοφάνια – Κωμιακή: Ο Σταυρός έπεσε στη στέρνα της Ανεβάλλουσας, τον έπιασε ο Μάριος Βενιέρης (video)

Για 3η σερί χρονιά η στέρνα της Ανεβάλλουσας λειτουργεί ως το σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της Κωμιακής τα Θεοφάνια - Ποιος έπιασε το σταυρό (video)

Blue Star Ferries: Από αύριο (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη γραμμή της Παροναξίας

Από αύριο Πέμπτη (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη Παροναξία - Μέχρι πότε θα είναι στη γραμμή, το Blue Star Delos πάει .. Καβάλα

Airbnb: Γιατί χιλιάδες ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες;

Ποια ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb – Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα - Οι αλλαγές που έρχονται

Θεοφάνια – Νάξος (Αγία Αννα): Ο Γιώργος Δημητροκάλλης έπιασε τον Σταυρό (video)

Στην Αγία Αννα, το όμορφο λιμανάκι της Νάξου, ο Γιώργος Δημητροκάλλης ήταν αυτός που έπιασε τον Τίμιο Σταυρό (video)

Σίφνος: Πήρε “πράσινο” φως και … έρχεται 5αστερο ξενοδοχείο

Νέο 5άστερο ξενοδοχείο “στα σκαριά” στη Σίφνο - Σε ποιο σημείο και ποια η χωρητικότητά του

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

Αύξηση κόστους καυσίμων: Πώς επηρεάζονται οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων