Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα: Το "εκπρόθεσμο" της δρομολόγησης νέων πλοίων ανάβει φωτιές

Ελλάδα: Το “εκπρόθεσμο” της δρομολόγησης νέων πλοίων ανάβει φωτιές

|

Έντονη αντίδραση ΣΕΕΝ για τους κανόνες δρομολόγησης πλοίων – Το αγκάθι, τα αιτήματα και οι προτάσεις

Κι εκεί που περιμέναμε ένα καλοκαίρι γεμάτο πλοία και ένταση, έρχεται το Σχέδιο Κανονισμού Αρχών από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (το ΣΑΣ καλέ) να μας προσγειώσει στην πραγματικότητα… Κι αυτό γιατί σφοδρές αντιρρήσεις εκφράζουν οι ακτοπλόοι στο περιεχόμενο του Σχεδίου Κανονισμού Αρχών, καθώς θέτει ανυπέρβλητα εμπόδια στην εκπρόθεσμη ετήσια δρομολόγηση νέων πλοίων στην ακτοπλοΐα και υπονομεύει τον υγιή ανταγωνισμό.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά ακτοπλοϊκοί παράγοντες και διαβάζουμε στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική»: , εάν το σχέδιο Κανονισμού που προωθεί το υπουργείο περάσει ως έχει, τότε μια εταιρεία που αγοράζει πλοίο τον Φεβρουάριο του 2021 θα είναι σίγουρη ότι θα δρομολογηθεί αυτό σε κάποια γραμμή τον Νοέμβριο του 2022 και εάν είναι ταχύπλοο τον Ιούνιο του 2023.

Η εκπρόθεσμη ετήσια δρομολόγηση πλοίου ήταν πάντα ένα σημείο τριβής μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς καμία εταιρεία δεν δεχόταν εύκολα σε γραμμή που έχει παρουσία η ίδια να έρθει κάποια ανταγωνίστρια δρομολογώντας πλοίο εκπρόθεσμα, αφού δηλαδή είχαν ήδη εγκριθεί τα δρομολόγια μήνες πριν. Έτσι, προκειμένου να βρεθεί μια μόνιμη θεσμική λύση στο πρόβλημα, το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο της κατάρτισης ενός νέου Κανονισμού Αρχών του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, του οργάνου δηλαδή που γνωμοδοτεί προς τον υπουργό για θέματα δρομολογήσεως πλοίων, κατέθεσε μια πρόταση αναφορικά με τις εκπρόθεσμες δρομολογήσεις που δεν βρίσκει σύμφωνο τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που εκπροσωπεί τους ακτοπλόους.

Τι προβλέπεται

Η πρόταση αναφέρει: «Προκειμένου για εκπρόθεσμη δρομολόγηση πλοίου, εφόσον υπάρχουν αντιρρήσεις από πλοιοκτήτριες εταιρείες πλοίων ανεξαρτήτως τύπου και είδους, που δραστηριοποιούνται ήδη σε κάποια ή στο σύνολο των λιμένων του αιτούμενου δρομολογίου στις ζώνες αυτές, τότε τα δρομολόγια του πλοίου να μετατίθενται σε άλλη ζώνη εξυπηρέτησης (όπως αυτές καθορίζονται στο κεφάλαιο “Ορισμοί”), ή εντός της ίδιας ζώνης, σε ώρες που δεν υφίστανται αντιρρήσεις από τους υπόλοιπους δραστηριοποιούμενους στη ζώνη αυτή». Η διατύπωση αυτή όμως σε ακραίες περιπτώσεις «στέλνει» το πλοίο για διομολόγηση έπειτα από δύο χρόνια με έναν συνδυασμό διατάξεων του προτεινόμενου κανονισμού. Ενδεικτικά, οι ζώνες στις οποίες αναφέρεται το σχέδιο κανονισμού είναι τρεις και συγκεκριμένα: α) πρωινή από 06:00 έως 13:59, β) απογευματινή από 14:00 έως 21:59 και γ) βραδινή από 22:00 έως 05:59.

Συνεπώς, αν ένας πλοιοκτήτης έχει πλοία και στις τρεις ζώνες, και εκφράσει αντιρρήσεις για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση του ανταγωνιστικού πλοίου, τότε το πλοίο αυτό θα περιμένει να δρομολογηθεί με το καθεστώς της εμπρόθεσμης δρομολόγησης, δηλαδή να καταθέσει αίτηση που θα εξεταστεί τον Ιανουάριο του επόμενου έτους, και θα εγκριθεί η δρομολόγησή του για τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, αν είναι συμβατικό πλοίο, ή την άνοιξη της επόμενης χρονιάς, αν είναι ταχύπλοο.

Οι προτάσεις

Αντίθετα, ο ΣΕΕΝ στην πρότασή του αναφορικά με τις εκπρόθεσμες ετήσιες δρομολογήσεις προτείνει τα αιτήματα να εγκρίνονται όπως αιτούνται εάν δεν υπάρχουν αντιρρήσεις από τις λιμενικές αρχές ή άλλους ενδιαφερόμενους. Επίσης εγκρίνονται εάν τα αιτήματα δεν συνεξετάζονται με τα δρομολόγια των ήδη δρομολογημένων πλοίων.

Εάν τα αιτήματα συνεξετάζονται θα ισχύουν τα ακόλουθα ούτως ώστε να εξυπηρετούνται οι συγκοινωνιακές ανάγκες:

1. Εάν τα αιτήματα συνεξετάζονται και αφορούν ζώνη αναχώρησης στην οποία είναι δρομολογημένο άλλο πλοίο, οι ώρες αναχώρησης να καθορίζονται με απόκλιση τουλάχιστον 60 λεπτών πριν ή μετά τη ζώνη, π.χ. στην πρωινή ζώνη 60 λεπτά πριν από τις 07:00 (δηλ. 06:00) ή 60 λεπτά μετά τις 08:30 (δηλ. 09:30), το ίδιο να εφαρμόζεται και στην απογευματινή ζώνη. Σημειώνεται ότι ο ΣΕΕΝ έχει χωρίσει την ημέρα σε δύο ζώνες εξυπηρέτησης για τα ακτοπλοϊκά πλοία, την πρωινή (07:00- 08:30) και την απογευματινή (15:00-18:30), άρα στην πράξη κάθε νέο πλοίο στην ακτοπλοΐα μπορεί να δρομολογηθεί εκπρόθεσμα άμεσα υπό την προϋπόθεση ότι θα αναχωρεί από το κύριο λιμάνι 60 λεπτά πριν από την έναρξη ή τη λήξη της ζώνης.

2. Τα αιτούμενα δρομολόγια μπορούν να εγκριθούν όπως αιτούνται εάν αφορούν ζώνη αναχώρησης στην οποία το αίτημα δεν συνεξετάζεται με τα ήδη δρομολογημένα πλοία στη ζώνη αυτή.

3. Εάν τα αιτήματα αφορούν ώρες αναχώρησης εκτός ζώνης, τα ωράρια των δρομολογίων να καθορίζονται με απόκλιση 90 λεπτά πριν / μετά τα ήδη δρομολογημένα πλοία (εάν το 90’ πριν συμπίπτει με την απαγορευμένη ζώνη θα ισχύει μόνο το 90’ μετά ή αντίστροφα).

4. Οι αρχές του ΣΑΣ εφαρμόζονται από το κύριο (ή πρώτο εάν δεν υπάρχει κύριο) λιμάνι αναχώρησης και στο τελευταίο της επιστροφής (πριν από τον τελικό προορισμό) και όχι στους ενδιάμεσους προορισμούς. Σε δρομολόγια ταχυπλόων με αυθημερόν επιστροφή οι αρχές εφαρμόζονται μόνο από το κύριο (ή πρώτο εάν δεν υπάρχει κύριο) λιμάνι.

Τα αιτήματα

Ένα δεύτερο σημείο έντονης τριβής ΣΕΕΝ και ΣΑΣ στον νέο κανονισμό είναι και το πότε τα αιτήματα δρομολόγησης πλοίων συνεξετάζονται. Το υπουργείο θεωρεί ότι τα αιτήματα συνεξετάζονται μεταξύ πλοίων του ιδίου τύπου, π.χ. μεταξύ ταχυπλόων ή μεταξύ συμβατικών. Ο ΣΕΕΝ θεωρεί ότι τα αιτήματα θα πρέπει να συνεξετάζονται όταν αφορούν πλοία ιδίου είδους π.χ. ΕΓ/ΟΓ ταχύπλοο με ΕΓ/ΟΓ συμβατικό. Στα ταχύπλοα όμως τα αιτήματα συνεξετάζονται ανεξάρτητα από το είδος κάθε πλοίου, π.χ. ΕΓ/ΟΓ με ΕΓ και ΕΓ/ΟΓ με ΕΓ/ΟΓ. Με την πρόταση του υπουργείου όμως μπορεί ένα ταχύπλοο να τροποποιεί τα δρομολόγιά του και να δρομολογείται τους καλοκαιρινούς μήνες σε μια γραμμή την ίδια ακριβώς ώρα με ένα συμβατικό πλοίο, το οποίο όμως εξυπηρετεί τη γραμμή αυτή όλο τον χρόνο. Με την πρόταση του ΣΕΕΝ το ταχύπλοο σε περίπτωση τροποποίησης δρομολογίου θα μπει στη γραμμή 60 λεπτά πριν ή μετά την αναχώρηση του υφιστάμενου πλοίου.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Santorini Experience 2025: Ντρισμπιώτη, Μάλτση, Παπανικολάου, Ιακωβάκης δίνουν δυναμικό «παρών»

Ολυμπιονίκες και παγκόσμιοι πρωταθλητές στο Santorini Experience 2025

Κόρωνος: Νέα δανειστική βιβλιοθήκη από τον Γιάννη Γερασιμίδη, πολιτιστική «ανάσα» στο χωριό

Μια ακόμη πρωτοβουλία του Γιάννη Γερασιμίδη που συμβάλλει στη βελτίωση της εικόνας του τόπου, με στόχο να φέρει το βιβλίο πιο κοντά σε κατοίκους και επισκέπτες.

Νάξος: Αποκαταστάθηκε η βλάβη σε κεντρικό αγωγό ύδρευσης στο ύψος του Λυκείου

Σπασμένος σωλήνας ύδρευσης πλημμύρισε τον δρόμο μπροστά στο ΓΕΛ «Μανώλης Γλέζος». Άμεση κινητοποίηση του Δήμου, αποκατάσταση της ζημιάς σε λίγες ώρες.

40 χρόνια Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με μια μοναδική δημιουργία του Δημήτρη Παπαϊωάννου

Η παράσταση THIS THAT KEEPS ON – a personal archaeology ζωντανεύει για μία μόνο βραδιά στο Ηρώδειο, σηματοδοτώντας το ξεκίνημα της «Μεταμόρφωσης» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Δημοσκόπηση: Πλειοψηφία Βρετανών υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Αυξανόμενη στήριξη καταγράφεται στο Ηνωμένο Βασίλειο για την επιστροφή των Γλυπτών, ενώ ένας στους τρεις ζητά να επαναπατριστούν όλα τα αμφιλεγόμενα εκθέματα.

Τουρκία – Μεγάλη του Γένους Σχολή: Καμία εγγραφή νέων μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες

«Καμπανάκι» για τον ελληνισμό της Πόλης – Συνολικά 302 μαθητές φοιτούν φέτος στα ελληνικά σχολεία Κωνσταντινούπολης και Ίμβρου.

Γαύδος: 578 μετανάστες σε λιγότερο από 24 ώρες – Συναγερμός για τις τοπικές αρχές

Με 9 βάρκες έφτασαν εκατοντάδες μετανάστες στο ακριτικό νησί. Πλέον οι φιλοξενούμενοι στην Αγυιά Χανίων φτάνουν τους 1.139, με τις συνθήκες να χαρακτηρίζονται επικίνδυνες.

Αμοργός: Προβολή της ταινίας «Σινεμά ο Παράδεισος» με μουσική του Έννιο Μορρικόνε

Ο Σύλλογος «Νήσος Αμοργός» σε συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς τιμούν τον κινηματογράφο με την αριστουργηματική ταινία του Τζουζέπε Τορνατόρε στα Κατάπολα.

Φιλώτι -Εκκλησιαστικό και Λαογραφικό Μουσείο: Στην καρδιά της Νάξου, εκεί όπου οι παραδόσεις ζωντανεύουν

Ανάμεσα στις πλαγιές του Ζα, το κεφαλοχώρι αποκαλύπτει τη γοητεία των Κυκλάδων μέσα από τα σοκάκια, τις γιορτές και το Λαογραφικό του Μουσείο.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

ΒΙΟ.ΚΑ. Απόλλωνα: Μήνυση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατά της “Κίνησης Πολιτών”

Η Δημοτική Επιτροπή αποφάσισε την άσκηση μήνυσης για ψευδή καταμήνυση, δυσφήμηση και διασπορά ψευδών ειδήσεων – Αντιδράσεις μετά το Δελτίο Τύπου της Κίνησης «Σώστε τις Παραλίες της Νάξου».