Oι αριθμοί και τα πρωτόκολλα της ακτοπλοΐας ενόψει καλοκαιριού – Τα παράπονα των ακτοπλόων και το θέμα των καυσίμων
Με μικρές διαφορές αναμένεται να πραγματοποιηθούν τα ακτοπλοϊκά ταξίδια στα νησιά της χώρας το φετινό καλοκαίρι, συγκριτικά με πέρυσι, με τους επαΐοντες του κλάδου να κρατούν πάντως “μικρό καλάθι” για τα επίπεδα της κίνησης.
Οι προϋποθέσεις επιβίβασης στα πλοία
Παράγοντες της ακτοπλοΐας εξηγούν στο capital.gr πως οι τουρίστες θα πρέπει να συμπληρώσουν μία υπεύθυνη δήλωση πριν επιβιβαστούν στα πλοία, με δυνατότητα καταγραφής των στοιχείων και ηλεκτρονικά, όπως άλλωστε έχει προαναγγείλει και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης. Η εν λόγω φόρμα ενδέχεται να είναι ελάχιστα διαφοροποιημένη από αυτήν που αξιοποιήθηκε πέρυσι, περιλαμβάνοντας, ίσως, κάποιες πρόσθετες ερωτήσεις, σχετικά με τους εμβολιασμούς των επιβατών. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το αρνητικό τεστ κορονοϊού ή το πιστοποιητικό εμβολιασμού δε θα αποτελούν πιθανότατα προϋπόθεση για την επιβίβαση.
Παράλληλα, αναμένεται να υπάρξει μία μεταβατική περίοδος για τον αριθμό των επιβατών που θα μπορούν να εισέλθουν στα πλοία. Ειδικότερα, η πληρότητα θα αυξηθεί σταδιακά στο 60-65% μετά το Πάσχα και τον Ιούνιο, με ορίζοντα να φτάσει το 85% τους “καυτούς” μήνες των τουριστικών ροών. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα τα δρομολόγια διενεργούνται με πληρότητα 55% στα πλοία με καμπίνες και 50% σε αυτά χωρίς καμπίνες.
Ωστόσο, όπως μεταφέρουν οι ίδιες πηγές, η μεταβατική περίοδος “δεν έχει νόημα στις παρούσες συνθήκες, δεδομένου ότι η κίνηση δεν αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου”. “Πρέπει να πάμε απευθείας στο 85%” συμπληρώνουν.
Το “παράπονο” για την “εύνοια” των αεροπορικών
Εν αναμονή πάντως των υγειονομικών πρωτοκόλλων που θα καθορίσουν τα ταξίδια με τα πλοία, παράγοντες των ακτοπλοϊκών εταιρειών καταγγέλλουν στο capital.gr άνιση μεταχείριση σε σχέση με τον αεροπορικό κλάδο.
Πιο συγκεκριμένα, τονίζουν ότι σήμερα ισχύει το εξής παράδοξο: Οι τουρίστες μπορούν να επιβιβαστούν σε ένα αεροπλάνο με προορισμό τα νησιά, αφού βεβαίως έχουν υποβληθεί σε τεστ ή εμβόλιο, αλλά δεν μπορούν να ταξιδέψουν με τα πλοία σε αυτά, λόγω των ισχυόντων περιορισμών στις μετακινήσεις. Πρόκειται, όμως, για μία κατάσταση που αναμένεται να διευθετηθεί με την απελευθέρωση των υπερτοπικών μετακινήσεων στα μέσα Μαΐου.
Οι εκτιμήσεις για το καλοκαίρι – Ζήτηση για καμπίνες
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του capital.gr, μέχρι τις 31 Μαρτίου, διακινήθηκαν 700.000 επιβάτες λιγότεροι εν συγκρίσει με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, καθώς το πρώτο δίμηνο του 2020 δεν υπήρχαν περιορισμοί. Συνολικά η κίνηση του πρώτου εξαμήνου εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε αντίστοιχα επίπεδα με τα περσινά.
Υπό αυτό το πρίσμα, οι ακτοπλόοι “ποντάρουν” στην αύξηση των ροών από Ιούλιο και μετά, παραμένοντας, όμως, διστακτικοί. “Δεν υπάρχουν ακόμη κρατήσεις, ελπίζουμε σε αγορές της τελευταίας στιγμής” σημειώνουν παράγοντες του κλάδου, προβλέποντας εν τέλει μία ελαφρώς βελτιωμένη επιβατική κίνηση στο τέλος του 2021, σε ετήσια βάση. Φυσικά αυτές οι προβλέψεις ευθυγραμμίζονται πάντα με τα προγράμματα των εμβολιασμών, τα οποία θα επιταχυνθούν μέχρι το καλοκαίρι.
Σημειώνεται ότι τις τελευταίες ημέρες καταγράφηκε μικρή αύξηση στην επιβατική κίνηση ενόψει και του εορτασμού του Πάσχα. Είναι ενδεικτικό ότι την περασμένη Παρασκευή (23/4), ορισμένα πλοία αναχωρούσαν με 400 επιβάτες, έναντι 200 το προηγούμενο διάστημα, αριθμός φυσικά που δεν αντιστοιχεί ούτε στο ελάχιστο στα ταξίδια ετών προ κορονοϊού. Από τα τελευταία δρομολόγια αναδεικνύεται και το ενισχυμένο ενδιαφέρον για καμπίνες, καθώς οι επιβάτες θέτουν ως προτεραιότητα την ασφάλεια στο σημερινό περιβάλλον.
“Πονοκέφαλος” το κόστος καυσίμων
Ανασταλτικός παράγοντας για την ανάκαμψη της ακτοπλοΐας είναι και ο “βαρύς” λογαριασμός των καυσίμων, τα οποία, με βάση μελέτη του ΙΟΒΕ, αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 1/4 των λειτουργικών δαπανών των εταιρειών. Ειδικότερα, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, η τιμή των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία έχει “σκαρφαλώσει” κατά 80% σε σχέση με πέρυσι.
Έτσι, όπως εξηγούν οι ακτοπλόοι, τα φετινά οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών δε θα διαφέρουν από τα – κακά – περσινά, καθώς μία ενδεχόμενη βελτίωση στην κίνηση θα αντισταθμιστεί από το κόστος των καυσίμων.
Με πληροφορίες από την σελίδα capital.gr