Δευτέρα, 18 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα - Ακτοπλοϊα: Μείον 60% στην κίνηση και δύσκολος χειμώνας

Ελλάδα – Ακτοπλοϊα: Μείον 60% στην κίνηση και δύσκολος χειμώνας

|

Η προβλεπόμενη πώληση από τις τράπεζες μετοχικών πακέτων ακτοπλοϊκών εταιρειών θα είναι καταλύτης αλλαγών για την ταλαιπωρημένη από τον Covid ακτοπλοΐα, λέει ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος της συμβουλευτικής XRTC- Και το ερώτημα είναι: “πόσο ισχυρή θα είναι η βροντή που έρχεται;”

Οσοι θεωρούν ότι η δύσκολη χρόνια είναι φέτος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, κάνουν απλά λάθος.. Πόσο μάλλον για την Ακτοπλοϊα, που εκτός των άλλων έχει στη πλάτη της και την …ευαισθησία των τραπεζών σε ότι είναι “επιζήμιο” κατά την αποψή τους…. Η κρίσιμη χρονιά για την ελληνική ακτοπλοΐα θα είναι το 2021, έτσι λένε αυτοί που γνωρίζουν… Και προσθέτουν: Το 2020 θα βγει έστω και με ζόρι, μετά όμως θα έρθει η ώρα της κρίσης. Ενώ το καλύτερο έρχεται με την έκφραση: «Είδαμε την αστραπή και τώρα περιμένουμε να ακούσουμε τον βρόντο».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η έρευνα της εταιρείας οικονομικών ναυτιλιακών συμβούλων XRTC. Οπως επισημαίνεται, τα αποτελέσματα του πρώτου πενταμήνου του 2020 ήταν απογοητευτικά, αφού διαπιστώθηκε πτώση της τάξης του 60% στο μεταφορικό έργο. Ο ακτοπλοϊκός στόλος μόνο κατά την υψηλή περίοδο αναδιπλώθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό για να μπορέσει να καλύψει το περιοριστικό μέτρο που επιβάλλει η κοινωνική απόσταση του 65% και όχι γιατί η πληρότητα ήταν ικανοποιητική. Οταν ο στόλος δεν ήταν ικανός να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες, τότε ο συντελεστής πληρότητας ανέβηκε στο 85% και αυτό για μερικές μόνο εβδομάδες.

Η εκμετάλλευση των ταχυπλόων για το 2020 κρίνεται ιδιαιτέρως προβληματική λόγω της περαιτέρω μείωσης της περιόδου εκμετάλλευσης των πλοίων. «Πρέπει αναφερθούμε στη δυνατότητα ή στην αδυναμία της αναδιάταξης της ίδιας της αγοράς. Από τη μία αντιμετωπίζουμε μια μορφή ολιγοπωλίου στις μεγάλες γραμμές λόγω της συγκέντρωσης πολλών πλοίων από λίγους ομίλους και πολλούς μικρούς παίκτες στις μικρότερες γραμμές, ενώ από την άλλη έχουμε μεγάλη συγκέντρωση επενδυτικών κεφαλαίων από λίγους επενδυτές ή κατόχους υψηλών μεριδίων των μετοχικών συνθέσεων των εταιρειών», επισημαίνει ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της XRTC

«Στην περίπτωση της κατοχής μεγάλων μετοχικών πακέτων από τις τράπεζες είναι επιτακτική η άμεση εκποίησή τους εάν λάβουμε υπόψη τους κανονισμούς της Ε.Ε. αλλά και την οικονομική πολιτική της χώρας. Ως εκ τούτου θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή ακόμα και η είσοδος νέων παικτών στην παρούσα τελματωμένη αγορά δεν μπορεί να αποκλειστεί. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε τέτοια κίνηση θα είναι κερδοσκοπική, κάτι που συμβαίνει σχεδόν πάντα σε περιπτώσεις κρίσεων», λέει.

«Μία ακόμα προοπτική για την αγορά είναι η διαφαινόμενη αναγκαιότητα της ανανέωσης του στόλου ο οποίος έχει γεράσει επικίνδυνα. Το ερώτημα είναι βεβαίως ποιος θα επενδύσει και ποιος θα χρηματοδοτήσει τη συγκεκριμένη αγορά όταν αποδεδειγμένα έχει τελματώσει. Γεγονός πάντως είναι ότι υπάρχει άμεση διαθεσιμότητα πολλών εξειδικευμένων ναυπηγείων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα και την υπόλοιπη Ασία, το οποίο αποτελεί μια προοπτική.

Παρά την αρνητική συγκυρία, η παραπάνω εικόνα σε συνδυασμό με τη βελτίωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας της ελληνικής οικονομίας, άρα και της ελάφρυνσης του “ελληνικού κινδύνου”, επιτρέπουν σε νέους επενδυτές να εισέλθουν στην αγορά και να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που προσφέρονται από την παγκόσμια ναυτιλία στην απόκτηση φθηνών νέων πλοίων ή στην κατασκευή πλοίων νέων τεχνολογιών με μηδενικούς ρύπους με πολύ καλές τιμές και ελκυστικά χρηματοδοτικά σχήματα. «Οποιαδήποτε νέα επένδυση δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την υποστήριξη από το κράτος, όπως συμβαίνει σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη είτε για υπάρχοντες είτε για νεοεισερχόμενους επενδυτές», λέει ο Ξηραδάκης.

Τραπεζικός δανεισμός

Σύμφωνα με έρευνα της XRTC, οι δανειακές υποχρεώσεις το 2019 ανήλθαν περίπου σε 670 εκατ. ευρώ, από 605 εκατ. το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 11%.

Η αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στην Attica, αφού οι δανειακές της υποχρεώσεις το 2019 ανέρχονται σε 410,77 εκατ. έναντι 346 εκατ. το 2018.

Επισημαίνεται ότι το 2019 η εταιρεία προχώρησε σε αναχρηματοδότηση του δανεισμού της συνολικού ύψους 106 εκατ. με ευνοϊκότερους όρους με την έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 175 εκατ. πενταετούς διάρκειας.

Η ΑΝΕΚ έχει υποχρεωθεί να μετατρέψει τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της σε βραχυπρόθεσμες, αφού δεν κατάφερε να εξυπηρετήσει τον δανεισμό της και βάσει των σχετικών συμβάσεων, η μη εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων συνιστά μη τήρηση των όρων, γεγονός που συνεπάγεται την υποχρέωση της εταιρείας για πλήρη αποπληρωμή των δανείων.

Η ΜΙΝΟΑΝ έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό μετά την πλήρη εξόφληση του ομολογιακού της δανείου.

Κωδικοποιημένα, η κατάσταση και οι προκλήσεις για την ελληνική ακτοπλοΐα διαμορφώνεται ως εξής:

Τα δυνατά σημεία

■ Μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή αγορά στην Ε.Ε. που συνεισφέρει στη συνοχή του ελληνικού κράτους και της Ε.Ε.

■ Εμπειρία ακτοπλοϊκών εταιρειών

■ Εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ κράτους και εταιρειών στην αντιμετώπιση του πρωτοφανούς περιβάλλοντος σε καιρό πανδημίας

■ Ομαλές εργασιακές σχέσεις

■ Νέο ευρωπαϊκό αναπτυξιακό περιβάλλον

■ Συμμόρφωση του στόλου στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς

Αδυναμίες

■ Αδυναμία προσέλκυσης παραδοσιακών μακροπρόθεσμων επενδυτών

■ Επικίνδυνα επίπεδα συμμετοχής τραπεζικών ομίλων στην αγορά

■ Ασθενής τραπεζική και πιστωτική στήριξη

■ Αδιαφάνεια οικονομικών στοιχείων της πλειονότητας των εταιρειών

■ Ανεπαρκής στατιστική κάλυψη του κλάδου

■ Ελλειψη ρευστότητας

■ Ελλειψη βάθους χρηματιστηριακής αγοράς

■ Γήρανση του στόλου

Ευκαιρίες

■ Βελτίωση αξιολόγησης του «ελληνικού κινδύνου» που επηρεάζει τη ρευστότητα της ακτοπλοϊκής αγοράς

■ Αναγκαιότητα ανανέωσης στόλου σε μια συγκυρία χαμηλών τιμών νεότευκτων πλοίων και διαθεσιμότητας ναυπηγικών κλινών (Ασία, Κίνα, Ευρώπη)

■ Νέο αναπτυξιακό μοντέλο ενσωματώνοντας τον πυλώνα της εφοδιαστικής αλυσίδας

■ Επιθυμητές εξαγορές μετοχικών πακέτων από τους κατόχους αυτών λόγω οικονομικών συνθηκών

■ Ανασχεδιασμός ακτοπλοϊκού χάρτη – Δημιουργία νέου προϊόντος με ορίζοντα 20ετίας

■ Τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. για την πράσινη ανάπτυξη προσφέρουν επενδυτικά εργαλεία χαμηλού κόστους

■ Τελική φάση ιδιωτικοποιήσεων στους λιμένες μπορούν να υποστηρίξουν νέες συνδυασμένες επενδύσεις

Απειλές

■ Αγνωστο περιβάλλον λόγω πανδημίας (διάρκεια, κοινωνική συμμόρφωση, βάθος ύφεσης)

■ Πορεία της οικονομίας (εθνικής, ευρωπαϊκής, παγκόσμιας)

■ Γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο (Τουρκία, ΑΟΖ, Μεταναστευτικό-Προσφυγικό)

■ Υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης της αγοράς – Κίνδυνος μονοπωλιακών επιπτώσεων

■ Σημαντική έκθεση σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια αρκετών εταιρειών

■ Μεμονωμένη έκθεση της ακτοπλοϊκής αγοράς στην ελληνική τραπεζική αγορά και όχι στη διεθνή

■ Οι εταιρείες είναι ευάλωτες σε επιθετικές εξαγορές

 

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα newmoney.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Στη Νάξο «μίλησε» ξανά ο Καμπανέλλης μέσα από το έργο του (photos+video)

Η παρουσίαση του βιβλίου του Μανόλη Σέργη έγινε μια ζεστή γιορτή μνήμης, με λόγους, θεατρικά αποσπάσματα και προτάσεις για θεσμοθέτηση ετήσιας εκδήλωσης.

Σειρά σημαντικών συναντήσεων του Δημάρχου Τήνου Παναγιώτη Κροντηρά με αφορμή την εορτή της Μεγαλόχαρης

Στρατηγικές συνεργασίες και διάλογος με κορυφαία πολιτικά πρόσωπα – Από τον Νίκο Δένδια και τη Σοφία Ζαχαράκη έως τον Χάρη Δούκα και τον Κώστα Κουμή.

Οι φάροι άνοιξαν τις πύλες τους – Συναπάντημα με την ιστορία τους

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φάρων, 18 φάροι σε όλη τη χώρα δέχθηκαν επισκέπτες, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία γνωριμίας

Οι ψαράδες της Αμοργού σώζουν τη θάλασσα – Αφιέρωμα των Financial Times στην πρωτοβουλία

Παρά τη μείωση των αποθεμάτων και τις δυσκολίες επιβίωσης, οι μικροί αλιείς του νησιού πήραν την κατάσταση στα χέρια τους

Το καλαμάρι που… πήρε εκδίκηση! (video)

Ένα απίθανο περιστατικό σημειώθηκε στα ανοιχτά της Ρομπλόν στις Φιλιππίνες, όταν ψαράς που καμάρωνε για το τεράστιο καλαμάρι Χούμπολντ που έπιασε, βρέθηκε ξαφνικά μούσκεμα στο μελάνι του

Η Τήνος σώζει τον Φάρο της Λιβάδας

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φάρων, ο Δήμος Τήνου αναλαμβάνει πρωτοβουλία για τη διάσωση και ανάδειξη του ιστορικού μνημείου.

Καλοκαίρι Πολιτισμού (συνέχειας) στη Νάξο 2025: Συναυλίες, θέατρο, βιβλίο και τέχνη σε κάθε γωνιά του Δήμου (πρόγραμμα)

Ένα πολύχρωμο πολιτιστικό μωσαϊκό απλώνεται σε όλο το νησί με τη σφραγίδα του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων – από το Φιλώτι μέχρι τις Μικρές Κυκλάδες, η μουσική, το θέατρο και η παράδοση δίνουν ραντεβού σε μια μεγάλη καλοκαιρινή γιορτή.

Η Ελεονώρα Ζουγανέλη στο Φιλώτι: Μια μαγική καλοκαιρινή συναυλία στη Νάξο!

Ο Σύλλογος Φιλωτιτών Νάξου υποδέχεται την αγαπημένη ερμηνεύτρια σε μια βραδιά γεμάτη μουσική, συναίσθημα και καλοκαιρινή αύρα.

Σοφία Τορνάρου: Η Ναξιώτισσα πολίστρια που κατέκτησε το χρυσό με την Εθνική Ελλάδος

Ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός υποδέχθηκε στο Δημαρχείο τη 21χρονη Σοφία Τορνάρου, διεθνή αμυντικό του Ολυμπιακού, που χάρισε στην Ελλάδα το χρυσό μετάλλιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στη Σιγκαπούρη.

Συμβολικό δώρο Φίλιππου Φόρτωμα στον Νίκο Δένδια στην Τήνο

Ένα περιστέρι από τηνιακό μάρμαρο, δείγμα της ξακουστής μαρμαροτεχνίας του νησιού, πρόσφερε ο βουλευτής Κυκλάδων στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας.

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Νάξος – Ταυτόχρονη άφιξη Blue Star Naxos και Blue Star Delos έφερε χιλιάδες επιβάτες και οχήματα (video)

Εντυπωσιακοί ελιγμοί, ασφυκτική κίνηση και δοκιμασία για τις υποδομές – Σε πλήρη εγρήγορση το Λιμεναρχείο Νάξου και η Δημοτική Αστυνομία. (video)

Συναγερμός στο «Ιονίς», Μπλακ άουτ με 183 επιβάτες, πλέει με μία μηχανή προς το Λαύριο

Βλάβη προκάλεσε προσωρινή ακινητοποίηση του πλοίου μεταξύ Κέας και Μακρονήσου – Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις του Λιμενικού.

Αγ. Προκόπιος Νάξου: Όταν οι αμμοθίνες γίνονται… πάρκινγκ και η Natura απλώς κοιτά

Η οργισμένη ανάρτηση του Λεωνίδα Μαγκανάρη για την καταστροφή στον Άγιο Προκόπιο φέρνει ξανά στο φως το ετήσιο δράμα των προστατευόμενων περιοχών που γονατίζουν κάτω από τις ρόδες και την αδιαφορία.

Νάξος – Κεραμωτή: Μια βραδιά μνήμης και συγκίνησης για την Ειρήνη Κονιτοπούλου – Λεγάκη (photos)

Ο Σύλλογος Κεραμιωτών Νάξου τίμησε την αξεπέραστη φωνή της νησιώτικης μουσικής με μια εκδήλωση γεμάτη ήχους, αναμνήσεις και αγάπη

Νάξος – Μενδώνη για Πορτάρα: “θα τοποθετηθεί νέα περίφραξη και θα μπουν κάμερες ασφαλείας”

Περιστατικά βανδαλισμών και έλλειψης σεβασμού σε μνημεία φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη για παιδεία, ευαισθητοποίηση και προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Νάξος: H “βασίλισσα των Κυκλάδων” αύριο (17/08) θα μας μαγέψει …χωρίς πυξίδα (video)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Νάξος: Εγγαρίτικο πανηγύρι με κέφι και παράδοση (video)

Χορός, μουσική και τραγούδια μέχρι το πρωί στο πανηγύρι του Συλλόγου Εγγαριτών «Άγιος Τρύφων», με τον Νίκο Οικονομίδη και κορυφαίους καλλιτέχνες.