Από χθες ξεκίνησε (και θα επαναληφθεί και σήμερα) η προσπάθεια μετακίνησης και απεγκλωβισμού του Blue Star Patmos από το σημείο που έχει προσαράξει από τα ξημερώματα της Τετάρτης 30 Αυγούστου – Τι προβλέπει το σχέδιο που έχει επεξεργαστεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία και γιατί τρέχει να προλάβει τις καιρικές συνθήκες
Σχέδιο προσωρινής επανάπλευσης του Blue Star «Patmos», προκειμένου να μεταφερθεί σε πιο προστατευόμενο από τον καιρό σημείο, μερικές εκατοντάδες μέτρα από την ξέρα στην οποία προσέκρουσε, επιχειρήθηκε να εκτελεστεί από την πλοιοκτήτρια εταιρεία αργά το απόγευμα της Παρασκευής. Η πρώτη προσπάθεια πραγματοποιήθηκε με την αρωγή τριών εκ των ρυμουλκών που βρίσκονται εκεί, ωστόσο η διαδικασία δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Ο λόγος; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η πλώρη είναι εγκλωβισμένη και σήμερα θα γίνουν και πάλι νέες μετρήσεις από τους δύτες στα ύφαλα του πλοίου πριν ξεκινήσει η δεύτερη προσπάθεια…
Το σχέδιο της προσωρινής αυτής επανάπλευσης υποβλήθηκε για έγκριση, την οποία και έλαβε από τις αρμόδιες αρχές, νωρίτερα χθες, όπως πληροφορείται η εφημερίδα «Καθημερινή». Σκοπός του ήταν να μεταφερθεί το 145 μέτρων ακτοπλοϊκό κάπου όπου δεν θα καταπονείτο περαιτέρω από τους κυματισμούς. Κυματισμοί οι οποίοι, εάν οι άνεμοι γυρίσουν από νότιες κατευθύνσεις και ενισχυθούν, μπορεί να γίνουν ιδιαίτερα επιβλαβείς για την κατάσταση του πλοίου, όπως εκτιμούν οι ειδικοί.
Εν τω μεταξύ, στην Attica Group, λειτουργό των γραμμών Blue Star Ferries και Super Fast Ferries, έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, συγκροτηθεί ένα μόνιμο συμβούλιο διαχείρισης του περιστατικού στο οποίο, εξ όσων συνάγεται, συμμετέχει και η ασφαλιστική (P&I Club) που καλύπτει το πλοίο. H συμμετοχή της, σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες πηγές, «θα μπορούσε να εξασφαλίσει την ομαλή εξέλιξη και της διαδικασίας αποζημίωσης της εταιρείας, αφού προφανώς θα λαμβάνονται υπόψη στις αποφάσεις οι παρατηρήσεις της».
Είναι σε αυτό το πλαίσιο όπου ορισμένες πληροφορίες θέλουν να εξετάζεται και το ενδεχόμενο να συμμετάσχει στην τελική επιχείρηση μεταφοράς του πλοίου –όταν εξασφαλιστεί η πλευστότητά του για κάτι τέτοιο– σε ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα και ξένη εταιρεία ναυαγιαίρεσης. Ομως ακόμη και εάν δοθεί η σχετική σύμβαση σε ξένη εταιρεία, αυτή θα κληθεί να χρησιμοποιήσει ελληνικά ρυμουλκά, αφού δεν θα διαθέτει κατάλληλα μέσα στην ευρύτερη περιφέρεια, αναφέρουν ναυτιλιακές πηγές.
Οι λεπτομέρειες αυτές καταδεικνύουν την πολυπλοκότητα της όλης επιχείρησης, ειδικά εάν συνεκτιμηθεί πως πριν γίνει η τελική μεταφορά του πλοίου, πρέπει να μελετηθούν από ειδικούς όλες οι παράμετροι. Το Blue Star «Patmos» θα χρειαστεί να στεγανοποιηθεί προσωρινά προτού γίνει αυτό, κάτι που θα απαιτήσει χρόνο μερικών ακόμη ημερών για να ολοκληρωθούν οι εργασίες μερικής αποκατάστασής του, αναφέρουν εκτιμήσεις από το λιμενικό σώμα.
Το Blue Star «Patmos» προσάραξε ξημερώματα Τετάρτης σε ξέρα, στην ανατολική πλευρά της εισόδου του κόλπου του λιμανιού της Ιου, με 205 επιβάτες και 87 άτομα πλήρωμα, υπό αδιευκρίνιστες, προς το παρόν τουλάχιστον, συνθήκες. Ευτυχώς χωρίς θύματα και χωρίς τραυματισμούς. Το πλοίο, ναυπήγησης του 2012 από τη νοτιοκορεατική Daewoo, έχει υποστεί εκτεταμένη ζημιά από πλωριό έως και το μεσαίο τμήμα του κατά τα μήκος των υφάλων του από την πρόσκρουση σε ξέρα με ταχύτητα που φέρεται να ήταν της τάξεως των 16-17 ναυτικών κόμβων, ενώ πραγματοποιούσε αριστερή στροφή για να εισέλθει στον κόλπο του λιμανιού.
Λεπτομέρειες για το συμβάν, καθώς και το τι προηγήθηκε και ακολούθησε θα προέλθουν από τα Voice Data Recorder (VDR) της γέφυρας του πλοίου, το μαύρο κουτί δηλαδή, όταν ολοκληρωθεί η επεξεργασία του από το αρμόδιο προς τούτο εξειδικευμένο κέντρο.
Εγκλωβισμένα οχήματα
Να σημειωθεί πως οι επιβάτες και μέρος του πληρώματος του Blue Star «Patmos» μετεπιβιβάστηκαν τα πρώτα λεπτά μετά το συμβάν (01.30 π.μ. της Τετάρτης) σε άλλο πλοίο και μεταφέρθηκαν ασφαλώς στο νησί. Πάντως, οχήματα (12 φορτηγά και 16 οχήματα) παραμένουν εγκλωβισμένα στο πλοίο. Στο πλοίο, όπως έγινε γνωστό, δουλεύουν τόσο οι κύριες μηχανές όσο και οι γεννήτριες ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ δεν έχουν υποστεί βλάβη τα αξονικά συστήματα των κινητήρων. Και βέβαια να σημειώσουμε ότι υπάρχουν τουλάχιστον δύο θαλάσσια φράγματα γύρω από το πλοίο για προληπτικούς λόγους…
Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερνή”